Hoe en hoe snel leren katten doden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:02

Duiven kunnen ook vliegen zonder het ooit gezien te hebben of zelfs opgegroeid te zijn in een box waar ze niet in kunnen bewegen. Instinct is ontzettend sterk.

Maar hier denk ik idd dat de link er gewoon niet ligt.

Edit: bij katten weet ik wel dat 'choice of prey' aangeleerd is. Jonge cheetahs uit de opvang proberen in het wild na uitzetten bvb wel eens een giraf te pakken. En bekopen dat ook geregeld met de dood. Dat leren gaat blijkbaar heel moeizaam.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:09

Jessix schreef:
Nou ik heb jaren lang erf katten gehad, hier geboren en die speelde ook gewoon met hun prooi hoor. Dus dat ze het geleerd moeten hebben van hun moede gaat er bij mij niet zo in. Ze weten prima hoe ze het dood moeten maken, maar vinden het zo veel leuker als het nog beweegt.


Ik bedoelde meer dat jagen een instinct is, maar technieken zijn aangeleerd. Wat ze precies leren, hangt af van de moeder, maar vast ook van de honger en omstandigheden? Kan me zo voorstellen dat katten in het wild die afhankelijk zijn van hun eigen voedsel vangen, in een aantal generaties hun technieken kunnen verbeteren :D
Stel dat mijn poes kittens zou krijgen, dan zou dat kitten net zo min een muis kunnen doodmaken als dat mijn poes dat kan.


Koper schreef:
Oh, dus jouw kater heeft het zichzelf wel aangeleerd? Ze is slim zat, ik hoop eigenlijk dat ze 't gauw doorheeft. Weet je nog ongeveer hoe lang het kwartje bij jouw kat viel?


Ja, maar het is er wel het type voor, zeg maar :') Hj gaf niet op, is er weken druk mee geweest :+ De poes snapt er nog steeds geen bal van en geeft het ook vrij snel op. Die zou in het wild binnen een week dood zijn.

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:10

Ik denk ook dat je het vermenselijkt als je het hebt over "steeds het wiel opnieuw uitvinden" en "van elkaar leren". Dieren hebben die intelligentie niet om te vragen "hoe heb jij dat nou gedaan?" Juist het instinct is heel sterk, bij elk dier eigenlijk. Een paard is nog steeds een vluchtdier, al hoeft het hier in NL al generaties lang niet meer voor grote roofdieren te vluchten.

Verder wel eens met wat poes hier boven schrijft. Je ziet katten ook wel steeds beter worden. In het begin denken ze echt dat die duif wel in de boom blijft wachten totdat ze boven zijn. Zo kan ik me ook voorstellen dat ze wel eens een verkeerde prooi uitkiezen en dat ze dat duur komt te staan. Maar ook dat zie je gewoon in het wild ook terug. Grote katten zat die toch willen kijken of ze het stekelvarken kunnen pakken. :')

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:15

sanne83 schreef:
Ik bedoelde meer dat jagen een instinct is, maar technieken zijn aangeleerd. Wat ze precies leren, hangt af van de moeder, maar vast ook van de honger en omstandigheden? Kan me zo voorstellen dat katten in het wild die afhankelijk zijn van hun eigen voedsel vangen, in een aantal generaties hun technieken kunnen verbeteren :D
Stel dat mijn poes kittens zou krijgen, dan zou dat kitten net zo min een muis kunnen doodmaken als dat mijn poes dat kan.

Nou ja, wat ik al schreef, mijn stambook Noren uit de Cattery zijn prima jagers geworden. Alle jonge katten stuntelen en verbeteren zich namaten ze ouder worden en meer ervaring krijgen. Daarmee ontwikkelen ze techniek.

Ik geloof wel dat een kat kan leren door iets te zien van een andere kat. Maar hij kan het ook leren door trail en error, gedreven door instinct.

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:17

anjali schreef:
Afschuwelijk. Ik ben vegetarier. Ik heb laatst een oude dame beloofd haar kat op te vangen als zij zou overlijden,en daar houd ik me ook aan omdat anders haar nabestaanden de (oude) kat zouden laten doden zegt ze,maar na het lezen van dit topic zal die kat dan wel bij mij moeten binnenblijven.

Ik eet helemaal geen dierlijke producten, maar dat is mijn keus en niet die van mijn dieren. :D

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:19

Leren door imiteren is wel degelijk een leervorm, net zoals instinct en operant en klassiek conditioneren. Dus katten kunnen het zeker van elkaar zien en oppikken. (al zijn primaten, kuddedieren en vogels daar bvb veel sterker in).

edit: zoals je zelf ook zegt dus haha :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:21

Dit is gewoon wetenschappelijk onderzocht. Instinct is echt wat er bij de geboorte al in zit. Daarom zal een moederloos kitten die nooit een andere kat heeft gezien, nog steeds achter iets aanjagen.

