[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:20

Je zou kunnen kijken naar een puli of poedel in (smalle) koordenvacht. Zodra de koorden bewegen is de isolatie zeer beperkt (veel luchtverversing), maar zodra ze ergens gaan liggen isoleert het wel goed.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:22

Een cattle Dog is qua gewicht niet lichter dan een aussie. Maar wel kleiner in hoogte, wat ze net compacter in huis maakt. Het zijn honden die inderdaad wat harder zijn dus beter met schommelingen om kunnen.

Een aussie is net breder gebouwd ook dan de retrievers die je noemt. Dus eleganter is ook niet echt van toepassing.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:26

Marije112 schreef:
Nanna schreef:
@Marije en iets van een Corgi? Een Australian Shepherd verliest over het algemeen behoorlijk wat haar en zijn wel iets meer dan gewoon een slimme hond.

Of net een maatje groter: Labrador of Golden Retriever? Die zijn prima te krijgen in Z-A, hebben voldoende will-to-please om dingen aan te leren zonder hele actieve werkhonden te zijn.


Dus je raad een Australian Shepherd niet aan voor ons nieuwe gezinnetje?
Goed om te weten, dan moeten we toch kijken naar een andere hond.
Labradors en Golden Retrievers zijn fantastisch, hebben we inderdaad ook aan gedacht. Ik ben alleen bang dat ons huis net te klein is voor ze.



Ik bedoel niet persé dat een Aussie niet in een jong gezin past, maar je moet wel beseffen dat het werkhonden zijn en ze wat meer vragen dan een hond als een labrador of Golden Retriever. Als je dat kan en wilt geven is dat geen probleem.

Qua vacht zou ik me niet teveel zorgen maken. De meeste honden kunnen de temperatuurwisselingen van Zuid Afrika wel voldoende aan zolang ze 's nachts maar binnen mogen slapen. Ik ben zelf in Z-A geboren en heb er nog veel familie wonen. Mijn oom en tante die vlakbij Johannesburg wonen hebben stuk of 6 honden waarvan de meeste glad harig zijn (teckels, Duitse dog, jack Russel, basset etc) en 1 Golden Retriever. Ze kunnen allemaal prima tegen de temperaturen daar al neemt de Golden wel af en toe een duik in het zwembad. Maar dat is meer omdat ze zo van zwemmen houdt en niet persé vanwege de warmte.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:29

Nanna schreef:
Ik bedoel niet persé dat een Aussie niet in een jong gezin past, maar je moet wel beseffen dat het werkhonden zijn en ze wat meer vragen dan een hond als een labrador of Golden Retriever. Als je dat kan en wilt geven is dat geen probleem.

Qua vacht zou ik me niet teveel zorgen maken. De meeste honden kunnen de temperatuurwisselingen van Zuid Afrika wel voldoende aan zolang ze 's nachts maar binnen mogen slapen. Ik ben zelf in Z-A geboren en heb er nog veel familie wonen. Mijn oom en tante die vlakbij Johannesburg wonen hebben stuk of 6 honden waarvan de meeste glad harig zijn (teckels, Duitse dog, jack Russel, basset etc) en 1 Golden Retriever. Ze kunnen allemaal prima tegen de temperaturen daar al neemt de Golden wel af en toe een duik in het zwembad. Maar dat is meer omdat ze zo van zwemmen houdt en niet persé vanwege de warmte.


Qua vacht misschien niet per se, maar er zijn wel honden die houden écht niet van warmte (noorse elandhond bijv) of van kou (ik heb een podengo die écht niet van met name natte kou houdt). En natuurlijk zijn er nog de kort-snuiten die die wisselingen gewoon niet goed aankunnen.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:43

Ik zou idd geen poolhond in een land als Zuid-Afrika gaan houden, maar een heleboel rassen kunnen prima tegen iets warmere temperaturen. Je ziet Aussies bijvoorbeeld ook vaak op Ranches in warme gebieden van de VS. Een hond met een vacht als een Podengo of een windhond zou het prima doen in een land als Z-A. De ridgeback heeft een vergelijkbare vacht, staat er ook om bekend om niet van kou te houden en komt er ook vandaan. Zolang je als het echt koud is ze een plek geeft waar ze warm kunnen liggen komt het echt wel goed. Zeker aangezien TS in Pretoria woont waar het in de winter niet heel erg koud wordt en de zon heel veel schijnt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:48

