[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Tinkermuts
Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 04:59

Ik ken meerdere fuchsen waarvan er twee bij mij in de roedels mee liepen maar die waren lang niet zo extreem als de jouwe nikass, volgens mij hebben we toen nog contact gehad over dit ras.
Maar met de fuchsen die ik ken word wel ook heel veel mee gedaan en liepen allemaal hoog in de sport, oa peur en puinwerk, agility en obedience.
Het zijn zeker wel honden met behoorlijk wat temperament.

Wat betreft de herplaatsers, zoek echt naar een stichting die goed bekend staat en veel begeleiding geeft.
Ik zie bij mij in de groepen zoveel hondjes die echt een mega rugzak hebben, zo angstig naar wat wij heel normale omgevingsdingen en geluiden vinden en vaak ook extreem veel angst naar mensen.
Was van de week op intake bij iemand die er sinds een half jaar 1 hadden was zes maanden toen hij naar NL kwam, de vrouw des huizes kan er nu goed mee overweg, de man als hij heel voorzichtig nadert maar de grote zoon kan hem nog steeds niet rustig aaien en uitlaten al helemaal niet.
Helaas zie ik dit vaak en m'n hart breekt als ik deze enorme angst bij deze diertjes zie, maar wat een opgave voor de nieuwe baasjes die zich toch wel vaak zo'n herplaatser heel anders voorgesteld hadden.
Ik hoor heel vaak, we houden van hem maar we doen het echt nooit meer.
Ik heb er dus aardig wat in m'n roedels mee lopen, veel contact heb ik niet met ze en dring me ook niet op, maar ze zijn bijna allemaal wel enorm sociaal en speels en voelen ze zich in een roedel echt weer thuis en op hun plek en spelen en rennen ook naar hartenlust.
Ik zit op een eigen afgezet terrein dus ze kunnen dan ook heerlijk los.
Maar wat ik ermee wil zeggen dat je er goed over na moet denken, want er zijn vast heel makkelijke herplaatsers maar ik zie toch meer echt best wel veel hondjes met extreem angstig gedrag.
Je hoort dat er regelmatig 1 weg loopt en deze maar niet zo weer gevangen is, gewoon omdat de angst voor de mens groter is dan de geborgenheid van een huisje.


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 07:56

Slmt9 schreef:
@nikass: wat interessant om te lezen. Ik heb zelf hersenletsel en ook erg overgevoelig voor licht, geluid en andere prikkels. Behalve het bijten en drijven herken ik me wel in je hond ;)
Ik vind het altijd zo bijzonder hoe onbekend hersenletsel in de wereld is, nu ik steeds meer lees hoe het overprikkelingsstuk bij honden zo terug komt. Half Nederland heeft immers een hond.

Terug naar de discussie: wist jij van te voren waar je aan begon? Heb je daar bewust voor gekozen?
Want alleen al uit dit verhaal weet ik dat ik me daar niet aan hoef te wagen. Geen pup en geen herplaatser :) niets ten nadele van jouw hond, maar zelfkennis van mijn kant ;)


Hersen- en neurotransmitter problemen bij honden zijn inderdaad helemaal niet zo bekend. Mijn vorige hond werd in beginsel door iedereen weggezet als 'angstagressief'. Bleek een neurotransmitter probleem te hebben. Dat kostte heel veel contact met dierenartsen en biologen. Kostte de hond uiteindelijk ook zijn leven. Fysiek topfit, koppie liet hem keer op keer in de steek. Ogen werden helemaal glazig en rood en dan draaide hij door. Uit het niets, of na en hele minimale prikkel. Toen hij doordraaide en mij niet meer los liet, was het klaar. Laten inslapen. Ik onderschat dat soort problemen nooit meer.


SoofO schreef:
Nou dat dus, zij kiest een ras waarbij je van tevoren kan weten dat het nogal pittig kan worden. Ik ken dit ras ook en zou voor mij een nachtmerrie zijn :+
Ik ben dan meer van de jachthonden en heb ook rassen gehad die best pittig zijn, maar daar kies ik dan bewust voor. Ga altijd uit van het ergste, dan kan het alleen maar meevallen. :D


Dit dus! Ik ben ook van de jachthonden, en zo'n HF klinkt voor mij als een 'absoluut geen match', terwijl hoge energie mij dan weer niet onbekend is :+


Tinkermuts schreef:
Ik ken meerdere fuchsen waarvan er twee bij mij in de roedels mee liepen maar die waren lang niet zo extreem als de jouwe nikass, volgens mij hebben we toen nog contact gehad over dit ras.
Maar met de fuchsen die ik ken word wel ook heel veel mee gedaan en liepen allemaal hoog in de sport, oa peur en puinwerk, agility en obedience.
Het zijn zeker wel honden met behoorlijk wat temperament.

