Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 10:59

Wij hebben sinds 1 jaar een cocker spaniël. Een schat van een hond en ontzettend lief tegen volwassenen. Ze is alleen erg onzeker, dit uit zich in moeilijk alleen thuis kunnen blijven en onzeker bij grote honden. Maar helaas wordt ze ook onzeker bij kinderen, en dan vooral drukke en grotere groepen kinderen. Een kind 1 op 1 gaat goed zolang deze maar niet op onze hond af komt of vanaf boven gaat aaien. Als onze hond zelf op het kind afkomt gaat het prima. Volwassenen kunnen wel gewoon naar haar toe komen en haar hoofd aaien.

Nu zouden wij graag haar rustig aan kennis willen laten maken met kinderen op een positieve manier. Wij dachten als we langs de basisschool hier lopen in de pauze kan ze de kinderen zien maar zit er een hek tussen zodat ze niet aangeraakt kan worden. Als we gewoon kort aangelijnd in 1 keer er langslopen gaat dit prima. Maar wanneer we stil gaan staan en ze de drukke kinderen (waarvan sommige bij het hek gaan staan om onze hond te bekijken) kan zien begint ze te blaffen en wil het liefst op mijn schoot kruipen.

Nu weten wij eigenlijk niet hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Haar constant snoepjes geven wanneer ze de kinderen ziet zodat ze kinderen gaat linken aan iets lekkers? Haar straffen voor haar geblaf naar de kinderen? Of ja wij hebben eigenlijk geen idee... wij hopen dat er bokkers zijn die misschien tips hebben.

Momenteel hebben wij zelf geen kinderen maar hebben wel voor in de toekomst een kinderwens. Een gedragsdeskundige hebben we over na zitten denken maar komen we bij het volgende probleem uit. We hebben namelijk geen kind om het mee te kunnen oefenen. Wij kunnen de gedragsdeskundige uitgebreid vertellen wat ze doet, maar als we geen kinderen hebben (of in onze omgeving) dan weet ik niet hoe de gedragsdeskundige het gedrag goed kan beoordelen, of hoe wij het in de toekomst kunnen oefenen. Dit is de reden dat wij zelf eigenlijk zo af en toe eens willen oefenen wanneer we langs een plek komen waar veel kinderen zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:01

Is er geen speeltuintje in de buurt met kinderen of gewoon buurtkinderen die je kunt vragen om te helpen?
Die vinden dat vaak wel leuk en zo kan ze het gaan associeren met positieve ervaringen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:04

Langs een school lopen , aangelijnd lijkt me niet zo’n idee. Cockers staan hier wel om bekend , zijn meestal geen kinderhonden , dat is tenminste mijn ervaring. Eventueel eerst met een paar volwassen oefenen ? En hoofd aaien? Dat vinden de meeste honden niet fijn.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:04

Een bokker met kinderen die in de buurt woont?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:06

Waarom moet je hond aan veel kinderen blootgesteld worden? Misschien raakt ie daar wel overprikkeld van want een groep gilt, krijst en doet druk.
Misschien is dit sowieso geen goede keuze qua hond als je zelf een kind wil nemen mettertijd. Geef die hond een herkansing in een huis waar men geen kinderen heeft/wil.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 11:10

elnienjo schreef:
Waarom moet je hond aan veel kinderen blootgesteld worden? Misschien raakt ie daar wel overprikkeld van want een groep gilt, krijst en doet druk.
Misschien is dit sowieso geen goede keuze qua hond als je zelf een kind wil nemen mettertijd. Geef die hond een herkansing in een huis waar men geen kinderen heeft/wil.

Tuurlijk doe ik mijn hond zomaar weg :+
Ik vraag om tips om mijn hond wel een positieve ervaring te kunnen geven met kinderen. Ik vind jouw reactie eerlijk gezegd erg kort door de bocht aangezien er nog weinig geprobeerd is onze hond aan kinderen te laten wennen.

