'Asiels zitten bomvol met honden'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:44

Daffodil niet elke rashond gaat vroeg dood. Niet elke niet rashond wordt oud. Mijn ex asiel honden uit Nederland zonder stamboom zijn 8,9, ruim 10 en bijna 10 geworden.
Deze week in crematorium 4 honden gehad onder de 8 jaar. 2 ervan waren ex buitenlandse honden en alle 4 geen stamboom.

Het is altijd afwachten en hopen op goede gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:09

Gloa schreef:
Ik ben toch zo langzamerhand weer rond aan het kijken voor 1 of 2 katten maar ook daarin vind ik de spoeling dun (volgens de site en wil van de week nog langs gaan). Via mp worden ook veel buitenlandse katten aangeboden.

Op de site van het lokale asiel staat zelfs dat zij ook buitenlandse honden hebben zitten om aan de vraag voor type te kunnen voldoen en toch lege hokken hebben.

De katten die nu op de site's worden aangeboden 'mankeren' allemaal wat. Niet vriendelijk naar mensen of medische problemen die continu dieetvoer of medicatie nodig hebben. Sorry maar dan ga ik liever voor een kitten.

Wij hebben ook gekeken voor een kat en uiteindelijk hebben wij vooral via verhuisdieren.nl gezocht. Daar kunnen particulieren hun dier op zetten, maar stichtingen en asiels ook. Onze kat kwam uiteindelijk van een stichting en via een asiel in Roemenie, maar hij had net zo goed van een gezin kunnen zijn dat door allergie of een scheiding niet meer voor het beestje kan zorgen. Het is misschien niet direct uit het asiel, maar zo'n beestje zou anders wel in een asiel terecht komen en dat vind ik minstens zo nobel.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:11

beert schreef:
Hou wel in je achterhoofd dat we in Nederland 2.2 miljoen honden hebben. Stel dat er 1000 wachten op een nieuw baasje, dan is dat relatief nog heel weinig. Volgens mij wordt er ook veel bemiddeld via rasverenigingen en Social media.


En dat op de 16 miljoen mensen. Dan valt het aantal asielhonden/herplaatstbare dieren inderdaad reuze mee. (wat ik zelf ook al vermoedde voor ik op dit topic terecht kwam).

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:28

Via mijn studie in diverse asielen geweest en daar zat vaak amper een dier. Dan wel niet vlak voor of na de zomer moet ik er bij zeggen. Ik ben ook in het buitenland geweest en vond de katten in Griekenland echt niet anders dan de katten hier. Heb er zelf ook twee mee terug gesleept (niet voor mij zelf) en dat zijn heerlijke schootwarmers geworden :') De honden kan ik geen uitspraak over doen, hoewel ik de situatie in Spanje destijds niet zo best vond. In dat "asiel" zaten de honden er niet heel goed bij en hadden ze uiteraard ook nogal wat problemen. Maar dit waren maar enkele organisaties en zegt dus weinig over de algehele situatie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110683
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 22:10

Zoolgangster schreef:
LindyH schreef:
Volgens mij staan lang niet alle asielhonden op Ikzoekbaas.nl, maar vooral de wat moeilijkere gevallen. De leuke, makkelijke honden raken de asiels toch wel kwijt dus die hoef je niet extra te promoten op zo'n site. En die zijn misschien ook al zo snel wel dat er niet eens tijd is om ze op een site te zetten.



Dat ze dat niet gewoon eerlijk zeggen dan, dat het probleem honden/moeilijk te plaatsen honden zijn....ik heb inderdaad een hele vervelende ervaring met een hond die ook op die site heeft gestaan... Daar werd die hond heel vergoeilijkend beschreven, klopte niet met de werkelijkheid: als een dol beest greep de hond me voluit... en liet niet meer los, en toen hij even losliet, was dat om meteen weer voluit te bijten. En niet meteen los te laten. Ik was al bang dat ik hem zou moeten doden om het te laten stoppen, nou, dat denk ik niet zomaar, om maar even aan te geven hoe erg het was. Ik was alleen bang dat niemand me zou geloven dat ik dat dan uit zelfverdediging deed, zo groot was die hond niet eens.

Gedrag hond werd vermeld op de site met: "hij hapt als iets hem niet bevalt."


