Giardia 'lotgenotentopic'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:59

Oef wat lastig zeg :\ Die van mij braakt niet, hij wisselt wel wat in gewicht. Ik merk echt dat hij een stuk smaller wordt tijdens de panacur en dat dat in de week erna weer bijtrekt. Maar ja, als je na een week gelijk nog een kuur erin moet fietsen heeft dat ook niet zo veel zin.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:59

Ik zou zeker doorzoeken. Van giardia kunnen ze zeker ziek worden maar zo intens en telkens weer is niet alleen giardia. Dan moet je het inderdaad in voedsel gaan zoeken..
Succes! Hopelijk vind je snel iets wat voor 'm werkt!

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:03

Dan is het misschien toch maar tijd om dat te gaan laten onderzoeken. Voel me echt zo dom dat ik de eerste keer niet verder ben gaan onderzoeken maar er vanuit ging dat het giardia was. Vind het sowieso enorm rot dat ik hem niet kan helpen, het is echt zo'n lief katje.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:50

Houd er rekening mee dat je er niet in 1 week bent en je wrs zeer strikt moet zijn met je voeding. Ik kende er 1 die ook zo erg was maar die is helemaal op de rit gekomen inmiddels..

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:58

Is hij wel getest op giardia? Omdat je schrijft dat je twijfelt of ie het wel heeft? De onze heeft gelukkig geen diarree ervan, ze is zelfs aangekomen in gewicht, en eet super! Ik dweil nog steeds dagelijks met halapur en medicinale dettol, afwisselend met de stoomreiniger en om de paar dagen inbad. De 2e kuur panacuur heeft ze net achter de rug. Ik hebzelf testkists besteld zodat ik over een maandje nog eens kan testen. Wel twijfel ik aan de hus...zou ze het daar hebben opgelopen? En moet ik ze dan straks wel weer meegeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:01

eponine schreef:
Is hij wel getest op giardia? Omdat je schrijft dat je twijfelt of ie het wel heeft? De onze heeft gelukkig geen diarree ervan, ze is zelfs aangekomen in gewicht, en eet super! Ik dweil nog steeds dagelijks met halapur en medicinale dettol, afwisselend met de stoomreiniger en om de paar dagen inbad. De 2e kuur panacuur heeft ze net achter de rug. Ik hebzelf testkists besteld zodat ik over een maandje nog eens kan testen. Wel twijfel ik aan de hus...zou ze het daar hebben opgelopen? En moet ik ze dan straks wel weer meegeven...

Nee hij is niet getest. Ik heb hem geadopteerd via een stichting, hij komt uit een asiel in Roemenie. Toen we hem daar ophaalden kregen we een rits panacur mee met de melding 'hij heeft waarschijnlijk giardia, geef hem vijf dagen iedere dag een halve pil en dan is het prima'. Zit me vooral dwars dat we toen geen voorlichting hebben gehad over schoonmaken etc. Maar goed. Dat werkte dus niet, en hij bleef diarree hebben. Op een gegeven moment zijn we een nachtje weg geweest, kwamen we thuis en lagen er overal in huis kleine beetjes poep. Hij kon het dus gewoon echt niet inhouden. De volgende dag gelijk naar de dierenarts gegaan, en die gaf aan dat het ziektebeeld zo overduidelijk overeen kwam met giardia dat hij liever wou behandelen dan nog eens drie dagen testen, ook omdat hij dus overal poepte en dat voor ons echt geen leefbare situatie was. Hij heeft nu 2 rondes panacur achter de rug en ik zou morgen kunnen beginnen met een nieuwe, maar twijfel. Hij krijgt van de panacur naar mijn idee ook enorme diarree en zo wordt het een beetje een gebed zonder end.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:03

Ik zou eerst testen..

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:04

Ik ga af op wat mijn dierenarts zegt, die gaf aan dat 3 of 4 rondes panacur een goed idee waren en dat als het dan nog niet weg was we verder zouden kijken. Ik ga niet blind op zijn advies af, maar uiteindelijk vertrouw ik wel op zijn expertise.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:07

Ik zou ook laten testen. Je kunt er wel panacur in stoppen maar als het iets anders is kom je niet verder.
Ik vind het wel hele heftige klachten voor Giardia.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:08

Snap ik..maar mijn hond bv, had zulke afwijkende symptomen dat giardia nooit bij ons opkwam.. als je al zo een poos tobt kunnen die 3 dagen poep verzamelen er ook wel bij. Elke keer medicatie is ook een aanslag op zijn lijf, en misschien heeft hij idd wel een fikse allergie, darmonsteking.. krijgt hij ook probiotica erbij?