Mocht uiteindelijk in de toekomst blijken dat onze hond echt absoluut niet met kinderen overweg kan dan zouden wij zeker kijken naar andere opties. Maar dit vind ik zelf wel erg ‘makkelijk’ om de hond nu zomaar weg te doen. Wij houden ontzettend veel van haar en willen hier graag mee aan de slag.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:13

Inderdaad buurkinderen vragen om te helpen. Met speelgoed, een snoepje, eten geven, kroelen (als de hond dat wil). En dat regelmatig doen. Succes.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:19

Je idee is niet verkeerd. Als je een klant van mij was zou dat een van m'n latere doelen zijn. Je moet echter meer afstand in brengen zodat je hond nog niet reageert en kleiner beginnen. :)
Op het moment is je hond dus nog over treshold en als ze over treshold zijn kunnen ze niet (optimaal) leren.

Afbeelding

Je begint dan het proces van desensiteren (desensitation) wat je goed met "LAT (look at that)/BAT'' training kunt doen.

Afbeelding

Afbeelding

Mocht je meer hulp nodig hebben voel je vrij om me een PBtje te sturen.
Sorry dat ik alleen info heb in het Engels. :)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:27

Onze kruising border collier vindt groepen kinderen en drukke kinderen ook eng. Met die 3 van ons heeft ze nooit moeite gehad, met rustige kinderen die haar het initiatief laten nemen en met kinderen die haar met rust laten als ze bij ons komen ook niet. Ik zou me er niet druk om maken. Je hebt straks niet ineens 5 drukke kinderen in huis ofzo ;-)
Het komt vast goed. En een schoolplein is echt niet de plek om te oefenen dan. Dat is net zoiets als hoogtevrees te lijf gaan op het randje van een kilometershoge klif. Begin gewoon met een keukentrapje, als je wil oefenen :-)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:34

Ik zou werken aan haar zelfvertrouwen. Hondenschool kan helpen. Eigenlijk helpt alles wat de hond goed doet en waarvoor je kan belonen. Niet belonen met snoepjes maar gewoon 'hee dat heb jij goed gedaan'. Contact met kinderen is dan voor later. Voorlopig hond en kinderen mekaar laten negeren. Eens je dan toch begint met het contact met kinderen, eerst grotere kinderen en het initiatief van de hond laten komen.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 12:00

Wij kunnen inderdaad wel eens kijken of oudere buurtkinderen ons willen helpen door eens een keer haar bal te gooien of een snoepje te geven.

Bigone: waarom is volgens jou aangelijnd langs een school lopen niet een goed idee? Onze hond loopt namelijk langs de weg altijd aangelijnd. Ze mag elke dag een paar uur los lopen maar dan in het bos of in ieder geval een plek waar het mag en waar geen verkeer is.

Nagini: ontzettend bedankt voor je berichtje. Ik ga dat zo even goed doorlezen en kijken of ik op internet er wat meer over kan vinden over de LAT/BAT manier. Wij maken alleen geen gebruik van een clicker. Is een ‘Mellow kijk eens’ ook een optie om te zeggen i.p.v een click van de clicker zodat ze naar ons gaat kijken? Want ik neem aan dat het op dat punt puur gaat om het naar ons kijken en dus geen aandacht geven aan de kinderen?

J_emma: fijn dat het bij jullie goed gaat met jullie eigen kinderen. Wij hebben zelf ook wel het idee dat het inderdaad anders is om een eigen kind te hebben die de hond volledig ziet opgroeien dan dat er opeens 5 druktemakers in huis rond rennen. Maar willen toch voor de zekerheid wel haar een positieve ervaring met kinderen meegeven.

Sclimpre: wij waren toevallig 2 weken terug bij de hondenschool gaan kijken voor behendigheid, iets dat onze hond verwachten wij ontzettend leuk gaat vinden. Deze school gaf alleen aan beter te wachten tot na de zomervakantie zodat ze wat ouder is en het lichamelijk beter aan kan. Maar dus zeker een goed idee!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:15

Je hond aangelijnd in een moeilijke situatie brengen is gewoon niet verstandig . Je ziet het vaak wanneer mensen met honden lopen ze agressief op bvb andere honden reageren terwijl er los weinig aan de hand is. Je kunt rustig langs het schoolplein lopen in de pauze maar dan met een goed plan zodat de hond totaal op jou gericht is dmv beloning .

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:26

bigone schreef:
Je hond aangelijnd in een moeilijke situatie brengen is gewoon niet verstandig .