Maar misschien hebben de eigenaren die afstand deden het ook niet duidelijk gemeld en het zelf geminimaliseerd aan het asiel omdat ze hem anders niet op zouden nemen. Soms weet het asiel er zelf ook weinig vanaf omdat ze de hond nog maar net binnen hebben.
Of de hond moet eerst ontdooien voor ze het gedrag laten zien.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:17

Ik ben een beetje op asiels afgeknapt toen wij een maatje zochten voor onze sint bernard (goedzak 1e klas). Maar ze wilden al niet plaatsen bij zo'n grote eenkennige hond(al meerdere keren uitgelegd dat het echt een fijne hond is ten opzichte van andere honden) , niet eens kennismaken met onze hond en na 5 asiels afgebeld te hebben en te moeten horen dat het zielig is een sint bernard te houden in een tussenwoning was ik er goed klaar mee.

Uiteindelijk bij een stichting terecht gekomen die honden uit het buitenland plaatst , die wel kennis wilden maken met onze hond en waar we goed de tijd hebben genomen om te kijken welke hond matcht met onze. Wat uiteindelijk ook onze eerste keus was heel toevallig.

Maar ik hoor het veel meer om me heen, ook dat mensen die plaatsen voor het asiel direct al zeggen dat er geen klik zou zijn, zonder de mensen maar te ontmoeten. Ik heb in ieder geval geen positieve ervaringen zo.

Wel met een kitten uit het asiel halen trouwens, die kon ik zo ophalen zonder ook maar aan eisen te moeten voldoen. Werd niets gecontroleerd of nagetrokken. Wat ik dan wel weer bijzonder vind

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:57

Geen er ervaring met honden maar wel met katten. Ik wilde nadat ik mijn Boris heb laten inslapen een nieuwe huisgenoot.
Wilde zeker geen kitten maar één jong volwassen kat, 2-3 jaar, zonder gedrags- en gezondheidsproblemen. Dat laatste was na 8 jaar zorg voor een diabeteskat een harde eis.
Die kon ik destijds in December 2018 niet vinden bij asiels in de regio.
Uiteindelijk een kat uit de Oekraïene gevonden via een stichting. Bijzonderste kat ooit maar zeker geen probleemdier.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:58

alice0cullen schreef:
Wij hebben een aantal jaar geleden ook gezocht naar een hond uit het asiel en ook niks gevonden. Was weinig aanbod en de gene die werden aangeboden hadden ernstige gedragsproblemen, van extreme verlatingsangst tot hond agressief. Uiteindelijk een hond overgenomen via marktplaats.



Dat dus en ook vaak van die soort "vechthonden" rassen en of kruisingen ervan en dat wil niet iedereen in huis gaan halen (wat ik ook heel verstandig vind) met gedragsproblemen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:15

Toevallig laatst met een vriendin op zoek gegaan naar een hondje voor haar. Moest een klein gezelschapshondje zijn. Lief, goed een uurtje alleen kunnen zijn en moest samen kunnen met kinderen. We hebben in meerdere asiels gekeken en ook niets gevonden. Ik vond het eigenlijk ook meevallen met het aantal honden. We hebben bij 3 asiels gekeken en het aandeel HR- honden (met name staffords achtige) was enorm. Veel honden die niet met kinderen konden of waarvan niet bekend was of dit kon.
Uiteindelijk heeft ze een herplaatser gevonden, rechtstreeks uit het gezin waar het hondje weg moest.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:46

Asiels beschrijven het gedrag soms raar. Zo kwam ik voor een pitbull die redelijk oke overkwam op de site, daar aangekomen schrokken ze zich een hoedje van de beschrijving en eye to eye was het ook echt wtf is dit. Toen wel de allerliefste leukste hond (stafford ook) meegenomen, maar als je daar de beschrijving las dacht je echt van wtf, dat is een hele kluif. Je hebt nog nooit zo'n makkelijk lief beest meegemaakt

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:53

dierenfan schreef:
Daffodil niet elke rashond gaat vroeg dood. Niet elke niet rashond wordt oud. Mijn ex asiel honden uit Nederland zonder stamboom zijn 8,9, ruim 10 en bijna 10 geworden.
Deze week in crematorium 4 honden gehad onder de 8 jaar. 2 ervan waren ex buitenlandse honden en alle 4 geen stamboom.

Het is altijd afwachten en hopen op goede gezondheid.


Tuurlijk en ook helemaal mee eens maar dat is wel vaak het argument van mensen die strikt tegen asiel/kruisingen/buitenland honden zijn. Dat je bij een fokker tenminste weet wat je koopt en dat is gewoon niet zo. Die garantie krijg je nergens.....

En het verdriet is er ook echt niet minder om als het uiteindelijk fout gaat helaas....

