Hoe en hoe snel leren katten doden?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:51

Hahaha

Maar soms brengen ze je juist hun vangst. Waar ik vroeger op stal stond was ik vaak 's ochtends alleen en aan het rijden en kwam de kat me altijd een muisje brengen in de bak. Echt super handig.

Maar later toen er een mager zielig poesje kittens kreeg, zag ik dat hij ook voor haar zorgde en hele konijnen bracht.

Maar katten doen waar ze zin in hebben. En wij hebben al zoveel katten gehad, samen, ook uit het nest en alles, maar volgens mij doen ze elkaar niet na. En zoals wij ze houden en de meesten ook eten krijgen, zal jagen vaak spel zijn.

En soms is dat maar goed ook. Onze luie rooie was mager en dus ergens gedumpt geweest. Wij gaven hem eten, maar hij moest enorm wennen. Had ook veel tand problemen. Hij heeft toen een kikker gepakt en stikte zowat de moord. Moesten echt met spoed naar een dierenarts.


antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:23

Ach gut, is er niet een buurtkat die goed jaagt? Kan ze misschien daar een tijdje mee optrekken :D

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Koper
Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-19 21:52

Hahaha, grapjas. Die jaagt mijn kater weg. Op orders van het prinsesje.

Het handigste zou inderdaad zijn als er een soort voorbeeld was. Maar dat andere katten het zichzelf leerden stemt me wel hoopvol. Ze zit alleen nu weer op de bank en heeft vandaag nauwelijks een voetje buiten de deur gezet. De motivatie is vandaag ver te zoeken :')

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:01

Dan zou ik echt met haar spelen. Ik denk dat onze jongste daarom jaagt. We speelden steeds, daagden hem uit en gaven hem na een paar keer wel het muisje of pluis ding etc. Die sloopte hij dan ook wel na een tijdje.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:49

Sommige katten zijn nou eenmaal speelser dan andere.
Onze ene kat kan rustig 2 uur lang een speeltje aanvallen en speelt dus ook een uur met zijn prooi. De ander interesseert zich totaal niet voor speeltjes en dood zijn eten dan ook veel sneller.

Britta31
Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:30

Onze Leen komt van 3 hoog achter.3 jaar daar gezeten.Toen bij ons op de boederij en na een aantal weken binnen ving ze binnen een week haar eerste muis.En die werd met veel smaak opgegeten.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:59

Denk dat dat gewoon instinct is of gebrek aan :)

Onze rooie was 7 weken tien ie op zichzelf ging( wegens omstandigheden, vroeg i know) en heeft z'n mama nooit iets zien doden. Maar die vermoord er ook dagelijks minimaal 2. Ook eerst spelen en daarna heerlijk op peuzelen.

Minder eten geven lijkt me ook weer niet slim. Katten moeten blijven etennivm vervetten van de lever. Als ze nou echt die muisjes niet wil moet ze wel anders blijven eten.
Onze hebben altijd brok staan maar toch eten ze muis.
Beetje de voorkeur van de kat wat ie er mee doet vrees ik

Sylvia
Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:00

Muizen zijn vooral 's nachts actief, dus dan hebben ze meer kans op een succesvolle vangst.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:08

Sylvia schreef:
Muizen zijn vooral 's nachts actief, dus dan hebben ze meer kans op een succesvolle vangst.


Wil je dat de muizen bij onze paarden komen vertellen????

De eigenaar heeft geen katten en is ook zo stom om de katten uit de buurt weg te jagen. Dan zetten ze ook nog vaak een zak huisvuil voor de deur ipv 5 meter naar de bak te lopen en wij huren het paarden deel. We hebben geen granen, vit korrel zit goed afgesloten en verder alleen hooi, maar alsnog echt veel muizen.
Vandaag weer 3 toen ik bij de mestbak het zeil eraf haalde.

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:11

Mijn kat is geboren en opgegroeid in een klein appartementje in Amsterdam. Op haar 4e is ze bij mij komen wonen in landelijk gebied en ook voor het állereerst naar buiten. Inmiddels zijn we een jaar verder en nu heeft ze de kunst van muizen vangen zich eigen gemaakt. Niet alle muizen maakt ze dood trouwens, en héél veel eet ze niet op. Sommige worden levend thuis losgelaten.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:23

Als muizenvanger kun je beter een boerderijkat wegzetten die je niet bijvoert, dan moeten ze wel jagen.

