Hoe en hoe snel leren katten doden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Hoe en hoe snel leren katten doden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 12:54

Ja, beetje lugubere vraag misschien. Maar ik, mijn kat en de lokake muizenpopulatie hebben een beetje een probleem.

Sinds twee maanden wonen ik en mijn katjes in het buitengebied. Daarvoor hebben ze hun hele leven op een appartement gewoond (allebei vanaf kitten bij mij). Mijn kater vindt het leuk buiten en doet verder zoals altijd. Mijn jongere katje (poes, 6 jaar oud) gaat helemaal op in haar nieuwe bestaan en heeft geleerd om muizen te vangen. Het stadium van "Hee wat is dit? Oh wat leuk, het beweegt :):) " is al lang en breed voorbij. Ze vangt ze stelselmatig, vaak meerdere per dag (ondanks halsbandje met belletje, geen idee hoe ze het flikt). Vervolgens weet ze niet wat ze moet doen en zit ze luid mauwend met de muis onder haar poten en/of laat 'm los en vangt 'm steeds weer. Een naar kat-en-muisspelletje.

Blijkbaar heeft ze nooit geleerd hoe je een muis/prooi doodt. Ik weet niet of haar moeder dat kon. In elk geval kan die het haar nu niet meer leren. Ikzelf kan dat ook niet, niet alleen omdat ik ook niet weet hoe het moet maar ook omdat ik een stadse schijtluis ben :')

Nou vroeg ik mij af of katten uiteindelijk zichzelf leren om prooien te doden? Dat zou namelijk de frustratie van mijn kat en het lijden der muisjes aanmerkelijk verminderen. Wat zijn de ervaringen hiermee?
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-07-19 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 13:15

Levend mee naar huis nemen doet ze inderdaad ook, als ze de kans krijgt. En dan kan ze vervolgens niet meer bij waar de muis zich verstopt, waardoor de muis zich een paar dagen later uit pure ellende via de vloer een uitweg knaagt.

De link tussen speelgoed en jekuntheteten legt ze inderdaad niet. Daar zit het 'm denk ik in.

Minder voeren ga ik sowieso niet doen. Ze is al aan de magere kant, en daarnaast is het een fabel dat katten jagen omdat ze honger hebben. Een kat jaagt ook al hij goed doorvoed is, en bovendien met beter resultaat omdat hij niet uit honger te vroeg toeslaat.

Het spel vindt ze wel leuk maar ze weet écht niet wat ze moet doen. Zoals ze mauwt is de er-is-een-probleem-mauw.

Edit: ze snapt dat ze prooien niet mee naar huis mag nemen. Daar krijgt ze de kans ook niet voor. Ze vangt ze in de bosjes aan de overkant en neemt ze dan mee naar de heg, of omgekeerd. Daarvoor moet ze langs de voordeur lopen. Verwonden doet ze ook volgens mij niet. Ze is gewoon onhandig. Waardoor de muis luid piepend de heg in klimt, keer op keer, tot hij zo hoog is dat ze er niet meer bij kan. En dan gaat ze de volgende zoeken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-07-19 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 13:35

sanne83 schreef:
Katten in het wild spelen niet met hun voer. Achter een prooi aan gaan is instinct, maar weten hoe je snel moet doodbijten is aangeleerd door de moeder. Als ze dat dus nooit geleerd hebben, snappen ze het meestal niet.

Mijn kater heeft het zichzelf wel aangeleerd, maar duurde erg lang. Hij speelt nog steeds even, maar ze zijn redelijk snel dood. Krijg er ook de kriebels van, maar kan het niet voorkomen. Enige regel die ik heb weten te maken was: muizen mogen niet mee naar binnen. Dat snapte ie gelukkig wel.

Andere kat vind alleen de jacht leuk, maar bijt helemaal niet. Die pakt alleen op en laat dan een levende muis los in huis om erachter aan te gaan -O-

Oh, dus jouw kater heeft het zichzelf wel aangeleerd? Ze is slim zat, ik hoop eigenlijk dat ze 't gauw doorheeft. Weet je nog ongeveer hoe lang het kwartje bij jouw kat viel?

Behalve levende muizen hebben we ook al vleermuizen en een nestvogeltje gehad. Nu heb ik dus maar steeds alles dicht, zodat ze alleen naar binnen of buiten kan als ik de deur voor d'r open doe. Maar dat is zo zonde met het mooie weer, en mijn kater vindt deze oplossing ook niks.

