[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:51

We hebben nu een Dalmaat, hele leuke hond maar ze doet zeg maar zelf de poort open om mensen binnen te laten haha.

Ik houd vooral van een beetje nuchtere honden, geen zenuwachtige mechelaars of jachthonden. Kruisingen vind ik ook prima, maar dan is het ook weer een beetje afwachten welke kant het op slaat. Ik kreeg ook de Bullmastiff als tip, ziet er indrukwekkend uit maar lief voor kinderen en andere dieren. Geen blaffer. Maar meestal niet zo hondsociaal blijkbaar?

Lastig is het, ik zie door de bomen het bos niet meer haha.


Nikass
Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 00:13

Ik ken er een paar en die zijn vriendelijk met andere honden. Maar ik durf niet te zeggen of dat representatief is voor het ras.

Zo'n mix met Labrador heb je t vriendelijke en tolerante van een lab met toch een indrukwekkend uiterlijk en meer rust en overwicht. Ik heb zelf een labrador x Amstaff gehad, was een zeer stabiele hond met veel zelfbeheersing; vriendelijk tegen iedereen die welkom was, maar ongewenste mensen konden geen voet over de drempel zetten.
Naar kinderen, katten en honden was ze erg sociaal.


[ img ]

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:30

Als je nu een Dalmaat hebt is misschien een Rhodesian Ridgeback ook wel geschikt. Die zijn geweldig voor het eigen gezin, wat terughoudend naar vreemden maar dat mag zich niet uiten door angst of agressie. Ze zijn heel waaks zonder overmatig te blaffen. Als een RR blaft dan kun je rustig gaan kijken want dan is er iets.





KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:59

Esplendido schreef:
Als je nu een Dalmaat hebt is misschien een Rhodesian Ridgeback ook wel geschikt. Die zijn geweldig voor het eigen gezin, wat terughoudend naar vreemden maar dat mag zich niet uiten door angst of agressie. Ze zijn heel waaks zonder overmatig te blaffen. Als een RR blaft dan kun je rustig gaan kijken want dan is er iets.


Mijn man zou graag een RR willen, maar in een natuurgebied met veel wild, ruiters en mountainbikers twijfel ik of ze niet teveel jachtinstinct hebben?

Nikass
Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 16:11

Ik denk van wel en volgens mij hebben ze ook niet de neiging om strak te gehoorzamen (zoals een herder zeg maar)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 07:14

KDonna schreef:
We hebben nu een Dalmaat, hele leuke hond maar ze doet zeg maar zelf de poort open om mensen binnen te laten haha.

Ik houd vooral van een beetje nuchtere honden, geen zenuwachtige mechelaars of jachthonden. Kruisingen vind ik ook prima, maar dan is het ook weer een beetje afwachten welke kant het op slaat. Ik kreeg ook de Bullmastiff als tip, ziet er indrukwekkend uit maar lief voor kinderen en andere dieren. Geen blaffer. Maar meestal niet zo hondsociaal blijkbaar?

Lastig is het, ik zie door de bomen het bos niet meer haha.


Er zijn heel veel soorten berghonden, niet alleen de zwitserse natuurlijk. Ik weet niet in hoeverre welk ras in die groep wel of niet gezond is, maar een Estrela of een Hovawart zou misschien ook kunnen passen? Volgens mij ook nog aardig gezonde rassen.

pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:52

Yenni schreef:



Heb je al eens naar een Engelse Cocker spaniel gekeken?

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:56

pittig_ding schreef:
Yenni schreef:


Heb je al eens naar een Engelse Cocker spaniel gekeken?

Die staat zeer hoog op mijn lijstje. Ben alleen bang dat ik het jacht instinkt niet helemaal onder controle krijg. Amerikaanse heb ik ook naar gekeken maar weet het verschil niet zo goed. Ik vind ze iig kei leuk!!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 07:12

Yenni schreef:
Die staat zeer hoog op mijn lijstje. Ben alleen bang dat ik het jacht instinkt niet helemaal onder controle krijg. Amerikaanse heb ik ook naar gekeken maar weet het verschil niet zo goed. Ik vind ze iig kei leuk!!