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:56

@TS
Ikzoekbaas.nl is opgezet door de dierenbescherming en de dierenbescherming werkt niet met Alle asiels in het land samen. De honden/katten die dus op deze site staan, zitten in asiels die samenwerken/opgestart zijn door en met de Dierenbescherming. Heel veel asiels dus nog in NL waarbij dit niet het geval is (dat ze onder het overkoepelende beheer van DB zitten bv), en deze honden/katten staan dan ook niet op deze specifieke site vermeld bv.

Het aantal honden/katten wat dus op deze site aangeboden wordt is niet het daadwerkelijke nummer van het aantal honden/katten wat er door heel NL dus in asiels zit te wachten op een nieuw stekkie.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-05-19 13:01, in het totaal 6 keer bewerkt

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:59

Ik vind het vaak ook lastig bij asiels..
Wij zijn uiteindelijk bij drie asiels wezen kijken voor een kat en hadden echt weinig eisen. Of jong of oud, geen dieet voer en schuw is totaal geen probleem. O ja en moet met andere katten en wel zindelijk zijn.
Mijn vader heeft namelijk alle tijd van de wereld om een schuwe kat te hebben. En voor knuffelen hebben we al een knuffel kat..

Alsnog kregen we bepaalde katten niet mee, want ondanks dat we er twee behoorlijk succes vol van schuw naar aanhankelijk tot zeer knuffelig hebben gekregen, hadden we niet genoeg ervaring..
Ze waren bang dat ze aan schuw bleven..

Uiteindelijk bij het laatste asiel een katje gevonden dat fantastisch ongecompliceerd en makkelijk en leuk is. Die dus maar meegenomen want we waren meteen verliefd. Was niet wat we zochten, want we zochten een beetje een projectje. Maar dit asiel was super makkelijk.
Soms voel ik me daar ook wel rot over, wetend dat dit katje zo makkelijk een fijn huis kon en kan vinden, en die anderen, die wij niet mochten, niet. Maar we zijn wel blij met de huidige smurf!



Over ikzoekbaas: onze ervaring is ook dat het lang niet altijd bijgehouden wordt. De kat die wij nu hebben heeft er niet opgestaan

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:10

Kaus schreef:
Het punt met asielhonden is dat het vaak honden zijn die afkomstig zijn van slechte fokkers of gedumpt door baasjes nadat ze volledig verpest zijn. Een hond van een erkende fokker zal je niet snel in het asiel vinden.

Ik wil graag een pup van een erkende, goeie fokker die zijn honden test op gezondheid ipv iets op elkaar gooien voor een leuk kleurtje. Ik heb geen zin in andermans probleemhond met alle gezondheidsklachten die er nog gratis bij komen.

Omdat andere mensen niet verantwoordelijk kunnen omgaan met hun dier betekent niet dat ik verplicht ben zo'n pechgeval maar te redden.

En dan heb ik het natuurlijk niet over de bejaarden die naar het ziekenhuis/bejaardentehuis moeten en hun hond niet mee kunnen nemen.

Ik weet nog dat ik bij de dierenarts zat met mijn zieke bejaarde hondje. Een dame zat daar met jonge hondjes uit het buitenland. 'Mijn hart zat vast vol liefde voor 1 van deze hondjes uit verweggistan'. Maar mijn hondje was nog goed zat om lekker mee te gaan naar huis. Ze heeft nog 8 maande geleefd daarna. Ik wilde ook een rashondje uit Nederland. Ik wil geen hond uit het buitenland, omdat ik voor mijn gevoel dan fokkers daar actief houd. Mij viel op dat de dieren in de asiels meestal uit het buitenland komen. Ze kunnen doorgaan omdat ze kunnen verkopen aan mensen die hun honden zielig vinden. Ik leg dan liever wat meer neer bij een goede Nederlandse fokker. En dat heb ik dus ook gedaan. Ik heb 2 hondjes gekocht bij een fokker in Nederland.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:18

idefix4 schreef:
Mij viel op dat de dieren in de asiels meestal uit het buitenland komen.

Verwar je niet met honden die op websites staan? Daar staan idd veel honden op uit het buitenland. Maar normaal gesproken zitten die in een opvanggezin, niet in een asiel.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:26

LindyH schreef:
Volgens mij staan lang niet alle asielhonden op Ikzoekbaas.nl, maar vooral de wat moeilijkere gevallen. De leuke, makkelijke honden raken de asiels toch wel kwijt dus die hoef je niet extra te promoten op zo'n site. En die zijn misschien ook al zo snel wel dat er niet eens tijd is om ze op een site te zetten.


