Hond spring op aanrecht, hoe afleren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:10

Barbet schreef:
Is de keuken of het aanrecht niet met iets eenvoudigs af te zetten?
Met panelen, kamerscherm of zo, dat je ervoor kan zetten.
Het lijkt me makkelijkst als je hond niet meer bij het aanrecht kan komen.

Dit is dus symtoombestrijding

Fijn dat het folie lijkt te werken! Sambal zou ik evt ook proberen mocht dit niet werken

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hond spring op aanrecht, hoe afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:21

Ik heb helaas een hond die het ook deed. De sambal en andere dingen ergens op smeren heb ik bij iets anders geprobeerd met als gevolg een hond die komt bedelen als hij sambal of wasabi ruikt. :')

Voor het aanrecht, ik kon het niet afzette omdat ik een uitstekend deel aanrecht heb, een u vorm keuken waarbij 1 deel de eetkamer in gaat. Keuken afzetten zorgde voor via andere kant van het aanrecht erop en dan doorlopen haha.

Hier is de oplossing geweest om gewoon heel lang het uitstekende deel 'vol' te zetten en het aanrecht leeg qua dingen die hij kon pakken. Maar toch, ik laat geen eten staan als ik weg ben en hij los loopt, want het is gewoon logisch dat hij dan gaat zoeken. Maar goed, ik heb een Duitse herder dus die kan er zelfs bij als hij gewoon er tegen aan staat haha

Hij weet ook dat het niet mag, als ik thuis ben denkt hij er niet over. Ook borden op de salontafel laat hij met rust, tot ik weg ben. Neem ik hem niet kwalijk, iets beter opruimen dus voor zijn veiligheid. Ik hoop dat de folie blijft werken!

Yellowbird

Berichten: 778
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Hond spring op aanrecht, hoe afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:50

Nou ik heb mijn hond ook al meerdere keren betrapt terwijl die het avondeten van vriendlief uit de pan was aan het eten.
Het is een grote Zwitserse sennen, die stond dus gewoon met zijn poten op het fornuis.
Zo gefocust op dat eten dat hij mij niet binnen hoorde komen.
Geloof me, die heeft een flinke lel gekregen, iedere keer als ik hem betrapte. Maar ik geef je op een blaadje dat ik niks eetbaars moet laten liggen, dan is het weg.
Ongeacht hoe hard die lel is, die kans laat ie niet aan zich voorbijgaan hahaha.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:01

Kabayo schreef:
Barbet schreef:
Is de keuken of het aanrecht niet met iets eenvoudigs af te zetten?
Met panelen, kamerscherm of zo, dat je ervoor kan zetten.
Het lijkt me makkelijkst als je hond niet meer bij het aanrecht kan komen.

Dit is dus symtoombestrijding

Fijn dat het folie lijkt te werken! Sambal zou ik evt ook proberen mocht dit niet werken


Ligt eraan, voorkomen is beter dan genezen.
En ook hoevaak ze zichzelf al hebben kunnen belonen met het gedrag.

Als pup zijnde haalde mijn hondje (een kees-kruising trouwens) de hele tijd dvd-hoesjes uit de kast om op te gaan knabbelen. Paar keer gecorrigeerd door "Nee" te zeggen, dvd weg te zetten en iets anders te kauwen aan te bieden.
Maar die dvds bleken toch te aantrekkelijk.
Ik heb toen voor 1-2 maanden iets voor die kast neergezet zodat hij er niet bij kon.
Daarna weggehaald en sindsdien (hij is nu 3 jaar) heeft hij er ook nooit meer aangezeten.

Maar een aanrecht is natuurlijk een ander verhaal :+ daar is wel echt wat lekkers te vinden haha. Keesjes zijn wel echt donderstenen hoor, die testen hun grenzen goed uit.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Hond spring op aanrecht, hoe afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 21:13

Ons teefje ook een kees heeft dat dus totaal niet. 1 keer nee is nee en dan is het klaar. Maar dit reutje pakken we flink aan en nog blijft ie het proberen.

Ik hoop dat de folie blijft werken en idd nooit geen eten meer laten staan.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond spring op aanrecht, hoe afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:09

Wel fijn dat de folie werkt.
Hopelijk is over een tijdje de folie niet meer nodig.