Koper
Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 15:33

elnienjo schreef:
Als muizenvanger kun je beter een boerderijkat wegzetten die je niet bijvoert, dan moeten ze wel jagen.

:+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:05

elnienjo schreef:
Als muizenvanger kun je beter een boerderijkat wegzetten die je niet bijvoert, dan moeten ze wel jagen.


:')

Toch wel een beetje erg zielig voor die poes dan :(:)

justkid
Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:32

Ik heb 2 katten, een klein asielkatje (mijn avatar) die inmiddels haar tanden kwijt is maar nog moeiteloos muizen vangt (de eerste dag na de operatie kwam ze er alweer met eentje aanzetten) en een kruising Sibeer die heel vroeg bij ons is gekomen (wist ik veel, zou ik nooit meer zo doen) en die te dom leek om muizen te vangen.Hij jatte ze eerst van Abby maar hij heeft sinds we zijn verhuisd naar buitengebied/bos leren muizen vangen.
Hij was eerst heel onhandig maar kan het inmiddels bijna beter dan Abby. Ze moeten ook geduld en timing leren en dat had hij eerst niet.
Maar nu heeft hij er echt lol in en hij vreet ze op, nou ja, de helft :x en het liefst slepen ze ze mee naar binnen :roll: Vooral de Sibeer heeft daar een handje van; en hij neemt ze levend mee naar binnen om ze als hij de kans krijgt samen met Abby dood te martelen. Muis krijgt een tikje met de poot en gaat lopen, en zodra hij loopt gaat die poot er weer op. Maar heel vaak vergeten ze de muis halverwege of ontglipt hij en heb ik een muis in huis. Als ik hem kan redden doe ik dat, want dat gespeel is vreselijk om te zien.
Aan de andere kant, toen we hier kwamen wonen woonden er ook heel veel muizen in huis :r echt heel erg smerig. En dat is echt wel voorbij met deze katten in huis.
Abby komt haar muizen altijd naar mij brengen, zij eet ze niet op maar vindt blijkbaar dat ik gevoerd moet worden <3
Dus ze leren het echt wel. Maar de een heeft er meer lol in dan de ander.

Koper
Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 22:00

Ja zo gaat 't met het vangen en naar huis brengen dus hier ongeveer ook justkid.

Sinds gisteren is ze met geen stok naar buiten te krijgen. Bij wijze van spreken dan, voordat we weer een verkeerde interpretatie van de topictitel krijgen. Mijn kater is nu bezig met de avondronde. In z'n eentje.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

J0anieke
Berichten: 4859
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:33

01San schreef:
Ik las de titel te snel dus ik las: hoe snel katten leren doden :=
Ik heb geen verstand van katten

Dit! _O-

Ik hoop echt dat dit topic terug komt in quotes van de maand augustus.. :')

    Alana. ♡

Koper
Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 23:18

Die quote is uit juli O:)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

J0anieke
Berichten: 4859
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 06:08

Ohja, jammer weer. :')

    Alana. ♡

cursebreaker
Berichten: 11368
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:47

Sylvia schreef:
Minder eten geven. Een kat eet meermalen per dag een maaltijd ter grootte van een muis. Als ie iets ziet wat een kat "normaal" eet, zal altijd zijn jachtinstinct opspelen. Uiteraard heb je de spreekwoordelijke uitzonderingen, maar onze flessenkittens die 5 jaar binnen gezeten hebben vangen inmiddels stelselmatig muizen. En vogels.


Dit idd.

Het instinct is heel erg aanwezig bij een kat en het is eerder een uitzondering op de regel als een kat het zich uiteindelijk niet ' zelf aanleert'. Sommigen zeiden al dat mama het ze aanleert en als die dat niet gedaan heeft, dat je kat het niet zal leren, maar dat is niet waar. Als de kittens naar een nieuwe eigenaar gaan normaal gesproken, zijn ze helemaal nog niet buiten op pad geweest met mama dus hoe hebben ze het mama dan zien doen? Het is echt instinct wat het naar boven haalt. Minder voeren kan dan helpen, maar als je een kat hebt die al aan de magere kant is, is dit wel weer een lastige situatie denk ik.

