Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
JLLN_
Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 17:27

Help!

De kat heeft net een koolmeesje te pakken gekregen en mee naar binnen genomen, ik was aan de telefoon en hoorde ineens allemaal gekrijs en zag buiten een andere koolmees helemaal flippen.. draai ik me om zie ik de kat met een vogeltje.. heb hem gelijk weggejaagd en t vogeltje gepakt.. kijk ik goed, is er een heel vleugeltje af |(

Wat moet ik in godsnaam met dit beestje doen?! Zn partner vliegt de hele tijd in paniek door de tuin te zoeken.. heb hem buiten in een door gestopt op een handdoekje met n bakje water..

Ik vind t zo verschrikkelijk.. wat een k*t dag ;( heeft t zin om hier de dierenambulance voor te bellen?


Serendipity1
Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:31

Dierenambulance bellen voor advies! Ik denk dat ze hem of komen inslapen of zeggen dat jij er een einde aan moet maken. Succes...

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Elfie
Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:31

Als je het niet over je hart krijgt om hem zelf te doden, zo snel mogelijk naar de vogelopvang brengen zodat ze hem kunnen inslapen. Nu heeft het beestje vreselijke pijn en zonder vleugeltje kan hij toch niet overleven...

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:32

Ik zou ze bellen om hen te vragen naar tips hoe je bij het diertje op zo diervriendelijk mogelijke wijze wijze euthanasie kunt plegen. Hij overleeft niet in het wild zonder vleugel, en ik vraag me af of een koolmees met maar een vleugel een operatie overleeft en dan samen met zijn partner diervriendelijk in een kooi te houden valt.

Edit: Of naar de vogelopvang gaan, zoals hierboven genoemd.

Maanlicht
Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:38

Het nekje omdraaien, hier kun je niets meer voor doen en nu lijdt hij alleen maar.

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:43

Zonder vleugel gaat hij het niet redden. Niet gaan wachten totdat de dierenambulance het onvermijdelijke komt doen (en die ook niet speciaal daarvoor laten uitrukken) en niet afwachten tot hij straks zelf van ellende omvalt, maar even doorbijten (eventueel ook letterlijk) en hem een handje helpen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

JLLN_
Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 17:43

Ik snap alle nek-omdraaien adviezen.. maar dat kan ik zelf echt niet..

Ik heb net de dierenambulance gesproken.. ze komen deze kant op

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110622
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:44

Goed dat je hebt gebeld!
Ik ben bang dat ze weinig kunnen doen. Zelfs al zou hij zonder het vleugeltje verder kunnen is het natuurlijk een bron van infecties.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Serendipity1
Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:44

Ik snap het.. Succes met wachten, hopelijk zijn ze er snel

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:48

Spijtig voor het diertje. Wens hem maar sterkte bij het wachten.

Schoentje, kerstmuts en [o]

dito
Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:48

Oooo auch....gok ook dat ze niet veel meer kunnen doen. Helaas de natuur. Snap heel goed dat je het niet zelf kunt...zou ik ook niet durven. Laat je weten hoe het is gegaan.

JLLN_
Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 17:50

oomens schreef:
Spijtig voor het diertje. Wens hem maar sterkte bij het wachten.


Nou nou, vind het al erg zat. Kom jij het anders even doen?

claud1
Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:56

is sneu allemaal maar beste om hem idd te laten gaan.
Ik zelf kies voor optie _ grond leggen en met schep hoofd van romp te scheiden-
gaat heel snel, doe ik altijd (vogels en muizen ) als kat lief wat te pakken heeft,

:o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:56

oomens schreef:
Spijtig voor het diertje. Wens hem maar sterkte bij het wachten.
werkelijk? :r
Ga je zelf even dat vogeltje de nek omdraaien?
TS doet wat ze kan. Niet iedereen kan een ander wezen de nek omdraaien, zelfs niet als het voor sommige wezens beter is.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:57

JLLN_ schreef:
oomens schreef:
Spijtig voor het diertje. Wens hem maar sterkte bij het wachten.


Nou nou, vind het al erg zat. Kom jij het anders even doen?

Nou oomens, beetje begrip mag wel he. Niet iedereen euthaniseert zo makkelijk een beestje. Ik begrijp je opmerking wel, maar TS voelt zich denk ik al rot genoeg nu.

TS, hou je ons op de hoogte? Lief dat je zo bezorgd bent om het diertje. Hopelijk is de dierenambulance er snel.

*pum*

Elfie
Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:58

Waarschijnlijk heeft het koppeltje ook nog een nest baby meesjes in de buurt. Als er eentje van het koppeltje sterft, slaagt het overblijvende meesje er doorgaans niet in om de meesjes verder op te voeden. Of ze verlaten het broedsel. Misschien weet je wel waar het nestje zich bevindt? Dan zou ik dat ook even melden bij de dierenambulance...

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

Ricie
Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:00

Joutch....dat is niet echt fijn inderdaad. Vrees ook dat ze niet veel meer kunnen dan inderdaad euthaniseren. Goed dat je de Dierenambulance gebeld hebt. Succes en sterkte met wachten! Hopen dat ze er snel zijn....

Jij hebt in iedergeval je best gedaan TS +:)+

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:02

JLLN_ schreef:
oomens schreef:
Spijtig voor het diertje. Wens hem maar sterkte bij het wachten.


Nou nou, vind het al erg zat. Kom jij het anders even doen?