Eten stelen is zelfbelonend gedrag.
Zo moeilijk af te leren als je er niet bij ben.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:31

__Nathalie__ schreef:
Wie heeft de gouden tip.

Onze keeshond reu van over 4 dagen 1 jaar is nogal een ondeugend ding. Waar we met ons teefje van 3.5 aan 1 keer nee zeggen genoeg hebben heeft de reu met alles een wat hardere aanpak nodig _-:(

Nu zijn we er achter gekomen dat als we weg zijn hij op het aanrecht springt.
Ongewenst gedrag natuurlijk. Maar hoe leer je dit af als hij het alleen doet als je niet thuis bent? Ik heb al geprobeerd hem te lokken door een plak worst op het aanrecht te leggen maar daar trapt hij niet in.

Deze keeshonden zijn klein maar hebben enorm springvermogen. Het kost hem dus ook geen enkele moeite zo hoog te springen.

Ik denk dat hij het doet om eten te vinden. Het is nogal een vreetzak. We laten dus niks meer staan op het aanrecht. Maar hoe leer je het af? Keuken afsluiten kan niet.

Hier het ondeugende monstertje ~~}>

[ [url=m/dJTjOy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zorgen dat hij het niet kan doen (niet in de keuken laten of in een bench doen)
Elke keer dat hij succes heeft met zijn gedrag wordt het moeilijker om af te leren.
Sowieso zorgen dat er niets op dat aanrecht staat, dan blijft de beloning voor het gedrag vanzelf uit.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:42

MyWishMax schreef:
Hij weet ook dat het niet mag, als ik thuis ben denkt hij er niet over. Ook borden op de salontafel laat hij met rust, tot ik weg ben. Neem ik hem niet kwalijk, iets beter opruimen dus voor zijn veiligheid. Ik hoop dat de folie blijft werken!


Is dat zo? Beredeneerd een hond dat? Of voelt hij zich als hij alleen is misschien niet helemaal prettig en gaat hij op zoek naar iets wat hem iets leuks oplevert?
Of hij heeft geleerd dat als hij het doet levert hem iets lekkers op, maar als jij er bent levert het iets negatiefs op, wat blijkbaar zo onaangenaam is dat hij dat graag vermijdt.
Ik vraag me af of een hond bezig is met of iets "mag".

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:45

luuntje schreef:
Wel fijn dat de folie werkt.
Hopelijk is over een tijdje de folie niet meer nodig.

Eten stelen is zelfbelonend gedrag.
Zo moeilijk af te leren als je er niet bij ben.


Dat laatste klopt. Maar je zou de hond wel kunnen trainen als je er wel bij bent: gebak/worst wat dan ook op het aanrecht zetten en hem leren dat als hij dat negeert hij iets krijgt dat hij het allerlekkerste vindt. Door dit vaak te herhalen en ondertussen te voorkomen dat hij "de fout ingaat" zou je het gedrag op een positieve manier structureel kunnen veranderen.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:49

is je hond bang voor water?
Wat wij bij mijn ouders hond hebben is 2 emmers neer gezet op aanrecht en toen sprong hij er tegen aan en kreeg die water over zich heen nooit meer gedaan :p

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:21

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:
Hij weet ook dat het niet mag, als ik thuis ben denkt hij er niet over. Ook borden op de salontafel laat hij met rust, tot ik weg ben. Neem ik hem niet kwalijk, iets beter opruimen dus voor zijn veiligheid. Ik hoop dat de folie blijft werken!


Is dat zo? Beredeneerd een hond dat? Of voelt hij zich als hij alleen is misschien niet helemaal prettig en gaat hij op zoek naar iets wat hem iets leuks oplevert?
Of hij heeft geleerd dat als hij het doet levert hem iets lekkers op, maar als jij er bent levert het iets negatiefs op, wat blijkbaar zo onaangenaam is dat hij dat graag vermijdt.
Ik vraag me af of een hond bezig is met of iets "mag".


