Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Spenk
Berichten: 21742
Geregistreerd: 30-08-05

Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 12:39

Hallo,

Mijn katten staan al enige tijd op Purizon brokken de kip en vis variant voor gecastreerde katten.

Nu heeft 1 van de katten de laatste tijd last van rauwe plekjes aan zijn hoofd. Hier zijn we nu 2x voor bij de dierenarts geweest en ze denken nu aan een voedselallergie voor eiwitten van waarschijnlijk kip/rund/ varken.

Ik heb de royal canin voer meegekregen die op basis is van eend en de andere katten moet ik gewoon op hun oude voer houden. Nu is dit compleet niet werkbaar.. Ze zijn bij mij gewend om de hele dag eten te hebben en nu moet ik porties gaan voeren om ze apart te kunnen voeren.

Wij werken beide overdag dus eigenlijk is dit in mijn ogen gewoon geen fijne manier van voeren. Bovendien vindt de kat die het eten moet het voer niet lekker en de andere 2 doen een moord voor dat speciale voer.

Wie heeft ervaring met het voeren van voer waarin de eiwitten dan uit wat anders komen? Purizon heeft ook een Eend en Vis variant. Dat zou in mijn beleving dan ook goed kunnen? Ik ben namelijk erg fan van het feit dat purizon een hoog aandeel aan vlees/vis perentage heeft. Dat heeft de royal canin helemaal niet die is naast de eend voornamelijk gebaseerd op rijst.

De katten zijn overigens nu 1 jaar en komen ook buiten. Ze trakteren zichzelf dus ook regelmatig op een muis of vogel.


Moon_light94
Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:43

Ik heb van Purizon de lam/vis een tijdje gevoerd! Als het kip/rund allergie is (en dat kan), zou dat prima moeten zijn. Enige nadeel; ook allergie voor vis komt nogal eens voor.

Het allerhandigst is een eliminatiedieet waarbij je echt maar 1 eiwitbron voert. Dit is met brok alleen erg lastig. Met (goed) natvoer gaat dit makkelijker.

Desondanks zou je idd nu eerst Purizon eend/vis of lam/vis kunnen proberen en kijken of het verbetert. Check wel even of er niet ergens toch iets van kip of rund gebruikt wordt, soms is dat zo. Maar bij iig de lam is het volgens mij prima.

Succes! Hopelijk helpt het :)

Jolliegirl
Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:47

Ik wil je echt heel erg op het hart drukken dit enorm in de gaten te houden. En er alles aan te doen on een eiwit intolerantie (want een allergie komt amper voor bij katten) te ontdekken.
Ik spreek helaas uit ervaring en ben al 1.5 jaar aan het tobben met onze kat om erachter te komen wat het nu werkelijk is.

Schrijf alsjeblieft alles op.. De klachten.. De reacties.. Welk voer. Hoeveel, hoelaat, datum en de weersomstandigheden die dag.

Dat scheelt een hoop ellende als het iets anders blijkt te zijn. Dan kan je gericht terugkijken naar de klachten.


Wij dachten aan voedselallergie /intolerantie. Maar na 1.5 jaar lijkt het nu meer op een pollen-allergie.



[ img ]
Even ter beeldvorming. Dit is 1 van de plekken van onze kat.


Succes en heel veel wijsheid!

Spenk
Berichten: 21742
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 12:50

Bedankt voor de reacties :)

De plek lijkt heel erg op wat jij zien laat!

Ik betwijfel zelf of het echt aan het voer ligt dus wil best wat anders proberen.. Maar zoals nu is niet werkbaar alle katten moeten wel hetzelfde krijgen want ik kan niet heel de dag als een politieagent tussen de voerbakjes staan :=

Het is eigenlijk begonnen sinds het voorjaar.. En de purizon brokken krijgen ze al langer.

Moon_light94
Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:02

Yvank_ schreef:
Bedankt voor de reacties :)

De plek lijkt heel erg op wat jij zien laat!

Ik betwijfel zelf of het echt aan het voer ligt dus wil best wat anders proberen.. Maar zoals nu is niet werkbaar alle katten moeten wel hetzelfde krijgen want ik kan niet heel de dag als een politieagent tussen de voerbakjes staan :=

Het is eigenlijk begonnen sinds het voorjaar.. En de purizon brokken krijgen ze al langer.


Intoleranties kunnen wel opbouwen, dus het kán wel. Ik zou iig even van Purizon smaak wisselen, gewoon om even te kijken. Is een redelijk simpel ding om aan te passen.