Wat betreft de herplaatsers, zoek echt naar een stichting die goed bekend staat en veel begeleiding geeft.
Ik zie bij mij in de groepen zoveel hondjes die echt een mega rugzak hebben, zo angstig naar wat wij heel normale omgevingsdingen en geluiden vinden en vaak ook extreem veel angst naar mensen.
Was van de week op intake bij iemand die er sinds een half jaar 1 hadden was zes maanden toen hij naar NL kwam, de vrouw des huizes kan er nu goed mee overweg, de man als hij heel voorzichtig nadert maar de grote zoon kan hem nog steeds niet rustig aaien en uitlaten al helemaal niet.
Helaas zie ik dit vaak en m'n hart breekt als ik deze enorme angst bij deze diertjes zie, maar wat een opgave voor de nieuwe baasjes die zich toch wel vaak zo'n herplaatser heel anders voorgesteld hadden.
Ik hoor heel vaak, we houden van hem maar we doen het echt nooit meer.
Ik heb er dus aardig wat in m'n roedels mee lopen, veel contact heb ik niet met ze en dring me ook niet op, maar ze zijn bijna allemaal wel enorm sociaal en speels en voelen ze zich in een roedel echt weer thuis en op hun plek en spelen en rennen ook naar hartenlust.
Ik zit op een eigen afgezet terrein dus ze kunnen dan ook heerlijk los.
Maar wat ik ermee wil zeggen dat je er goed over na moet denken, want er zijn vast heel makkelijke herplaatsers maar ik zie toch meer echt best wel veel hondjes met extreem angstig gedrag.
Je hoort dat er regelmatig 1 weg loopt en deze maar niet zo weer gevangen is, gewoon omdat de angst voor de mens groter is dan de geborgenheid van een huisje.


Ik heb geluk met mijn herplaatser wat dat betreft. Kan wel timide zijn bij lawaaiige mensen, maar is niet bang voor kinderen of volwassenen. Sterker nog: kinderen zijn zijn favoriete mensen en hij ligt ook graag bij mijn vader en broer, die best zware stemmen hebben. De horrorverhalen hoor ik natuurlijk wel, maar ik ken eigenlijk alleen positieve verhalen uit de eerste hand. Podengo's, galgo's, pointermix en terriër in de familie, en bij vrienden ook collie-mixen, herder, en windhondmixen. Geen van allen heel angstig. De terriër is de enige die wat timide gebleven is, maar niet echt angstig, gewoon wat terughoudend, niet typisch brutaal terriër.

Nikass
Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:47

Tinkermuts klopt, achteraf gezien denk ik dat wij de meest onzekere pup uit het nest hebben. Ik denk dat dat het lastig maakt. Maar het komt nu misschien ook over alsof wij een zware probleemhond hebben maar zo zie ik dat ook niet hoor.
Hij heeft gewoon een beetje een gebruiksaanwijzing en ik voorkom graag problemen.

MyWishMax
Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:58

Dat herken ik wel, nikass. Ik zie mijn hond niet als probleemhond, mijn herplaats teef vond ik veel lastiger, maar er zijn wel dingen waar ik op moet letten. Het is voor mij alleen vanzelfsprekend en zijn dingen zijn veel makkelijker als dat ze bij de teef waren.

Ik kan zo'n zelfde lijstje maken, iets anders maar wel een hoop punten en dan denkt iedereen dat het een lastige hond is. De teef had ook een lijst maar die was voor mensen bijvoorbeeld geweldig en die zagen niet hoe heftig ze kon zijn naar honden en hoeveel problemen zij in de rugzak had.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Nikass
Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:28

Uiteindelijk kwamen we hierop vanwege de vraag of een rashond pup makkelijker is om als eerste hond te nemen, of een herplaatser. Dat hangt dus van veel factoren af en wat dat betreft ben ik wel blij dat hij niet mijn eerste hond is. Nu kan ik er mee dealen en zie ik veel meer hoe leuk hij is dan hoe lastig.
Het hangt er daarbij ook vanaf wat je verwachtingen zijn, wil je gezellig op een veldje staan kletsen terwijl de honden met elkaar spelen, dan is mijn hond daar niet geschikt voor.