Ik heb niet zo veel verstand van honden, maar mijn kat beredeneerde dat zeker wél. Op moment dat ik had gekookt of een broodje had gemaakt en ik liep even naar boven, zat hij binnen 3 tellen op het aanrecht, terwijl als ik in de ruimte was het niet deed. Uiteindelijk wel eens gedaan alsof ik naar boven liep en je zag hem echt eerst kijken richting trap ('is ze weg?') om vervolgens heel stilletjes het aanrecht op te springen. Heb hem heel erg laten schrikken toen :+

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:44

Nikass schreef:
MyWishMax schreef:
Hij weet ook dat het niet mag, als ik thuis ben denkt hij er niet over. Ook borden op de salontafel laat hij met rust, tot ik weg ben. Neem ik hem niet kwalijk, iets beter opruimen dus voor zijn veiligheid. Ik hoop dat de folie blijft werken!


Is dat zo? Beredeneerd een hond dat? Of voelt hij zich als hij alleen is misschien niet helemaal prettig en gaat hij op zoek naar iets wat hem iets leuks oplevert?
Of hij heeft geleerd dat als hij het doet levert hem iets lekkers op, maar als jij er bent levert het iets negatiefs op, wat blijkbaar zo onaangenaam is dat hij dat graag vermijdt.
Ik vraag me af of een hond bezig is met of iets "mag".


Hij zit niet binnen als hij alleen is en heeft 0,0 problemen als hij alleen moet blijven. Ik heb hem aangeleerd dat je niet op de tafels mag komen (want met 10 weken stond hij op alle tafels, eettafel, salontafel) en niet op het aanrecht. Op de eettafel ging hij wel eens liggen, want dan lag hij in het zonnetje. :+ Als ik in de kamer ben zal hij ook niet aan een bord zitten dat op de salontafel staat of op de bank. Dat heb ik hem geleerd. Ik heb hem ook nooit gestraft of iets, alleen gewoon een stemcorrectie dmv van 'nee'. Dus nee, het is niet dat het iets negatiefs oplevert als ik er ben, natuurlijk wel wat lekkers als ik er niet ben.

Hij heeft dat dus alleen opgevat als: zolang zij er is mag ik er niet aan zitten. Want als ik op sta en er zit nog iemand anders doet hij het wel gewoon. Hij is dus zolang ik er ben heel braaf, maar dat duurt echt maar tot ik de ruimte/het zicht uit ben. Ik ruim dus gewoon op, want ik vind het logisch gedrag voor een hond.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:47

Maanlicht, Tja ik heb dan weer niet zoveel verstand van katten. ;)
Ik denk dat honden niet denken in termen van toestemming en stiekem. Ik denk dat ze doen aan oorzaak en gevolg. Daardoor kan een positieve correctie (schrik, pijn) soms "helpen", maar eventueel onderliggende oorzaak wordt er meestal niet mee opgelost.
Nou weet ik niet of er een onderliggende oorzaak is aan het gedrag van de hond van ts, dus ik zou gewoon voorkomen dat hij het kan doen, dan hoef je hem verder geen negatieve ervaringen op te laten doen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:49

Nikass schreef:
Maanlicht, Tja ik heb dan weer niet zoveel verstand van katten. ;)
Ik denk dat honden niet denken in termen van toestemming en stiekem. Ik denk dat ze doen aan oorzaak en gevolg. Daardoor kan een positieve correctie (schrik, pijn) soms "helpen", maar eventueel onderliggende oorzaak wordt er meestal niet mee opgelost.
Nou weet ik niet of er een onderliggende oorzaak is aan het gedrag van de hond van ts, dus ik zou gewoon voorkomen dat hij het kan doen, dan hoef je hem verder geen negatieve ervaringen op te laten doen.

"Toestemming" heeft ook bij mensen veel te maken met "oorzaak en gevolg" ;) .

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:03

Ik weet niet precies wat je bedoeld Kuggur?
Ik doel op leerprincipes van honden.
Honden leren door associatie en doordat iets wat ze doen een bepaalde gevolgtrekking heeft.