Tijdje terug was hier een vreemde kat. Die ving ook muizen, en aan de kadavertjes te zien was zijn tactiek om de kopjes van de rompjes te scheuren. Dus er lagen allemaal onthoofde muizen. Maar die kat loopt hier nu niet meer rond, mijn kater heeft 'm weggejaagd.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 13:41

Van wie zou ze het dan anders moeten leren? Lijkt me niet dat iedere kat dit soort dingen op eigen houtje moet uitvogelen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 13:52

Dat wel, maar het is onlogisch. Stel dat iedere individuele kat opnieuw het wiel zou moeten uitvinden. Dan zijn ze verhongerd voordat het kwartje valt. Lijkt mij niet heel effectief.

Andere katachtigen leren toch ook van hun familie hoe je prooien sloopt?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 14:50

anjali schreef:
Afschuwelijk. Ik ben vegetarier. Ik heb laatst een oude dame beloofd haar kat op te vangen als zij zou overlijden,en daar houd ik me ook aan omdat anders haar nabestaanden de (oude) kat zouden laten doden zegt ze,maar na het lezen van dit topic zal die kat dan wel bij mij moeten binnenblijven.

Tja, de kat zal toch iets moeten eten. In tegenstelling tot bij voorbeeld honden gaat een kat dood als hij geen dierlijke stoffen binnenkrijgt. Je zult hem hoe dan ook vlees moeten voeren.

Ze is in elk geval heel vasthoudend, en ook zeker bijdehand genoeg. Ik hoop maar dat ze 't gauw doorheeft dan. Berichten als die van AaronYve geven me weer hoop.

Vliegjes e.d. doden kunnen ze wel. Het jagen zelf zie ik inderdaad als instinct. Het is dus blijkbaar de tactiek die aangeleerd moet worden. Door een andere kat of door trial and error. Ik kan me ook voorstellen dat verschillende soorten prooi een verschillende handeling vereisen. Muizen is ze goed in (het vangen dan), vogels niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-07-19 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 14:53

Honden heb ik gelukkig niet. Maar dank voor de tip :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 15:00

Ik word al lichtelijk hysterisch bij het idee poes :')

Overigens denk ik dat ze zich hem zou laten afpakken. Tijdje terug kwam ze met een spartelend nestvogeltje aangesleept. Mijn kater wou eens kijken wat het was, en dan gaat ze gauw voor 'm aan de kant. Als ik een muis zou afpakken zou haar reactie waarschijnlijk zijn van: oh, okee... haal ik wel een nieuwe.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 15:04

safina schreef:
Mijn katten, oosters korthaar (ik heb er vier gehad door de jaren heen) kunnen het onder geen beding van hun ouders geleerd hebben want ze zijn niet buiten grootgebracht. Toch zijn ze buitengewoon vakkundig in het om zeep helpen van alles wat leeft. Met een muis spelen ze even en dan bijten ze hem in stukken. Met krakende botjes enzo. Soms eten ze ze helemaal op en soms.laten ze wat onderdelen achter.

Helaas vangen ze mij iets teveel. Niet alleen muizen, maar ook konijnen worden gevangen, door het kattenluik getrokken en in de huiskamer onthoofd. De dames hebben nu dus levenslang huisarrest.

Eten hebben ze trouwens altijd onbeperkt gekregen.

He bah... maar fijn dat ze 't geleerd hebben. Ze mag wel buiten hoor, alleen maar fijn als ze d'r energie kwijt kan. Maar dan zullen we er allemaal mee moeten leven dat de deur permanent dicht is. Ze kunnen dan óf buiten óf binnen. 't Is niet anders. Ik wil geen levende beesten in huis, behalve dan die ik zelf als huisdier heb uitgezocht. Meer fauna hoeft echt niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 15:23

safina schreef:
Hartstikke fijn dat ze het geleerd hebben, mijn hoogbegaafde autodidacten. Maar 4 dooie Stampertjes per dag is me gewoon teveel van het goede. Zelfs als ze de stoffelijke resten buiten laten. En waar houdt de moordlust op he? Straks sleuren die loeders nog een pony uit het paddock...