Helemaal mee eens. Je ziet heel vaak dat honden lelijk doen naar elkaar als ze aangelijnd zijn. Dan houdt de baas de lijn nog wat strakker en gaat de hond nog wat lelijker doen. Terwijl er los meestal niks aan de hand is. Iets met stress...
Zelfde verhaal voor honden achter een omheining.
Als je toch voorbij die school wil, neem dan de overkant van de straat en negeer zelf al het kabaal.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:36

vevina schreef:
Nagini: ontzettend bedankt voor je berichtje. Ik ga dat zo even goed doorlezen en kijken of ik op internet er wat meer over kan vinden over de LAT/BAT manier. Wij maken alleen geen gebruik van een clicker. Is een ‘Mellow kijk eens’ ook een optie om te zeggen i.p.v een click van de clicker zodat ze naar ons gaat kijken? Want ik neem aan dat het op dat punt puur gaat om het naar ons kijken en dus geen aandacht geven aan de kinderen?


Ik ben even zo vrij om op dit deel te antwoorden :)
Wat jij aangeeft, dus zeggen 'kijk eens', is niet hetzelfde als de clicker. Met het geluid van de clicker leer je je hond dat het gedrag wat hij op dát moment vertoond, wenselijk is. Werken met de clicker betekent de hond zelf laten nadenken over wat je van hem verwacht en timing is heel belangrijk, daarom zou ik je aanraden om alleen met de clicker te beginnen onder begeleiding van een honden trainer :) de clicker is dus niet een manier om de aandacht van de hond te trekken, de click betekent 'goed', en het is heel belangrijk dat je in het begin meteen een beloning laat volgen op het klik geluid. Dan associeert de hond het klik geluid met iets positiefs, namelijk een brokje.
Het voordeel is dat het geluid altijd hetzelfde is, niet onderworpen aan emotie. Als je hond na 30 keer proberen eindelijk rustig is, is het voor jou misschien moeilijker om oprecht 'braaf' te zeggen. De clicker maakt altijd hetzelfde geluid, ongeacht jouw stemming.

Ik vind het echt een fijn ding om mee te werken, maar in de puppycursussen die ik gaf gebruikte ik hem nooit, omdat het echt iets is waarmee je handig moet worden, en vooral die timing is lastig.

Verder ga ik mee met de anderen die adviseren om rustig thuis te oefenen met oudere kinderen. Waarom zou je hond helemaal relaxed moeten zijn bij zo'n grote groep spelende kinderen op een schoolplein? Ik denk dat iedere hond druk wordt van zoveel energieke kinderen om hem heen.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:23

Kijk eens is idd niet geschikt. Je zou de clicker kunnen veranderen door een 'Ja' (of iets anders dat handig is.. in het engels is het 'Yes').
Je gebruikt dan een klassieke conditioner. Je maakt een woord of geluid dat eerst niets betekend waardevol en het is een bruggetje naar de beloning die gaat komen. Hond doet iets goed "click/yes'' Hond weet dat wat hij op dat precieze moment deed gewenst is en er dus een belong gaat komen.

Je maakt het woord 'Yes' waardevol door thuis eerst te oefenen met gewoon een paar keer 'yes' te zeggen en te belonen.. paar keer goed doen en dan snappen ze wel dat "yes'' een koekje betekend.
Je moet er wel voor zorgen, als je een woord gebruikt, dat je het niet op 5 verschillende manieren zegt en ze monotoon en gelijk mogelijk blijft.

Ik ben er zelf niet mee eens dat je een clicker alleen kan doen onder begeleiding van een trainer. Er is heel veel online te vinden over clicker of marker training en is goed zelf aan te leren als je begint thuis.
Mocht je engels goed genoeg zijn dit is een hele goede hulp: https://leerburg.com/markers.htm

Het legt in detail uit wat het is en hoe het gebruikt wordt, maar kan me voorstellen dat je dat te veel lezen vind. Er zijn een boel filmpjes online te vinden ook. Michael Ellis kan het ook heel goed uitleggen (wederom in het engels) https://www.youtube.com/watch?v=xe0-oqqoXvw

Overigens; het punt is inderdaad dat je hond naar jouw kijkt of ergens anders dan de kinderen.. maar het is de bedoeling dat de hond dit van zichzelf doet.. dus zonder een prompt van jou. Dat kan zijn wegkijken, omdraaien, gaan zitten, de grond sniffen, oren weg draaien naar een andere richting.