Dit klopt niet helemaal (in iedergeval niet bij het db asiel waar ik vrijwilligerswerk doe) wat niet op de site komt zijn de honden die nog niet klaar zijn voor plaatsing door een medisch of gedragsprobleem of omdat een gevonden hond er nog geen 2 weken zit. soms blijft een hond bij een gastgezin of neemt een vrijwilliger hem mee dan komen ze ook niet op de site verder wordt alles eropgezet. De leuke kleintjes of jonkies zijn wel gelijk weg binnen 24 uur zijn er dan al genoeg mensen :+

Maar zoals iedereen zegt is maar een klein aantal van de asielen een db asiel. Al zullen in die asielen vanaf volgend jaar meer dieren komen aangezien ze allemaal stoppen met pension en dus ook meer kunnen aannemen

En voor mensen die wat anders willen dan een herder of staff we hebben nog wel twee labradors zitten de 3de is net geplaatst :P.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:21

@Cayenne: het gaat erom dat die website blijkbaar bedoeld is om moeilijk te plaatsen honden, met problemen, dus dat is wel degelijk bekend(!) op de website nergens specifiek vermeldt dat de website specifiek over dieren gaat die problemen hebben en soms zijn het domweg gevaarlijke dieren zelfs, waarbij, wat ik eerder al noemde, ernstig bijtgedrag gebagatelliseerd wordt! Dus "hij hapt als iets hem niet bevalt". In plaats van hij bijt knetterhard door en zou eigenlijk geeuthanaseerd moeten worden wegens gevaar voor de omgeving, maar we willen hem toch nog een kans geven...

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:38

Wij hebben vorig jaar na het overlijden van onze vorige asiel hond ook meerdere asielen bezocht...
We wilden liever geen buitenlandse hond en geen pup...
Er waren echt wel genoeg dieren te vinden in het asiel ( inderdaad niet alles staat online) maar vnl staffordachtigen...
De reden volgens de medewerkers is dat juist de goed plaatsbare honden tegenwoordig makkelijk via allerlei ( ook goed betrouwbare)stichtingen herplaatst kunnen worden..online media bereikt veel mensen natuurlijk
Mensen kiezen er dan liever voor om hun hond niet in een hok te plaatsen maar rechtstreeks naar de nieuwe eigenaar zodat ze ook invloed hebben waar deze terecht komt..

Uiteindelijk hebben wij ook via zo'n stichting een leuke hond weten te bemachtigen...

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:46

Ik merkte tijdens onze zoektocht naar een konijn al dat asiels en opvang redelijk lastig kunnen doen. Ik wilde graag een koppeltje een mooie plek geven. Hebben onze hele tuin konijnproof ingericht en het grootste hoi gekocht wat we konden vinden. Hier zitten ze alleen in de nachten in en in de ochtend gaat het hok open en hebben ze de tuin. Toch was het niet voldoende, hok niet groot genoeg moesten een kippenhok kopen, niet genoeg ruimte en dat ze de gehele dag beschikking over de hele tuin hebben telde niet mee. Oké dus.. sta je daar met je goede gedrag en goede wil. Toen toevallig via bokt een fokker gevonden en een geweldig lief konijntje daar gehaald. Geen spijt van want het is het liefste en tamste beestje wat ik ken. Maar we wilden eigenlijk gewoon een koppel een tweede kans en super huisje bieden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:50

Of het echt weinig honden zijn in Nederlandse asiels: geen idee. Maar toen ik drie jaar geleden na het inslapen van mijn vorige hond zei 'ik wil een puber/jongvolwassen hond, géén HR hond, géén grote hond, géén jonge pup, géén oudere hond, géén enorme medische trackrecord' en daarnaar ging zoeken... kwam ik via asiels tegen: herders, husky's, staffords en oudere jack russels en oudere cocker spaniels.
Dat viel voor mij dus af. Ik ben toen uiteindelijk uitgekomen bij een buitenlandertje, zat al wel in NL. 7 maanden oud, mooi klein middenmaatje. Ja, er zijn heus dingen die hij eng vindt. Maar niet méér dan mijn vorige hond, integendeel. En de vorige kwam via de kynologische raad en de betreffende rasvereniging destijds op mijn pad, en heeft mij meer kopzorgen gegeven dat ik wil toegeven ;) ...
Mijn huidige buitenlandertje is bang voor vuurwerk (maar welke hond niet, zogezegd) en wil best flink blaffen tegen honden wiens lichaamstaal hem niet aanstaat. Daarnaast heeft hij jachtdrift op vogels en muizen. Kinderen, katten, paarden, schapen: geen enkel probleem. Tjah, sommige mensen vinden dat al probleemgedrag en trauma. Ik niet. Ik vind dat logisch gedrag voor een voormalig straatschoffie, en logisch gedrag voor een podengo. Slaapt gezellig op bed, op de bank en hangt eigenlijk altijd op schoot rond.
Stukken minder problematisch dan een HR hond uit een Nederlands asiel voor mij... En niet-HR honden in de door mij gewenste leeftijd (6 maanden tot maximaal 3 jaar), waren in Nederlandse asiels niet beschikbaar. Ik had geen specifiek ras voor ogen, dus ook niet via een rasvereniging een herplaatser gezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:58