Overigens, je zou voerbakken op chip kunnen overwegen, maar weet niet hoeveel katten je hebt. Anders wordt het een dure business

zonnebloem18
Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:11

Ik ben vanwege een dieet van 1 van de katten over gegaan op 4 voermonenten op de dag. Bakjes neerzetten, politieagent spelen en na 10 minuten de bakjes weer weghalen.

Uiteindelijk wil ik graag voerbakjes met chiplezer, we hebben er dan alleen 2 nodig en a 100 euro is dat een duur geintje.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:12

Ik zou indd purizon wisselen. Dus de andere variant voeren, dat mogen je andere katten dan immers ook? Purizon vind ik zelf een betere brok dan die royal canin rommel.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Jolliegirl
Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:14

Yvank_ schreef:
Bedankt voor de reacties :)

De plek lijkt heel erg op wat jij zien laat!

Ik betwijfel zelf of het echt aan het voer ligt dus wil best wat anders proberen.. Maar zoals nu is niet werkbaar alle katten moeten wel hetzelfde krijgen want ik kan niet heel de dag als een politieagent tussen de voerbakjes staan :=

Het is eigenlijk begonnen sinds het voorjaar.. En de purizon brokken krijgen ze al langer.



Voorjaar.. Pollen.
Doe alsjeblieft iets met mijn tips.

Je kan een kat prima in de ochtend en avobd eten geven.
Zo doen wij dat ook. Hebben geen andere mogelijkheid ivm medicatie..

De andere kat krijgt normaal voer.

Spenk
Berichten: 21742
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 13:19

Ik vind purizon ook beter dan Royal canin daarom destijds ook al gewisseld.. Ik ga ik elk geval daar een andere smaak van aanscahffen en intussen in de gaten houden of het met pollen te maken zou kunnen hebben.

Voerbakjes op chip inderdaad aan gedacht maar ik heb 3 katten := dus wel dure aangelegenheid.

Fireheart
Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:37

Ohhh voedselallergie, hou op schei uit wat een drama is dat!

Wij hebben er hier 1 met voedselallergie en het heeft ons 3 jaar (!!!!) gekost om uit te vogelen waar het allemaal vandaan komt.

Wij hebben dit gedaan door RC Hypoallergenic te voeren en daarnaast te gaan elimineren dmv verschillende soorten natvoer waar maar 1 eiwit inzat.
Uiteindelijk kwamen we er achter dat hij geen kip, kalkoen en eend kan verdragen.

Ondertussen proberen wij over te gaan op Applaws, de visvariant. Wat nog lastig is, omdat hij een onwijs kieskeurige miep is wat eten betreft.
Maar alles beter dan de troep genaamd Royal Canin := . Al heeft die troep ons wel écht geholpen om van de jeuk af te komen en daarna verder te zoeken.

Als ik jou was zal ik dus in ieder geval zeker overgaan op brokken die hypoallergeen zijn.
Gewoon alle katten overzetten, heb ik ook gedaan. Misschien is het voer dat ik nu voer wat voor ze?
Zit geen enkele vorm van kip/kalkoen/rund/whatever in, alleen vis.

[ img ]

[ img ]

Sterkte ts en als je ervaringen/tips nodig hebt mag je me altijd pb’en

:D

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:41

Yvank_ schreef:
Ik vind purizon ook beter dan Royal canin daarom destijds ook al gewisseld.. Ik ga ik elk geval daar een andere smaak van aanscahffen en intussen in de gaten houden of het met pollen te maken zou kunnen hebben.

Voerbakjes op chip inderdaad aan gedacht maar ik heb 3 katten := dus wel dure aangelegenheid.

Minder prijzige optie: chipluikjes en die verwerken in voerhokjes. Voor de twee gezonde katten kun je een groter hokje maken en heb je maar één chipluikje nodig, voor de andere een aparte. Dus met twee chipluikjes kun je klaar zijn.

koeien op de weg...

BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:16

Ik zou een hypoallergene brok voor al je katten zoeken. Ik heb heel veel goede dingen gezien van Sanimed Skin/Sensitive en zou die dus ook zeker aan willen raden (ik ben paraveterinair en zie dagelijks katten met voedselallergie).

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:18

Onze kat had hier destijds ook last van. Hij bleek een vlooienallergie te hebben.
Ook heel veel braken.
Ander vlooienmiddel en een tijdje voer speciaal voer.

Toen was het verdwenen. Heeft het speciaal voer tegen allergie ook niet meer nodig.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Jolliegirl
Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 14:19

BrittS schreef:
Ik zou een hypoallergene brok voor al je katten zoeken. Ik heb heel veel goede dingen gezien van Sanimed Skin/Sensitive en zou die dus ook zeker aan willen raden (ik ben paraveterinair en zie dagelijks katten met voedselallergie).


