Vasectomie ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 13:41

OK, hier eens een vraag in deze hoek van mij.

Wij hebben een reutje en een teefje.
De bedoeling was het teefje te laten castreren en het reutje intakt te houden. Helaas kan het teefje niet zomaar onder narcose gebracht worden "medische reden" en moeten wij nu gaan na denken voor het reutje.

Het is een makkelijk ventje die geen Gedragsproblemen heeft en ook geen hormonale gekheid. Een castratie zie ik dus niet zitten.

Scheiden klinkt leuk maar dat zal dan bij elke loopsheid moeten en een ongelukje zit in een klein hoekje.

Het zijn beiden chihuahuas. Ik heb geen ervaring met vasectomie. Heb er wel veel over gelezen. En het lijkt de uitkomst maar hoe zit het in werkelijkheid. Als hij "gesterriliseerd is blijft hij driften houden" hij is tijdelijk chemisch gecastreerd geweest. Toen ons teefje de eerste keer loops was had hij daardoor echt 0,0 interesse op de hoogtijdagen was hij zelfs bang van haar ze probeerde hem natuurlijk te bestijgen en hij wist niet waar die het zoeken moest. Maar als hij die driften houd is het dan wel fair naar hem toe? Het is fijn dat hij onvruchtbaar is maar verder gewoon op en top reu. Ik vind eigenlijk een gezonde reu moet je niet in snijden. Maar als je reu en teef hebt moet je wel zorgen dat er geen nestjes komen. Ik vind het best heel lastig. En merk dat ik die keuze steeds uitstel maar er moet een keer besloten worden.

Voor de gene die het hebben laten doen "vasectomie" is dat ivm teef in huis? Of kan ik toch beter een andere oplossing zoeken?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:43

Waarom gewoon niet zn ballen eraf.

Ook brave honden worden gewoon gecastreerd.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:45

Gewoon castreren inderdaad. Voor beide dieren fijner en meer rust.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 13:45

Onali schreef:
Waarom gewoon niet zn ballen eraf.

Ook brave honden worden gewoon gecastreerd.


Omdat er naar mijn idee veel te makkelijk over gedacht wordt. Sommige reuen worden incontinent. Sommigen dik of krijgen een lelijke vacht. Van dat alles is geen sprake bij vasectomie.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:49

En waar haal je die argumenten?
Want nog nooit gehoord of gelezen over wetenschappelijk onderzoek die dat bevestigd.

Hier worden reuen altijd op minder dan 6 maand gecastreerd zodat ze blijven plassen als een teefje en niet tegen planten sproeien.
Nog nooit geen problemen gehad en je argumenten slaan echt nergens op.

Waarom kan je teefje niet onder narcose?

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:50

Waarom mag je hond niet gewoon gecastreerd worden? Zo houdt het beestje alsnog zijn driften. Vind het maar een hoop gemiep om niks. Gewoon castreren of chemische castratie laten uitvoeren.

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:52

Ik zou zeker kiezen voor castratie. Je hebt straks twee keer per jaar, drie weken lang een zwaar gefrustreerd reutje in huis, die geen kant op kan met zijn hormonen. Vind ik persoonlijk erg sneu.
Als je reutje nu geen gedragsproblemen heeft, dan krijgt hij dat na castratie ook niet. Het is echt niet zo dat hij tegelijk met zijn noten zijn karakter verliest.
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 04-10-19 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:56

Ik zou ook niet castreren oid. Je kan nog chemisch castreren evt.
Maar scheiden is echt niet zo moeilijk. Hier 2 intacte teven en 1 intacte reu die zelfs al gedekt heeft, en die loopt bijna de gehele loopsheid bij mijn teven. Pas op t moment dat ze minder gaan bloeden of de reu meer interesse heeft scheid ik ze pas.
Maar ook de gehele loopsheid scheiden is niet zo moeilijk hoor :)
Ongelukjes heb je meestal zelf in de hand.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 14:02

Mensen lees even aub.
Ik vraag naar ervaringen over vasectomie. Google daar op als je er iets over wilt weten.

Kort uitgelegd word de hond onvruchtbaar gemaakt. Maar hormonaal veranderd er niks. Er komen dan dus geen puppies meer van.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 14:06

tengeltje11 schreef:
En waar haal je die argumenten?
Want nog nooit gehoord of gelezen over wetenschappelijk onderzoek die dat bevestigd.

Hier worden reuen altijd op minder dan 6 maand gecastreerd zodat ze blijven plassen als een teefje en niet tegen planten sproeien.
Nog nooit geen problemen gehad en je argumenten slaan echt nergens op.

Waarom kan je teefje niet onder narcose?


Wegens medische redenen dat staat er al. Google maar eens op nadelen castratie en ja dat is wetenschappelijk vast gesteld. Maar als dat de beste optie zou zijn. Zou ik dat ondanks die nadelen toch nog doen hoor. Echter is er een alternatief die ik zeer interessant vind. Een hond van 6 maanden castreren doe ik sowieso niet ivm mogelijke gezondheidsproblemen dan op latere leeftijd.
Ik heb nog nooit gehad dat een reutje sproeit, ben je niet in de war met een kater? Markeren dat leren wij hier gewoon af. Iets met opvoeding.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 14:10

kiwiwitje schreef:
Ik zou ook niet castreren oid. Je kan nog chemisch castreren evt.
Maar scheiden is echt niet zo moeilijk. Hier 2 intacte teven en 1 intacte reu die zelfs al gedekt heeft, en die loopt bijna de gehele loopsheid bij mijn teven. Pas op t moment dat ze minder gaan bloeden of de reu meer interesse heeft scheid ik ze pas.
Maar ook de gehele loopsheid scheiden is niet zo moeilijk hoor :)
Ongelukjes heb je meestal zelf in de hand.


Chemisch castreren dat doe je niet vaker. Elke keer die chemische troep. En ja scheiden kan alleen wil ik hem dat eigenlijk niet aan doen.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:23

Ocean_Child schreef:
Ik zou zeker kiezen voor castratie. Je hebt straks twee keer per jaar, drie weken lang een zwaar gefrustreerd reutje in huis, die geen kant op kan met zijn hormonen. Vind ik persoonlijk erg sneu.


Niet bij een vasectomie natuurlijk. Dan kan reulief twee keer per jaar fijn z'n gang gaan. En dat zal-ie dan ook doen.

TS: ik zou even navragen hoe groot de kans is op schijnzwangerheid bij je teef na dekken door een gesteriliseerde reu. Want wel een dekking maar geen bevruchting is natuurlijk prachtig, maar als je teefje dan alsnog 'denkt' dat ze drachtig is met alle gevolgen van dien lijkt me ook van de regen in de drup. Want met een baarmoederontsteking móet je teef onder het mes, of ze de narcose aan kan of niet.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:32

@BeFunny,er zijn helemaal medische nadelen tgv vroeg castreren,niet bij katten,niet bij honden.

zelf enkele jaren gewerkt als verantwoordelijke van een asiel en zelf ook DA assistant van opleiding,en in het asiel een hoop gedoe gehad omdat ook wij niet vroeg wilden castreren,door jouw redenen,en hier is de orde der dierenartsen(belgie),zich zelfs komen moeien met dat er helemaal niet bewezen is dat dit zo was.

steriliseren bedoel ik hier je teefje mee,waarom kan zij niet gesteriliseerd worden?(want teefjes die intact blijven hebben later ook meer kans op tumoren tov teefjes die wel geholpen worden)

een reu die reeds hormonen heeft,plast met zijn poot omhoog,eentje die nog nooit hormonen gekend heeft,gaat nog steeds plassen met zijn poep naar beneden.
prima opvoeding,maar wij hoeven geen intacte reuen,dus waarom zou je ze dan zo ver laten gaan dat ze hun hormonen leren kennen?is nergens voor nodig,en neen,hier geen lelijke,zieke honden,maar gewoon volwassen,gezonde honden die helemaal niets mankeren.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 14:33

Ibbel schreef:
Ocean_Child schreef:
Ik zou zeker kiezen voor castratie. Je hebt straks twee keer per jaar, drie weken lang een zwaar gefrustreerd reutje in huis, die geen kant op kan met zijn hormonen. Vind ik persoonlijk erg sneu.


Niet bij een vasectomie natuurlijk. Dan kan reulief twee keer per jaar fijn z'n gang gaan. En dat zal-ie dan ook doen.

TS: ik zou even navragen hoe groot de kans is op schijnzwangerheid bij je teef na dekken door een gesteriliseerde reu. Want wel een dekking maar geen bevruchting is natuurlijk prachtig, maar als je teefje dan alsnog 'denkt' dat ze drachtig is met alle gevolgen van dien lijkt me ook van de regen in de drup. Want met een baarmoederontsteking móet je teef onder het mes, of ze de narcose aan kan of niet.


En dit is idd één van de redenen dat ik de keuze nog niet gemaakt heb! mijn moeder heeft bijvoorbeeld een gecastreerd "zaadleiders verwijderd dus" reutje "ik vermeld maar even wat de castratie inhoud En een intakt teefje. En reutje gaat ook nog zijn goddelijke gang zeg maar. Ondanks gecastreerd. Dat het teefje risico loopt op bmo en die kans wordt groter idd als ze zeg maar bereden wordt. Dat is een lastig ding. Sowieso zou zijn gecastreerd geweest zijn als dat kon. Maar dat liep anders. Maar hondje van mijn moeder heeft nooit wat gemankeerd. Toch is niet de bedoeling het reutje zijn gang maar te laten gaan. Ik wil gewoon echt de beste keuze maken in onze situatie.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 04-10-19 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 14:41

tengeltje11 schreef:
@BeFunny,er zijn helemaal medische nadelen tgv vroeg castreren,niet bij katten,niet bij honden.

Die zijn er wel. Reutjes hebben kans op incontinentie en op latere leeftijd verhoogd kans op kanker, dikker worden is ook geen fabeltje, maar dat is gewoon een andere discussie, waar ik eigenlijk geen zin in heb, jij wel?

zelf enkele jaren gewerkt als verantwoordelijke van een asiel en zelf ook DA assistant van opleiding,en in het asiel een hoop gedoe gehad omdat ook wij niet vroeg wilden castreren,door jouw redenen,en hier is de orde der dierenartsen(belgie),zich zelfs komen moeien met dat er helemaal niet bewezen is dat dit zo was.

steriliseren bedoel ik hier je teefje mee,waarom kan zij niet gesteriliseerd worden?(want teefjes die intact blijven hebben later ook meer kans op tumoren tov teefjes die wel geholpen worden)

Wegens medische redenen, dit staat in mijn bericht en heb ik al antwoord opgegeven, welke medische redenen doen verder niet ter zaken, ik ben opzoek naar ervaringen omtrend vasectomie. En heb een toelichtichting gegeven waarvoor, opener dan dat kan ik niet zijn

een reu die reeds hormonen heeft,plast met zijn poot omhoog,eentje die nog nooit hormonen gekend heeft,gaat nog steeds plassen met zijn poep naar beneden.
prima opvoeding,maar wij hoeven geen intacte reuen,dus waarom zou je ze dan zo ver laten gaan dat ze hun hormonen leren kennen?is nergens voor nodig,en neen,hier geen lelijke,zieke honden,maar gewoon volwassen,gezonde honden die helemaal niets mankeren.


Waarom kies je voor een reu als hij niet op mag groeien en geen geen reu mag zijn? Dat vind ik niet nodig, ieder moet zelf weten wat hij doet maar ik denk er dus heel anders over

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:49

Tja, waarom hebben zoveel mensen dan een ruin?
Een reu komt niet loops(en los daarvan hebben we ook al teven gehad, ook nog steeds eentje), maar die wordt altijd gesteriliseerd na de eerste loopsheid.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 14:53

tengeltje11 schreef:
Tja, waarom hebben zoveel mensen dan een ruin?
Een reu komt niet loops(en los daarvan hebben we ook al teven gehad, ook nog steeds eentje), maar die wordt altijd gesteriliseerd na de eerste loopsheid.


Die worden niet altijd gecastreerd! O bij jullie wel. Dat is een keuze die dus ook niet iedereen maakt. Maar ik ben zelf wel voorstander van castratie bij teven.
Een ruin en een reu is nog een verschil een reu en teef ook.
Een teef heeft kans op o.a bmo wat als het een beetje fout gaat verkeerd als in dodelijk afloopt, waarvoor ik mijn teef zou laten castreren, als dat kon. Bij reuen heeft het geen voordelen verder imo anders dan dat ze natuurlijk onvruchtbaar worden gemaakt.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:56

Hengsten en intacte reutjes vind ik een wereld van verschil.
Daarnaast is het bij honden aangetoond dat castratie (of het laten helpen van de teef) niet direct gezonder is voor de hond ivm de risico’s in de gewrichten en banden bijv. Maar ook op incontinentie etc.

Het hem niet willen aandoen om te scheiden.. mijn reu vind t prima. Hij is namelijk veel rustiger als ik ze scheid. En ik neem hem gewoon mee om te wandelen. Ook met de teven erbij als ze dekrijp zijn. Maar ook geen haar op zijn hoofd die er aan denkt om tijdens t wandelen of aanlijnen op een teef te kruipen. Hij weet heel goed dat ie dat niet mag.

En in principe is een teef maar enkele dagen van de loopsheid dekrijp dus zolang de teef de reu met rust laat, heeft ie weinig last van t grootste deel van de loopsheid..
en als je ze om en om in de bench zet(geen draadkooi waar de andere er alsnog bij kan) en ze beide genoeg aandacht geeft is er weinig aan de hand.

Chemisch castreren word vaker gedaan dan 1x meestal.
Maar voor jouw optie is het misschien beter om een dierenarts te raadplegen. Denk dat je dit bij dieren weinig tot niet zal zien/horen.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 15:05

Ja. Het is ook meer een gevoel van niet aan willen doen. Het ene reutje heeft er niks van, andere reutjes eten een maand bijna niet. Met ukkies zit je dan steeds van alles bij te voeren ivm de bloedsuikerspiegel enzo.

Ik wil er iig geen chemische troep in.

De keuze is of intakt of vasectomie of castratie. Tot zover ben ik ik ga natuurlijk met mijn da nog in overleg maar ik wil weten of er mensen zijn die juist de ervaring hebben met vasectomie juist omdat ik daar weinig over vind, snap je?

Trouwens het is ook geen hondje dat hysterisch achter teefjes aangaat. En ook nog nooit op een teef gezeten. Maar met een loopse teef in huis voelt dat wel als de kat op het spek binden. Ik heb wel de mogelijkheid om te scheiden maar de hondjes zijn onafscheidelijk. Als ik met één hondje weg ben heeft de ander geen rust. En als eentje in een ren zit. Wat ik al probeer te oefenen gaat de ander zitten piepen. En dan is er nog geen loopsheid. Ik denk daardoor dat scheiden een heel lastig iets gaat zijn. De paar dagen moet wel lukken maar langdurig dat zie ik niet gebeuren.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Vasectomie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:19

Mijn reu en de jongste zijn ook echt maatjes, vooral de reu is helemaal weg van dat teefje. Maar nu met de loopsheid is ie echt nog steeds relax en ik ben ze nu aan het scheiden omdat ik bij beide t gedrag zie veranderen. Maar ook nu issie gewoon rustig. Zou t gewoon eens aankijken

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 15:24

kiwiwitje schreef:
Mijn reu en de jongste zijn ook echt maatjes, vooral de reu is helemaal weg van dat teefje. Maar nu met de loopsheid is ie echt nog steeds relax en ik ben ze nu aan het scheiden omdat ik bij beide t gedrag zie veranderen. Maar ook nu issie gewoon rustig. Zou t gewoon eens aankijken


Dat was mijn eerste gedachte maar mijn gevoel zegt dat dat toch niet handig is.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:24

Ik ben van mening dat als je niet wil fokken gewoon te laten castreren. Zowel teefjes als reuen. Zoveel hormonale frustratie. Ik heb mij reu al laten castreren voordat hij een half jaar oud was. Hij kijkt niet eens naar een loopse teef, zit super in zn vacht en heeft geen gedragsveranderingen doorgemaakt. Minder kans op voorhuid ontstekingen of baarmoederontstekingen of zelf kanker.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 15:34

Oo ik kreeg net via pb zo'n onwijs goede tip. En zo dom dat ik daar zelf niet over na gedacht heb. En waar ik eerst maar even in duik. Soms is iets zo simpel.

Nou het simpele is dus niet simpel want ze doen dit niet bij teefjes ivm dat het niet zou werken. Had er gelijk een telefoontje aan gewaagd. En gelijk mijn twijfels ook verteld omdat ik toch een keuze moet maken. Assistente kon het ook niet met zekerheid zeggen en de da beld me in de loop van volgende week terug.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:09

Ik zou persoonlijk zeggen gewoon castreren. Dikker worden en ander haarkleed heb je helemaal zelf in de hand. Na een castratie veranderd de stofwisseling maar er zijn genoeg voeders die op die behoeften inspelen. Incontinentie zie je eigenlijk alleen bij te jonge reuen die nog niet genoeg ontwikkeld zijn. Daarbij als hij eenmal gecastreerd is heb je ook veel minder kans op welvaartstumoren die onder invloed van hormonen ontstaan. En eventuele verdere frustratie of rijderij voorkom je er ook mee. Wees je er ook van bewust dat als hij dan alsnog op jouw teefje komt na vasectomie dat er voor haar grote risico's aan hangen zoals baarmoederontsteking en schijnzwangerschap, en natuurlijk het niet altijd aangename dekken zelf.

Ik ben er eigenlijk de grootste voorstander van om het teefje te castreren vooral ook om een baarmoederontsteking of mammeatumoren uit de weg te gaan. Dat soort dingen ontwikkelen zich vaak op latere leeftijd onder invloed van hormonen. Als het nu al problemen geeft zou ik zeker voor haar nog een optie zoeken. Nu weet ik niet wat de reden ervoor is, maar ik weet wel dat als een hond 12 is en dan nog een operatie moet ondergaan ivm ontsteking of tumor dat het dan zwaarder herstellen is dan voor een hond van 2.
Als je zou willen kan je me ook een pb schrijven met de medische reden dan zou ik met je mee kunnen denken over een eventuele mogelijkheid voor jullie.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 16:27

Saranghea schreef:
Ik zou persoonlijk zeggen gewoon castreren. Dikker worden en ander haarkleed heb je helemaal zelf in de hand. Na een castratie veranderd de stofwisseling maar er zijn genoeg voeders die op die behoeften inspelen. Incontinentie zie je eigenlijk alleen bij te jonge reuen die nog niet genoeg ontwikkeld zijn. Daarbij als hij eenmal gecastreerd is heb je ook veel minder kans op welvaartstumoren die onder invloed van hormonen ontstaan. En eventuele verdere frustratie of rijderij voorkom je er ook mee. Wees je er ook van bewust dat als hij dan alsnog op jouw teefje komt na vasectomie dat er voor haar grote risico's aan hangen zoals baarmoederontsteking en schijnzwangerschap, en natuurlijk het niet altijd aangename dekken zelf.

Ik ben er eigenlijk de grootste voorstander van om het teefje te castreren vooral ook om een baarmoederontsteking of mammeatumoren uit de weg te gaan. Dat soort dingen ontwikkelen zich vaak op latere leeftijd onder invloed van hormonen. Als het nu al problemen geeft zou ik zeker voor haar nog een optie zoeken. Nu weet ik niet wat de reden ervoor is, maar ik weet wel dat als een hond 12 is en dan nog een operatie moet ondergaan ivm ontsteking of tumor dat het dan zwaarder herstellen is dan voor een hond van 2.
Als je zou willen kan je me ook een pb schrijven met de medische reden dan zou ik met je mee kunnen denken over een eventuele mogelijkheid voor jullie.


Bij haar is het ondanks dat wij zelf voorstander zijn geen optie. Het komt er eigenlijk ook op neer dat als ze wat krijgt we dus naar alle waarschijnlijkheid afscheid van haar zullen moeten nemen. Ik hoop dat zo duidelijk is hoe de ernst van de situatie in elkaar steekt en ik daar niet verder over hoef uit te wijden?

Ik heb de dierenarts gebeld en het advies is idd hem te castreren.