Overigens is een stemverheffing ook een vorm van een positieve correctie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:04

Pandameisje schreef:
is je hond bang voor water?
Wat wij bij mijn ouders hond hebben is 2 emmers neer gezet op aanrecht en toen sprong hij er tegen aan en kreeg die water over zich heen nooit meer gedaan :p


Leuk zo'n waterballet in huis :=

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:04

Fijn dat de folie tot nu toe werkt, want ik vind de meeste andere suggesties die hier gegeven worden ronduit gevaarlijk of onvriendelijk... :=

Een hond beredeneert dat niet, hij snapt gewoon heel goed dat hij het niet mag als jij in dezelfde ruimte bent. Als jij er niet bent, is het voor hem een totaal andere situatie en mag het - in zijn ogen - dus wel. Hier ook een Sheltie die wel eten durft te stelen als wij er niet zijn, onze Collie blijft overal vanaf. Dus tja, wij ruimen gewoon alles op en als we eens iets over het hoofd gezien hebben, is dat gewoon onze schuld geweest.

Ik duim dat het blijvend effect heeft, TS!

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:08

Folie kan ook gevaarlijk zijn als de hond daardoor van het aanrecht valt?
Waarom niet iets meer tijd uittrekken en de hond leren dat op de grond staan leuker is dan op het aanrecht? Of gewoon het gedrag voorkom door de hond niet alleen in de keuken te laten.

Mijn reu sprong toen hij 11 weken oud was tegen de keukenkastjes op om op het aanrecht te komen (dat haalde hij toen nog net niet), gewoon waar ik bij was. Ik heb dat nooit gecorrigeerd, zelfs geen nee.
Ik heb hem geleerd dat het met zijn pootjes op de grond blijven veel meer oplevert. Mijn hond begreep dat heel snel ;)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-06-19 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:09

Nikass schreef:
Folie kan ook gevaarlijk zijn als de hond daardoor van het aanrecht valt?
Waarom niet iets meer tijd uittrekken en de hond leren dat op de grond staan leuker is dan op het aanrecht? Of gewoon het gedrag voorkom door de hond niet alleen in de keuken te laten.

Is ie ook in 1x genezen om die fratsen uit te halen. Ze zijn niet van glas..


Edit na jou edit. Jou hond deed dat dus toen je er was. Dat is met deze hond dus niet aan de orde
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 20-06-19 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:11

Hij verzint wel weer wat anders Kabayo ;)
En ben benieuwd of je ook mijn vraag wil beantwoorden die in het door jou gequote bericht staat?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-06-19 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:13

Nikass schreef:
Hij verzint wel weer wat anders Kabayo ;)

Altijd beter dan op het aanrecht. Heb eens een filmpje gezien dat de hond ook op het aanrecht kwam en zo het fornuis aan zette. Brand... niemand thuis.. levensgevaarlijk

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:14

Dus hem er niet bij laten.

Santos_05

Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:15

Een Keeshond!! Een middenslag? Wij hebben een grote grijze <3

Onze vlinderhond gaat via de stoel op tafel, dus stoelen aanschuiven helpt. De Hovawart kon zijn poten op het aanrecht leggen, dus deed aan zelfbeloning. Als je maar zorgde dat er niets op het aanrecht lag, was er niets aan de hand :Y)

Onze dwergkees kan nog niet eens op de bank springen, laat staan het aanrecht *\o/*

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:21

Mijn honden reageren allemaal beter op zwart wit. Dus eerst de nee aanleren (en dat gaat gewoon positief), dat heeft niks met een stemverheffing te maken, en dan bij dingen die ze doen, maar niet gewenst zijn 'nee' om vervolgens te belonen als ze doen wat wel gewenst is. Want op het aanrecht hadden ze ooit 1 keer wat eten gevonden en het is gewoon leuk om te ontdekken, maar daar scheen de zon ook op en op de eettafel, aangezien de eettafel warmer werd dan vloer's winters en koeler 's zomers leverde dat te veel op voor hem om niet te doen. Keuken afzetten klinkt makkelijk, maar hier kan dat niet. Of ik moet 3 meter 1.80 kenneldelen neerzetten. ;)

Het is op mijn manier ook gewoon uitgedoofd, maar ik hoef niks te laten staan. Dat is toch ook logisch?

Kayabo, mijn hond heeft ook wel eens het gas aangezet idd. Dat heeft best een tijd aangestaan, was blij dat ik er achter kwam en alles kon laten luchten en er niks gebeurd is.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond spring op aanrecht, hoe afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:42

Uit de keuken houden is lastig als je een open keuken hebt.
Hond moet gaan leren dat op de aanrecht springen hem niks op zal leveren.

Sommige exemplaren zijn nogal koppig en echte volhouders.