Hond opnieuw leren loslaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 11:40

Ik heb een border collie reu van 4 jaar oud nu, Noxx. Het is een fantastisch lief beest, een beetje een held op sokken, luistert goed en is lief voor mijn 2 jonge kindjes.
Ik ben er de eerste 3 jaar consequent mee naar de hondenschool geweest, dat ging super goed. Tot op de dag van vandaag luistert hij echt goed, al merk ik zelf dat het scherpe er wat afgaat, wat zeker ook komt doordat ik zelf wat minder consequent word.
De reden dat ik nu wat minder met hem naar school ga, is de drukte rond 2 jonge kinderen in huis, maar ik zoek dit zeker terug op te pakken.

Zijn opvoeding is dus goed gelopen, ik heb maar 1 probleem met hem, en dat is dat hij zijn speeltjes (liefst een bal), niet goed loslaat. Hij loopt er als een gek achter, komt er heel vrolijk weer mee aangestormd, maar als ik het dan terug wil nemen, laat hij dus niet los. Ik heb al vanalles geprobeerd: belonen met eten werkt niet, zowel niet met gewone hondensnoepjes als met biefstuk of kip, daar doet ie het gewoon niet voor.
Een keer vragen en dan negeren helpt ook niet echt, want dan kan ik gewoon nooit echt met hem spelen.

Het is dus elke keer een gevecht om het speelgoed terug te krijgen. Ik begin te denken dat hij het commando "los" begint te verstaan als "ik moet harder vasthouden".

De oefening "apport" op school doet hij dan weer wél goed. Ik gooi weg, hij blijft naast me zitten wachten tot mijn commando "apport", gaat zijn touw zoeken en brengt het terug, gaat mooi voor me zitten en laat los als ik het touw aanpak. Daar is dus geen enkel probleem mee.

Het is dus echt een probleem bij spelen in de tuin of tijdens de wandeling. Wat erin resulteert dat ik niet echt veel met hem kan spelen, en dat vind ik echt heel jammer.
Als hij bij me komt en ik krijg het speelgoed niet, negeer ik hem en wandel ik voort. Hij loopt me dan voorbij, laat het een aantal meters verder vallen en gaat er dan bij liggen. Dan kan ik het wel terug pakken, maar dan begint het weer van voren af aan.

Iemand een idee hoe ik dit weer goed kan krijgen? Is het een kwestie van opnieuw te beginnen met een nieuw commando? Lijkt me wel moeilijk, aangezien hij het niet loslaat en ik dus ook geen commando kan geven.

Ik kan me goed inbeelden dat mijn verhaal niet helemaal duidelijk is, of jullie nog wat meer willen weten, dus vraag maar raak. Misschien ben ik bepaalde dingen ook wel vergeten te vermelden, dus ik hoor het dan wel :D

I'm addicted to the way I feel when I think of you.


Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 11:48

Heb ik inderdaad ook al geprobeerd, maar als ik die nieuwe bal dan weggooi, blijft hij bij me staan omdat hij de oude wil :')

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 12:14

Princesj schreef:
Xanthippe schreef:
Als hij bij me komt en ik krijg het speelgoed niet, negeer ik hem en wandel ik voort. Hij loopt me dan voorbij, laat het een aantal meters verder vallen en gaat er dan bij liggen. Dan kan ik het wel terug pakken, maar dan begint het weer van voren af aan.


Onze kruising collie doet het zelfde, wij hanteren nu deze manier. Wij hopen dat hij gaat inzien dat we alleen kunnen spelen als je het speelgoed ook af geeft.. Tot nu toe merken we hierin nogsteeds vooruitgang. Vragen om zijn speelgoed te brengen doen we niet meer, dit werkt averechts.



Hoezo zie je hier vooruitgang?
Noxx loopt soms zo ver vooruit dat ik zijn naar roep om te vermijden dat hij nog verder weg loopt, en dan laat hij het meteen vallen en gaat erbij liggen. Ik probeer hierop in te spelen door "los" te zeggen op het moment dat hij ook daadwerkelijk loslaat, maar dat is vanop afstand soms zo moeilijk te zien.


Femia schreef:
Ik zou een nieuw commando aanleren. Zoals je zegt denkt hij nu dat los juist vaster houden is. Begin met het touw of iets anders dat hij wel los laat. Het nieuwe commando mag niet op het woord los lijken :)


Beginnen met dat zelfde touw schrikt me wat af, aangezien hij zijn oefening op school nu zo goed doet. Ben een beetje bang dat dat dan weer niet goed gaat gaan.
Als nieuwe commando had ik "let go" al in gedachten, omdat dat lekker bekt en niet op het oude lijkt.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 12:24

Dat doet ie niet zo goed, hij herkent het verschil tussen bos en plein van de hondenschool echt wel.
De eerste 2 keer gaat dat goed, en dan vervalt hij weer in het niet-loslaten-gedrag.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.


Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 12:34

Rakkie, da's een goeie, die ga ik proberen. Noxx is ook een kei in zelf het spel beginnen, zelfs als wij daar geen zin in hebben. Staan we in de tuin een sigaretje te roken, komt hij aanzetten met whatever hij maar kan vinden, legt het voor onze voeten en gaat dan op een metertje afstand staan kijken en wachten tot we het weggooien of -stampen.
Ik wéét dat ik daar niet op in mag gaan, omdat ik bepaal wanneer we spelen en wanneer niet, maar het is zo verdomd moeilijk, omdat er dan eindelijk eens iets handelbaars op de grond ligt, zodat ik wel (1x :roll: ) kan spelen.