Arethe schreef:
Ik merkte tijdens onze zoektocht naar een konijn al dat asiels en opvang redelijk lastig kunnen doen. Ik wilde graag een koppeltje een mooie plek geven. Hebben onze hele tuin konijnproof ingericht en het grootste hoi gekocht wat we konden vinden. Hier zitten ze alleen in de nachten in en in de ochtend gaat het hok open en hebben ze de tuin. Toch was het niet voldoende, hok niet groot genoeg moesten een kippenhok kopen, niet genoeg ruimte en dat ze de gehele dag beschikking over de hele tuin hebben telde niet mee. Oké dus.. sta je daar met je goede gedrag en goede wil. Toen toevallig via bokt een fokker gevonden en een geweldig lief konijntje daar gehaald. Geen spijt van want het is het liefste en tamste beestje wat ik ken. Maar we wilden eigenlijk gewoon een koppel een tweede kans en super huisje bieden.


Dat inderdaad. Bij sommige asiels moet je een complete sollicitatie indienen vooraf en moet je zoveel ervaring met het specifieke ras. Ik denk dat er zat mensen zijn die veel ervaring hebben met honden, maar niet altijd met een specifiek ras. Als ze dan ook niet bij andere honden, katten en kinderen kunnen, trekken aan de riem en niet alleen thuis kunnen zijn wordt de spoeling voor zo'n hond al heel dun... :\

Ik snap wel dat ze het perfecte huis voor een hond zoeken, dat is ook alleen maar goed. Maar de manier waarop vind ik soms bijzonder. Een vriendin van mij zocht een hondje en wilde graag komen kijken in het asiel om te ervaren met welke hond zij een klik voelde. Helaas was er nogal een waslijst aan eisen vanuit het asiel en heeft ze er ook geen geschikte hond gevonden. Uiteindelijk via marktplaats een herplaatser gekocht.

xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: 'Asiels zitten bomvol met honden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:13

Ha, interessant topic. (ik heb een honden- en kattenrescue in Spanje en zoek dus enkel in Nederland naar huisjes voor ze)

Asiels in Nederland zitten dus absoluut niet bomvol. Krijgen wij ook vaak naar ons hoofd geslingerd, maar is 100% niet waar. Natuurlijk zijn er in sommige periodes van het jaar meer dieren dan in andere periodes, maar dan nog. (en ja, ik heb voordat ik naar Spanje vertrok in meerdere Nederlandse asiels gewerkt)

Sterker nog.. Kwam in het vliegtuig een keer medewerkers tegen van het asiel waar ik een zomer heb gewerkt. Zij gingen naar een Spaanse opvang om honden uit te zoeken. Stuk of 20. Die zouden dan klaar gemaakt worden voor vertrek en naar het Nederlandse asiel komen. Omdat ze de kennels leeg hebben, en ieder dier een kans verdient. Vond ik zo mooi. :) Ze vermelden overigens ook op hun website de Spaanse afkomst van het dier.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:22

xJolien schreef:
Ha, interessant topic. (ik heb een honden- en kattenrescue in Spanje en zoek dus enkel in Nederland naar huisjes voor ze)

Asiels in Nederland zitten dus absoluut niet bomvol. Krijgen wij ook vaak naar ons hoofd geslingerd, maar is 100% niet waar. Natuurlijk zijn er in sommige periodes van het jaar meer dieren dan in andere periodes, maar dan nog. (en ja, ik heb voordat ik naar Spanje vertrok in meerdere Nederlandse asiels gewerkt)

Sterker nog.. Kwam in het vliegtuig een keer medewerkers tegen van het asiel waar ik een zomer heb gewerkt. Zij gingen naar een Spaanse opvang om honden uit te zoeken. Stuk of 20. Die zouden dan klaar gemaakt worden voor vertrek en naar het Nederlandse asiel komen. Omdat ze de kennels leeg hebben, en ieder dier een kans verdient. Vond ik zo mooi. :) Ze vermelden overigens ook op hun website de Spaanse afkomst van het dier.