Nanna schreef:
Ik zou idd geen poolhond in een land als Zuid-Afrika gaan houden, maar een heleboel rassen kunnen prima tegen iets warmere temperaturen. Je ziet Aussies bijvoorbeeld ook vaak op Ranches in warme gebieden van de VS. Een hond met een vacht als een Podengo of een windhond zou het prima doen in een land als Z-A. De ridgeback heeft een vergelijkbare vacht, staat er ook om bekend om niet van kou te houden en komt er ook vandaan. Zolang je als het echt koud is ze een plek geeft waar ze warm kunnen liggen komt het echt wel goed. Zeker aangezien TS in Pretoria woont waar het in de winter niet heel erg koud wordt en de zon heel veel schijnt.


Ah check, wat "koud" inhoudt in Z.A. zegt mij niet zo heel veel, duidelijk ;)
Als dat gewoon "Hollands koud of warmer" is, dan trekt een podengo of windhond dat inderdaad prima. Bij vorst met ijzel heeft mijn podengo wel altijd een regendek op buiten overigens, maar met regen en 12 graden niet. En met droog weer en tegen het vriespunt ook niet zolang hij in beweging blijft.
Klopt inderdaad dat aussies het warme weer op de ranches goed kunnen hebben, vaak kan haar ook isoleren tegen warmte, zeker bij honden die niet "duidelijk uit één soort klimaat afkomstig zijn" (zoals poolhonden). Mijn vroegere spaniel kon bijv beter tegen warmte dan onze doodle nu, maar ze vinden het beide niet heel fijn als het warm is en zoeken dan de schaduw op, terwijl mijn podengo het heerlijk vindt en met 30 graden nog in de volle zon gaat liggen en op muizenjacht is.

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:50

Nanna schreef:
@Marije en iets van een Corgi? Een Australian Shepherd verliest over het algemeen behoorlijk wat haar en zijn wel iets meer dan gewoon een slimme hond.

Of net een maatje groter: Labrador of Golden Retriever? Die zijn prima te krijgen in Z-A, hebben voldoende will-to-please om dingen aan te leren zonder hele actieve werkhonden te zijn.

Zou ik niet aanraden als je een hond wil die niet veel haren verliest :=
Ze zijn 2x per jaar in de rui, van januari t\m juni, en juli t\m december _O-

Marije112

Berichten: 3389
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:02

Nanna schreef:
Ik zou idd geen poolhond in een land als Zuid-Afrika gaan houden, maar een heleboel rassen kunnen prima tegen iets warmere temperaturen. Je ziet Aussies bijvoorbeeld ook vaak op Ranches in warme gebieden van de VS. Een hond met een vacht als een Podengo of een windhond zou het prima doen in een land als Z-A. De ridgeback heeft een vergelijkbare vacht, staat er ook om bekend om niet van kou te houden en komt er ook vandaan. Zolang je als het echt koud is ze een plek geeft waar ze warm kunnen liggen komt het echt wel goed. Zeker aangezien TS in Pretoria woont waar het in de winter niet heel erg koud wordt en de zon heel veel schijnt.


Bahahahaha ik vind het verschikkelijk koud :') , zit met mijn winterjas, winterschoenen, dekentje en straalkacheltje bij werk :') , maar voor een hond is dat inderdaad anders. Daar had ik even niet lekker overna gedacht.

Skippy01 schreef:
Ah check, wat "koud" inhoudt in Z.A. zegt mij niet zo heel veel, duidelijk ;)
Als dat gewoon "Hollands koud of warmer" is, dan trekt een podengo of windhond dat inderdaad prima. Bij vorst met ijzel heeft mijn podengo wel altijd een regendek op buiten overigens, maar met regen en 12 graden niet. En met droog weer en tegen het vriespunt ook niet zolang hij in beweging blijft.
Klopt inderdaad dat aussies het warme weer op de ranches goed kunnen hebben, vaak kan haar ook isoleren tegen warmte, zeker bij honden die niet "duidelijk uit één soort klimaat afkomstig zijn" (zoals poolhonden). Mijn vroegere spaniel kon bijv beter tegen warmte dan onze doodle nu, maar ze vinden het beide niet heel fijn als het warm is en zoeken dan de schaduw op, terwijl mijn podengo het heerlijk vindt en met 30 graden nog in de volle zon gaat liggen en op muizenjacht is.


