Border collie pup?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 08:32

lizy29 schreef:
Ik zou in ieder geval geen border collie uit werklijnen nemen maar eerder uit showlijnen. Die zullen over het algemeen iets gemoedelijker zijn in gedrag. Let er bij BC’s wel goed op dat de lijnen schoon zijn van de diverse erfelijke aandoeningen waaronder epilepsie.

Er zitten hier volgens mij wel wat fokkers op bokt dus die kunnen je vast wel op weg helpen.


Wat een onzin, sorry. :')

Werklijnen zijn hartstikke gemoedelijk, als je ze maar bied wat ze nodig hebben verder. Onze drie werklijn honden hoor en zie je in huis niet, liggen op de bank te snurken en onder een dekentje te suffen.

BC fokkers zitten ongeveer op iedere hoek van de straat, de BC gaat ook als warm broodje over de toonbank, dus over het algemeen zijn de wachtlijsten van goede fokkers lang.

Let er vooral op dat bij basis de BC vrij is van erfelijke ziektes. Als dat het geval is zou ik verder onderzoek doen naar epilepsie, een aanwezig probleem in de BC.

Zoek contact met fokkers, vraag ernaar, aan de hand van hoe open ze daarover zijn heb je ook direct een beeld met wat voor fokker je te doen hebt.

Even een andere zijtak, als jullie een Schotse Collie langhaar hebben gehad is de overgang naar de BC vrij groot. Hebben jullie wellicht als een Schotse Collie korthaar overwogen? Het vertrouwde Schotse Collie beeld maar ze zijn een stuk pittiger en actiever en vergelijkbaar met de BC alleen dan de light versie.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi



KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 08:48

RuthenRoos schreef:
Dank voor zover! Ik heb heel veel aan ervaringen van anderen.

Juist omdat de Border Collie zo populair is, is het lastig om de juiste fokker te vinden. Ik ben niet thuis in die wereld, maar wil een goed overdacht gefokte hond.
Ook een Border-Aussi is trouwens een optie waar we over nadenken.


Zeker niet aan zo'n idiote kruisingen beginnen, dat is sowieso vragen om problemen! ;)


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 09:04

TS geeft toch aan dat ze ook genoeg actieve dingen onderneemt. Daar kan echt wel een balans tussen zitten. Een werklijn hoeft niet continu te werken, het is ook hoe je ermee omgaat. Hoe meer werk je bied, hoe hoger de grens komt te liggen.

Als TS die balans kan bieden is een werklijn echt een prima match.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 09:25

Toushie schreef:
Je hebt ook de combi show/werklijn.


En dat is gigantisch vloeken in de kerk. := laten we hopen dat je die combi vooral niet te vaak tegenkomt.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:55

Toushie schreef:
KimD schreef:

En dat is gigantisch vloeken in de kerk. := laten we hopen dat je die combi vooral niet te vaak tegenkomt.


Dan is het naar vloeken in de kerk. Het belangrijkste is een hond passend bij ts haar wensen.

Maar ts ik zou zeggen ga zoeken naar fokkers en neem contact op met welke jou wat lijken. Kijk wat ze zelf doen met de honden.

Sowieso HD/Ed oogziekten getest


Absoluut niet, het belangrijkste is een gezonde hond.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 14:20

Nynkster schreef:
Of drift zelf epilepsie heeft weet ik niet maar er zijn wel meerdere nakomelingen van. Van drift heeft een kennis van mij een hond en die heeft nergens last van. Maarja uitsluiten op het moment dat dat kan lijkt mij het beste. Zoals sansevieria zegt was dat idd geen oeps nest. Kwam ook een hoop reactie op op Facebook. En toen werd de aankondiging ook verwijderd. Gewoon jammer…. Ook voor de pup kopers die denken dat ze iets gezonds aan gaan schaffen en niet de kennis of mensen hebben om erachter te komen hoe het allemaal zit.

