Zieke haan

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-19 19:30

WE hebben een paar maanden geleden een grote haan opgehaald. (Onze oude aanloophaan was inmiddels overleden.) Alles ging prima, haan gedroeg zich zoals het hoort, beschermend, de hennen roepend voor lekkers dat hij vond etc. Toen kwam een kleine krielhaan aanlopen.Na wat gedoe werd die geaccepteerd en hij mocht een (oud) hennetje hebben. Erg leuk en so far so good. ONgeveer 4 weken geleden merkten we dat de grote haan niet helemaal lekker was. Naar een dierenarts met enige kippenervaring. Hij had een darminfectie en kregen antibiotica. Hij knapte alleen nauwelijks op. Andere antibioticakuur, weer weinig verbetering. Kregen anti-coccidiosemedicatie, te beginnen na de laatste kuur. We zijn nu bijna aan het einde van de kuur. De haan is vandaag (na 5 dagen kuur) ietsje beter. We geve´n hem nu al dagen extra vitamines, extra voer (geprakte gekookte eieren met beschuit, brood of rijst). Hij krijgt ook nat kattenvoer. WE voeren hem zo'n vijfmaal per dag bij. Alle hennen en hanen lopen vrij om het huis en gaan 's avonds zelf naar binnen. We hebben het hok ontsmet en een vijvertje voor de kippen gegraven.

IK denk dat hij veel eerder coccidiosemedicatie had moeten krijgen, want nu gaat het allemaal heel lang duren als hij het redt. Hij is zo mager dat zijn borstbeen gewoon zichtbaar is.

Iemand ervaring met het genezingsproces? Kan ik nog meer doen?
(Bij de kliniek zeiden ze (geen dierenarts, maar baliemedewerkster) dat ik hem misschien maar moest laten inslapen, maar hij is nog zo jong, nog geen jaar oud en ik vind het zelf nog te vroeg)


[ img ]
Dit was ruim een week geleden, hij is nu wat levendiger gelukkig.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


tamary
Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:35

Eet hij zelf of moet je dwangvoeren?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ellepel
Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:22

hoe ziet zijn ontlasting er uit?
mestonderzoek is eventueel een idee.
heb je ze wel eens ontwormd?

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:42

Geef hem eens boerenwormkruid. Is voor heel veel dingen goed waaronder ook wormen. Geven wij al twee jaar aan onze kippen maar ook kat en de paarden voor te ontwormen. Werkt super.

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-19 10:29

Hij is ontwormd, eet zelf. Maar zijn ontlasting is nog steeds waterig.
Heeft iemand ervaring met coccidiose?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Kinke
Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:38

Wordt ff lid van de groep Orpington liefhebbers op Facebook, zit heel veel kennis daar.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:09

Al gedacht richting salmonella? Coccidiose kan ook, eveneens wormen...
Hii kan blootgesteld geweest zijn aan bloedluizen, een vorm van snot hebben tot zelfs zich verwond hebben tijdens een gevecht met een andere kip..

Mestonderzoek kan hier echt resultaat geven. Dus dringend deze laten doen!

Handelen met medicatie die voor kippen bestemd is en niet voor duiven of vogels..
Welke medicatie heeft je dierenarts voorgeschreven?

Maar heel eerlijk, moest ik jou zijn, gooi je dierenarts buiten en zoek een ander. Als deze enige ervaring had met kippen was mestonderzoek standaard gebeurd. Ik heb hier al ferm mijn bedenkingen bij..
Bovenop geef je zelf aan met andere kippen te zitten, ook dit is iets waar een dierenarts moet gehoor aan geven. Als deze kip ziek is moet hij uitsluiten da dit eveneens geen kwaad kan voor de andere kippen. 1 kip met wormen betekend vaak alle kippen ontwormen, item met coccidiose besmetting, snot, enz... vaak zijn er meerdere kippen de dupe die je moet gaan behandelen.

Ik duim voor goeie afloop

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:12

Naar een vogelarts gaan. Een dierenarts met wat kippenervaring volstaat meestal niet.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-19 22:17

Geen vogelarts in de omgeving kunnen vinden. De kippen en hanen zijn ontwormd en geen enkele is ziek, behalve de haan. Hij is inmiddels wel wat opgeknapt, maar ik ben nog steeds ongerust dat hij het niet zal redden. Hij is best verzwakt en mager, ondanks alle extra's die hij krijgt. Ook is zijn ontlasting nog steeds te nat.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:24

Een volwassen haan met coccidiose komt vrijwel niet voor. Niet onmogelijk maar wel erg onwaarschijnlijk. Volwassen kippen hebben normaliter voldoende weerstand tegen coccidiose.