Ligt sterk aan de bloedlijn. Een field/working cocker is echt wel wat anders dan een showlijn. Showlijnen krijg je het jachtgedrag vaak prima onder controle. Veldlijnen/sportlijnen zijn stukken fanatieker. Hoewel ze natuurlijk geen honden voor de lange jacht of terriers zijn, dus met goede training (vaak jachttraining dus juist, hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken), krijg je ze prima onder appel.

Mijn grootste angst bij cockers is 'red cocker syndrome', maar ik heb dan ook een springer spaniel gehad met springer rage. (Wat gewoon hetzelfde is overigens, maar hey, geef t beestje een naam, effectief een hersenafwijking / neurotransmitter defect dat ervoor zorgt dat ze uit het niets kunnen doordraaien, rood-doorlopen ogen en al). Uiteraard zit dat niet in een groot deel van de populatie. Maar als ik voor een cocker zou gaan, altijd 'better safe than sorry' en daarmee altijd uit een werk/ veldlijn, en altijd meerkleurig voor mij ;)

Amerikaanse cockers zijn alleen voor het oog nog een beetje cockers voor mij. Weinig jachthond meer. Puur show. Veel haar ook. Moet je van houden ;)

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 07:32

Bij de goldens komt het gen ook voor. Bij Berner Sennen was het probleem er ook. En zo bij nog eens een tiental rassen. Het wordt Rage Syndrome genoemd of SOIA.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 07:39

Mizora schreef:
Bij de goldens komt het gen ook voor. Bij Berner Sennen was het probleem er ook. En zo bij nog eens een tiental rassen. Het wordt Rage Syndrome genoemd of SOIA.


Klopt ja. Komt bij een flink aantal rassen voor. Vaak in de showlijnen. Ik heb er zo eentje gehad dus helaas, daarom ben ik er extra huiverig voor. Het is op zijn minst traumatisch te noemen als je eigen hond je aanvliegt en je bij de eerste hulp terecht komt, en vervolgens met die beelden op je netvlies je hond kunt laten inslapen ;) 99% van de honden uit de rassen waarin het voorkomt, heeft het natuurlijk niet, laat ik dat voorop stellen. Maar voor zover bekend, is de "rode cocker" waar het vandaan komt van origine. Vandaar mijn kanttekening over kleur. Het is zelden of nooit vastgesteld bij niet-eenkleurige cockers.

pittig_ding
Berichten: 422
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Ergens op deze aardbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 07:40

Yenni schreef:
pittig_ding schreef:

Heb je al eens naar een Engelse Cocker spaniel gekeken?

Die staat zeer hoog op mijn lijstje. Ben alleen bang dat ik het jacht instinkt niet helemaal onder controle krijg. Amerikaanse heb ik ook naar gekeken maar weet het verschil niet zo goed. Ik vind ze iig kei leuk!!


Ik heb een Engelse Cocker. En het is er eentje uit de showlijn. En natuurlijk zit ze wel eens met haar neus op de grond maar het is echt niet extreem. Bij ieder ras moet je consequent zijn. Als je dat goed doet heb je er een hele fijne hond aan.

De Amerikaanse zijn flink kleiner en de neus is korter.

flodske
Berichten: 91
Geregistreerd: 01-04-11
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:44

Onze blauwschimmel Engelse Cocker zit ook heel graag met z'n neus op de grond maar we kunnen hem bijvoorbeeld wel gewoon in het bos loslaten. We zijn heel blij met onze hond. Ik kan het ras alleen maar aanraden!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:07

flodske schreef:
Onze blauwschimmel Engelse Cocker zit ook heel graag met z'n neus op de grond maar we kunnen hem bijvoorbeeld wel gewoon in het bos loslaten. We zijn heel blij met onze hond. Ik kan het ras alleen maar aanraden!