Nou ik zal je vertellen... flink overschot aan konijnen hier, ik vroeg me al af wanneer ze daar aan zou beginnen. Pony's zijn ook heel geschikt om het roofdier in jezelf naar boven te halen. Ze staat soms onder de omheining te loeren dat je denkt... okee, dreaming big. En 't zijn zwarte hengsten hoor, ze pakt 't meteen serieus aan :D Kat in kwestie weegt nog geen 3 kilo.
Laatst bijgewerkt door Koper op 31-07-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 15:59

Misschien is het een hint: z'n voer is niet lekker genoeg en hij lust liever konijn?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 16:35

Ik geloof zo langzamerhand ook zeker dat ik daar blij mee moet zijn safina. Dat kikkers vol wormen zaten wist ik wel. Met muizen is dat eigenlijk ook vrij logisch. In elk geval iets om in de gaten te houden!

@ criollo_yess: ze is 6, en in de bloei van haar leven. Ik hoop maar dat ze het doden gauw leert.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 17:02

Cayenne schreef:
Nog even over dit onderwerp. Ik las laatst iets over iemand die haar katten vegetarisch hield.
Alle 3 hadden ze een doffe vacht, waren ingevallen en hadden darmproblemen.

Katten vegetarisch voeren kan ook gewoon niet. Katten gaan dood zonder taurine. Je kunt het natuurlijk wel proberen maar dat is net zo'n zelfde dierenmishandeling, in mijn ogen, als paarden voornamelijk vlees voeren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-19 17:25

Dank je wel M_arjolein, als jouwe het kunnen leren kan mijn poetie het vast ook :)

Gisteravond had ze er eentje te pakken, en zat ze luid mauwend met het muisje onder haar pootjes. Of ze er nog meer gevangen heeft weet ik niet. Vanochtend is ze buiten geweest en heb ik eigenlijk niet zo op d'r gelet. Toen het ging regenen vanmiddag heb ik d'r binnen gehaald, en heeft ze op de bank liggen slapen. En nu ligt ze op de stoel van mijn kater, naast de buitendeur, want slapen in de zon is leuker. Nu kan de deur ook lekker open.

Denk dat ze even een dagje rustig aan wil doen ofzo? Op deze manier stagneert het leerproces natuurlijk wel :')

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-19 18:50

Vogels groter dan zijzelf deed ze al toen ze twee maanden oud was ;)


"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-19 22:52

Hahaha, grapjas. Die jaagt mijn kater weg. Op orders van het prinsesje.

Het handigste zou inderdaad zijn als er een soort voorbeeld was. Maar dat andere katten het zichzelf leerden stemt me wel hoopvol. Ze zit alleen nu weer op de bank en heeft vandaag nauwelijks een voetje buiten de deur gezet. De motivatie is vandaag ver te zoeken :')

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 16:33

elnienjo schreef:
Als muizenvanger kun je beter een boerderijkat wegzetten die je niet bijvoert, dan moeten ze wel jagen.

:+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 23:00

Ja zo gaat 't met het vangen en naar huis brengen dus hier ongeveer ook justkid.

Sinds gisteren is ze met geen stok naar buiten te krijgen. Bij wijze van spreken dan, voordat we weer een verkeerde interpretatie van de topictitel krijgen. Mijn kater is nu bezig met de avondronde. In z'n eentje.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 00:18

Die quote is uit juli O:)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 14:55

Het rare is dat de afgelopen dagen ze helemaal niks meer heeft gevangen. Althans niet dat ik weet. Gisteravond laat vond ik d'r terug bij de kliko's (waar een muizenhaard zit) maar ik heb d'r niet meer met prooi gezien. Ze is ook redelijk veel binnen geweest. Maar ook buiten hoor ik d'r niet. Wanneer ze wat vangt hoor je meestal gerinkel en gepiep.
Ze jaagt wel. Maar vangt blijkbaar niets. De afgelopen dagen heb ik ook de buitendeur weer meer onbewaakt open gehad. Ik hoop dat 't zo blijft, eigenlijk. Als ze verderop op de groenstrook met muizen rommelt vind ik dat wel prima. Zo lang ze ze maar niet mee naar huis sleept.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper
Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 09:49

safina schreef:
De geur van kattenpis schijnt muizen op afstand te houden. Als het tenminste geen met toxoplasmose geinfecteerde muizen betreft. Dus misschien moet je gewoon de kattenbak wat 'slordiger' legen bij de kliko. :D (https://www.pnas.org/content/104/15/6442)

Wat een fantastische tip, ik ga het proberen! :D Er wonen zelfs muizen IN m'n dak, en onder de fundering. Onder de voordeur zit een hol. Zal daar ook eens wat strooien. Bij de deur dus.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, GoogleAdsense, m0niekkkie, YandexBot en 158 bezoekers