Hoe en hoe snel leren katten doden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:10

Onze volwassen poes heeft het in haar kittentijd half van haar moeder geleerd (komt van een boerderij) en half zelf. Ze vangt, doodt,en eet het op. Doet ze best netjes tov de prooi. Tegenwoordig hebben we een kitten (gered... is nog heel jong) en daar is ze soort van moederfiguuur voor, nu vangt ze ze en geeft ze ze aan de kitten. En poes heeft onbeperkt brokjes en 2x pd een beetje natvoer, dus ook geen honger

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:11

Minder eten geven. Een kat eet meermalen per dag een maaltijd ter grootte van een muis. Als ie iets ziet wat een kat "normaal" eet, zal altijd zijn jachtinstinct opspelen. Uiteraard heb je de spreekwoordelijke uitzonderingen, maar onze flessenkittens die 5 jaar binnen gezeten hebben vangen inmiddels stelselmatig muizen. En vogels.

Wijlen onze oude kater deed letterlijk nog geen vlieg kwaad en zelfs hij maakte af en toe een sprong naar muizen of vogels.

Een huiskat jaagt niet omdat hij honger heeft, maar omdat z'n instinct hem dat vertelt. En omdat hij niet jaagt omdat hij honger heeft, zal hij zijn prooi niet of minder snel doden. Zo simpel is het eigenlijk. Als hij muizen moet vangen voor z'n maaltijd, is die muis zo weg. Want ze doen vaak meerdere mislukte pogingen voor elke gelukte...

*edit: het lukt mij ook niet om ze dood te maken overigens... Gelukkig krijgen we ze óf nagenoeg levend, of hartstikke dood. De halfdode muizen zijn op één hand te tellen gelukkig. Tot nu toe leg ik ze in de buurt van een hol in de hoop dat ze er in kruipen, óf dat de kat het afmaakt... :oo
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 31-07-19 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:11

Anna79 schreef:
Haha ik las de titel een beetje anders maar gelukkig ben je geen kattenmepper _O-
Ik zou er ook naar van worden, maar ik denk dat er niks anders op zit dan er met de schep op slaan dan kan poes zich er verder mee vermaken zonder dat muis er nog iets van merkt.

Nou. Ik ook.

Ik las de titel ik dacht: whut? -O-

Hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:14

Koper schreef:
safina schreef:
Mijn katten, oosters korthaar (ik heb er vier gehad door de jaren heen) kunnen het onder geen beding van hun ouders geleerd hebben want ze zijn niet buiten grootgebracht. Toch zijn ze buitengewoon vakkundig in het om zeep helpen van alles wat leeft. Met een muis spelen ze even en dan bijten ze hem in stukken. Met krakende botjes enzo. Soms eten ze ze helemaal op en soms.laten ze wat onderdelen achter.

Helaas vangen ze mij iets teveel. Niet alleen muizen, maar ook konijnen worden gevangen, door het kattenluik getrokken en in de huiskamer onthoofd. De dames hebben nu dus levenslang huisarrest.

Eten hebben ze trouwens altijd onbeperkt gekregen.

He bah... maar fijn dat ze 't geleerd hebben. Ze mag wel buiten hoor, alleen maar fijn als ze d'r energie kwijt kan. Maar dan zullen we er allemaal mee moeten leven dat de deur permanent dicht is. Ze kunnen dan óf buiten óf binnen. 't Is niet anders. Ik wil geen levende beesten in huis, behalve dan die ik zelf als huisdier heb uitgezocht. Meer fauna hoeft echt niet.


Hartstikke fijn dat ze het geleerd hebben, mijn hoogbegaafde autodidacten. Maar 4 dooie Stampertjes per dag is me gewoon teveel van het goede. Zelfs als ze de stoffelijke resten buiten laten. En waar houdt de moordlust op he? Straks sleuren die loeders nog een pony uit het paddock...
Maar op onze longstay-afdeling krijgen ze wel speelgoedmuizen hoor. En soms ontsnapt er eentje en gaat het toch weer fout. Dan moet ik weer kamervragen stellen aan mijn man. :roll:

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 15:23

safina schreef:
Hartstikke fijn dat ze het geleerd hebben, mijn hoogbegaafde autodidacten. Maar 4 dooie Stampertjes per dag is me gewoon teveel van het goede. Zelfs als ze de stoffelijke resten buiten laten. En waar houdt de moordlust op he? Straks sleuren die loeders nog een pony uit het paddock...

