Kitten koppelen met kat

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Kitten koppelen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 08:52

Hoi allen,

Ik zal proberen de situatie uit te leggen. Wij hadden twee katten, één daarvan is door ouderdom overleden.

De overgebleven kat Liesje (1 jaar oud) was vervolgens eenzaam. Ze is erg speels en druk, plus ik begreep dat koppelen met een kitten over het algemeen iets soepeler gaat. Na ongeveer drie maand nu, nadat de andere kat is overleden, is er sinds gister dus een kitten (Romy) als nieuw maatje.

Toen Romy (de kitten) arriveerde heeft Liesje haar heel even gezien in een flits, ze reageerde op zich nieuwsgierig. Ik had van te voren veel informatie gezocht over katten koppelen, vandaar dat we ze eerst met name gescheiden hebben, zodat ze elkaars geur in zich op kunnen nemen. Liesje heeft Romy (kitten) af een toe in een flits gezien als we ze omwisselden van ruimte. Ze heeft haar ook horen miauwen. Liesje snuffelt elke keer goed de ruimtes of waar Romy is geweest.
Het 'probleem' waar ik nu een beetje mee puzzel is dat Liesje zichtbaar gespannen is (grommen als ze Romy haar geur rijkt, blazen als ze haar even ziet). Als ze haar hoort miauwen is ze ook in de war (rondjes lopen, soms ook blazen en grommen). Ze hebben één keer onder de deur door elkaar een beetje gezien, eerst miauwden ze naar elkaar en toen ging Liesje hard blazen.

Als ik de info op internet lees, moet ik zo doorgaan (gescheiden houden, wisselen van ruimte, geur in zich op laten nemen) totdat Romy haar geur in het huis in geïntegreerd en Liesje haar daarin meer heeft geaccepteerd. Aan de andere kant lijkt de situatie ook wat verwarrend voor Liesje te zijn, ze merkt dat er iets is maar kan het niet echt 'waarnemen'. Ik wil in ieder geval voorkomen dat ze elkaar in de haren vliegen, maar goed is dat te voorkomen..

Mijn vraag is dus, zo doorgaan of toch een andere strategie... Misschien kan iemand even meedenken. We willen het wel secuur aanpakken. Alvast bedankt!

[ img ]


Goof
Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kitten koppelen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:25

Lekker de deur open doen en de katten bij elkaar laten. Nu ruiken ze elkaar wel, maar begrijpen ze niet wat er gebeurt, logisch dat ze stress krijgen.
Ze regelen het onderling wel, zorg wel dat ze genoeg plekjes hebben waar ze zich terug kunnen trekken.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:28

Goof schreef:
Lekker de deur open doen en de katten bij elkaar laten. Nu ruiken ze elkaar wel, maar begrijpen ze niet wat er gebeurt, logisch dat ze stress krijgen.
Ze regelen het onderling wel, zorg wel dat ze genoeg plekjes hebben waar ze zich terug kunnen trekken.


Niks aan toe te voegen

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Vjestagirl
Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kitten koppelen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:39

Helemaal mee eens. En accepteren dat ze de eerste tijd weleens blazen, grommen en een tik uitdelen. Stelt allemaal niet zo veel voor, en zolang de plukken haar niet in het rond vliegen ook vooral lekker toelaten.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Re: Kitten koppelen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 16:04

Oke, jullie hebben ook ervaringen op die manier? Op internet info van katten gedragsdeskundigen lees ik namelijk dat dat uit den boze is om ze zomaar bij elkaar te zetten.

Vjestagirl
Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kitten koppelen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:06

Ja, mijn kitten heb ik midden in de woonkamer neergezet. Ging prima

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:08

Ja daar heb ik inderdaad ervaring mee. Zorg dat ze allebei wel van elkaar weg kunnen en een plekje hebben waar ze "veilig" zijn. Verder zoeken ze het zelf wel uit.

Hier heeft het altijd even geduurd, maar er is nooit meer aan de hand geweest dan een beetje blazen naar elkaar. Ze krijgen bij mij altijd direct het hele huis.

PowerPoef
Berichten: 1198
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:08

Wij hebben ook al onze katten gelijk bij elkaar gedaan, na een dag was het meestal weer rustig.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Re: Kitten koppelen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 16:21

Oke nou we gaan het zien dan! Thanks.

Anoniem

Re: Kitten koppelen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:26

Katten zijn technisch gezien solitair dus ze zullen in de eerste instantie nooit mega blij reageren op een nieuwe huisgenoot. Ik zou ze gewoon bij elkaar zetten en ze zelf een rangorde laten bepalen. Er zal heus geblazen worden dus blijf er wel bij voor het geval ze elkaar echt aanvliegen, en zorg inderdaad voor genoeg plekjes waar beide zich terug kunnen trekken. Let wel op dat je ze niet weer uit elkaar haalt als ze eenmaal bij elkaar zijn want dan kan de agressievere dat zien als een overwinning en de volgende keer hetzelfde gedrag vertonen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:37

Toen wij vorig jaar de 2e kitten erbij kregen hebben we ze op advies van de kattenopvang gewoon bij elkaar gezet. Ze hebben de 1e dag wat gevochten en de 2e dag zaten ze al samen op de krabpaal. Nu dikke vriendjes. Ze zeiden, rustig op de bank gaan zitten en niet meer mee bemoeien . (Tenzij het echt uit de hand loopt en ze elkaar echt verwonden).

Mando
Berichten: 15639
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Kitten koppelen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:47

Zo heb ik het ook altijd gedaan.
Wel eerst kitten aan de woonkamer laten wennen en paar uurtjes zodat ze een beetje de weg weet en daarna de grote 2 erbij en zoek het uit.

Altijd goed gegaan.

Heb zelfs een 2 jarige zo er tussen gezet.
Alleen de oudste heeft hem een half jaar niet kunnen luchten of zien.
Ineens lagen ze samen op de poef

Dus laat ze het lekker zelf uitzoeken
Komt vanzelf wel goed helemaal als het een kitten is.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Goof
Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:47

Siglos schreef:
Oke, jullie hebben ook ervaringen op die manier? Op internet info van katten gedragsdeskundigen lees ik namelijk dat dat uit den boze is om ze zomaar bij elkaar te zetten.


Ja hoor, ik heb daar ook ervaring mee.
Ik word een beetje moe van dat geneuzel van die gedragsdeskundigen om eerlijk te zijn. Het zijn geen tere porseleinen poppetjes, ze kunnen het prima zelf regelen. Katten zijn zo dom niet.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:49

Siglos schreef:
Oke, jullie hebben ook ervaringen op die manier? Op internet info van katten gedragsdeskundigen lees ik namelijk dat dat uit den boze is om ze zomaar bij elkaar te zetten.


Ja zo deden wij het ook altijd zelf. De eerste dag is vaak wat grommen en blazen; op dag 2 lagen ze tegen elkaar aan te slapen.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Re: Kitten koppelen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 16:54

Oke, bedankt voor de bemoedigende reacties.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Kitten koppelen met kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:12

Ben wel benieuwd hoe dit nu gaat? :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 32 bezoekers