De kleur had ook niet te maken met het jachtinstinct voor mij he ;) Maar met het SOIA/Rage syndrome.

Neus aan de grond zou ik overigens écht voor tekenen. Nu een jager die zowel op zicht, gehoor als geur jaagt. Dan was mijn spaniel écht een hele makkelijke om uit zijn jachtdrift te krijgen hoor :Y)

flodske
Berichten: 91
Geregistreerd: 01-04-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:24

Skippy01 schreef:
flodske schreef:
Onze blauwschimmel Engelse Cocker zit ook heel graag met z'n neus op de grond maar we kunnen hem bijvoorbeeld wel gewoon in het bos loslaten. We zijn heel blij met onze hond. Ik kan het ras alleen maar aanraden!


De kleur had ook niet te maken met het jachtinstinct voor mij he ;) Maar met het SOIA/Rage syndrome.

Neus aan de grond zou ik overigens écht voor tekenen. Nu een jager die zowel op zicht, gehoor als geur jaagt. Dan was mijn spaniel écht een hele makkelijke om uit zijn jachtdrift te krijgen hoor :Y)


Nee dat weet ik hoor, zo bedoelde ik het ook niet. :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:28

flodske schreef:
Nee dat weet ik hoor, zo bedoelde ik het ook niet. :)


Top! (Voor mensen hele vreemde ideeën krijgen die kant noch wal raken haha)

Marije112
Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:34

Joehoe!

Wij willen eind dit jaar een hond krijgen, we trouwen 30 November, gaan een week op honeymoon en na dit ben ik ongeveer 5 weken vrij, mooie tijd om een pup te krijgen!

Onze situatie is als volgt;
We wonen in Zuid-Afrika, dus het klimaat is hier anders. We hebben natte zomers en droge winters, en de winters kunnen koud worden. Het is hier heel normaal om je hond in de tuin te laten slapen, maar wij willen de hond 's nachts binnenhouden.
Ik mag mijn hond meenemen naar werk, dus ik voorzie geen problemen met uitlaten etc.

We zoeken een kleine tot medium hond, met niet te veel haarafscheiding. Hij moet slim, actief en waaks zijn.
We kijken nu naar miniatuur schnauzers en australian shepherds, maar misschien zien we nog wat rassen over het hoofd.
We hebben verder geen andere dieren of kinderen, maar we denken erover om later, als de pup wat ouder is om een rescuehond erbij te nemen en we hopen ook over zo'n twee jaar een kindje te krijgen.
Het is overigens ook geen probleem om met de hond naar puppyschool te gaan en ik heb er ook geen probleem mee om de hond regelmatig te moeten borstelen/doggy parlour te brengen.

[EDIT] Dit zal mijn eerste hond worden en mijn partner heeft een hoop mopshonden bij zijn ouders die nooit opgevoed of getraind zijn (dus wat dit betreft zijn we allebei 'nieuw' in honden in' (vandaar ook dat ik een slimme hond wil, die pugs kan ik niet zo veel mee :Y) ))

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes,
Marije

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:22

Marije112 schreef:
Joehoe!

Wij willen eind dit jaar een hond krijgen, we trouwen 30 November, gaan een week op honeymoon en na dit ben ik ongeveer 5 weken vrij, mooie tijd om een pup te krijgen!

Onze situatie is als volgt;
We wonen in Zuid-Afrika, dus het klimaat is hier anders. We hebben natte zomers en droge winters, en de winters kunnen koud worden. Het is hier heel normaal om je hond in de tuin te laten slapen, maar wij willen de hond 's nachts binnenhouden.
Ik mag mijn hond meenemen naar werk, dus ik voorzie geen problemen met uitlaten etc.