Daar bovenop komt allerlei aangeleerd gedrag. Zijn ook heel veel beesten die in groepen jagen, die leren dat ook van ouders of andere groepsleden. Maar ze kunnen het natuurlijk ook zelf leren door trial and error.

nine1987
Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:31

anjali schreef:
Afschuwelijk. Ik ben vegetarier. Ik heb laatst een oude dame beloofd haar kat op te vangen als zij zou overlijden,en daar houd ik me ook aan omdat anders haar nabestaanden de (oude) kat zouden laten doden zegt ze,maar na het lezen van dit topic zal die kat dan wel bij mij moeten binnenblijven.


Jouw houding tegenover alles waar Jij het niet mee eens bent, blijft me verbazen.. Het is een kat.. Een roofdier.. Die doen dst nou eenmaal.. En een kat binnenhouden, die zijn leven lang gewend is buiten te komen, grenst imho aan dierenmishandeling..

<3 Sneakers <3

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:33

Dat is een discussie die nochtans door veel mensen gevoerd wordt... Kat wel of niet buiten. Ze doden idd veel vogeltjes en niet enkel 'ongedierte'.
Zelf denk ik dat het met muizen en ratten alleen maar voor natuurlijke bestrijding zorgt, hoe zielig ook...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:34

poes schreef:
bij katten weet ik wel dat 'choice of prey' aangeleerd is. Jonge cheetahs uit de opvang proberen in het wild na uitzetten bvb wel eens een giraf te pakken. En bekopen dat ook geregeld met de dood. Dat leren gaat blijkbaar heel moeizaam.


Dat is een goed voorbeeld inderdaad :j Je hoeft die cheetah niet te leren jagen, maar welk beest hij dan moet pakken is dus aangeleerd gedrag.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:37

Mollen , ratten, muizen, kleine konijnen ik heb al van alles onder de keukentafel gevonden, dood wel te verstaan. Twee van onze vijf katten vreten de prooi op de andere twee slepen alles naar huis en zijn de belangstelling kwijt wanneer de prooi niet meer beweegt . Onze oudje is blind , die struikelde laatst over een net gedode muis, pakte het op en kwam luid jammerend binnen, voor het eerst in vier jaar ook iets gevangen :D

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

AaronYve
Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:44

Tuurlijk kunnen ze dat. Uit eigen ervaring spreek ik dan. Ik heb 2 katten die alleen een appartement gewend waren en ze lopen nu ook buiten. Eentje, de oude, blijft in de tuin. Ze loopt weleens mee naar de oprit of naar de voortuin maar die ander gaat echt weg. Wij wonen aan t bos dus en ik had de schrik van mijn leven toen er ineens een half opgegeten muis in de tuin lag. En nu zijn we al 4 muizen verder :D
En hij krijgt gewoon zijn eigen eten iedere dag :j :')

Aaron
Elmar
Lucky

Koper
Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 14:50

anjali schreef:
Afschuwelijk. Ik ben vegetarier. Ik heb laatst een oude dame beloofd haar kat op te vangen als zij zou overlijden,en daar houd ik me ook aan omdat anders haar nabestaanden de (oude) kat zouden laten doden zegt ze,maar na het lezen van dit topic zal die kat dan wel bij mij moeten binnenblijven.

Tja, de kat zal toch iets moeten eten. In tegenstelling tot bij voorbeeld honden gaat een kat dood als hij geen dierlijke stoffen binnenkrijgt. Je zult hem hoe dan ook vlees moeten voeren.

Ze is in elk geval heel vasthoudend, en ook zeker bijdehand genoeg. Ik hoop maar dat ze 't gauw doorheeft dan. Berichten als die van AaronYve geven me weer hoop.

Vliegjes e.d. doden kunnen ze wel. Het jagen zelf zie ik inderdaad als instinct. Het is dus blijkbaar de tactiek die aangeleerd moet worden. Door een andere kat of door trial and error. Ik kan me ook voorstellen dat verschillende soorten prooi een verschillende handeling vereisen. Muizen is ze goed in (het vangen dan), vogels niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-07-19 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:51

Als ik zie dat onze kat met een muis aan het spelen is dan laat ik de hond erbij. Mag de poes kiezen: snel opeten of het risico lopen dat de hond met de prooi aan de haal gaat. Dat helpt altijd goed.

Koper
Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 14:53

Honden heb ik gelukkig niet. Maar dank voor de tip :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:55

Das idd nog een goeie: zelf doen alsof je muis gaat afpakken, helpt dat niet?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:58

Tijn8 schreef:
Als ik zie dat onze kat met een muis aan het spelen is dan laat ik de hond erbij. Mag de poes kiezen: snel opeten of het risico lopen dat de hond met de prooi aan de haal gaat. Dat helpt altijd goed.

Oh mijn hond en katten jagen samen. En mijn hond kan net zo sadistisch met een prooi blijven spelen als de katten. Tot ze het ineens zat is of, denk ik, zelf gebeten word, dan vreet ze 'em ineens op. :')

*en terwijl ik dit schrijf liggen er weer twee dooie muizen voor de deur terwijl de katten binnen zijn gekomen om brokjes te eten.

LoveBodin
Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:59

poes schreef:
Das idd nog een goeie: zelf doen alsof je muis gaat afpakken, helpt dat niet?