Ik zie hier wel windhonden etc, maar die dragen nu wel een jas of een truitje vaak. Helaas vind ik dit niet zulke mooie honden -O- .

Ridgeback's zijn ook gaaf, misschien toch daar nog eens aan denken, al zijn ze wel flink aan de maat...

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:06

Een Aussie is idd nu niet echt klein en echte haarballen.
Een cattle dog zou ik persoonlijk niet aanraden als eerste hond, ik vind ze echt behoorlijk pittig.
Kennis van me heeft er een paar en in de uitlaat ook gehad maar dat zijn allemaal heftige honden.
Ik zou ook een labrador aanraden bij jullie, deze zijn niet allemaal zo groot, vooral de teefjes zijn qua formaat stukje kleiner dan bv een Aussie.
Kunnen vaak prima tegen wisselende temperatuur en vinden het ook erg leuk om wat met het baasje te doen.
Kleine behuizing vind ik meestal niet zo'n probleem als je genoeg doet met een hond, dan heb je een tevreden hond thuis die vooral graag zn tukkie doet op een vierkante meter haha

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:10

@marije112 kou is inderdaad wel een kwestie van perceptie ;)
Windhonden moeten ook wel je smaak zijn inderdaad, snap ik helemaal! Ik vind ze prachtig, maar dat is gegroeid met de tijd... (ik houd zelf helemaal niet van kortneuzen bijv)

Cattle dog lijkt mij ook wat heftig als eerste hond. Voor mij zelfs na een paar honden nog te heftig voor wat ik ze kan bieden aan uitdaging.

Labradors heb je sowieso in twee types al: field trial die kleiner en feller zijn en de showlijn die de typische grote (soms lompe) labs zijn die je vaak in het hollandse straatbeeld ziet.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:12

Klein huis moet idd niet zoveel uitmaken, zeker niet als je een tuin hebt en zorgt voor genoeg beweging en uitdaging. Onze labrador x pitbull is binnenshuis echt lui en ligt het liefst bij ons in de buurt. Buiten is ze lekker actief en werklustig.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:12

Marije112 schreef:
Nanna schreef:
Ik zou idd geen poolhond in een land als Zuid-Afrika gaan houden, maar een heleboel rassen kunnen prima tegen iets warmere temperaturen. Je ziet Aussies bijvoorbeeld ook vaak op Ranches in warme gebieden van de VS. Een hond met een vacht als een Podengo of een windhond zou het prima doen in een land als Z-A. De ridgeback heeft een vergelijkbare vacht, staat er ook om bekend om niet van kou te houden en komt er ook vandaan. Zolang je als het echt koud is ze een plek geeft waar ze warm kunnen liggen komt het echt wel goed. Zeker aangezien TS in Pretoria woont waar het in de winter niet heel erg koud wordt en de zon heel veel schijnt.


Bahahahaha ik vind het verschikkelijk koud :') , zit met mijn winterjas, winterschoenen, dekentje en straalkacheltje bij werk :') , maar voor een hond is dat inderdaad anders. Daar had ik even niet lekker overna gedacht.

Skippy01 schreef:
Ah check, wat "koud" inhoudt in Z.A. zegt mij niet zo heel veel, duidelijk ;)
Als dat gewoon "Hollands koud of warmer" is, dan trekt een podengo of windhond dat inderdaad prima. Bij vorst met ijzel heeft mijn podengo wel altijd een regendek op buiten overigens, maar met regen en 12 graden niet. En met droog weer en tegen het vriespunt ook niet zolang hij in beweging blijft.
Klopt inderdaad dat aussies het warme weer op de ranches goed kunnen hebben, vaak kan haar ook isoleren tegen warmte, zeker bij honden die niet "duidelijk uit één soort klimaat afkomstig zijn" (zoals poolhonden). Mijn vroegere spaniel kon bijv beter tegen warmte dan onze doodle nu, maar ze vinden het beide niet heel fijn als het warm is en zoeken dan de schaduw op, terwijl mijn podengo het heerlijk vindt en met 30 graden nog in de volle zon gaat liggen en op muizenjacht is.


Ik zie hier wel windhonden etc, maar die dragen nu wel een jas of een truitje vaak. Helaas vind ik dit niet zulke mooie honden -O- .

Ridgeback's zijn ook gaaf, misschien toch daar nog eens aan denken, al zijn ze wel flink aan de maat...



Haha! Snap ik hoor! Als wij op bezoek zijn bij familie zitten zij binnen onder een dekentje voor de open haard terwijl wij lekker buiten in het zonnetje gaan zitten die dan ook echt lekker warm is. Komt denk ik ook omdat de huizen zo beroerd worden geïssoleerd en alles enkel glas is. Maar in de winter is het bij jullie rond de 10 graden denk ik? (Met uitschieters naar boven en naar beneden natuurlijk) Dat is echt nog niet ijskoud en kunnen een heleboel honden prima mee leven.

Ridgebacks zijn ook hele gave honden! Maar wel een hele andere categorie dan een Aussie of cattle dog, ze zijn namelijk een stuk zelfstandiger terwijl aussies/cattle dogs juist heel graag iets voor de baas willen doen.
Misschien eens wat rasbeschrijvingen naar elkaar leggen en kijken wat je daarvan aanspreekt?

Ik denk dat een Poedel ook nog wel zou kunnen passen, intelligente en actieve honden zonder dat ze echte werkhonden zijn. Verharen niet en de vacht kun je in de winter wat langer houden en in de zomer gewoon lekker kort.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:17

Nanna schreef:
Ik denk dat een Poedel ook nog wel zou kunnen passen, intelligente en actieve honden zonder dat ze echte werkhonden zijn. Verharen niet en de vacht kun je in de winter wat langer houden en in de zomer gewoon lekker kort.


Niet té kort in de zomer, de huid eronder verbrandt dan wel eens (doodle bij mn ouders met een dikke krulvacht). Wel echt goed "bedekt" houden dus :+

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:03

Is het niet beter om die vraag op een ander forum te stellen..? := Dan bedoel ik een forum in je eigen land of een forum speciaal voor mensen die in ZA wonen? :) Als die forums er zijn natuurlijk, ik vroef het mij gewoon af. Ik denk dat zij je iets beter zullen kunnen helpen. De meeste mensen hier hebben er denk ik niet zo’n zicht op wat beschikbaar is in ZA..:p

In ZA zullen ze misschien wel rassen hebben die wij niet kennen. Bij boer zoekt vrouw heb ik wel eens iemand gezien die gewoon Jack Russells (uit het asiel?) had in Afrika, weer niet meer waar in Afrika hij precies leefde.

Zijn er daar ook asielen? Soms zitten er ook wel pups.

Ik zou bij een goede fokker er trouwens niet vanuit gaan dat zij een nestje hebben net wanneer jij vrij hebt.. Dan moet je al erg veel geluk hebben. Het is handiger om je vrije weken te plannen wanneer je een datum hebt dat je je pup krijgt.

Maar anders zou een Jack Russell misschien iets zijn? Zij kunnen voor zover ik weer wel redelijk tegen de kou als ze het gewoon zijn. Of anders een Basset Griffon, of een ruwharige teckel (die met korthaar zullen het niet goed doen, de langharige heb ik geen idee van, ze lijken nog steeds wat ‘iel’).
Of een Border terriër? Naar mijn ervaring kunnen honden met een ruwharige vacht redelijk goed tegen zowel kou als warmte.

Ik heb even gemist of je een hond wilt die een will to please heeft?

Marije112

Berichten: 3389
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:46

DezeNaam schreef:
Is het niet beter om die vraag op een ander forum te stellen..? := Dan bedoel ik een forum in je eigen land of een forum speciaal voor mensen die in ZA wonen? :) Als die forums er zijn natuurlijk, ik vroef het mij gewoon af. Ik denk dat zij je iets beter zullen kunnen helpen. De meeste mensen hier hebben er denk ik niet zo’n zicht op wat beschikbaar is in ZA..:p

In ZA zullen ze misschien wel rassen hebben die wij niet kennen. Bij boer zoekt vrouw heb ik wel eens iemand gezien die gewoon Jack Russells (uit het asiel?) had in Afrika, weer niet meer waar in Afrika hij precies leefde.