We zoeken een kleine tot medium hond, met niet te veel haarafscheiding. Hij moet slim, actief en waaks zijn.
We kijken nu naar miniatuur schnauzers en australian shepherds, maar misschien zien we nog wat rassen over het hoofd.
We hebben verder geen andere dieren of kinderen, maar we denken erover om later, als de pup wat ouder is om een rescuehond erbij te nemen en we hopen ook over zo'n twee jaar een kindje te krijgen.
Het is overigens ook geen probleem om met de hond naar puppyschool te gaan en ik heb er ook geen probleem mee om de hond regelmatig te moeten borstelen/doggy parlour te brengen.

[EDIT] Dit zal mijn eerste hond worden en mijn partner heeft een hoop mopshonden bij zijn ouders die nooit opgevoed of getraind zijn (dus wat dit betreft zijn we allebei 'nieuw' in honden in' (vandaar ook dat ik een slimme hond wil, die pugs kan ik niet zo veel mee :Y) ))

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes,
Marije


Zijn alle rassen daar ook 'verkrijgbaar', even hard gezegd?

Bij klein, slim, actief, waaks denk ik bijvoorbeeld ook aan schipperkes (of zijn die té klein?) of iets groter de pyrenese herder. Maar is daar aan te komen? (die laatste zijn overigens niet per se makkelijk als nieuwe hondeneigenaar.)

Marije112
Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:24

Skippy01 schreef:
Marije112 schreef:
Joehoe!

Wij willen eind dit jaar een hond krijgen, we trouwen 30 November, gaan een week op honeymoon en na dit ben ik ongeveer 5 weken vrij, mooie tijd om een pup te krijgen!

Onze situatie is als volgt;
We wonen in Zuid-Afrika, dus het klimaat is hier anders. We hebben natte zomers en droge winters, en de winters kunnen koud worden. Het is hier heel normaal om je hond in de tuin te laten slapen, maar wij willen de hond 's nachts binnenhouden.
Ik mag mijn hond meenemen naar werk, dus ik voorzie geen problemen met uitlaten etc.

We zoeken een kleine tot medium hond, met niet te veel haarafscheiding. Hij moet slim, actief en waaks zijn.
We kijken nu naar miniatuur schnauzers en australian shepherds, maar misschien zien we nog wat rassen over het hoofd.
We hebben verder geen andere dieren of kinderen, maar we denken erover om later, als de pup wat ouder is om een rescuehond erbij te nemen en we hopen ook over zo'n twee jaar een kindje te krijgen.
Het is overigens ook geen probleem om met de hond naar puppyschool te gaan en ik heb er ook geen probleem mee om de hond regelmatig te moeten borstelen/doggy parlour te brengen.

[EDIT] Dit zal mijn eerste hond worden en mijn partner heeft een hoop mopshonden bij zijn ouders die nooit opgevoed of getraind zijn (dus wat dit betreft zijn we allebei 'nieuw' in honden in' (vandaar ook dat ik een slimme hond wil, die pugs kan ik niet zo veel mee :Y) ))

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes,
Marije


Zijn alle rassen daar ook 'verkrijgbaar', even hard gezegd?

Bij klein, slim, actief, waaks denk ik bijvoorbeeld ook aan schipperkes (of zijn die té klein?) of iets groter de pyrenese herder. Maar is daar aan te komen? (die laatste zijn overigens niet per se makkelijk als nieuwe hondeneigenaar.)


Helaas niet! Ik denk dat bijvoorbeeld zo'n Schipperke bijna niet te verkrijgen is, en anders ten duurste.
Krijgt een Pyrenese herder het niet erg warm in de zomer?
[EDIT] Ik heb eventjes gezocht maar voor zo ver ik kan zien zijn er ook geen fokkers in Zuid-Afrika van dit ras.

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:30

Marije112 schreef:
Helaas niet! Ik denk dat bijvoorbeeld zo'n Schipperke bijna niet te verkrijgen is, en anders ten duurste.
Krijgt een Pyrenese herder het niet erg warm in de zomer?
[EDIT] Ik heb eventjes gezocht maar voor zo ver ik kan zien zijn er ook geen fokkers in Zuid-Afrika van dit ras.