Dat kan als gevolg hebben dat de kat de benen neemt en op een veilige plek met de muis gaat spelen.. Dat doet die van ons.

Hij neemt in elk geval geen muizen meer mee naar binnen, maar corrigeren lukt dus ook niet.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Koper
Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 15:00

Ik word al lichtelijk hysterisch bij het idee poes :')

Overigens denk ik dat ze zich hem zou laten afpakken. Tijdje terug kwam ze met een spartelend nestvogeltje aangesleept. Mijn kater wou eens kijken wat het was, en dan gaat ze gauw voor 'm aan de kant. Als ik een muis zou afpakken zou haar reactie waarschijnlijk zijn van: oh, okee... haal ik wel een nieuwe.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:01

Ha, dat met die hond vind ik een goeie :D
Die van mij rent alleen maar hard weg met de muis in de bek als er iemand in de buurt komt, al grommend. Maar dat doet hij ook als hij een aardappel of een stuk pizza gevangen heeft :D :P

Of zelf afpakken en nomnomnom geluiden maken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:01

Mijn katten, oosters korthaar (ik heb er vier gehad door de jaren heen) kunnen het onder geen beding van hun ouders geleerd hebben want ze zijn niet buiten grootgebracht. Toch zijn ze buitengewoon vakkundig in het om zeep helpen van alles wat leeft. Met een muis spelen ze even en dan bijten ze hem in stukken. Met krakende botjes enzo. Soms eten ze ze helemaal op en soms laten ze wat onderdelen achter.

Helaas vangen ze mij iets teveel. Niet alleen muizen, maar ook konijnen worden gevangen, door het kattenluik getrokken en in de huiskamer onthoofd. De dames hebben nu dus levenslang huisarrest.

Eten hebben ze trouwens altijd onbeperkt gekregen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-19 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje
stokpaard connaisseur
Berichten: 4692
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:02

Mijn katten heb ik gekregen toen ze 8 weken waren. Ik heb een stuk afgezet in de tuin waar ze mogen komen van 3x5m. En daar krijgen ze het voor elkaar om muizen te vangen.
De eerste muizen kon ik achterna zitten in mijn huis, want die namen ze levend naar binnen. (en dan mocht ik soms zelf hun werk afmaken, omdat ze de muis dodelijk verwond hadden)
Daarna kwamen ze erachter dat dode muizen wat makkelijker meenemen waren. (het liefst leggen ze die op de overloop, de slaapkamer of de logeerkamer....
Soms gaat het nog wel eens wat minder goed, zoals van de week. Toen heb ik de kat met levende muis in haar bek in de badkamer gezet en gezegd dat ze hem eerst moest doodmaken en daarna pas eruit mocht. :+ (ze heeft het toen gelukkig wel snel afgemaakt. Vond het namelijk niet echt fijn om te zien -O- )

Ze leren het wel, het duurt soms alleen even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:03

Vjestagirl schreef:
Mijn kat vangt ze, laat ze weer los (bij voorkeur in huis :roll: ) en gaat er vervolgens mee spelen. T kan zo een uur duren voordat ze ze dood maken.


Dat! :') Gelukkig niet in huis nog, maar buiten voor de deur :+ Zijn broertje kwam met alles in huis, van half opgegeten ratten tot een levende pad :r

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:03

Hier lopen 3 katten zowel binnen als buiten(katteluik) .
Als je smorgens in de keuken komt moet je echt goed kijken waar je loopt.
Iedere morgen is het net een slachthuis, muizen (compleet of in stukjes ) jonge vogeltjes en zelfs
ratten vorige week nog een jonge steenmarter.
Zolang alles maar dood is vind ik het prima maar als er levende muizen of rat lopen haal ik onze twee jack russels erbij , die weten er wel raad mee.

Dit is de lol van wonen op een boerderij

wie eerlijk is zal zijn vrienden houden

Koper
Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 15:04

safina schreef:
Mijn katten, oosters korthaar (ik heb er vier gehad door de jaren heen) kunnen het onder geen beding van hun ouders geleerd hebben want ze zijn niet buiten grootgebracht. Toch zijn ze buitengewoon vakkundig in het om zeep helpen van alles wat leeft. Met een muis spelen ze even en dan bijten ze hem in stukken. Met krakende botjes enzo. Soms eten ze ze helemaal op en soms.laten ze wat onderdelen achter.

Helaas vangen ze mij iets teveel. Niet alleen muizen, maar ook konijnen worden gevangen, door het kattenluik getrokken en in de huiskamer onthoofd. De dames hebben nu dus levenslang huisarrest.

Eten hebben ze trouwens altijd onbeperkt gekregen.

He bah... maar fijn dat ze 't geleerd hebben. Ze mag wel buiten hoor, alleen maar fijn als ze d'r energie kwijt kan. Maar dan zullen we er allemaal mee moeten leven dat de deur permanent dicht is. Ze kunnen dan óf buiten óf binnen. 't Is niet anders. Ik wil geen levende beesten in huis, behalve dan die ik zelf als huisdier heb uitgezocht. Meer fauna hoeft echt niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers