Biorb aquarium kenners?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Biorb aquarium kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 22:09

Beste bokkers,

Al tijden vind ik het biorb aquarium prachtig kwa design en inhoud.
Ik en mijn vriend overwegen om zo een aquarium aan te schaffen.
We twijfelen nog over het model, maar kunnen niet veel hoger dan 45 cm kwijt.

Zal dus of de 30L versie worden:
https://www.toppy.nl/product/7616/1883/ ... zwart.html

Of de 35L alleen wel soort van rond model:
https://www.toppy.nl/product/7657/1885/ ... zwart.html

Ik heb al veel gelezen op internet en ben mij zeer bewust dat ik maar een klein aantal vissen hier in kwijt kan tussen de 1-3 cm.
Wij zijn redelijke beginners met aquarium maar wel bereid om er wat meer tijd in te stoppen dan alleen beetje water verversen.

Ik denk aan een mix van tropische visjes en garnaaltjes.
Met het idee van niet meer dan 3 verschillende soorten vissen om rust te bewaren.
Maar wel een vrolijke bak om naar te kijken.

Wie heeft ervaring en of wilt zijn kennis delen?
Ik wil het graag goed aanpakken en dat de vissen een goed leven hebben.
Er komt geen grotere bak dan +\- 35 liter dus graag advies wat wel zou kunnen ipv. neem een aquarium van 100L ;) .

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Biorb aquarium kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:18

Ik heb een bak van 30 liter momenteel met wat garnalen en een groepje blauwe neons. Ook had ik een groepje rashora's maar deze zijn dood gegaan. Het is echt super moeilijk om in zo'n kleine bak je waterwaarde op orde te houden en een fijne sfeer voor je vissen te houden.
Meer dan 1 soort vissen zou ik daarom dus ook niet doen.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 22:25

NZ92 schreef:
Ik heb een bak van 30 liter momenteel met wat garnalen en een groepje blauwe neons. Ook had ik een groepje rashora's maar deze zijn dood gegaan. Het is echt super moeilijk om in zo'n kleine bak je waterwaarde op orde te houden en een fijne sfeer voor je vissen te houden.
Meer dan 1 soort vissen zou ik daarom dus ook niet doen.

Bedankt voor je reactie.
Ik zat ook echt inderdaad naar de simpele visjes te kijken. Misschien dan 2 soorten en garnalen evt.
Wat voor garnalen heb jij?
Hoe bevalt de bak je verder?
EDIT: even ingelezen wbt de neons maar zoiets zou ik al niet in aquarium willen plaatsen omdat die het beste met 10-15 stuks moeten zijn. En dan snap ik dat het met 2 verschillende soorten niet goed gaat.

Zelf dacht ik aan stuk of 10 vissen totaal van gemiddeld 1-3 cm groot. Meer tussen de 1 en 2 cm.

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 11:54

Wat jij wil gaat in zo'n klein bakje niet lukken. Ik ken maar 1 vissoort die klein genoeg blijft en geen scholenvis is, de Dario Dario. Daar zou ik alleen geen andere vissen bij zetten in zo'n klein aquarium, ze zijn nogal territoriaal. Garnalen gaat geloof ik wel.
De overige kleine vissen die ik ken zijn allemaal scholenvissen en dan zit met 1 schooltje je bak vol. En dan zou ik gaan voor rasboras of kardinaaltetras.
Ik heb zelf een flinke school Corydoras Pygmaeus, ook klein genoeg maar zijn erg schuwe visjes die je met een beetje pech dagenlang nauwelijks ziet.
Andere minivisjes ken ik niet, zijn er misschien wel maar dan vraag ik mij af of het geschikte beginnersvisjes zijn

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Biorb aquarium kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:04

10 vissen is wel veel voor die grootte..
Je kan beter gewoon garnalen nemen denk ik. :)

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Biorb aquarium kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:18

Er staat zelfs bij dat de eerste voor maar:
Maximaal 6 visjes van maximaal 2,9 cm is

En de tweede voor:
Maximaal 6 visjes van maximaal 2,5 centimeter is.

2,5 en 2,9 is niet groot voor een vis... een gup is al het dubbele qua grootte.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:25


ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:27

Ik denk dat ze misschien kan kijken voor een Betta mannetje?

Rasboras zou ik er niet in doen...ik heb meerdere soorten en ze houden wel van ruimte
Ik heb ze in 30 liter gehad en ze konden niet lekker rondzwemmen.
Beter dan dus leuke gekleurde garnalen, en ga info op zoeken op internet over het houden van een Betta mannetje :j

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:28

Annienke schreef:
Wat jij wil gaat in zo'n klein bakje niet lukken. Ik ken maar 1 vissoort die klein genoeg blijft en geen scholenvis is, de Dario Dario. Daar zou ik alleen geen andere vissen bij zetten in zo'n klein aquarium, ze zijn nogal territoriaal. Garnalen gaat geloof ik wel.
De overige kleine vissen die ik ken zijn allemaal scholenvissen en dan zit met 1 schooltje je bak vol. En dan zou ik gaan voor rasboras of kardinaaltetras.
Ik heb zelf een flinke school Corydoras Pygmaeus, ook klein genoeg maar zijn erg schuwe visjes die je met een beetje pech dagenlang nauwelijks ziet.
Andere minivisjes ken ik niet, zijn er misschien wel maar dan vraag ik mij af of het geschikte beginnersvisjes zijn


Kardinaaltetra's worden veel te groot voor zo'n bakje, zelfs neon tetra's zijn niet geschikt. Ga eerder voor de rasbora kubotai.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:32

Ik kan alleen maar denken; zoveel geld voor zo'n klein bakje. := Voor die prijs kan je een veel groter aquarium kopen waar je meer mee kan doen en meer vissen in kwijt kan. Ik snap zeker dat het design er leuk uitziet, maar als je zegt dat je er tijd in wilt steken dan denk ik dat je zelf ook wel iets leuk kan maken. :j

Maar als je echt voor die bak wilt gaan zou ik kijken naar de kempvis/betta? De mannetjes zijn zeker erg mooi (sommige vrouwtjes ook wel) maar ze kunnen niet samen gehouden worden. Ik weet niet zeker of er andere vissoorten bij deze vissen kunnen. Volgens mij kan het wel, maar je moet alleszins erg goed opletten dat ze niet aan de staart van de betta bijten en omgekeerd ook dat de betta ze niet opeet. :') (Al zou ik het in zo'n klein aquarium denk ik niet aanraden. Maar een kempvis is echt prachtig dus als je het ervoor over hebt om zo'n bak te kopen voor één visje zou ik zeggen; doen. :p )

Hier is wat informatie over de vis; https://www.betta.nl/mannetjes/
Op deze site staat dat je bij de grote van jouw aquarium eventueel wel slakken of garnalen toe kan voegen.

Edit; ik lees nu ook pas je laatste zin. :')

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:46

Kubotai ook niet doen hoor.
Ik heb ze ook, zijn inderdaad klein.
Maar ze zwemmen bijna uitsluitend in de bovenste laag en hebben echt wel meer ruimte nodig.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biorb aquarium kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:43

Je zou ook naar de rasbora Galaxy kunnen kijken. Zijn kleine visjes van 2.5cm. bij 30l zou je dan 12 kunnen hebben, MAAR beplanting en grond moet je ook weer aftrekken. En hoe klein de visjes ook zijn hoe meer ruimte hoe gelukkiger.

Maar voor zoveel geld zou ik eerder een grotere bak adviseren,omdat deze ook makkelijker bijtehouden zijn.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Biorb aquarium kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 20:06

Bedankt voor de reacties hier kan ik zeker wat mee.
Moet me ook maar eens in gaan lezen in het mooi aankleden van een normaal aquarium alleen heb ik nog steeds niet heel veel meer ruimte dan een bak van 45-55 liter denk ik.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biorb aquarium kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:48

Maar een bak van 45/55 liter s voor visjes al beter dan eentje van 30 :)