Ervaringen hondenvoer met insecten gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xKim97
Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Ervaringen hondenvoer met insecten gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 17:56

Hey allemaal, naar de toekomst toe vind ik de ontwikkeling van hondenvoer gebaseerd op insecten best wel interessant. De eiwitsamenstelling zou vergelijkbaar zijn met vlees van de huidige productie, alleen zijn insecten veel duurzamer en omdat ze een ander zenuwstelsel hebben 'diervriendelijker'. Daarom vroeg ik mij af, of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een hondenvoer dat (deels) op insecten is gebaseerd? Als ik kijk naar de overige producten die er nu in zitten denk ik dat er misschien wel wat ruimte is voor verbetering, maar in het algemene concept zie ik wel wat! :)


c_alsemgeest
Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ervaringen hondenvoer met insecten gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:59

Doorgaand is de krekel en meelworm het meest gebruikte insect in zulke vormen van voeding, echter zonder kunstmatige verwerking niet vergelijkbaar met vlees (ook qua b12 niet).
Dus waarom zou je een vleeseter daarop willen zetten? Of heeft hij/zij problemen met het verwerken van vlees?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

xKim97
Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 18:04

Ik lees veel over de zwarte soldaatvlieg. Op welk gebied zijn ze zonder kunstmatige verwerking niet vergelijkbaar met vlees, behalve B12? Op het moment wordt nog een redelijk aandeel van het vlees in diervoeding gemaakt uit bijproducten van de humane consumptie. Maar in de toekomst zullen mensen steeds minder vlees eten en daarmee ook minder bijproducten produceren. Honden en katten dan maar 1e klas vlees geven is ook niet echt een reele optie naar de toekomst toe.En vega voeding voor huisdieren vind ik ook geen goede oplossing. Dus daarom vroeg ik me af wat de ervaringen met voeding gebaseerd op insecten is. Verder heeft ze geen problemen met het verwerken van een bepaald eiwit oid.

c_alsemgeest
Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:19

Vaak worden daar de larven van gebruikt, maar over het algemeen genomen is het percentage eiwit van insecten hoger dan vlees van zoogdieren, vis en gevogelte. Waardoor je dus kleine hoeveelheden zou moeten geven, waardoor de andere stoffen te laag blijven, waardoor je weer met vulstoffen e.d. zal moeten gaan werken. Voor ons mensen is dit probleem er niet echt, omdat wij omnivoren zijn en onze voeding heel anders en meer gevarieerd samengesteld hoort te zijn. Wij zouden het imo prima kunnen doen op een dergelijk dieet.
Of ze moeten inderdaad iets vinden wat er zo vreselijk op lijkt... dat zou top zijn.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

xKim97
Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Re: Ervaringen hondenvoer met insecten gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 19:42

Honden zijn ook niet obligaat carnivoor, dus wat dat betreft zijn er vooralsnog wel mogelijkheden denk ik. Welke bestanddelen zouden te weinig aanwezig zijn in het geval men insecten als eiwit neemt? En waar ik ook wel benieuwd naar ben; wat is je info bron? :)

c_alsemgeest
Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ervaringen hondenvoer met insecten gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:03


Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

xKim97
Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 16:17

Ah thanks! In de artikelen wordt kort ook wel even genoemd dat insecten voor petfood gebruikt kunnen worden, maar niet echt specifiek daarop gericht inderdaad. Hopelijk komt er de komende jaren wat meer onderzoek naar de mogelijkheden voor honden en katten, lijkt me wel een positeve ontwikkeling!

CharmingS
Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Ervaringen hondenvoer met insecten gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:27

Mijn vriend werkt bij een dierenkliniek en had het laatst meegenomen voor onze honden, maar die krijgen geen insecten meer, ze vinden het niet zo lekker als vlees en ik zie de meerwaarde er niet van in. Ze worden er niet beter van maar ook niet slechter, maar daarintegen is het wel erg duur. Dus ik blijf ze hun brokken gewoon voeren met een paar pompjes zalmolie :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Ylana
Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:43

Mijn hond(en) staan nu sinds eind januari op insectenbrok.
Deze keuze is genomen nadat zij allergisch leek op steeds meer soorten vlees.
Op het moment dat er een leveringsprobleem was, en ik noodgedwongen over moest stappen op een ander soort, reageerde ze allergisch er eenmaal terug op.
Uit ellende een zak insectenbrok besteld.
Beste keuze ooit!
Ze doet het er enorm goed op! Huid is rustig, mooie ontlasting, drinkt wel meer dan op vers vlees , maar is niet onzindelijk meer. Alleen maar voordelen!

xKim97
Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 21:07

CharmingS schreef:
Mijn vriend werkt bij een dierenkliniek en had het laatst meegenomen voor onze honden, maar die krijgen geen insecten meer, ze vinden het niet zo lekker als vlees en ik zie de meerwaarde er niet van in. Ze worden er niet beter van maar ook niet slechter, maar daarintegen is het wel erg duur. Dus ik blijf ze hun brokken gewoon voeren met een paar pompjes zalmolie :)


Het is inderdaad goed aan de prijs, als ik het zou gaan voeren zou het ook pas zijn na mijn studie wanneer ik hopelijk wat meer verdien haha! Ik denk dat het inhoudelijk vergelijkbaar is voor de hond, de meerwaarde zou hem voor mij vooral zitten in dat er geen vlees (bijproducten) in zit wat in de toekomst misschien voordelig gaat zijn als mensen steeds minder vlees eten.

xKim97
Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 21:08

Ylana schreef:
Mijn hond(en) staan nu sinds eind januari op insectenbrok.
Deze keuze is genomen nadat zij allergisch leek op steeds meer soorten vlees.
Op het moment dat er een leveringsprobleem was, en ik noodgedwongen over moest stappen op een ander soort, reageerde ze allergisch er eenmaal terug op.
Uit ellende een zak insectenbrok besteld.
Beste keuze ooit!
Ze doet het er enorm goed op! Huid is rustig, mooie ontlasting, drinkt wel meer dan op vers vlees , maar is niet onzindelijk meer. Alleen maar voordelen!


Fijn dat het zo opgelost kon worden! Welk merk geef je haar momenteel?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danseresje, YandexBot en 151 bezoekers