Hond piept enorm wanneer hij mij ziet

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:37

TS: Is dit je eerste hond? Heb je eerder al ervaring gehad met werkhonden?

BarbaLala schreef:
MH zijn werkers, ongeacht of ze uit een werklijn komen of niet. Willen altijd bezig zijn en uitdaging hebben, zowel fysiek als mentaal. Echte werkers! Het zijn honden die gevoelig zijn, slim zijn en een ervaren, zeer consequente baas nodig hebben die weten wat ze doen en de honden op een positieve maar correcte manier aanpakken zonder poespas of "koetiekoetie".

Ik vind het nogal wat om te beginnen over een hond die "niet is zoals beloofd". Het gaat hier om een levend dier, niet om een auto of andere materiële zaken.
Wellicht is dit niet de juiste hond voor jullie TS, dat zou kunnen natuurlijk.
Ik vind het niet fair om alles te wijten aan de hond.
Daarbij; Je hebt de hond nog geen jaar! Het dier begint hoogstwaarschijnlijk nu pas een beetje zichzelf te worden (en grenzen af te tasten).


Ik kan me hier in grote lijnen wel in vinden.

Ik hoor in het verhaal helemaal geen angst terug. Ik geloof écht niet dat je hond aanvalt omdat hij bang is. Wat ik wel vermoed is onzekerheid in combinatie met te weinig leiderschap van jouw kant, waardoor hij omslaat in extreem beschermend gedrag ten opzichte van jou.

Een Mechelaar is zeker niet per definitie een zelfzekere en dominante hond. Heel veel Mechelaars zijn zelfs eerder onzeker, nerveus, prikkelgevoelig van aard. Dat in combinatie met een enorme intelligentie en werklust, maakt het voor iemand zonder ervaring met honden een heel erg moeilijke hond, omdat ze elke kleinste twijfeling van jou oppikken en hierop reageren. Waar je bij pakweg een labrador 15 keer een fout kan maken voordat de hond je hierop gaat afrekenen, kan je dat bij een Mechelaar 1 keer doen. Pas op, omgekeerd is dat net hetzelfde. Waarbij je bij een labrador 15 keer iets moet doen en belonen, voordat hij doorheeft wat de bedoeling is, moet je dat bij een Mechelaar ook maar één keer doen.

Een hond die uit een asiel komt heeft sowieso al vaak een vorm van verlatingsangst en gaat zich énorm hechten aan zijn baas, hetgeen het piepen en zeuren helemaal logisch maakt. Zet daar dan een baas bij die waarschijnlijk (zelfs zonder het zelf door te hebben) een stukje onzekerheid toont en geen sterke leider is voor de hond, en dan krijg je een hond die de nood voelt om zijn baas te gaan beschermen. Dat begint bij de dieren. Daarna mensen die in de buurt komen. Daarna partner en kinderen.... terwijl hij voor baaslief de allerliefste hond ter wereld blijft.

In dit verhaal is het ook héél goed mogelijk dat hij zich in het asiel heel netjes gedragen heeft ten opzichte van andere dieren en honden. Andere leider, andere hond. Daarnaast is het niet omdat een hond in omgeving X iets kan, dat hij dat in omgeving Y ook kan. Dat is net de reden dat er zoveel mensen op een hondenschool zo vloeken op hun hond, want "thuis kan hij dat allemaal perfect en hier weigert hij dat te doen". Andere omgeving, en het leren begint vaak helemaal terug vanaf 0.

Mijn advies?
- Laat het verleden los. Dit is geen zielige hond met een zielig verleden die weetikveelwat meegemaakt heeft. Dit is een hond die nu leeft en nu opnieuw deftig opgevoed moet worden.
- Een hondenschool is goed, maar nu nog niet. Jij hebt nu één-op-één training nodig, voordat je naar een hondenschool gaat. Eerst stabiliseren en leren je hond lezen en leiden. Daarna is een hondenschool prima.
- Zoek een gedragstherapeut met ervaring met werkhonden. Zoals mijn voorganger zei, een Mechelaar heeft een positieve benadering nodig, maar je gaat niet alles oplossen met een aai over zijn bol en een snoepje. Af en toe moeten ze gewoon ook even heel duidelijk gemaakt worden waar ze staan en wat wel/niet kan.

Veel succes ermee alvast. Het is zeker niet omdat een hond niet rond bepaalde dieren opgegroeid is, dat dit niet meer te leren zijn. En éénmaal je op de goeie weg bent, is een Mechelaar een heerlijke hond. Maar durf naar jezelf te kijken om het probleem te vinden.


(En geloof me, het stopt niet hoor. Onze Mechelaar is in 90% van de gevallen een heerlijke hond, maar ik heb ook nog altijd problemen met het aangelijnd passeren van andere aangelijnde reuen. En dat ligt voor een groot stuk aan de combinatie van het overenthousiasme van mijn hond, in combinatie met te weinig leiderschap van mijn kant uit. Maar het probleem herkennen en erkennen is al een groot deel van de oplossing.... En zeg nu zelf, een beetje uitdaging moet erin blijven zitten, toch :+ )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: neline11, Rupser, Thomas5 en 28 bezoekers