Wanneer is naar jouw mening een dier "op".

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Wanneer is naar jouw mening een dier "op".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 11:13

Puur uit nieuwsgierigheid. Wanneer is een dier op volgens jou?

Wij paardenmensen kunnen het naar mijn gevoel indelen in 2 categorieën, namelijk:

- De paarden (vluchtdieren) die niet constant toezicht hebben + eventuele staldieren die extra risico lopen.
- De huisdieren waar veel toezicht op is.

Wanneer is een dier nou op? Is dat als ze zelf moeilijk gaan lopen, niet lekker meer meekomen en bijvoorbeeld veel slapen? Of is dit pas op het moment dat het dier zijn interesse verliest in eten en zich af gaat afzonderen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening voor zowel staldieren/paarden als huisdieren.

Thanks!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wanneer is naar jouw mening een dier "op".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 11:55

Twijfel, want geen ervaring en alleen zijn kan ook een aanleiding zijn tot deze vraag. Wat sommigen hier noemen is inderdaad een reden, wanneer ga je te ver voor je eigen gewin.

In mijn geval betreft het een 14-jarige kat die op alle vlakken 100% gezond is (ook qua bloedwaarden), speels is, van tijd tot tijd een muisje vangt en vrolijk en betrokken is, maar wel artrose heeft aan beide voorpoten. Zonder medicijnen is niet eerlijk dus ze krijgt medicijnen en supplementen waar ze het best prima op doet (lees: Ze heeft een kort loopje maar dendert vrijwillig trappen op en af en wilt geen gebruik maken van extra afstapjes). Ze moet niet meer uren aan de wandel gaan, dit wilt ze zelf ook niet meer, maar geniet verder nog van alles, het zonnetje, het eten, het borstelen, het jagen.

Ik stel deze vraag met name omdat ik dus alleen ben, altijd systematisch weggehouden ben bij de dood (mijn huisdieren waren altijd ineens verdwenen of dood zonder dat ik het zag aankomen) dus ik vind het heel moeilijk om in mijn uppie te bepalen wanneer het 'genoeg' is. Het zit mij constant dwars en beheerst met perioden echt mijn leven terwijl madame zelf gewoon lekker muisjes blijft brengen en als een malle het huis afbreekt als het haar zo uit komt.

Mijn verstand zegt dat ik mij zeker nu nog niet zo druk hoef te maken (iets wat de dierenarts ook zegt, en er is nog ruimte voor verbeteren dmv afvallen en ze zit niet aan haar max dosering medicijnen) maar mijn gevoel brengt me elke keer naar een paniekmodus waardoor ik op dat soort momenten mijn eigen kat bijna niet kan verdragen.

Dus het verhaal steekt iets anders in elkaar dan wat je lijkt te suggereren Kuggur, maar nu ik dit verhaal toch heb gedaan; Iedereen mag losbranden.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 12:32

Thanks voor de reacties.

Ibbel, ik begrijp je insteek, maar mijn verstand zegt dat het fout zit bij mij en niet bij mijn kat, dat ik me gewoon vroegtijdig enorm druk maak simpelweg omdat mijn eerste ervaring met de dood een nogal traumatische was destijds.

Als ik mezelf afvraag 'kan ik die keuze maken' dan is het antwoord voor mij altijd 'ja, dat kan ik, geen probleem, als het duidelijk is dat het klaar is dan kan ik zonder problemen die knoop doorhakken'. Het is iets dat mij zelfs te makkelijk af gaat voor mijn gevoel. Sinds dat eerste incident (wat een client was waarbij ik me heel verantwoordelijk voelde voor zijn dood) heb ik er gedurende 14 jaar niet meer druk hoeven te maken om de dood, tot 2 jaar en 1 jaar terug, beide opa's zijn in die tijd overleden.
Op het moment dat het mij duidelijk was dat het zo niet langer kon (en mijn opas door bleven vechten om te leven) heb ik zelf afstand genomen (deels omdat sowieso mijn 1e opa dit ook zo wilde) en ik kon niks anders wensen dan dat het snel afgelopen zou zijn omdat er toch geen redden meer aan was.

Dus kan ik die keuze maken: Ja, absoluut. Ik kan kennelijk ook zien wanneer de tijd daar is en wanneer leven lijden wordt. Ik ben in die zin ook echt niet egoïstisch.

Waar ik bang voor ben is dat ik er een soort van blind voor ga zijn, juist omdat ik er zo bovenop zit. En ik wil gewoon van dat knagende gevoel af en er mee om kunnen gaan zoals ik dat deed bij mijn opa's. Maar er is niemand met wie ik kan sparren, mijn kat is afstandelijk naar vreemden en laat zich niet echt zien. Bij de dierenarts loopt ze rond alsof ze een jaar oud is ipv 14 + artrose.
Het is ook echt niet eerlijk dat ik een dier zou laten inslapen omdat ik niet om zou kunnen gaan met een dier dat ouder wordt. Naar mijn mening zou ik (en anderen die dit probleem hebben) gewoon helemaal geen dieren mogen houden want de kans dat dit soort mensen vanuit hun eigen emoties systematisch dieren vroeg/onnodig laten inslapen is gewoon heel groot en niet eerlijk. Ik wil daar ook niet toe behoren.

Maargoed, we dwalen zo wel erg veel af. Lang verhaal kort; Ik heb een probleem vanwege mijn ervaringen (en het gebrek eraan) uit het verleden en het feit dat ik alleen ben hierin. Iets wat normaal geen probleem is maar op dit moment even wel. Iets waar ik mee om moet leren gaan, maar niet ten koste van mijn kat en ik ben gewoon bang dat ik daardoor de plank mis ga slaan, maar ik heb nu zo'n vermoeden dat ik het antwoord hier ook niet ga vinden en dat het een kwestie van ervaring is.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wanneer is naar jouw mening een dier "op".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 12:42

Thanks Red Passion, hoe herken jij persoonlijk zoiets los van de feiten die je noemt? Zie je het in hun blik/houding of is het een puur rationele keuze?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 01San, Freyr, GrapeshotBot, romysch22 en 40 bezoekers