Dan moet je weten dat voedselallergie bijna niet voorkomt.
Wel intolerantie.

Ik stoor mij eraan dat zelfs dierenartsen hier het verschil niet in weten.

zonnebloem18
Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 17:51

Chipluikjes zijn net zo duur als de etensbakje met chip. Je kan meerdere katten op 1 bakje programmeren dus je kan 1 met speciaal voer voor de ene kat en de andere 3 katten op het andere bakje met het normale voer.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 17:58

zonnebloem18 schreef:
Chipluikjes zijn net zo duur als de etensbakje met chip. Je kan meerdere katten op 1 bakje programmeren dus je kan 1 met speciaal voer voor de ene kat en de andere 3 katten op het andere bakje met het normale voer.

Ik ken geen etensbakjes met chip voor 60 euro, goede chipluikjes voor dat geld dan weer wel en dat scheelt nogal een slok op een borrel. En 3 katten (maar ik meen in het geval van TS twee) met één eetbakje op chip laten doen vind ik persoonlijk te krap. Dan echt liever een groter hokje met ruim schaaltje (of twee) erin.

koeien op de weg...

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:24

zonnebloem18 schreef:
Chipluikjes zijn net zo duur als de etensbakje met chip. Je kan meerdere katten op 1 bakje programmeren dus je kan 1 met speciaal voer voor de ene kat en de andere 3 katten op het andere bakje met het normale voer.


Maar dat is toch niet nodig als alles gewoon op dezelfde variant wordt gezet?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

nafkedemi
Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:35

1 dame hier met mogelijke allergie.
Zij krijgt nu trovet hert.
De ander porta 21.
Eerst ook gewend om constant te hebben staan en nu verdeeld over 4 portie.
Gaat eigenlijk wel goed volgens mij.
Behalve dat ze me 'smorgens wel erg lief vinden....

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:48

Concept For Life sensitive heeft 2 eiwitbronnen, maar dat is wel kip (en kalkoen). Dus dan zou je moeten uitsluiten dat hij een intolerantie heeft voor kip. Onze kat is intolerant voor vis, en doet het hier heel goed op.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Lolacabana
Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:30


Nee

Malenka
Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:47

Ik voer Brit Care Lily en ben heel tevreden. Helaas heeft onze vriend duidelijk meer problemen. Dus ik zoek het nu ook in pollen allergie oud.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:08

Malenka schreef:
Ik voer Brit Care Lily en ben heel tevreden. Helaas heeft onze vriend duidelijk meer problemen. Dus ik zoek het nu ook in pollen allergie oud.

Heb je al eens aan schimmel gedacht?
Ik dacht dat mijn kat voedselallergie had.. dierenarts dacht hetzelfde. Honderden euro’s aan besteed.. werd niet beter. Second opinion bij een andere DA, hij kwam bij schimmel uit. Is inmiddels in behandeling en het gaat al 99% beter dan het het afgelopen jaar is gegaan terwijl ik terug ben op het oude voer wat ik voerde toen de jeuk begon (dus geen speciaal voer meer van de DA).

Enjoy_
Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:22

Alle katten kunnen toch gewoon van het dieetvoer eten? En als de Purizon een eend of lam variant heeft. Dan zou dat ook moeten kunnen.

Maar komen ze buiten? Want als dat zo is, wordt een echte voedsel intolerantie of allergie wel lastig uitsluiten. Ivm de (kleine) kans dat ze daar wel andere dingen snaaien.

Spenk
Berichten: 21742
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voer voor kat met (mogelijk) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 20:25

Ja ze komen alle 3 buiten ja en stonden laatst in de kamer een ekster op te eten := dus inderdaad... Ze snaaien ook andere dingen :=

Tot nu toe gaat het wel weer heel goed met de kat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:23

Vaak worden meerdere eiwitbronnen gebruikt in voer. Dus als je kip hebt, kan er best nog iets van vismeel bij inzitten. Dus altijd goed de verpakkingen lezen. Ik heb hetzelfde gehad met mijn hond. Die gaf ik dan lam en rijst, bleek er ook kip en vis door verwerkt te zijn.
Ik voer nu taste of the wild singles edition, met eiwit van maar 1 soort dierlijke bron. Je hebt het ook voor katten geloof ik. Ook hier is het graanvrij en heeft een hoog vlees gehalte, ik heb een hond met allergie, maar hier eten ze allemaal dat voer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Freyr en 157 bezoekers