Een kuur van 5 dagen tegen cocciose is wel weer bijzonder. Normaal geef ik dit 1/2 dagen dan is het over. Wat heb je gekregen?

annibel
Berichten: 1190
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:25

Dierenarts Oranje in zelhem is een echte vogelarts, misschien kun je eens contact opnemen al is het maar voor advies.
Of eens bellen naar een kippenopvang voor advies? Doen wij ook als onze haan ziek is.

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

lauret
Berichten: 394
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:06

[ img ]

Ik heb dit afgelopen winter gegeven aan een kip met darm problemen. Die is er goed bovenop gekomen

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 08:56

robert45 schreef:
Een volwassen haan met coccidiose komt vrijwel niet voor. Niet onmogelijk maar wel erg onwaarschijnlijk. Volwassen kippen hebben normaliter voldoende weerstand tegen coccidiose.

Een kuur van 5 dagen tegen cocciose is wel weer bijzonder. Normaal geef ik dit 1/2 dagen dan is het over. Wat heb je gekregen?


We hebben in het verleden tweemaal een kip met coccidiose gehad. Laatste keer zal wel zo'n 10-15 jaar geleden zijn, maar dat waren ook volwassen dieren en alleen die ene kip had dat dan.

Heb Dozuril voorgeschreven gekregen, 7 dagen geven en in overleg met DA geven we het nog wat langer; ontlasting haan is nog steeds te dun.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:07

Coccidiose krijgt soms vat op een enkele kip of haan omdat de weerstand van dat dier dan slechter is.
Misschien was bij hem de weerstand lager als bij de rest.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Freya6
Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:13

Mijn ervaring mrt kippen is dat als ze laten zien dat ze niet lekker zijn het bijna altijd al te laat is, bij mij gingen ze ondanks opknspkuurtjes dierenarts bezoekjes etc toch iedere keer uiteindelijk dood. Ik heb besloten om ze niet langer te laten lijden dan nodig.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:38

Hmm hoe ver wil je gaan? (en hoe ver in kms?)
Anders kan je hem ook een keer mee naar de poli van de Vogels en Bijzondere Dieren van Utrecht meenemen. Zit standaard mestonderzoek bij (beetje gek dat dat nog niet gebeurd is, haal je bij dit soort dieren vaak al de boosdoener uit) en kun je eventueel bloed laten afnemen.

Ik vind het wel echt top dat je zo je best doet! Vaak vinden mensen kippen een stuk minderwaardiger mbt kosten/moeite hoever ze willen gaan.

Mocht je het medisch eigenlijk toch te veel vinden, laat hem dan wel alsjeblieft inslapen. Ik zie bij veel hobbyhouders dat ze zo'n dier maar laten lopen 'tot ie van zelf gaat'. Of correcter geïnterpreteerd: 3 dagen laten creperen van pijn of uithongering voor ze het opgeven.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 21:47

Nee, we blijven hem 'verwennen' (als we niet oppassen zit hij straks op schoot) en medicatie geven. Hij gaat wel vooruit maar heel langzaam. Ik hoop heel erg dat hij gauw echt opknapt.

Als het niet gaat laten we hem uiteraard inslapen; het zal echt de eerste kip niet zijn waarbij we dat doen. We hebben helaas al een heel kippenkerkhof in de tuin, maar ook al meer dan 22 jaar kippen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 09:57

Ik kom toch nog weer met een vraag.
Onze haan is dus ontwormd en heeft in de afgelopen 4 weken twee (verschillende) antibioticakuren gehad en een tiendaagse behandeling tegen coccidiose. Hij krijgt extra vitamines, alle mogelijke soorten versterkend eten (naast zijn gewone eten) en loopt dus vrij rond. De hennen en de andere haan hebben nergens last van.
Sinds drie dagen krijgt hij geen medicijnen meer, maar ik vind dat hij nog steeds niet erg opknapt. Hij eet wel, maar is nog steeds mager en heeft erg weinig fut. Hij kraait zelden, zit veel stil en het lukt hem niet om op de hoge stok te komen (was altijd een beetje een uitdaging voor hem, maar nu lukt het niet). Zijn ontlasting is nog steeds niet goed; niet zo erg meer als voorheen, maar nog niet vast en nog wel geel.

Wat nu?

