kleurgeteste honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 19:38

Vemodia, maar voor is niks interessant behalve merle. :+

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:36

Ik ben momenteel bezig met onderzoeken waar ik Jarv laat testen. Wat een boel bedrijven die het aanbieden zeg :wow:
Ik wil sowieso de E-locus en M-locus laten testen (en nog twee andere dingen, maar die hebben niet met vacht kleur te maken :)) )

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:43

Tigress schreef:
Ik ben momenteel bezig met onderzoeken waar ik Jarv laat testen. Wat een boel bedrijven die het aanbieden zeg :wow:
Ik wil sowieso de E-locus en M-locus laten testen (en nog twee andere dingen, maar die hebben niet met vacht kleur te maken :)) )


Is de M-locus voor hem interessant?

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:11

KimD schreef:
Tigress schreef:
Ik ben momenteel bezig met onderzoeken waar ik Jarv laat testen. Wat een boel bedrijven die het aanbieden zeg :wow:
Ik wil sowieso de E-locus en M-locus laten testen (en nog twee andere dingen, maar die hebben niet met vacht kleur te maken :)) )


Is de M-locus voor hem interessant?

Gezien de merle die hij in zijn lijnen heeft (vader, opa, overgrootvader, etc), willen we zeker weten dat er niks verstopt zit. Ik verwacht van niet, maar wil het graag zwart op wit hebben staan :j

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:22

Tigress schreef:
KimD schreef:

Is de M-locus voor hem interessant?

Gezien de merle die hij in zijn lijnen heeft (vader, opa, overgrootvader, etc), willen we zeker weten dat er niks verstopt zit. Ik verwacht van niet, maar wil het graag zwart op wit hebben staan :j



Het een en ander kun je ook door middel van de lijnen uitsluiten. Dat scheelt je in de testen weer geld.

Merle is namelijk vaak een aparte prijs.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:24

Valt mee tegenwoordig
47,80€ bij combibreed voor merle

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:25

Hannanas schreef:
Valt mee tegenwoordig
47,80€ bij combibreed voor merle


Ligt eraan wat je laat testen aan merle. Enkel of er merle aanwezig is, of wélke merle er aanwezig is.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:02

KimD schreef:
Hannanas schreef:
Valt mee tegenwoordig
47,80€ bij combibreed voor merle


Ligt eraan wat je laat testen aan merle. Enkel of er merle aanwezig is, of wélke merle er aanwezig is.


Test alles:
De test vachtkleur Merle (H630) test de genetische status van het M-Locus. Het M-Locus heeft drie varianten (allelen): M (merle, SINE met langere poly-A staart), Mc (cryptic merle, SINE met kortere poly-A staart) en N (niet-merle, geen SINE insertie). Honden met cryptic merle (ook phantom of ghost Merle genoemd) vertonen weinig tot geen Merle en kunnen ten onrechte als niet-merle worden bestempeld.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 07:06

Dat Is dus echt niet alles. Combibreed is op dat vlak maar heel basic wat betreft merle. Dat onderzoek staat in andere labo’s al veel verder.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:10

Hannanas schreef:
KimD schreef:

Ligt eraan wat je laat testen aan merle. Enkel of er merle aanwezig is, of wélke merle er aanwezig is.


Test alles:
De test vachtkleur Merle (H630) test de genetische status van het M-Locus. Het M-Locus heeft drie varianten (allelen): M (merle, SINE met langere poly-A staart), Mc (cryptic merle, SINE met kortere poly-A staart) en N (niet-merle, geen SINE insertie). Honden met cryptic merle (ook phantom of ghost Merle genoemd) vertonen weinig tot geen Merle en kunnen ten onrechte als niet-merle worden bestempeld.


Wat Zoë zegt, dit is bij lange na niet alles.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:11

Wij overwegen ook een test te doen en ook naar wat voor kruising ze nu is. Volgens het asiel pitbullxlabrador. Maar veel mensen denken stafford maar ze is volgens ons een chocolade rednose.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 07:17

Volgens de laatste keer dat ik over die testen las zijn die helemaal niet accuraat en zeer onbetrouwbaar. Ik weet niet hoeveel ze kosten, maar als ze veel kosten zou ik de kruising test eerlijk gezegd niet doen. (Of ze moesten ondertussen zoveel verder staan)

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:49

Zoe_97 schreef:
Dat Is dus echt niet alles. Combibreed is op dat vlak maar heel basic wat betreft merle. Dat onderzoek staat in andere labo’s al veel verder.


Heb je een voorbeeld waarin alle merle types getest worden?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:03

capopjekop schreef:
Wij overwegen ook een test te doen en ook naar wat voor kruising ze nu is. Volgens het asiel pitbullxlabrador. Maar veel mensen denken stafford maar ze is volgens ons een chocolade rednose.

Rednose is niet de kleur, maar een bepaalde lijn eigenlijk. Alleen aangezien iedereen met een rode (of blauwe - bluenose) is gaan roepen denken veel dat het gewoon een normale kleur is.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:11

kiwiwitje schreef:
capopjekop schreef:
Wij overwegen ook een test te doen en ook naar wat voor kruising ze nu is. Volgens het asiel pitbullxlabrador. Maar veel mensen denken stafford maar ze is volgens ons een chocolade rednose.

Rednose is niet de kleur, maar een bepaalde lijn eigenlijk. Alleen aangezien iedereen met een rode (of blauwe - bluenose) is gaan roepen denken veel dat het gewoon een normale kleur is.


Ja dat dacht ik idd ook. Maar die lijn komt bij staffies niet voor toch?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:15

Nee wij hebben niet van dat soort namen/lijnen. Sowieso bestaan rasechte sbt’s niet in bruin en amstaff volgens mij ook niet. En hebben ze altijd een zwarte neus.(of wit helaas)

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:18

Als je een rassentest will Moet je embark doen die is veruit de beste op dat gebied.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 09:20


Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:47

Embark van mijn teef
https://my.embarkvet.com/dog/roek

Haar moeder is een groenendaeler en haar vader malamute/husky/tsw
klopt dus, haar zusje is ook getest en bij haar klopt hij ook :j

Ze is nu ook getest op blauw. Haar vader blijkt blauw te dragen, hij is er niet op getest maar een aantal van zijn nakomelingen bleken het te dragen. Helaas draagt mijn dame het niet, al is het ook geen toegestane kleur maar blauwe pups had me wel leuk geleken :D

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:58

Zoe_97 schreef:
Ik denk dat kimD beter uitleg kan geven over de volledige merle test. Dat is haar gebied meer.
Vemodia staat voor zover ik weet het verst.
Op fb zijn er 2 zeer interessante groepen.
Over kleurgenetica: https://www.facebook.com/groups/2956840 ... ?ref=share
Over merle: https://www.facebook.com/groups/2457935 ... ?ref=share

Hier staat de verwachte datum voor de resultaten op 14/6. Nog even geduld dus.


Klopt!

Bij Vemodia testen ze niet alleen of er merle aanwezig is, maar ook de lengte en dr BPM. Kort gezegd dus ook wat voor merle aanwezig is.

Ik had mijn teef kunnen laten testen door het lab wat hierboven genoemd was. En dan had ik terug gekregen 'merle - blauw', maar aangezien zij de merle niet meten had ik de rest niet geweten. Voor mijn Schotse collie niet interessant omdat ik wist dat ze merle was, maar niet wist welke.

Zij is dus getest in Praag, en daar krijg ik een volledig profiel aangeleverd.

Dana is genetisch een m/[Ma+]/Mh.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:51

Voor mij is het enkel van belang of het aanwezig is of niet (i.v.m. het voorkomen van double merle). In overleg met de fokker hebben we besloten die test mee te willen nemen :j Liever zwart op wit dat hij het niet draagt, dan toch nog verrast worden met alle gevolgen van dien voor de pup :)

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:24

Tigress schreef:
Voor mij is het enkel van belang of het aanwezig is of niet (i.v.m. het voorkomen van double merle). In overleg met de fokker hebben we besloten die test mee te willen nemen :j Liever zwart op wit dat hij het niet draagt, dan toch nog verrast worden met alle gevolgen van dien voor de pup :)


Dubbel merle is met Jarviss onmogelijk, daar hoef je geen zorgen om te maken.

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:28

Maar daarom wil ik het alsnog zwart op wit hebben staan. Er is al eens eerder een driekleur geweest die cryptic merle bleek te zijn. De kans is erg klein (en ik verwacht er inderdaad niks van :+ ). Maar toch heb ik in overleg met de fokker besloten het wel te testen. Het zit bij het pakket in bij MydogDNA, dus dan hoef ik er niks extra voor te betalen en wordt het wel meegenomen in de test.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:33

Tigress schreef:
Maar daarom wil ik het alsnog zwart op wit hebben staan. Er is al eens eerder een driekleur geweest die cryptic merle bleek te zijn. De kans is erg klein (en ik verwacht er inderdaad niks van :+ ). Maar toch heb ik in overleg met de fokker besloten het wel te testen. Het zit bij het pakket in bij MyogDNA, dus dan hoef ik er niks extra voor te betalen en wordt het wel meegenomen in de test.


Heb je het stamboom online van hem ter beschikking, ben eigenlijk wel benieuwd naar zijn lijn wat betreft DNA. Mag ook in PB uiteraard, of niet als je dat niet prettig vind. :')

Want hij is een K(br), of?

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: kleurgeteste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:41