Ik ben idd ook heel blij dat hij vreselijk lief is naar mensen/kinderen.

Slmt9
Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:39

Nikass schreef:
Tinkermuts klopt, achteraf gezien denk ik dat wij de meest onzekere pup uit het nest hebben. Ik denk dat dat het lastig maakt. Maar het komt nu misschien ook over alsof wij een zware probleemhond hebben maar zo zie ik dat ook niet hoor.
Hij heeft gewoon een beetje een gebruiksaanwijzing en ik voorkom graag problemen.


Nee hoor, je hond komt niet over als probleemhond. Ik vind het juist heel mooi om te lezen dat jij je hond heel goed kent en er alles aan doet om hem een geweldig leven te geven *\o/*

Wij hebben nu nog een kater die een verkeerde start heeft gemaakt waardoor hij ook een beste gebruiksaanwijzing heeft. Met liefde pas ik mezelf, ons huis en mijn omgang naar hem aan. Maar ik ben er ook wel aan toe om een volgend dier met iets mindere gebruiksaanwijzing te hebben. Want ik vind dat best pittig.

Nikass
Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:32

Dank je wel SLMT9 :)
En begrijpelijk, het moet ook leuk blijven ;)

Een leuk leven, ja ik doe mijn best haha ik vind het niet gauw goed genoeg... Maar kan erg genieten van samen door de bossen struinen en vind het wel heel fijn dat hij heerlijk los kan lopen.

TM wat bijzonder trouwens, dat jij meerdere fuchsen kent; ik ben nog nooit een collega tegen gekomen, helaas.

Tinkermuts
Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:33

Nikass, was jij niet degene waar ik contact mee heb gehad? Ik heb toen nog wat foto,s doorgestuurd.
Ik heb een vriend die had twee rode, inmiddels overleden, een vriendin met een black and tan, een klant met een rode en een black and tan.
De eerste drie liepen erg hoog in de sport en het reddingswerk.
Met heel veel honden moet je niet kleppen en niet meer op de hond letten, maar vaak ziende baasjes het niet eens haha

Skippy,mijn ervaringen zijn ook eerste hand hoor, heb nu 23 jaar een uitlaatservice en echt tientallen buitenlandse herplaatsers mee gehad, en de rode draad bij deze honden is toch vaak van een klein beetje tot extreem angstig naar onbekende mensen of voorwerpen, de andere kant van ze is dat ze bijna altijd heel sociaal zijn en exact weten hoe ze zich moeten gedragen in een roedel, voor mij dus prima honden om erbij te hebben maar voor de baasjes toch vaak flink aanpassen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:24

Tinkermuts schreef:
Skippy,mijn ervaringen zijn ook eerste hand hoor, heb nu 23 jaar een uitlaatservice en echt tientallen buitenlandse herplaatsers mee gehad, en de rode draad bij deze honden is toch vaak van een klein beetje tot extreem angstig naar onbekende mensen of voorwerpen, de andere kant van ze is dat ze bijna altijd heel sociaal zijn en exact weten hoe ze zich moeten gedragen in een roedel, voor mij dus prima honden om erbij te hebben maar voor de baasjes toch vaak flink aanpassen.


Bedoelde ook niet dat die van jou niet uit de eerste hand zouden zijn hoor ;)

Die van mij is overigens niet de handigste bij een roedel, helaas. In de opvang zat hij met zo'n 30 andere honden samen zonder problemen, maar allemaal podengo's, podengomixen of windhondmixen. Zelfde type als hij dus. Hij is 'selectief sociaal' zeg ik altijd: hij vindt bepaalde honden, maar ook bepaalde types honden echt vreselijk. De samojeed van de achterburen is zijn aartsvijand, maar hij heeft ook echt iets tegen Franse bulldogs, de meeste shelties en veel border collies. Alleen dat laatste kan ik direct verklaren: drie keer gebeten door de border collie van stalgenoot. Maar verder? Uiterlijk en uitstraling staat hem blijkbaar soms niet aan, en dan krijst hij echt (niet blaffen, maar echt gillen zoals kinderen kunnen gillen). Vooral als honden hoog in de energie of ademhaling zitten of enorm alert zijn richting hem. Terwijl hij super goed is met de meeste windhonden, labradors, stabijen, doodles. Gelukkig hoeft hij niet mee in een roedel, zullen we maar zeggen ;)
Naar mensen, katten, kinderen, paarden, koeien als we die tegenkomen, is hij super relaxed juist.

Tinkermuts
Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:00

Nou ja, wij vinden ook niet iedereen leuk en aardig, dan mogen we ook niet van onze honden verwachten haha
Helaas zijn er best wel wat mensen die vinden dat hun hond met ieder ander hondje moet spelen.
In mijn roedels zitten honden die ook niet heel gek op bepaalde rassen zijn maar dan laten ze elkaar gelukkig links liggen en trekken hun eigen plan, met een ander spelen of lekker snuffelen.
En idd soms is een hond ook gewoon niet geschikt om wat voor een reden dan ook om mee te lopen in een roedel.
Het moet een feestje zijn voor de hond geen nare verplichting.

Tinkermuts
Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:02

Ik zie ook veel honden die moeite hebben met poolhondachtige, ik gok zo door het hoog dragen van staart en oren, en bullachtige, en dan vnml door het snurkende geluid en veel bulletjes vind ik ook best opdringerig naar andere honden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:44

Ja, ik lig er zelf ook niet wakker van dat hij zo is. Voor mij is hij een geweldige hond :D
Wat je zegt: ik vind zelf ook niet iedereen leuk ;)

Ja, inderdaad, snap ik goed. Die hoge staartdracht kan best wel een trigger zijn. En het geluid en de opdringerigheid van bulletjes ook wel. Het geluid kan mij zelfs nog nerveus maken soms :j

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:10

Ik heb de perfecte hond!

Maar helaas, ivm scheiding gaat ze mee met mijn ex. En dat valt me toch harder dan ik verwachtte. En ook omdat mijn baan 100% thuiswerken gaat blijven zit ik toch ernstig te overwegen om opnieuw voor een hond te gaan kijken.

Wat vind ik leuk aan mijn huidige hond en zou ik graag in mijn volgende hond zien:
-trouw en gehoorzaam (ze kan ook overal los, zou nooit weglopen) maar kan wel goed alleen zijn
-mens en dier vriendelijk
-beetje waaks
-dapper (geen zenuwachtigheid of angstigheid)
-zacht karakter, willing to please
-heerlijke knuffelkont.
-kerngezond (erg belangrijk!)

Wat zou ik graag anders zien:
-maatje kleiner vooral (zij is 28 kg en best groot)
-wel erg gericht op andere mensen, wil iedereen knuffelen en bespringen, het zou fijn zijn als ze iets behoudender is.

Waar val ik niet op:
- het reguliere herder type zoals de duitse/hollandse/ mechelaar etc.
- het labrador type
- hele kleine schoothondjes, ik houd erg van een stoere look
- jachtinstinct
- rassen met veel inteelt (gezondheid is erg belangrijk)

Ik heb nu een herder mix (bouvier/ australian shepherd/ border collie/ berner sennen). En die mix ga ik natuurlijk nooit terugvinden. Was enorm mazzel hebben! Het schijnt dat ze qua karakter het meeste naar de bouvier trekt (uiterlijk ook) en die vind ik ook geweldig, maar ja, dat formaat.. Is toch minder handig.

Ik biedt: veel aandacht/ gezelschap, ruime tuin, ervaren opvoeder, regelmatig wandelen.

En omdat ik die mix nooit terug ga vinden zou ik graag hier advies vragen van de kenners van de verschillende rassen/ types!

Alvast bedankt!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:16

troi schreef:
Ik heb de perfecte hond!

Maar helaas, ivm scheiding gaat ze mee met mijn ex. En dat valt me toch harder dan ik verwachtte. En ook omdat mijn baan 100% thuiswerken gaat blijven zit ik toch ernstig te overwegen om opnieuw voor een hond te gaan kijken.

Wat vind ik leuk aan mijn huidige hond en zou ik graag in mijn volgende hond zien:
-trouw en gehoorzaam (ze kan ook overal los, zou nooit weglopen) maar kan wel goed alleen zijn
-mens en dier vriendelijk
-beetje waaks
-dapper (geen zenuwachtigheid of angstigheid)
-zacht karakter, willing to please
-heerlijke knuffelkont.
-kerngezond (erg belangrijk!)

Wat zou ik graag anders zien:
-maatje kleiner vooral (zij is 28 kg en best groot)
-wel erg gericht op andere mensen, wil iedereen knuffelen en bespringen, het zou fijn zijn als ze iets behoudender is.

Waar val ik niet op:
- het reguliere herder type zoals de duitse/hollandse/ mechelaar etc.
- het labrador type
- hele kleine schoothondjes, ik houd erg van een stoere look
- jachtinstinct
- rassen met veel inteelt (gezondheid is erg belangrijk)

Ik heb nu een herder mix (bouvier/ australian shepherd/ border collie/ berner sennen). En die mix ga ik natuurlijk nooit terugvinden. Was enorm mazzel hebben! Het schijnt dat ze qua karakter het meeste naar de bouvier trekt (uiterlijk ook) en die vind ik ook geweldig, maar ja, dat formaat.. Is toch minder handig.

Ik biedt: veel aandacht/ gezelschap, ruime tuin, ervaren opvoeder, regelmatig wandelen.

En omdat ik die mix nooit terug ga vinden zou ik graag hier advies vragen van de kenners van de verschillende rassen/ types!

Alvast bedankt!



Hoe vind je een middenslag schnauzer? Maatje kleiner dan een bouvier (flink maatje kleiner ;) ) , wel beetje 'dat type uiterlijk', goed trainbaar, sociaal, onverschrokken...

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:15

Goh das een leuke suggestie! Nooit over dat type hond nagedacht eigenlijk. Ik zie ze ook maar heel zelden. Zeker het verdiepen waard! Heb jij ervaring met dit ras?

Tinkermuts
Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:21

Snautzer zat ik idd ook aan te denken, ik heb er een paar in m'n roedel lopen, vind ze erg leuk, speels, die bij mij lopen zijn erg sociaal maar zeker niet bang aangelegd.
Je ziet ze idd niet veel wat dan vind ik wel goed teken is, nog niet aan gort gefokt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:23

troi schreef:
Goh das een leuke suggestie! Nooit over dat type hond nagedacht eigenlijk. Ik zie ze ook maar heel zelden. Zeker het verdiepen waard! Heb jij ervaring met dit ras?


Geen ervaring als eigenaar. Wel op een stal gewerkt ooit waar ze ze hadden. Fijne, ongecompliceerde honden. Wel energie genoeg, en je moet er wel een beetje opvoeding insteken uiteraard. Maar vooral gewoon ongecompliceerd in mijn ervaring. (De mini's kunnen wat hysterischer zijn heb ik gehoord, maar dat is bij meer rassen in meerdere maten zo volgens mij. Maar de middenslag zijn niet hysterisch)

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:48

troi schreef:
Ik heb de perfecte hond!

Maar helaas, ivm scheiding gaat ze mee met mijn ex. En dat valt me toch harder dan ik verwachtte. En ook omdat mijn baan 100% thuiswerken gaat blijven zit ik toch ernstig te overwegen om opnieuw voor een hond te gaan kijken.

Wat vind ik leuk aan mijn huidige hond en zou ik graag in mijn volgende hond zien:
-trouw en gehoorzaam (ze kan ook overal los, zou nooit weglopen) maar kan wel goed alleen zijn
-mens en dier vriendelijk
-beetje waaks
-dapper (geen zenuwachtigheid of angstigheid)
-zacht karakter, willing to please
-heerlijke knuffelkont.
-kerngezond (erg belangrijk!)

Wat zou ik graag anders zien:
-maatje kleiner vooral (zij is 28 kg en best groot)
-wel erg gericht op andere mensen, wil iedereen knuffelen en bespringen, het zou fijn zijn als ze iets behoudender is.

Waar val ik niet op:
- het reguliere herder type zoals de duitse/hollandse/ mechelaar etc.
- het labrador type
- hele kleine schoothondjes, ik houd erg van een stoere look
- jachtinstinct
- rassen met veel inteelt (gezondheid is erg belangrijk)

Ik heb nu een herder mix (bouvier/ australian shepherd/ border collie/ berner sennen). En die mix ga ik natuurlijk nooit terugvinden. Was enorm mazzel hebben! Het schijnt dat ze qua karakter het meeste naar de bouvier trekt (uiterlijk ook) en die vind ik ook geweldig, maar ja, dat formaat.. Is toch minder handig.

Ik biedt: veel aandacht/ gezelschap, ruime tuin, ervaren opvoeder, regelmatig wandelen.

En omdat ik die mix nooit terug ga vinden zou ik graag hier advies vragen van de kenners van de verschillende rassen/ types!

Alvast bedankt!



Een Tibetaanse Terrier!
Zijn wat gereserveerder naar andere mensen toe, maar wel heel vriendelijk en benaderbaar. Stoer uiterlijk als je ze kort geknipt houdt. Grootte ongeveer 40 cm en 15 kilo, mooie middenmaat.

Nikass
Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:36

De schnauzer vind ik een veel beter advies. De Tibetaanse terriër vind ik ook niet relaxed in de omgang met andere honden.

Ikke89
Berichten: 556
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:14

troi schreef:
Ik heb de perfecte hond!

Maar helaas, ivm scheiding gaat ze mee met mijn ex. En dat valt me toch harder dan ik verwachtte. En ook omdat mijn baan 100% thuiswerken gaat blijven zit ik toch ernstig te overwegen om opnieuw voor een hond te gaan kijken.

Wat vind ik leuk aan mijn huidige hond en zou ik graag in mijn volgende hond zien:
-trouw en gehoorzaam (ze kan ook overal los, zou nooit weglopen) maar kan wel goed alleen zijn
-mens en dier vriendelijk
-beetje waaks
-dapper (geen zenuwachtigheid of angstigheid)
-zacht karakter, willing to please
-heerlijke knuffelkont.
-kerngezond (erg belangrijk!)

Wat zou ik graag anders zien:
-maatje kleiner vooral (zij is 28 kg en best groot)
-wel erg gericht op andere mensen, wil iedereen knuffelen en bespringen, het zou fijn zijn als ze iets behoudender is.

Waar val ik niet op:
- het reguliere herder type zoals de duitse/hollandse/ mechelaar etc.
- het labrador type
- hele kleine schoothondjes, ik houd erg van een stoere look
- jachtinstinct
- rassen met veel inteelt (gezondheid is erg belangrijk)

Ik heb nu een herder mix (bouvier/ australian shepherd/ border collie/ berner sennen). En die mix ga ik natuurlijk nooit terugvinden. Was enorm mazzel hebben! Het schijnt dat ze qua karakter het meeste naar de bouvier trekt (uiterlijk ook) en die vind ik ook geweldig, maar ja, dat formaat.. Is toch minder handig.

Ik biedt: veel aandacht/ gezelschap, ruime tuin, ervaren opvoeder, regelmatig wandelen.

En omdat ik die mix nooit terug ga vinden zou ik graag hier advies vragen van de kenners van de verschillende rassen/ types!

Alvast bedankt!


Gezien de meeste rassen uit jouw mix uit rasgroep 1 komen, zou ik ook zeker daar gaan kijken.
Zeker ook gezien jouw wensenlijstje.


Heb je al eens aan de mini aus of de sheltie gedacht?
Handzaam formaat, maar wel zeer leuke hondjes qua karakter.
Als je de sheltie qua uiterlijk noet stoer genoeg vindt, kun je eens kijken naar de Welsh Corgi Cardigan of Welsh Corgi Pembroke en de Lancashire Heeler.
Wil je iets groter is de pyrenese herder ook nog een optie.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

Nikass
Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:28

Ik dacht eigenlijk meer aan een Appenzeller Sennen hond ;)

Tinkermuts
Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:34

De appenzeller vind ik over het algemeen ook niet zo heel gezellig met soortgenoten

Nikass
Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:50

Nee daar heb je wel gelijk in, dat zijn ze inderdaad ook niet zo.

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:51

Mijn Tibetaan is heel vriendelijk naar andere honden. Komt iedere dag in het bos allerlei honden tegen en gaat ook mee naar stal waar andere honden lopen. Ligt misschien ook een beetje aan de opvoeding en socialisatie.
De schnauzer staat ook niet bekend als makkelijk naar andere honden, en heeft wel jachtinstinct. Maar inderdaad ook leuke honden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:55

Patty83 schreef:
Mijn Tibetaan is heel vriendelijk naar andere honden. Komt iedere dag in het bos allerlei honden tegen en gaat ook mee naar stal waar andere honden lopen. Ligt misschien ook een beetje aan de opvoeding en socialisatie.
De schnauzer staat ook niet bekend als makkelijk naar andere honden, en heeft wel jachtinstinct. Maar inderdaad ook leuke honden.


Ik denk dat ik dan geluk heb, ken van beide rassen alleen sociale exemplaren eigenlijk...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 94 bezoekers