Nou, en ALS ze al eens vol zitten, zijn dat meestal niet de typische gezinshonden die 90% van de mensen toch zoeken... een galgo (bijv) is (in mijn ogen) een veiligere gezinshond dan een stafford, bij soortgelijke omstandigheden. Uitzonderingen daargelaten. En natuurlijk ziet niet iedereen dat hetzelfde, maar een galgo wordt niet als HR hond gezien. Of je konijn er veilig bij is, valt te bezien natuurlijk ;) Kan me dus goed voorstellen dat als een asiel als visie heeft een tussenstation te zijn ipv een eindstation, dat ze dan ook bemiddelbare honden moeten hebben, die passend zijn als gezinshond... Ik weet dat in zuid-europa de podenco/go's, bodeguero's, galgo's en aanverwante soorten in veelvoud aanwezig zijn. Mastin Espagnol's ook, en die moet je dan weer niet als stadshond houden denk ik, maar in dunner bevolkte gebieden als erfhond zijn ze wel geschikt natuurlijk... Terwijl ook daar niet alle mensen zitten te wachten op een stafford of husky (herders zullen daar vermoedelijk makkelijker een plek vinden wel, in de rol van erfhond)

Ja, ik generaliseer en chargeer, daar ben ik me van bewust.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:11

Sclimpre schreef:
idefix4 schreef:
Mij viel op dat de dieren in de asiels meestal uit het buitenland komen.

Verwar je niet met honden die op websites staan? Daar staan idd veel honden op uit het buitenland. Maar normaal gesproken zitten die in een opvanggezin, niet in een asiel.

Dat zou zo maar kunnen. Ik zoek gemiddeld om de 15 jaar. En ik zoek doelgericht op herders of terriër.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 00:05

Cheytjuh schreef:
Ik ben een beetje op asiels afgeknapt toen wij een maatje zochten voor onze sint bernard (goedzak 1e klas). Maar ze wilden al niet plaatsen bij zo'n grote eenkennige hond(al meerdere keren uitgelegd dat het echt een fijne hond is ten opzichte van andere honden) , niet eens kennismaken met onze hond en na 5 asiels afgebeld te hebben en te moeten horen dat het zielig is een sint bernard te houden in een tussenwoning was ik er goed klaar mee.

Uiteindelijk bij een stichting terecht gekomen die honden uit het buitenland plaatst , die wel kennis wilden maken met onze hond en waar we goed de tijd hebben genomen om te kijken welke hond matcht met onze. Wat uiteindelijk ook onze eerste keus was heel toevallig.

Maar ik hoor het veel meer om me heen, ook dat mensen die plaatsen voor het asiel direct al zeggen dat er geen klik zou zijn, zonder de mensen maar te ontmoeten. Ik heb in ieder geval geen positieve ervaringen zo.

Wel met een kitten uit het asiel halen trouwens, die kon ik zo ophalen zonder ook maar aan eisen te moeten voldoen. Werd niets gecontroleerd of nagetrokken. Wat ik dan wel weer bijzonder vind


Is al een aantal jaren terug,maar het gebeurt nog steeds: collega's werken allebei, maar door deeltijdwerk was er altijd wel iemand thuis, en anders zou een hond nooit langer dan 3 uur alleen thuis zijn...ze kregen de hond niet mee uit het asiel, want "ze werkten allebei" punt. Geen discussie mogelijk.

Of mensen met ervaring met honden, die een doodbraaf teefje niet mee mochten nemen, want dan zou hun 5 jarige dochter (opgegroeid met honden, katten en cavia's, geleerd dat je dieren hun rust moet gunnen, nooit problemen) vast die asielhond gaan achternazitten en dan zou de hond heel heel heel misschien grommen, en weer in het asiel terechtkomen. :roll: Oftewel: gewoon hun vooroordelen loslaten op mensen die toch wel wat beter met dieren overweg konden dan een absolute noob. Ja, dan jaag je mensen tegen je in het harnas en gaan mensen ergens anders wel hun hond vandaan halen.