Zijn meer mensen die zeggen wat jij zegt: dat ze zich het niet voor kunnen stellen. Maar blijkt maar dat het toch gebeurt helaas


Daarom heb ik mezelf aangeleerd om zo'n dingen direct te screenshotten. Wat dat betreft ben ik echt een trut maar van zo'n dingen wil ik gewoon 'bewijs' hebben als weer een of andere schijnheilige fokker doet alsof zijn / haar neus bloed, het in de doofpot wilt stoppen of toch gewoon stronteigenwijs gaat lopen fokken. Dan gaan ze fokken met lichamelijke fouten (onder/overbeet, extra wervels, dubbel merle, epilepsie, noem maar op) of met erfelijke fouten en bewust lijders fokken, nou, dan schiet mij maar lek, zeker in een ras als de BC niet wenselijk. Overigens niet alleen bij de Border Collie hoor, doe het ook bij andere rassen waar ik het van zie/weet en maak daar ook geen geheim van. Het er speciale mapjes voor op mijn telefoon staan van verschillende honden / nesten.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:14

Anna79 schreef:
KimD, ook van grote poedels toevallig? Weet ik waar ik weg moet blijven als ik er nog eens een bij neem.


Nee, nog niks geks tegengekomen. De standaard poedel fokkers die ik ken zijn allemaal eigenlijk super verantwoord! :D


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:03

Nogmaals, is een korthaar Schotse Collie geen optie? Die past precies binnen je straatje en je bent al bekend met het ras.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:10

Ailill schreef:
Ik ben maar een stille meelezer hoor, maar moet de TS haarzelf nu werkelijk hier gaan verantwoorden tegenover een stel anonieme mensen, op een online forum?


Oh absoluut niet. Maar het is duidelijk dat TS harde eisen heeft met betrekking tot een hond en het is een feit dat de korthaar daar perfect in past. Beter dan de BC zelfs. Gezien het feit dat TS al een langhaar heeft gehad was de stap naar een korthaar theoretisch niet gek.

TS negeerde het de eerste keer dat ik het vroeg, daarom herhaalde ik het omdat het steeds meer duidelijk wordt dat een bepaalde lijn BC het eigenlijk nét niet is.

Ik heb TS overigens ook een PB gestuurd met een aanstaand BC nest waar ik zelf absoluut geen fan van ben maar wel enigszins in TS haar straatje past. Maar als er voor een BC gekozen wordt, zullen er op een bepaald vlak concessies gedaan moeten worden.

Daarnaast vraagt Nynkster gewoon waarom het niet past. Niks mis mee lijkt me. Het is ook een gave om overal iets achter te zoeken. ;)


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:19

Zoe_97 hier op Bokt heeft ook twee nesten aangekondigd, Mariska (weet haar boktnaam even niet) heeft een hond van haar wat ook een leuke allrounder geworden is. Wellicht is dat ook nog wat voor je?

Edit:
Zoë heeft er zelfs drie gepland, ze post ze net in een ander topic:

Dit is de combo van nu:

[ img ]

Voor als Lexa en Trixie 2 zijn heb ik ook hun combi net aangekondigd. Planning is dat van Aelynn nu niets blijft (behalve een teefje waarvan ik van het baasje een nest mag doen zoals nu Trixie). Van Lexa wil ik een teefje aanhouden om te showen. En voor het nest van Trixie heb ik een gastgezin voor een reu die de gehoorzaamheid in gaat en mogelijks ik ook ga showen. Dus leuke vooruitzichten
[ img ]
[ img ]
Laatst bijgewerkt door KimD op 13-12-21 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

KimD
Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Border collie pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:46

Ik heb de dichtstbijzijnde puppykoper op 2,5 uur zitten en diegene wat het verste weg zit op net geen vijf uur. Ze komen (bijna) wekelijks langs, ze hebben mij als fokker uitgezocht voor de manier hoe ik fok en wat ik fok, de afstand was bijzaak.

Één iemand gaf in de eerste mail aan dat hij ook contact had met een fokker die maar 80km verderop zit en als hij daar 'niks zou vinden' hij wel overwoog om toch maar die 200km te rijden. Die heb ik dus vriendelijk bedankt.

Onze geplande BC pup van afgelopen zomer zat op 1200km. := Dat hadden we niet iedere week gedaan maar minimaal drie keer. Het is even plannen maar voor een goede fokker moet je soms (letterlijk) grenzen overschrijden en passend maken.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, DogWords, Evi84, GoogleAdsense, Marion_, Rubs en 48 bezoekers