Nou ik zal je vertellen... flink overschot aan konijnen hier, ik vroeg me al af wanneer ze daar aan zou beginnen. Pony's zijn ook heel geschikt om het roofdier in jezelf naar boven te halen. Ze staat soms onder de omheining te loeren dat je denkt... okee, dreaming big. En 't zijn zwarte hengsten hoor, ze pakt 't meteen serieus aan :D Kat in kwestie weegt nog geen 3 kilo.
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-07-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:40

nine1987 schreef:
anjali schreef:
Afschuwelijk. Ik ben vegetarier. Ik heb laatst een oude dame beloofd haar kat op te vangen als zij zou overlijden,en daar houd ik me ook aan omdat anders haar nabestaanden de (oude) kat zouden laten doden zegt ze,maar na het lezen van dit topic zal die kat dan wel bij mij moeten binnenblijven.


Jouw houding tegenover alles waar Jij het niet mee eens bent, blijft me verbazen.. Het is een kat.. Een roofdier.. Die doen dst nou eenmaal.. En een kat binnenhouden, die zijn leven lang gewend is buiten te komen, grenst imho aan dierenmishandeling..

Die kat is 20 jaar oud. Ik heb dat al overlegd met zijn bazin. Die zegt dat hij ook binnen kan leven. Natuurlijk krijgt hij bij mij gewoon katteneten uit pak of kuipje. Maar de hierboven beschreven taferelen wil ik hier niet.Ik hoop echter wel dat deze levensmoede (volgens haarzelf!) dame nog lang blijft leven zodat ze haar kat zelf kan verzorgen.Anders zit ik vast aan mijn belofte.Ja, vroeger ook met ons gezin katten gehad in heel grote woning met heel grote tuin in katvriendelijke wijk.Die katten kwamen ook buiten maar haalden hun kattenkwaad dan elders uit.Wat jullie nu beschrijven heb ik nooit zo ernstig meegemaakt.Misschien verschilt het ook van kat tot kat?

Anoniem

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:42

Basterds die katten :') Naar de hel ermee.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:57

Koper schreef:
safina schreef:
Hartstikke fijn dat ze het geleerd hebben, mijn hoogbegaafde autodidacten. Maar 4 dooie Stampertjes per dag is me gewoon teveel van het goede. Zelfs als ze de stoffelijke resten buiten laten. En waar houdt de moordlust op he? Straks sleuren die loeders nog een pony uit het paddock...

Nou ik zal je vertellen... flink overschot aan konijnen hier, ik vroeg me al af wanneer ze daar aan zou beginnen. Pony's zijn ook heel geschikt om het roofdier in jezelf naar boven te halen. Ze staat soms onder de omheining te loeren dat je denkt... okee, dreaming big. En 't zijn zwarte hengsten hoor, ze pakt 't meteen serieus aan :D


Bij ons is dat toch wat riskant. Mijn ene pony is zelf ook een predator. We vinden regelmatig dode dieren (egels, konijnen, kippen) in het paddock. Hij is wat territoriaal ingesteld, zeg maar. Ik heb een soort TBS-kliniek voor dieren geloof ik. :+

Onze geadopteerde zwerfkater gaat nu de uitdijende konijnenpopulatie te lijf. Ik zie hem regelmatig met jonge nijntjes sjouwen. (En ja, hij krijgt ook voldoende eten. :j )

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 15:59

Misschien is het een hint: z'n voer is niet lekker genoeg en hij lust liever konijn?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:01

Konijn is wel heel voedzaam. Ik lust het ook wel. :Y)

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:28

Volgens mij heeft mijn kat ook nooit geleerd om te doden, maar hij doet het toch. Eigenlijk al sinds hij buiten komt, komt hij terug met muizen en liever nog vogels. Die moest ik dan half dood uit zijn bek trekken en zelf afmaken onder luid gegrom van kat. Toen maar twee belletjes aan de kat gehangen en toen was het gelukkig wel even wat minder, hij pakte zo 2/3 vogeltjes per dag. Nu hij weer 1 belletje heeft vangt hij wel eens wat. Vogels worden inmiddels gelukkig wel opgegeten, soms vind ik alleen wat veren terug, soms een pootje. Muizen blijven wel vaak liggen, maar soms worden die ook opgegeten en ligt er alleen nog een kopje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:34

Konijn gestoofd in pruimen. Lekker.

Overigens zat er wel een nadeel aan het zelfgereguleerde gebarf van mijn lieftallige poezels. Wormen. Wormen. Wormen. Lintwormen, spoelwormen...ik heb ze allemaal voorbij zijn komen. Meer dan me lief was. Als een kattendame op mijn buik zat, met haar achterste richting mijn gezicht, staken sommigen hun kop (of staart, dat weet je nooit precies bij een worm) door de achteruitgang om even gedag te zeggen. Ik zag ook ooit eens een levende lintworm uitgekotst worden. Onuitwisbare ervaring.
En je kunt blijven ontwormen, maar dat helpt niks, want een dag later vreten ze toch weer een muis.