Op alle andere gebied sta ik echt wel stevig in mijn schoenen, krijgt hij niet teveel cadeau en ben ik best consequent, maar dat spelen is echt een punt. Ik probeer maar wat, zodat ik er toch eens los mee kan gaan.

Annepaardoes, hij heeft het met alles wat je hem geeft: een touw, bal, drijfspeelgoed, kong,... Vanaf hij iets vast heeft om mee te spelen, zit het klem in zijn kaken.
Hij komt echt wel vragen om te spelen, dus ik vermoed dat hij het echt wel graag doet, hij heeft enkel nog niet goed door dat het spelletje wel heel snel gedaan is als hij niet loslaat.
Weglopen als hij niet loslaat heb ik heel lang gedaan, maar dan kan je dus nooit spelen.

Heb ook een tijdje geprobeerd om de bal vast te houden als die nog in zijn bek zit, want als ik op een bankje zit komt hij echt wel duwen en "uitdagen". Ik kan de bal dan vaak wel in zijn bek vasthouden, maar lossen doet hij dan niet. Maar een kwartier later zat ik daar dan nog, en dan stop het wel.

't is ofwel een stare-down van wie het langste kan vasthouden, of hij draait zijn kop altijd weg als ik nog maar de beweging maak om het uit zijn bek te pakken.
Iets op de grond laten vallen uit eigen beweging zal hij ook niet doen.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 13:14

Dierenfan, dat werkt dus niet, probeer ik al 4j.

Tamary, hij maakt die klik al 4j niet. Trekspelletje maak ik er zeker niet van, dat vindt hij te leuk :')

Duhelo, dat kan ik wel proberen, met de slowfeeder!

Zoe, die reden dus idd, daarom dat ik zijn apport ni wil gebruiken.
Jouw aanpak kan ik ook wel proberen, bedankt!

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 18:24

Gini, dat ik met mijn eigen hond dus niet kan spelen, want ik krijg het speelgoed gewoon niet. Enkel als hij ermee komt aandragen, maar da's de wereld op z'n kop.

Wat Siskeh zegt, dus.

Jaan, da's een mooi onderscheid van commando's, zou leuk zijn om die erin te krijgen. Maar weet dus echt niet hoe :?

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 12:38

Princesj, kan ik ook nog wel een keer proberen.
Misschien doktert ie het dan zo nog wel uit.

Voerbal is ondertussen gekocht, dus daar ga ik hopelijk vanavond een eerste keer mee aan de slag.

Gini, ja je hebt wel een punt.
Het ding is wel, hij komt ook echt pushen om verder te spelen, dus heel opdringerig zijn snuit in je handen duwen, maar als je dan de bal (of ander speelgoed) wil nemen... Nu ja, je snapt het hé? :)

Dus hij wil volgens mij wel dat ik keer op keer weggooi, maar snapt de tussenstap niet.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 09:22

Mjelleke, klinkt goed, buiten dat hij dus niet loslaat voor een voertje.
Mij heeft het ook altijd geleken alsof dat het balletje terug weggooien ook doorspelen is, maar ziet hij dat dan niet zo?

Toffeltje, zo is het dus exact :D

Kaus, duidelijke uitleg, bedankt.
Ik moet zeggen dat ik het niet goed weet met nieuwe speeltjes, omdat hij niet zo vaak nieuwe krijgt. Ik krijg vaak afgedankte tennisballen, waar dus niets aan is, maar waar Noxx heel blij mee is. Hij doet er ook erg lang mee, sloopt er geen enkele.

Dat lesje is nog wel een idee, eens even zoeken of die lessen ergens in de buurt gegeven worden.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 12:09

Hannanas, je laatste alinea klopt wel hoor, dat doet hij ook. Op wandelingen kan het echt lang duren voor hij een grote boodschap doet, omdat hij zo gefocust is op takken. Eens hij door heeft dat ik er niets mee doe, gaat hij wel.
Ik wil inderdaad graag met hem spelen, omdat hij ook aangeeft dat hij dat graag wil. Maar hij maakt het zichzelf en mij wel heel erg moeilijk om dat door te zetten, aangezien hij niet loslaat.

Djali, dominant is hij totaal niet, dat heeft hier echt niets mee te maken.

Wispeltuur, waarom bij Cesar uit de buurt blijven?
De hond lijkt het heel leuk om te spelen, maar door het niet loslaten lukt dat dus niet.


Het is inderdaad zijn speelgoed, zo zie ik het ook. Ik heb ook nooit een punt gemaakt van het feit dat Noxx zijn dekens en/of kussens stuk bijt, want het is van hem. Hij doet ermee wat hij wil.

Ik zal eens proberen om het te filmen. Het is wel zo dat als ik mijn hand naar zijn kop beweeg om het speeltje te pakken, dat hij zijn kop dan wegdraait. Of dat voor hem een spel is of schrik om zijn bal kwijt te geraken, geen idee.
Hij heeft geen echte treibbal, maar wel gewone, grote voetballen, waar hij ook enkel mee speelt als wij ze wegstampen.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

Xanthippe
Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Hond opnieuw leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 15:14

In het bos probeer ik vaak om hem wat te laten springen, hindernisjes doen,...
Met de bal wil ik die omdat hij aangeeft dat hij dat leuk vindt.
Voor brokjes laat hij niets los.

I'm addicted to the way I feel when I think of you.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 58 bezoekers