Moet wel zeggen; dit is een proces dat ik als ik jouw was met een trainer zou aangaan tenzij je veel research gaat doen. Want mijn online advies is natuurlijk alleen maar dat.. advies op wat IK zou doen als ik jouw vraag zou krijgen als potentiele klant. Ik heb jouw hond echter niet echt gezien en durf dus ook niet met 100% zekerheid te zeggen dat dit de beste optie is voor jouw hond. Iemand die jouw hond in het echt kan zien kan een trainingplan maken en je ondersteunen.

Maar, ik help je graag met vragen of verduidelijkingen waar nodig. :)


Over de hond aangelijnd hebben: natuurlijk heb je 'm aangelijnd. Je gaat een hond die bang of misschien aggressive kan reageren niet loslaten. Ja, reactiviteit aan de riem is een probleem (dat weer training op zichzelf nodig heeft), maar dit probleem kun je best aan de riem oefenen hoor.

Ook belonen met een snoepje (geraspte kaas, doperwt, whatever je hond lekker vind) is niets mis mee. Het is immers de beloning voor het (goede) gedrag wat je van je hond vraagt. Jij wilt ook betaalt worden als je werkt.. zo wil je hond dat ook. Zeker in de beginfase van training, tenzij je hond SUPER gemotiveerd is van alleen prijzen/aaien.. is voedsel een super motivator.

Nogmaals: Sorry voor m'n gemengd Nederlands.. ik doe al deze materie in het Engels dag in dag uit en sommige termen ken ik niet in het Nederlands of klinken stom in vertaling. :')

luuntje

Berichten: 13971
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:49

Onze cocker reu was ook wat verlegen.
Liep met een boog buiten om mensen heen als hij los liep.

We zijn op cursus gegaan. Funcursus was erg leuk.
Leerde hij om meer op zichzelf te vertrouwen.
Na gehoorzaamheid A zijn we in april begonnen met behendigheid.
Je ziet hem groeien. Hij durft veel meer.
En ook buiten is hij minder verlegen.
Laat zich nu weleens aaien door vreemden.

Clickertraining is al goed uitgelegd.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:55

Ik heb het idee dat de onzekerheid ook een beetje bij het ras hoort. Althans ik ken er meerdere en allemaal zijn ze snel onzeker. Vooral heel veel geduld en inderdaad niet te snel willen, vindt ze balletjes leuk of een ander speeltje? Misschien op afstand van kinderen gaan spelen zodat ze kinderen met iets leuks gaat linken.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:15

Misschien een hond meenemen die gek is op kinderen zodat ze het goede gedrag kan kopiëren dat zou kunnen helpen. Ze moet eerst zien hoe je met kinderen omgaat als hond en daar kan een andere hond goed bij helpen. Mijn hond vond het ook niks veel kinderen om der heen maar toen ze mee ging naar de manege werd ze door de roedel daar volledig omgedoopt tot brave kinder hond.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:25

moonsparkle schreef:
Ik heb het idee dat de onzekerheid ook een beetje bij het ras hoort. Althans ik ken er meerdere en allemaal zijn ze snel onzeker. Vooral heel veel geduld en inderdaad niet te snel willen, vindt ze balletjes leuk of een ander speeltje? Misschien op afstand van kinderen gaan spelen zodat ze kinderen met iets leuks gaat linken.

Absoluut! Cockers zijn snel onder de indruk en ook snel onzeker.
Ik heb even gemist waarom je je hond wil laten wennen aan kinderen. Die van ons vinden kinderen ook niet leuk en aaien over de kop (door onbekenden) al helemaal niet. Ik kan daar prima mee leven.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:25

moonsparkle schreef:
Ik heb het idee dat de onzekerheid ook een beetje bij het ras hoort. Althans ik ken er meerdere en allemaal zijn ze snel onzeker.

Ik heb hier ook een Cocker lopen en herken dit gedrag ook inderdaad. Mijn andere 3 honden zijn lang niet zo onzeker.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:01

Persoonlijk zou ik niets met die onzekerheid doen. Als je namelijk maar iets verkeerd beloond of gedrag net iets anders begrijpt dan dat de hond bedoeld dan maak je het probleem enkel groter.