Zijn er daar ook asielen? Soms zitten er ook wel pups.

Ik zou bij een goede fokker er trouwens niet vanuit gaan dat zij een nestje hebben net wanneer jij vrij hebt.. Dan moet je al erg veel geluk hebben. Het is handiger om je vrije weken te plannen wanneer je een datum hebt dat je je pup krijgt.

Maar anders zou een Jack Russell misschien iets zijn? Zij kunnen voor zover ik weer wel redelijk tegen de kou als ze het gewoon zijn. Of anders een Basset Griffon, of een ruwharige teckel (die met korthaar zullen het niet goed doen, de langharige heb ik geen idee van, ze lijken nog steeds wat ‘iel’).
Of een Border terriër? Naar mijn ervaring kunnen honden met een ruwharige vacht redelijk goed tegen zowel kou als warmte.

Ik heb even gemist of je een hond wilt die een will to please heeft?


Ik heb eigenlijk nog niet gekeken naar zo'n forum haha! Zal eens googlen!
Er zijn hier ook asielen ja, maar ik zal liever eerst een puppy willen en dan later een asielhondje erbij. Het probleem hier is dat veel asielhondjes hier een achtergrond hebben. Honden worden niet bij iedereen gezien als gezinslid hier.

Helaas kan ik mijn vrije weken niet zelf inplannen, anders zou ik dat natuurlijk gedaan hebben! Ik heb wel al contact gehad met verschillende fokkers van verschillende breeds, welke aangeven mij te contacten als ze tegen die tijd een nestje hebben.

Bedankt voor je ideeen, zal er eers over oplezen!
Een will to please, weet ik niet zo goed... Ik twijfel of een hond een will to please heeft. Ik denk dat de meeste honden toch iets doen omdat het henzelf iets opbrengt, niet zijn baasje.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:59

Maar je ziet wel verschil tussen rassen in hoeverre ze dingen willen leren dus daar moet je wel rekening mee houden als je kiest voor een ras. Los van of je er zelf in gelooft.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:20

Nuja, een hond met een will to please wilt werken. Die moet je mentaal bezighouden. Anders krijg je een ongelukkige hond met alle gevolgen vandien... Deze honden leren gemakkelijker dingen bij, ofja, koppigere rassen leren misschien ook snel maar of ze willen luisteren als je hun iets vraagt is een ander verhaal... :p

Nu heeft een aussie bv ook wel een will to please, maar het zijn iets ‘koppigere’ honden. Honden zoals de teckel hebben minder will to please. Zullen zich ook niet zo snel vervelen als ze eens wat minder te doen hebben.
(Nu heeft een husky bv ook wel een will to please, maar op een heel ander gebied dan een herder bijvoorbeeld.)

Maar als je er niet in gelooft zou ik niet naar herders gaan kijken, die lijken me veel te complex dan..

Marije112

Berichten: 3389
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:43

noox schreef:
Maar je ziet wel verschil tussen rassen in hoeverre ze dingen willen leren dus daar moet je wel rekening mee houden als je kiest voor een ras. Los van of je er zelf in gelooft.



DezeNaam schreef:
Nuja, een hond met een will to please wilt werken. Die moet je mentaal bezighouden. Anders krijg je een ongelukkige hond met alle gevolgen vandien... Deze honden leren gemakkelijker dingen bij, ofja, koppigere rassen leren misschien ook snel maar of ze willen luisteren als je hun iets vraagt is een ander verhaal... :p

Nu heeft een aussie bv ook wel een will to please, maar het zijn iets ‘koppigere’ honden. Honden zoals de teckel hebben minder will to please. Zullen zich ook niet zo snel vervelen als ze eens wat minder te doen hebben.
(Nu heeft een husky bv ook wel een will to please, maar op een heel ander gebied dan een herder bijvoorbeeld.)

Maar als je er niet in gelooft zou ik niet naar herders gaan kijken, die lijken me veel te complex dan..


Wat ik bedoel met 'niet geloven' omschrijf jij hierboven helemaal :j !
Beetje lastig op internet natuurlijk, maar in mijn ogen wil de hond werken, wat dit maakt hem gelukkig.