Maar het kan soms best even duren voor het spelen overgaat naar echt doden en dat hangt dan wel samen met het voer wat ze al krijgen. Maar als je kat idd al aan de magere kant is, is het wel lastig om maar even te besluiten om minder te voeren en dan maar af te wachten wanneer dat instinct echt 'toeslaat' en ze gaat doden en eten. Het kan best helpen als ze toch een andere kat dit ziet doen want voorbeeld doet soms toch wel echt volgen en kan het proces wel versnellen, maar dat kun je eigenlijk zelf niet goed beïnvloeden en het is dus meer echt afwachten en misschien toch proberen iets minder te voeren, beetje bij beetje.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 00:52

Lijkt mij instinct inderdaad. Mijn oudste poes dood ook, maar soms speelt ze alleen, laat ze half dood of in shock liggen :Y)

Karaat_the_newforest op Instagram

Jolynne
Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 04:43

Mijn inmiddels overleden oudje nam toen hij nog buiten mocht, nooit muizen of vogels mee naar huis. Wat hij wel deed was kippen vangen van de buren, ze mee naar binnen nemen om ze dan gewoon te laten rondlopen, alsof hij een vriendje wou.. Was wel iedere keer beschamend om de kip dan terug te komen brengen naar de buren. :+

Ons jongste kat is enorm speels, maar qua jachtinstinct zit het wel goed, ondanks ze niet buiten mag (huiskat). Zij mag o.a. ook niet buiten doordat ze letterlijk alles wat leeft zou doden.

Koper
Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 13:55

Het rare is dat de afgelopen dagen ze helemaal niks meer heeft gevangen. Althans niet dat ik weet. Gisteravond laat vond ik d'r terug bij de kliko's (waar een muizenhaard zit) maar ik heb d'r niet meer met prooi gezien. Ze is ook redelijk veel binnen geweest. Maar ook buiten hoor ik d'r niet. Wanneer ze wat vangt hoor je meestal gerinkel en gepiep.
Ze jaagt wel. Maar vangt blijkbaar niets. De afgelopen dagen heb ik ook de buitendeur weer meer onbewaakt open gehad. Ik hoop dat 't zo blijft, eigenlijk. Als ze verderop op de groenstrook met muizen rommelt vind ik dat wel prima. Zo lang ze ze maar niet mee naar huis sleept.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:07

De geur van kattenpis schijnt muizen op afstand te houden. Als het tenminste geen met toxoplasmose geinfecteerde muizen betreft. Dus misschien moet je gewoon de kattenbak wat 'slordiger' legen bij de kliko. :D (https://www.pnas.org/content/104/15/6442)

Sylvia
Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:25

superpony schreef:
Sylvia schreef:
Muizen zijn vooral 's nachts actief, dus dan hebben ze meer kans op een succesvolle vangst.


Wil je dat de muizen bij onze paarden komen vertellen????

De eigenaar heeft geen katten en is ook zo stom om de katten uit de buurt weg te jagen. Dan zetten ze ook nog vaak een zak huisvuil voor de deur ipv 5 meter naar de bak te lopen en wij huren het paarden deel. We hebben geen granen, vit korrel zit goed afgesloten en verder alleen hooi, maar alsnog echt veel muizen.
Vandaag weer 3 toen ik bij de mestbak het zeil eraf haalde.

Moet je er eens 's nachts gaan kijken... ;) Ik hoor/zie af en toe ook muizen door de struiken lopen, maar dat is echt maar een fractie van wat er 's nachts rond drentelt.

We hadden er vanochtend eentje pontificaal op de drempel voor de voordeur liggen. := Heel fijn als je om 6 uur de deur uit loopt met allemaal tassen. :')

Binnenkort krijgen we er twee 5-jarigen bij. 5 jaar geleden waren het onze flessenkittens (net als onze huidige twee katten) en de afgelopen jaren hebben ze in Amsterdam in een appartement gewoond. Ik verwacht en hoop (!!!) dat ze ook snel achter de muizen aan gaan...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Koper
Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 08:49

safina schreef:
De geur van kattenpis schijnt muizen op afstand te houden. Als het tenminste geen met toxoplasmose geinfecteerde muizen betreft. Dus misschien moet je gewoon de kattenbak wat 'slordiger' legen bij de kliko. :D (https://www.pnas.org/content/104/15/6442)

Wat een fantastische tip, ik ga het proberen! :D Er wonen zelfs muizen IN m'n dak, en onder de fundering. Onder de voordeur zit een hol. Zal daar ook eens wat strooien. Bij de deur dus.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Century, IASCrawler, kampioen2be, lies1998, Thomas5 en 38 bezoekers