Pyrenese zijn er met 2 vachtstructuren, in principe zal dat niet warmer zijn dan een voor een aussie.

Maar als ze niet gefokt worden daar, wordt het lastig natuurlijk :)

Nanna
Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:33

@Marije en iets van een Corgi? Een Australian Shepherd verliest over het algemeen behoorlijk wat haar en zijn wel iets meer dan gewoon een slimme hond.

Of net een maatje groter: Labrador of Golden Retriever? Die zijn prima te krijgen in Z-A, hebben voldoende will-to-please om dingen aan te leren zonder hele actieve werkhonden te zijn.

Marije112
Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:05

Nanna schreef:
@Marije en iets van een Corgi? Een Australian Shepherd verliest over het algemeen behoorlijk wat haar en zijn wel iets meer dan gewoon een slimme hond.

Of net een maatje groter: Labrador of Golden Retriever? Die zijn prima te krijgen in Z-A, hebben voldoende will-to-please om dingen aan te leren zonder hele actieve werkhonden te zijn.


Dus je raad een Australian Shepherd niet aan voor ons nieuwe gezinnetje?
Goed om te weten, dan moeten we toch kijken naar een andere hond.
Labradors en Golden Retrievers zijn fantastisch, hebben we inderdaad ook aan gedacht. Ik ben alleen bang dat ons huis net te klein is voor ze.

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!

Zoe_97
Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Info] Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:08

een aussie is even groot of een reu zelfs groter dan de meeste retrievers.

In de hitte en koude denk ik dat een hond als een australian cattle dog wel in jullie situatie zou passen. Ze zijn waaks en gaan door een vuur voor hun baas.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:14

Zoe_97 schreef:
een aussie is even groot of een reu zelfs groter dan de meeste retrievers.

In de hitte en koude denk ik dat een hond als een australian cattle dog wel in jullie situatie zou passen. Ze zijn waaks en gaan door een vuur voor hun baas.


Die temperatuurswisseling maakt het ook best lastig voor veel hondenrassen die in mijn hoofd zitten. De hitte zou een zuid-europese windhond goed verdragen, maar de kou niet. Een spits heeft het weer andersom vaak. Cattle dogs zijn inderdaad wel wat 'ruiger' wat dat betreft, maar ook geen kleine honden natuurlijk.

En de niet-verharende rassen verdragen, in mijn hoofd althans, de hitte niet zo goed (doodles, waterhonden).

Marije112
Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:19

Zoe_97 schreef:
een aussie is even groot of een reu zelfs groter dan de meeste retrievers.

In de hitte en koude denk ik dat een hond als een australian cattle dog wel in jullie situatie zou passen. Ze zijn waaks en gaan door een vuur voor hun baas.


Maar ze lijken wat 'eleganter' hahahaha
Een vriend van ons heeft zo'n Australian Cattle Dog gekregen laatst, zal eens horen bij hem wat zijn ervaringen zijn zo ver!


Skippy01 schreef:
Zoe_97 schreef:
een aussie is even groot of een reu zelfs groter dan de meeste retrievers.

In de hitte en koude denk ik dat een hond als een australian cattle dog wel in jullie situatie zou passen. Ze zijn waaks en gaan door een vuur voor hun baas.


Die temperatuurswisseling maakt het ook best lastig voor veel hondenrassen die in mijn hoofd zitten. De hitte zou een zuid-europese windhond goed verdragen, maar de kou niet. Een spits heeft het weer andersom vaak. Cattle dogs zijn inderdaad wel wat 'ruiger' wat dat betreft, maar ook geen kleine honden natuurlijk.

En de niet-verharende rassen verdragen, in mijn hoofd althans, de hitte niet zo goed (doodles, waterhonden).


Zo'n spits hondje is super cute!!!

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Toffeltje en 104 bezoekers