[Edit] 'Beetje lastig om op internet te verduidelijken natuurlijk, [...]

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:53

Ik zou voor een kleine terriër gaan.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:01

Oké, laat ons eens proberen.

Wij zijn op zoek naar een tweede hond. We hebben nu een Mechelaar van 3 jaar (werklijn, rastypische mechelaar qua karakter zonder ergens in door te slagen - zelfzeker, matcho, beschermend, enthousiast, sportief, actief, super intelligent, geen allemansvriend maar wel gewoon braaf naar vreemden die wij oké vinden) en als het aan mijn vriend ligt, komt er een tweede Mechelaar (teef) bij. Ik daarentegen zie het niet zitten om met 65-70kg (actief enthousiasme) aan de lijn te gaan wandelen :'). Onze mechelaar zit aan ongeveer 70cm schoft, 35kg. Daarboven wordt het dan ook nipt om de twee honden in mijn kofferbak gepast te krijgen, en ik ben niet meteen geneigd om een nieuwe wagen te kopen.

Ik ben dus op zoek naar een "Mechelaar" (voornamelijk karaktergewijs), maar graag een formaatje kleiner (40-50cm). Bij voorkeur qua uiterlijk ook gewoon een sportieve hond, gezond gebouwd (geen platte snuiten, overgewicht dat als 'normaal' gezien wordt of kromme poten), geen showtype-hond (ik denk dan bv aan de opgeblazen vachten van veel aussies tegenwoordig). Karakter: zelfzeker, enthousiast, baasgericht, intelligent, sportief. Het moet een hond zijn die qua karakter en energieniveau wel op hetzelfde niveau staat als de hond die we nu hebben. Het moet niet per sé een allemansvriend zijn, het moet niet per sé een grote kindervriend zijn. Mag allemaal natuurlijk, maar is niet noodzakelijk.

Onze thuissituatie kort geschetst: onze mechelaar leeft binnen, maar het is wel de bedoeling om een dubbele kennel in de tuin bij te bouwen zodat ze beide buiten zouden kunnen blijven als we niet thuis zijn. Als we thuis zijn, mogen ze wel binnen. We wonen in een ruim huis, met een tuin van 1.400 m² (50-60m diepte). Ruimte genoeg dus om te spelen en te ravotten. Honden gaan dagelijks mee wandelen en er wordt een sport gezocht die past bij de hond (gehoorzaamheid, detectie, bijtwerk,...). Honden gaan ook gewoon mee op vakantie.

Eén van de rassen die regelmatig naar voor komt, is een border collie. Ik vind jammer genoeg de borders van tegenwoordig véél te "showtyperig" (opgeblazen vacht, gefokt op kleur, véél rechter gefokt dan ze oorspronkelijk zijn,...) en te 'plat' van karakter (weinig zelfzekerheid, nerveus, angstig). Ik wil graag een hond die nieuwsgierig wordt als hij iets nieuws tegenkomt dat wat eng kan zijn, niet een hond die achteruit gaat en in een hoekje gaat beven.


Wat ik voorlopig op mijn lijstje heb staan:
- Werklijn labrador (véél kleiner en fijner dan de gemiddelde lab)
- working springer spaniel
- Australian cattle dog
- Duck tolling retriever (?)

Onze hond:
Afbeelding

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:10

Ik denk dat de cattle Dog het beste in je lijstje zou passen.
Ook border collie zou wel passen denk ik hoor. Er zijn ook werklijnen (kort en langharig) als je liever minder haar hebt. Die kunnen in een sportief gezin ook prima meedraaien.

De retrievers zijn toch heel wat anders dan een Mechelaar. Dus die zie ik minder in je situatie passen.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:12

Een Västgötaspets misschien een optie ?
Misschien vind je dat te klein.
Kennis van mij fokt ze en traint er ook veel mee, vnml speuren, ontzettend leuke slimme en leergierige hondjes.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:45

De lapinporokoira zou bij je kunnen passen. Niet zo bekend, maar zeker leuke honden.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:51

Hoe sta je tegenover pitbulls en staffies? Dat zijn over het algemeen sportieve, baasgerichte honden met drive die wat kleiner zijn dat je mechelaar.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:23

Ik denk aan:

Cattle dog
Kroatische herder
Kelpie