Mijn hond is gigantisch geschrokken van een kind toen hij 10 maanden was. Sindsdien koos hij voor aanval is de beste verdediging. Heb er niets mee gedaan want het gedrag corrigeren geeft hem het idee nog sterker dat kinderen idd doodeng zijn. Hem belonen op grote afstand als hij rustig is en deze proberen te verkleinen geeft ook spanning mee want er zal idd iets aan de hand zijn.

Ik ontwijk kinderen zoveel mogelijk en bij enige twijfel loopt hij gemuilkorfd. Sowieso is hij aanfelijnd en dubbel verzekerd ivm mogelijk los breken. Hij krijgt ter ondersteuning extra supplementen om relaxter te worden.

Inmiddels is hij 2,5 jaar en valt niet meer uit. Hij vind kinderen nog steeds spannend maar omdat ik neutraal was, ben en blijf is steeds meer het besef er dat hij er niets mee hoeft. Nooit zal ik hem in contact brengen met kinderen, gewoon uit voorzorg, maar ik ben al dolgelukkig dat we enigszins relaxt kinderen kunnen passeren op 5 meter afstand.

Overigens geldt dit ook voor volwassenen. Vreemde honden passeren is nog wel wat moeilijk maar heb hem geleerd adat als hij gefrustreerd raakt hij mag touwtje trekken met de lijn. Deze natuurlijk altijd bij en voor hem een fijne afleiding. Voor mij een teken dat hij hulp nodig heeft van mij omdat hij iets dus te spannend vind. Liever dat we samen al spelend iets moeten passeren dan dat het moet met een grommende, grauwende uitvallende herder van bijna 40 kg

Ik werk thuis met bench, kennel en eventueel eigen ruimte bij bepaald bezoek. Vind ik stuk veiliger dan vertrouwen op aangeleerd gedrag. Immers de hond zal onzeker blijven al kun je trainen op welk gedrag je wil zien. Echter relaxt willen zien is iets anders dan inwendig ook relaxt zijn.



De meeste bijtincidenten gebeuren nog altijd in huiselijke omgeving!! Wat er niet in zit komt er niet uit. Maarrrr wat er in zit zal er altijd in blijven zitten. Het kan verstopt zitten achter een laagje karton, een laag hout, een stenen muur of een dikke betonlaag maar het zit er in en kan spontaan naar buiten komen.

Neem nooit risico's wat betreft honden en kinderen!!

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:18

Wij hebben in januari 2012 een hond uit het asiel gehaald. Een vondeling, toen geschat op een jaar of 3. Ze was enorm angstig, maar ook heel lief. Ze wende gelukkig snel en werd al gauw een stuk zekerder. In juni dat jaar werd ons neefje geboren. Ze was ontzettend bang voor hem. Als hij in z'n box zat te spelen en bijvoorbeeld een rammelaar had, schrok zij van elk geluidje dat hij maakte. Wij hebben haar in de buurt van zijn box vaak wat lekkers gegeven en het vooral heel veel tijd gegeven. Toen hij wat ouders is ging hij haar ook snoepjes geven en lieten we vooral onze hond ons neefje benaderen, niet andersom. Inmiddels hebben we ook een nichtje en zelf twee zoons en ze blijft gewoon lekker liggen als de ballen door het huis vliegen. En daarna geniet ze van de aaitjes, kusjes en knuffels die ze van ze krijgt. De kinderen hebben we overigens wel aangeleerd rustig te doen met de hond.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Hond onzeker bij groep/drukke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:44

Heb je geen bekende of vrienden met een kind wie er geschikt voor is?
Mijn zoon heeft zelfs 2 honden geholpen met kindvrijer worden. Werkt echt, moet je wel weten wat je wel en niet kan doen en goede communicatie hebben natuurlijk.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:53

Ga je aangelijnd langs een school lopen gaat de spanning waarschijnlijk alleen maar groter worden.
Jij brengt hem dan in een onprettige situatie i.p.v. dat je hem daarvoor behoedt.
Oefen kleiner en ga daarna voorzichtig uitbreiden.
Een goede trainer in de arm nemen kan ook schelen.