Misschien moet je maar blij zijn dat je kat niks eet van wat hij vangt...

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:34

Ik heb ooit eens een toen 8 jarige Maine Coon in huis genomen. Hij kwam van een nieuwbouwwijk en was altijd binnenkat geweest. Bij mij mocht hij na een paar weken naar buiten. Na niet al te lange tijd kwam hij mij keurig een muis brengen, deze leefde nog en ontsnapte al snel weer. Maar hij bleef vangen en kwam steeds vaker met dode muizen aan. En dan netjes aan mij komen aanbieden :( . Ik spoelde die dode muizen meestal door het toilet, tenzij onze hond hem eerder te pakken had, lekker snackje :P . Later begon hij ze ook zelf op te eten.

Dus ja, katten kunnen zelf leren doden, bij ons was dat een kwestie van een paar maanden. Volwassen kat, dat wel, kittens duurt misschien wel langer.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 16:35

Ik geloof zo langzamerhand ook zeker dat ik daar blij mee moet zijn safina. Dat kikkers vol wormen zaten wist ik wel. Met muizen is dat eigenlijk ook vrij logisch. In elk geval iets om in de gaten te houden!

@ criollo_yess: ze is 6, en in de bloei van haar leven. Ik hoop maar dat ze het doden gauw leert.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:40

nine1987 schreef:
anjali schreef:
Afschuwelijk. Ik ben vegetarier. Ik heb laatst een oude dame beloofd haar kat op te vangen als zij zou overlijden,en daar houd ik me ook aan omdat anders haar nabestaanden de (oude) kat zouden laten doden zegt ze,maar na het lezen van dit topic zal die kat dan wel bij mij moeten binnenblijven.


Jouw houding tegenover alles waar Jij het niet mee eens bent, blijft me verbazen.. Het is een kat.. Een roofdier.. Die doen dst nou eenmaal.. En een kat binnenhouden, die zijn leven lang gewend is buiten te komen, grenst imho aan dierenmishandeling..


Nog even over dit onderwerp. Ik las laatst iets over iemand die haar katten vegetarisch hield.
Alle 3 hadden ze een doffe vacht, waren ingevallen en hadden darmproblemen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:47

Citaat:
Andere kat vind alleen de jacht leuk, maar bijt helemaal niet. Die pakt alleen op en laat dan een levende muis los in huis om erachter aan te gaan -O-


Same here. Voordat ik een kat had nooit last van muizen gehad. Nu wel, haha

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 17:02

Cayenne schreef:
Nog even over dit onderwerp. Ik las laatst iets over iemand die haar katten vegetarisch hield.
Alle 3 hadden ze een doffe vacht, waren ingevallen en hadden darmproblemen.

Katten vegetarisch voeren kan ook gewoon niet. Katten gaan dood zonder taurine. Je kunt het natuurlijk wel proberen maar dat is net zo'n zelfde dierenmishandeling, in mijn ogen, als paarden voornamelijk vlees voeren.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:47

Wij hebben 1 kan die ze redelijk snel opeet en een ander die speelt. Uitgerekend de speelkat komt van een boerderij :+

Ik heb ook filmpjes gezien van leeuwen en andere grote katachtigen die genadeloos met hun prooi spelen. Dus helemaal vreemd is dat niet.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:19

safina schreef:
Konijn gestoofd in pruimen. Lekker.

Overigens zat er wel een nadeel aan het zelfgereguleerde gebarf van mijn lieftallige poezels. Wormen. Wormen. Wormen. Lintwormen, spoelwormen...ik heb ze allemaal voorbij zijn komen. Meer dan me lief was. Als een kattendame op mijn buik zat, met haar achterste richting mijn gezicht, staken sommigen hun kop (of staart, dat weet je nooit precies bij een worm) door de achteruitgang om even gedag te zeggen. Ik zag ook ooit eens een levende lintworm uitgekotst worden. Onuitwisbare ervaring.
En je kunt blijven ontwormen, maar dat helpt niks, want een dag later vreten ze toch weer een muis.

Misschien moet je maar blij zijn dat je kat niks eet van wat hij vangt...