Ik vrees dat ik er niet eerder ga zijn dan de dierenambulance.

Ik snap je goede bedoelingen, maar ik word altijd een beetje verdrietig van mensen die, hoe goedbedoeld ook, in dit soort situaties het dier de dupe laten worden van hun eigen emoties.
Wanneer er nog twijfel is over de mogelijke uitkomst, dan is afwachten totdat/of het dier te redden is een optie. Is er twijfel of het dier in één keer aan zijn einde komt als je het zelf doet, dan idem. In alle andere gevallen: op je tanden bijten, het onvermijdelijke doen, en eventueel daarna de ruimte geven aan je emoties en/of bij een naaste uithuilen.

Het is vervelend, en niemand doet het (hopelijk) voor zijn plezier, maar fysiek is iedereen in staat om zo'n klein diertje op een snelle manier aan zijn eind te helpen. Nek in één keer goed omdraaien of resoluut een voet-met-bergschoen/spade erop en het is klaar.

Echt geen fijn gevoel, en dat wordt het ook nooit, maar als je je kat dit soort prooien laat binnenbrengen, dan is ermee dealen wel de verantwoordelijkheid die daarbij hoort.

Schoentje, kerstmuts en [o]

JLLN_
Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 18:03

Elfie schreef:
Waarschijnlijk heeft het koppeltje ook nog een nest baby meesjes in de buurt. Als er eentje van het koppeltje sterft, slaagt het overblijvende meesje er doorgaans niet in om de meesjes verder op te voeden. Of ze verlaten het broedsel. Misschien weet je wel waar het nestje zich bevindt? Dan zou ik dat ook even melden bij de dierenambulance...


Er hangt hier wel een vogelhuisje aan de garagemuur, maar heb eigenlijk geen idee of daar iets in zit..? Kan ik dat gewoon open maken?

Elfie
Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:05

Ik zou eerst even observeren of er vogeltjes af en aan vliegen om te voederen. Zo een kleine meesjes zijn heel hongerig en worden meerdere keren per uur gevoerd door de ouders. Als er een hele tijd niets van actie te zien is, zou ik wel eens voorzichtig durven piepen. Of je vraagt het ook aan de dierenambulance als ze langs komen.

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:09

Je kunt het hokje openmaken. Als het goed is, gaat het van boven open en het nestje zal onderin zijn.

Een vogel die door een kat gepakt is, sterft uiteindelijk aan de infectie die hij oploopt door de bacteriën aan de tanden van de kat. Ik heb zelf eens een parkiet proberen te redden met anti biotica, maar die was ook zo weg. DA had me daarvoor gewaarschuwd. Als ik nu een gewond vogeltje heb, leg ik het ergens buiten, een beetje beschut neer, waar het vanzelf wegzakt in shock en overlijd.
Hoewel ik verder geen probleem heb met actief doden van een gewond dier zonder hoop op overleving, je helpt ze tenslotte uit hun lijden, heb ik het idee dat zo de andere vogels in elk geval weten wat er aan de hand is of zo en het laatste dat ze meemaken is ook gewoon natuurlijk omgeving en vogelgeluiden.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

JLLN_
Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 18:30

Zie zo niks dr naar toe vliegen.. zn maatje zie ik ook niet meer..

Hoort zoiets eigenlijk te bloeden? Ik bedoel, alsie zn vleugeltje verliest?

sterregoud
Berichten: 1831
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Help, vogeltje vleugel kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:43

Is het niet slimmer om de kat tijdens het broedseizoen binnen te houden ?

Er worden nu zoveel vogeltjes gepakt, dat de vogelpopulatie eronder lijdt. In mijn tuin deze week al 3 keer sporen van een kill gezien, en dat is niet leuk.

Pluttersput
Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:46

Het zou ook nog een uitgevlogen kuiken kunnen zijn. En dan was het niet partner maar pappa of mamma.
Je hebt je best gedaan ts :(:)

Edit: en al die mensen zeggen nek omdraaien.. daar zit nog een bepaalde techniek achter. En als je die niet beheerst kan je ontzettend veel ellende veroorzaken...

JLLN_
Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 19:00

sterregoud schreef:
Is het niet slimmer om de kat tijdens het broedseizoen binnen te houden ?

Er worden nu zoveel vogeltjes gepakt, dat de vogelpopulatie eronder lijdt. In mijn tuin deze week al 3 keer sporen van een kill gezien, en dat is niet leuk.


Kat komt eigenlijk amper buiten en niet verder dan de tuin. Was nu met de huisartsenpost aan het bellen omdat ik n doodzieke baby heb en even naar buiten gelopen, de deur open laten staan.. is echt in een paar minuutjes gebeurd :\

Het is al een opaatje aan t worden en niet de snelste/lenigste meer, dus vond t opmerkelijk dat hij zo snel in zo n korte tijd zo’n snel vogeltje te pakken heeft gekregen.. Alleen het vleugeltje kan ik nergens vinden en het ‘stompje’ bloedt ook niet dus vraag ik me af of het zn vleugeltje niet al eerder is verloren en mijn kat hem dus hulpeloos heeft gevonden...

Net even gaan kijken, hij zit er rustig bij, heeft n poepje gedaan.. vind t zo zielig :(

[ img ]
Laatst bijgewerkt door JLLN_ op 16-05-19 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dierenfan, IASCrawler, xnienkevita en 168 bezoekers