(Utrecht vind ik echt te ver, een rit van een uur of 5 (heen en terug als er geen files zijn) vind ik niet te doen voor de haan die zich al niet goed voelt. )

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Zoolgangster
Berichten: 9540
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:04

Hevonen schreef:
Ik kom toch nog weer met een vraag.
Onze haan is dus ontwormd en heeft in de afgelopen 4 weken twee (verschillende) antibioticakuren gehad en een tiendaagse behandeling tegen coccidiose. Hij krijgt extra vitamines, alle mogelijke soorten versterkend eten (naast zijn gewone eten) en loopt dus vrij rond. De hennen en de andere haan hebben nergens last van.
Sinds drie dagen krijgt hij geen medicijnen meer, maar ik vind dat hij nog steeds niet erg opknapt. Hij eet wel, maar is nog steeds mager en heeft erg weinig fut. Hij kraait zelden, zit veel stil en het lukt hem niet om op de hoge stok te komen (was altijd een beetje een uitdaging voor hem, maar nu lukt het niet). Zijn ontlasting is nog steeds niet goed; niet zo erg meer als voorheen, maar nog niet vast en nog wel geel.

Wat nu?

(Utrecht vind ik echt te ver, een rit van een uur of 5 (heen en terug als er geen files zijn) vind ik niet te doen voor de haan die zich al niet goed voelt. )


Misschien de vogelkliniek in Meppel? De dierenarts daar is meer met papegaaien bezig... (maar ik heb hem ook andere vogels zien behandelen) bellen kan natuurlijk altijd, anders weet hij iemand meer in de buurt?

Hoe dan ook, beterschap voor je haan! :(:)

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

ellepel
Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:14

wat je nog zou kunnen overwegen is een röntgenfoto te laten maken?
misschien is daar nog iets op te zien wat een verklaring geeft voor hoe hij nu is.

Toverbal
Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:50

lauret schreef:
[ [url=m/NnYSwc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dit afgelopen winter gegeven aan een kip met darm problemen. Die is er goed bovenop gekomen


Zijn darmen hebben een flinke optater gehad, niet alleen door de mogelijk coccidiose, maar ook door de antibioticakuren.

Dus mogelijk iets geven zoals Lauret aangeeft, om de darmen iets meer ondersteuning te geven.

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 16:02

Toverbal schreef:
lauret schreef:
[ [url=m/NnYSwc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dit afgelopen winter gegeven aan een kip met darm problemen. Die is er goed bovenop gekomen


Zijn darmen hebben een flinke optater gehad, niet alleen door de mogelijk coccidiose, maar ook door de antibioticakuren.

Dus mogelijk iets geven zoals Lauret aangeeft, om de darmen iets meer ondersteuning te geven.


Iets vergelijkbaars heeft hij al gehad.
Heb mest naar de dierenarts gebracht, maar er valt eigenlijk niets te onderzoeken, want hij heeft alle mogelijke behandelingen voor een darminfectie gehad. Ze hebben contact opgenomen met een dienst die voor de kippenhouderij werkt en die zegt dat ze eigenlijk niks voor onze haan kunnen doen of kunnen onderzoeken. Dat het mogelijk een tumor is (komt veel voor bij kippen, zeiden ze). Kon ook Marek zijn, zeiden ze. Ik weet zeker dat het geen Marek is, daar hebben we al enkele dieren in de loop der jaren aan verloren en die symptomen heeft hij gewoon niet.

We proberen nu nog een antigisten/schimmelmiddel. Als dat niet werkt dan weet ik het ook niet meer.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:35

Hoe lang is hij nu 'beterende' in plaats van echt ziek? Bijkomen kost ook gewoon tijd, zeker als er naast de ziekte zelf ook van alles is gebruikt om de ziekte te bestrijden wat het lichaam ook moet verwerken.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 18:23

julius_juut schreef:
Hoe lang is hij nu 'beterende' in plaats van echt ziek? Bijkomen kost ook gewoon tijd, zeker als er naast de ziekte zelf ook van alles is gebruikt om de ziekte te bestrijden wat het lichaam ook moet verwerken.


Ben het met je eens, maar zijn vooruitgang is nauwelijks waarneembaar. Ik hoop dat hij nu hij geen medicatie meer krijgt wat meer vooruit gaat, maar ondanks al onze inspanningen lijkt het e nog niet op.

Ik geef het nog niet op, maar zie niet veel licht meer achter de horizon.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

scrabbel
Berichten: 931
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Zieke haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:49

Je kunt nog eens contact opnemen met een kinderboerderij in de buurt. Soms werken daar gepensioneerde vrijwilligers die hun hele leven een kippen passie hebben gehad en voor heel veel dingen middeltjes weten.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, bcd94, Birgit__, juval, kinel, Lalidan, Laura_1986, maroes, SUSANNEx, Thrive, Varenka, xPearl, YandexBot en 41 bezoekers