Dank je. *schuift boterham opzij*

M_arjolein

Berichten: 1427
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:32

Hier ook 2 actieve muizenvangers. Ik heb de katten overgenomen toen ze 3 en 4 jaar waren. Nu 3 jaar geleden. Sinds een jaar wonen wij tegenover een weiland en het duurde niet heel lang voor de eerste muis in de woonkamer lag. De oudste is heel fanatiek vangt vaak van die hele grote muizen maar dood ze wel direct. De kleinere muisjes worden vaak levend meegenomen en af en toe wordt er nog mee gespeelt. Ik heb de oudste er nog geen 1 op zien eten.

Tsjah en 3 maand geleden begon de jongste ook..en die vreet ze dus op alsof ze een zombie uit the walking dead is..super ranzig. Hier dus veel halve muizen. Ze pakken er wel 3 per dag denk ik.

Ik heb nu altijd het kattenluikje dicht als ze buiten zijn. Want ik was er wel klaar mee toen er eens een half afgekloven muizenkont op de eettafel lag. Dus zijn ze naar buiten en wij zijn er niet moeten ze maar even wachten tot ze weer naar binnen kunnen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 17:25

Dank je wel M_arjolein, als jouwe het kunnen leren kan mijn poetie het vast ook :)

Gisteravond had ze er eentje te pakken, en zat ze luid mauwend met het muisje onder haar pootjes. Of ze er nog meer gevangen heeft weet ik niet. Vanochtend is ze buiten geweest en heb ik eigenlijk niet zo op d'r gelet. Toen het ging regenen vanmiddag heb ik d'r binnen gehaald, en heeft ze op de bank liggen slapen. En nu ligt ze op de stoel van mijn kater, naast de buitendeur, want slapen in de zon is leuker. Nu kan de deur ook lekker open.

Denk dat ze even een dagje rustig aan wil doen ofzo? Op deze manier stagneert het leerproces natuurlijk wel :')

marga1Jarig
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:16

Hier ooit drie katten in huis en een muizenval op het aanrecht want de ontsnapte muis zat onder de koelkast. Ook ooit geklaagd dat katerlief die rat in de stal moest vangen, ik werd op mijn wenken bediend bewuste rat lag de volgende ochtend dood onder de wastafel.
Hier de ervaring van hebben ze een jonge eend laat ze er maar mee spelen anders halen ze een nieuwe, nu heeft de rest van het nest de mogelijkheid om te ontkomen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:43

Ik dacht dat je wilde weten hoe je een kat snel kan doden??..........

Katten doen waar ze zin in hebben........

Altijd katten gehad en de een nam vogels mee groter dan zij zelf en de ander deed niks. De volgende weer af en toe. Zelfs uit 1 nest en moeder nog aanwezig, waren ze nooit hetzelfde in hun gedrag.

Nu hebben we de tuin geheel afgezet, dus in principe kunnen ze er niet uit. We hebben een luie rooie donder die eerst alleen was en er wel uit kon. Die kwam toch een keer met een dood muisje thuis, maar kwam hem brengen. Verder reageert hij nergens op.
Zelfs als we vis eten en de honden en jonge kat bedelen, komt ie niet en als we het geven, neemt hij het ook niet. Hij komt van een boerderij oorspronkelijk en is ooit gedumpt.

De jonge zwarte is wel op een boerderij geboren, maar daar binnen gehouden. Zou 11 weken zijn dat we hem haalden, maar was echt jonger.
Hij jaagt van nature heel erg. Hij pakt alles wat ie pakken kan en zelfs in afgesloten tuin toch een vogeltje gepakt en toen we niet thuis waren heerlijk zitten opeten. Alles onder de veertjes en zooi.

Die pakt ook alles wat vliegt uit de lucht van vliegen tot vlindertjes. Hij laat het even leven, maar niet lang.

Hij heeft dus echt geen voorbeeld gehad en doet dit vanaf jong. Wel hebben wij altijd veel met hem gespeeld en waarschijnlijk wel zijn instinct gestimuleerd.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 18:50

Vogels groter dan zijzelf deed ze al toen ze twee maanden oud was ;)


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:57

Ik denk dat je kat gewoon een prima instinct heeft en jij haar niet begrijpt :+
Hier 3 poezels waarvan 2 echte jagers zijn. Maar met de prooi spelen is zoveel leuker dan ze direct doden. En liefst onder heel erg luid gemiauw }>
De 3e is iets minder jager maar vangt ze wel en laat ze dan afpakken door één van de anderen.
Ook prima voor mij. :')
Ze komen er altijd mee naar huis, liefst binnen in huis. Trots even de prooi showen :P

En niet alle muissoorten zijn namelijk lekker. Spitsmuizen worden absoluut niet graag gegeten. Dus de lol is wel om ze zo lang mogelijk te martelen.
Zo zitten katten nu eenmaal in elkaar :+