Mijn hond houdt ook niet van de onvoorspelbaarheid van kinderen. Wij kozen er dan voor om niet naar het schoolplein te gaan, maar juist het voorzichtige buurjongetje te laten kijken bij haar.
Soms kon hij haar aaien, soms vond ze op een afstandje kijken al voldoende en gingen we weer.
Honden kunnen al snel hele kleine stresssignalen afgeven die wij mensen over het hoofd zien. Zou je daar goed in inlezen.
Gewoon de tijd geven en dan komt het wel.

Wij lopen nu probleemloos langs grote groepen kinderen inmiddels. Ze kijkt niet op of om als we langs het schoolplein lopen. Alleen nooit over het schoolplein, niet door groepen kinderen. Dat is gewoon niet haalbaar. En dat respecteren wij.

Een kind of 5 kan om haar heen hangen en dan stopt het wel. En dat is prima. Het moet leuk blijven.

Nog even een note, als je hond gaat blaffen is het al te laat heb ik geleerd afgelopen jaar, daar zijn vaak meer stressignalen aan vooraf gegaan. Wist ik nooit. Heeft mij echt mijn ogen doen openen. Ik dacht ze blaft niet dus het gaat. Maar dat hoeft niet zo te zijn. En zodra ze blaffen ben je dus vaak al heel ver buiten hun comfortzone.

Oh en nog een toevoeging. Het gaat alleen maar goed, omdat onze hond er inmiddels op heeft leren vertrouwen, dat wij haar voor het gevaar van de kinderen behoeden. Wij moeten bewaken dat kinderen haar niet zomaar optillen etc.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:26

Aranel schreef:
vevina schreef:
Nagini: ontzettend bedankt voor je berichtje. Ik ga dat zo even goed doorlezen en kijken of ik op internet er wat meer over kan vinden over de LAT/BAT manier. Wij maken alleen geen gebruik van een clicker. Is een ‘Mellow kijk eens’ ook een optie om te zeggen i.p.v een click van de clicker zodat ze naar ons gaat kijken? Want ik neem aan dat het op dat punt puur gaat om het naar ons kijken en dus geen aandacht geven aan de kinderen?


Ik ben even zo vrij om op dit deel te antwoorden :)
Wat jij aangeeft, dus zeggen 'kijk eens', is niet hetzelfde als de clicker. Met het geluid van de clicker leer je je hond dat het gedrag wat hij op dát moment vertoond, wenselijk is. Werken met de clicker betekent de hond zelf laten nadenken over wat je van hem verwacht en timing is heel belangrijk, daarom zou ik je aanraden om alleen met de clicker te beginnen onder begeleiding van een honden trainer :) de clicker is dus niet een manier om de aandacht van de hond te trekken, de click betekent 'goed', en het is heel belangrijk dat je in het begin meteen een beloning laat volgen op het klik geluid. Dan associeert de hond het klik geluid met iets positiefs, namelijk een brokje.
Het voordeel is dat het geluid altijd hetzelfde is, niet onderworpen aan emotie. Als je hond na 30 keer proberen eindelijk rustig is, is het voor jou misschien moeilijker om oprecht 'braaf' te zeggen. De clicker maakt altijd hetzelfde geluid, ongeacht jouw stemming.

Ik vind het echt een fijn ding om mee te werken, maar in de puppycursussen die ik gaf gebruikte ik hem nooit, omdat het echt iets is waarmee je handig moet worden, en vooral die timing is lastig.

Verder ga ik mee met de anderen die adviseren om rustig thuis te oefenen met oudere kinderen. Waarom zou je hond helemaal relaxed moeten zijn bij zo'n grote groep spelende kinderen op een schoolplein? Ik denk dat iedere hond druk wordt van zoveel energieke kinderen om hem heen.


Ik ben het helemaal met deze methode eens, met één kanttekening: je hoeft niet te wachten op bepaald gedrag van je hond en je hoeft niet eens persé te clickeren.
Veilige afstand (voor je hond) is belangrijk en dan een leuk spelletje gaan doen met je hond of een hand koekjes op de grond gooien die hij al snuffelend kan opeten, zorgt al voor positieve associatie.
Ga niet te snel en verwacht niet dat je hond een groep kinderen fantastisch gaat vinden, maar je kunt wel een heel grote verbeterslag maken.