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:14

Hij krijgt er probiotica bij ja, twee keer per dag. En ja, ik zal morgenochtend zeker even met de dierenarts bellen om te kijken wat we kunnen doen.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:30

Wat krijgt hij voor voer? Mijn redding bij hardnekkige diarree is Royal Canin Sensitivity Control. Knapperd die daar nog doorheen schijt na 2 weken consistent alleen dit geven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:55

Catnip schreef:
Wat krijgt hij voor voer? Mijn redding bij hardnekkige diarree is Royal Canin Sensitivity Control. Knapperd die daar nog doorheen schijt na 2 weken consistent alleen dit geven :D

Hij krijgt nu Purina Indoor, dit was een van de enige dingen die hij aan het begin goed vrat en hij vind het super lekker (was magertjes aan het begin dus daar even op gelaten). Hij krijgt ook verspreid over de dag 1 zakje natvoer, van Poesie (nogmaals, een van de weinigen die meneer eet) en dan de graanvrije variant, dus echt vlees met gelei/saus. Die sensitivity is wel een goeie, misschien toch even een zak kopen..

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:02

Sowieso bij diarree zou ik het bij zeer lichtverteerbaar voer houden, tot hij een poosje diarreevrij is en dan weer voorzichtig proberen uit te bouwen.

Lichtverteerbaar spul:
- RC Sensitivity Control (heb je nat- en droogvoer van)
- gekookte kip
- gekookte witte vis (vb pangasius)
- het water van afgekookte rijst eventueel aanbieden als drinkwater

Als je hier strikt mee bent zou hij echt geen diarree meer mogen hebben. Succes, hopelijk eet hij het!

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:17

Rijstwater (en ook rijst) hebben we geprobeerd op aanraden van de dierenarts maar vreet hij niet. Gekookte kip heel mondjesmaat, witte vis heb ik nog niet geprobeerd dus is wel een optie. Het lastige is dat hij destijds de panacur en nu de probiotica echt ergens doorheen gemengd moet hebben, anders eet hij het gewoon niet op. Met het natvoer wat we nu geven gaat dat prima, maar hij eet het bv met Whiskas natvoer ook alweer niet.

Ik ga morgenochtend even bellen met de DA en ga dan gelijk even vragen hoe veel baat we erbij hebben om hem sensitivity control te geven. Denk dat het voor iedereen in huis een stuk prettiger behandelen is als hij stopt met alles onderschijten namelijk :o

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:46

Dat geloof ik meteen, heel veel succes en ik duim voor jullie!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:47

Emmaa_ schreef:
Oef wat lastig zeg : Die van mij braakt niet, hij wisselt wel wat in gewicht. Ik merk echt dat hij een stuk smaller wordt tijdens de panacur en dat dat in de week erna weer bijtrekt. Maar ja, als je na een week gelijk nog een kuur erin moet fietsen heeft dat ook niet zo veel zin.


Beste manier is 5 dagen kuur, 10 dagen rust, 5 dagen kuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:54

Hutcherson schreef:
Emmaa_ schreef:
Oef wat lastig zeg : Die van mij braakt niet, hij wisselt wel wat in gewicht. Ik merk echt dat hij een stuk smaller wordt tijdens de panacur en dat dat in de week erna weer bijtrekt. Maar ja, als je na een week gelijk nog een kuur erin moet fietsen heeft dat ook niet zo veel zin.


Beste manier is 5 dagen kuur, 10 dagen rust, 5 dagen kuur.

Mij is door de dierenarts aangeraden om 5 dagen kuur, 7 dagen rust en dan weer 5 dagen kuur te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:43

Emmaa_ schreef:
Rijstwater (en ook rijst) hebben we geprobeerd op aanraden van de dierenarts maar vreet hij niet. Gekookte kip heel mondjesmaat, witte vis heb ik nog niet geprobeerd dus is wel een optie. Het lastige is dat hij destijds de panacur en nu de probiotica echt ergens doorheen gemengd moet hebben, anders eet hij het gewoon niet op. Met het natvoer wat we nu geven gaat dat prima, maar hij eet het bv met Whiskas natvoer ook alweer niet.

