Hoe en hoe snel leren katten doden?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:07

Dat is nou juist het spel wat ze leuk vinden. Doden en opeten hoeft niet perse, want voer krijgen ze toch wel. De meeste muizen gaan dood aan verschillende verwondingen.

Een snelle dood zie ik alleen maar als er plotseling meerdere muizen wegschieten en er dus snel meerdere prooien te vangen zijn. Dan nog nemen de katten genoegen met zwaar verwonden zodat ze in. Elk geval niet weglopen.


Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:10

Die van mij vinden er ook direct geen bal meer aan als de muis dood is. De lijkjes mag ik opruimen. :')

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:23

NatasjavE schreef:
Jessix schreef:
Die van mij vinden er ook direct geen bal meer aan als de muis dood is. De lijkjes mag ik opruimen. :')


Mijn vorige Noor at ze voor de helft op ;(
Darmpjes hingen er dan uit. Echt te smerig.

Hoop dat deze dat uit hun hoofd laten.

Een enkele keer zie ik dat hier ook terug. Een van mijn vorige katten kon ook alles opeten behalve een paar ingewanden. :r

Ik heb er ook geen idee van hoeveel muizen ze op een dag wel niet vangen hoor. Misschien eten ze er best wel een aantal, maar zie ik daar gewoon niets van. Ze vinden het wel heel leuk om er mee te spelen, laten het ook graag zien en mee naar binnen nemen is soms ook een goed idee in hun beleving. Dat is met een vogel helemaal erg, want dan vind je dagen later nog overal veertjes.

Ik vind het wel sneu voor die muizen, maar heb mijn katten ook wel een beetje met die functie. Zonder katten zou het hier stikken van de muizen en dan zou ik andere maatregelen moeten nemen om het tegen te gaan.


Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:39

Nou ik heb jaren lang erf katten gehad, hier geboren en die speelde ook gewoon met hun prooi hoor. Dus dat ze het geleerd moeten hebben van hun moede gaat er bij mij niet zo in. Ze weten prima hoe ze het dood moeten maken, maar vinden het zo veel leuker als het nog beweegt.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:41

NatasjavE schreef:
Oh Boris heeft wel eens een levende ekster het huis binnen gebracht...arrrcchhhhhh!!!
Wat een rotzooi hadden we.(en wat een gekrijs)

Ik kan me er wat bij voorstellen! :')

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:43

Koper schreef:
Van wie zou ze het dan anders moeten leren? Lijkt me niet dat iedere kat dit soort dingen op eigen houtje moet uitvogelen.

Zeker wel, het instinkt is heel sterk bij katten.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:58

Koper schreef:
Dat wel, maar het is onlogisch. Stel dat iedere individuele kat opnieuw het wiel zou moeten uitvinden. Dan zijn ze verhongerd voordat het kwartje valt. Lijkt mij niet heel effectief.

Andere katachtigen leren toch ook van hun familie hoe je prooien sloopt?

Nee ik denk dat het instinct bij roofdieren wel voldoende is. De meeste katachtige jagen ook solitair. Zowel voor jagen als voortplanten, beide kun je zelf wel uitvinden.

De meeste honden gaan ook achter een konijntje aan en bijten hem nog kapot ook als ze de kans hebben. Leren ze ook niet van hun moeder. En als ze honger genoeg hebben vreten ze hem echt wel op.

Ik heb stamboek Noren uit generaties cattery/show katten. Nou ik hoefde hun echt niet uit te leggen dat je ook een muis zou kunnen vangen en hoe je dat moet doen.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:10

Ik denk ook dat je het vermenselijkt als je het hebt over "steeds het wiel opnieuw uitvinden" en "van elkaar leren". Dieren hebben die intelligentie niet om te vragen "hoe heb jij dat nou gedaan?" Juist het instinct is heel sterk, bij elk dier eigenlijk. Een paard is nog steeds een vluchtdier, al hoeft het hier in NL al generaties lang niet meer voor grote roofdieren te vluchten.

Verder wel eens met wat poes hier boven schrijft. Je ziet katten ook wel steeds beter worden. In het begin denken ze echt dat die duif wel in de boom blijft wachten totdat ze boven zijn. Zo kan ik me ook voorstellen dat ze wel eens een verkeerde prooi uitkiezen en dat ze dat duur komt te staan. Maar ook dat zie je gewoon in het wild ook terug. Grote katten zat die toch willen kijken of ze het stekelvarken kunnen pakken. :')

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:15

sanne83 schreef:
Ik bedoelde meer dat jagen een instinct is, maar technieken zijn aangeleerd. Wat ze precies leren, hangt af van de moeder, maar vast ook van de honger en omstandigheden? Kan me zo voorstellen dat katten in het wild die afhankelijk zijn van hun eigen voedsel vangen, in een aantal generaties hun technieken kunnen verbeteren :D
Stel dat mijn poes kittens zou krijgen, dan zou dat kitten net zo min een muis kunnen doodmaken als dat mijn poes dat kan.

Nou ja, wat ik al schreef, mijn stambook Noren uit de Cattery zijn prima jagers geworden. Alle jonge katten stuntelen en verbeteren zich namaten ze ouder worden en meer ervaring krijgen. Daarmee ontwikkelen ze techniek.

Ik geloof wel dat een kat kan leren door iets te zien van een andere kat. Maar hij kan het ook leren door trail en error, gedreven door instinct.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:17

anjali schreef:
Afschuwelijk. Ik ben vegetarier. Ik heb laatst een oude dame beloofd haar kat op te vangen als zij zou overlijden,en daar houd ik me ook aan omdat anders haar nabestaanden de (oude) kat zouden laten doden zegt ze,maar na het lezen van dit topic zal die kat dan wel bij mij moeten binnenblijven.

Ik eet helemaal geen dierlijke producten, maar dat is mijn keus en niet die van mijn dieren. :D

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:58

Tijn8 schreef:
Als ik zie dat onze kat met een muis aan het spelen is dan laat ik de hond erbij. Mag de poes kiezen: snel opeten of het risico lopen dat de hond met de prooi aan de haal gaat. Dat helpt altijd goed.

Oh mijn hond en katten jagen samen. En mijn hond kan net zo sadistisch met een prooi blijven spelen als de katten. Tot ze het ineens zat is of, denk ik, zelf gebeten word, dan vreet ze 'em ineens op. :')

*en terwijl ik dit schrijf liggen er weer twee dooie muizen voor de deur terwijl de katten binnen zijn gekomen om brokjes te eten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Hhilde en 55 bezoekers