Ik ga morgenochtend even bellen met de DA en ga dan gelijk even vragen hoe veel baat we erbij hebben om hem sensitivity control te geven. Denk dat het voor iedereen in huis een stuk prettiger behandelen is als hij stopt met alles onderschijten namelijk :o

Wij zijn tijdens het kuren overgestapt op hypo-allergeen voer. De darmen krijgen nl best wel wat te verduren. Allereerst door de giardia en daarna door alle medicatie. Mijn d.a geeft aan dat de darmen nu juist baat hebben bij zeer licht verteerbaar voedsel en vooral niet teveel verschillende dingen te voeren.

Wij hebben net kuur nr 5 achter de rug.....

Begonnen met panacur, daarna metrazol (3 kuren) en de laatste kuur is weer panacur geweest. we zijn begonnen in februari 2019. Uiteraard hebben we tussendoor steeds laten testen. Een aantal keer was de test negatief, maar omdat de ontlasting niet verbeterde hebben we het op laten sturen naar het laboratorium en bleek hij toch nog steeds positief te zijn.....

Het probleem met giardia is, dat het vaak vals negatieve uitslagen geeft.

Deze week gaan we weer ontlasting laten testen. Op dit moment ziet het er goed uit. Hopelijk blijft dat ook zo.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:02

Nogmaals. Als de giardia terug komt. Zoek het in het voer of laat de kat binnenste buiten keren. Giardia komt niet zomaar elke keer terug als het dier een goede weerstand heeft.

3-5 kuren panacur of zelfs metrobactin gaan echt niets doen. Ja even. En daarna weer terug bij af.
Vraag door. Lees je in, in wat giardia nou eigenlijk is. T komt altijd voor. Maar t komt alleen tot uiting als d weerstand ruk is om t even zo te zeggen.

Goed dat je de da gaat bellen.
Lastig dat hij zo slecht eet maar ga echt opzoek naar iets wat of licht verteerbaar is of hypoallergeen is. En dan wel echt hypoallergeen. Niet uit de supermarkt of dierenwinkel. Best kans dat als je hem even 'reset' dat hij daarna weer 'normale ' voeding kan eten. Maar ik zou de indoor van purina bij deze kat achterwege laten denk ik :+

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:08

Ik heb het 15 jaar geleden zelf gehad. 10 kg kwijt en veel buikpijn. Ik heb het opgelopen op mijn werk als dierenartsassistente. Veel mensen die een dier met Giardia hebben zijn zich er niet bewust dat ze het zelf ook kunnen krijgen.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:10

Ik heb het ook (/gehad) ja. Niet zo heftig als jij maar wel flinke buikloop.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 01:29

Hoe sta je tegenover rauw voeren? Dus kvv?
Dat kan echt ontzettend helpen. Maakt ontlasting vaak beter en mocht er wel echt giardia zijn helpt het ook ivm vrijwel geen koolhydraat in voer.
Mijn ene kat doet het heel goed op kvv. Of enkel blikvoer, dat gaat ook vrij goed. Enkel brok is gegarandeerd diarree.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:44

Indi_Vito schreef:
Voorlopig vers vlees voeren helpt de darmen ondersteunen.

5 dagen panacur
Dag 3 alles wat gewassen kan worden wassen liefst zo heet mogelijk.
Kat ook wassen is zeer belangrijk!!
Vloer dweilen met spiritus.
En alles waar de kat komt schoonmaken met spiritus.
Zodra je kat op de bak is geweest schoonmaken en dan de hele bak verschonen anders blijf je her besmetten.

En dag 5 van de panacur weer alles schoonmaken ontsmetten en wassen.

5 dagen geen panacur en dan weer 5 dagen wel waarop je op dag 3 en 5 weer alles schoonmaakt en ontsmet.

Het is ontiegelijk veel werk maar zo ben ik er vanaf gekomen

Hier hetzelfde, alleen heb ik 3 keer een kuur gedaan. Mijn dierenarts kon mij niet helpen met een goed advies, maar de dierenspeciaalzaak wel. Daarnaast gaf ik psyllium door het voer, zodat de ontlasting wat harder bleef en de kat zich daardoor beter voelde. Ook ben ik alleen nog maar rauw vlees gaan voeren en ook dat helpte. Uiteindelijk was ik na een maand of 3 er van af. Kat is helaas een jaar of 2 later alsnog overleden, maar dat kwam door iets anders.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:06

Ik heb mogen weer een afspraak bij de dierenarts, moet straks en morgen even zijn poep opvangen en hopen dat ze het daar in kunnen zien. Aan de ene kant hoop ik dat het giardia is, aan de andere kant gaf de assistente ook al aan dat het best iets anders zou kunnen zijn. Het lijkt op het moment namelijk weer vooral erger te worden i.p.v. beter, hij laat het vandaag echt lopen en het is net water.