Nest kittens gevonden met moeder, wat nu gedaan? (BE)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Nest kittens gevonden met moeder, wat nu gedaan? (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:15

Hallo,
Een kennis was graafwerken aan het uitvoeren om een bamboestruik te verwijderen uit een binnentuin in de stad. Bij deze graafwerken werden 4 kittens van 2,5 weken oud gevonden. Mama kon ook in veiligheid gebracht worden. Mama is ongeveer 8 maanden oud.
Ik heb het nest in huis gehaald tot ik de eigenaar kan terugvinden (binnen 14 dagen), of de kittens een nieuwe thuis te voorzien.
Zelf heb ik geen kat (meer) en kan ik de moeder en een of twee van de kittens een warm nest geven.

Maar sinds enige tijd is het verplicht in Belgie om kittens voor ze verhuizen te steriliseren en te chippen. Ik vind dit een super idee, maar nu heb ik wel niet meteen geld klaar om 5 katten te steriliseren en te chippen. Ga ik een huis vinden voor de kittens als ik er geld voor vraag?

Een van de kittens heeft ook een afwijking aan zijn beide voorvoetjes (ectrodactylie) waarbij hij enkel een pinkje, ringvinger en duimpje heeft. Een van zijn nageltjes kan hij niet optrekken dus ik vermoed dat hier een operatie voor nodig zal zijn. Veder is hij helemaal pijnvrij, rond en gezond.

Aangezien ik graag mamapoes en één of twee kittens hou breng ik ze niet naar het asiel. Iemand die mij tips kan geven ivbm de nieuwe wetgeving?

Dankjewel!


2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:20

Ja de regelgeving werkt niet indien je de katten exporteert, maar mag je katten zomaar op markplaats adverteren?



2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:28

Annenas schreef:
Zul je niet eerst even checken of mamapoes gechipt is? Klinkt namelijk niet als een wilde poes als je haar zo in huis kunt nemen. Misschien is ze weggeglipt en vond ze dat het perfecte plekje om haar kittens groot te brengen en is er nu iemand erg ongerust.

Heb al tweemaal in de openingspost vermeld dat ik eerst de eigenaar ga zoeken, dus geen nood. Mamapoes is overgend niet gechiped en staat vermeld als gevonden.

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:46

Ik bedoelde echt marktplaats.nl

Ik weet dat de katten die ik hou me geld gaan kosten ivbm registratie, vaccinatie en castratie.

Maar graag had ik de keuze wat uitgesteld om te zien welke kitten het beste bij mij past.
Maar dan moet ik een plan van aanpak hebben.

Zie het meer als een pleeggezin die evt adoptie ziet zitten (van een of meerdere katten).

Momenteel is het kittentijd en de asielen zitten al vol met kittens. In dit stadium kunnen de kittens niet weg van bij de moeder. En een verblijf in het asiel wil ik ze niet aandoen omdat ik moederpoes wil houden als haar baasje niet gevonden wordt.
De kittens naar het asiel brengen lukt volgens mij niet omdat ik dan als eigenaar gezien zal worden en ga moeten betalen om ze daar binnen te krijgen.

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 23:02

VickyS schreef:
Ik vang al sinds mijn tienerjaren gedumpte katten op,maar meestal kittens.Een asiel of opvang contacteren heb ik ooit 2 keer gedaan omdat ik er wat veel had.Nooit meer.
Eerste maal werden de gevonden kittens opgehaald maar kreeg ik de volle lading alsof ik ze zelf dumpte.Mama poes namen ze niet mee want die was niet interessant voor adoptie.De tweede keer wilden ze ze enkel opvangen als ik ervoor betaalde.Dat heb ik dus mooi niet gedaan.
Voor de regelgeving van verplicht chippen en steriliseren voor verkoop,was het geen probleem om nieuwe thuis te vinden.
Chippen kost hier 45 €, sterilisatie 45€(katertje) of 100€.
Tel daar het ontwormen/ontvlooien en inenten nog eens bij dan kan je je wel inbeelden dat niemand dit wil betalen voor een kitten.
Ik moet dus stoppen met het opvangen van kittens.De laatste heb ik ook op Marktplaats geplaatst.Daar worden echter op dit moment tientallen kittens gratis aangeboden.
Begrijp me niet verkeerd.Ik ben voorstander van steriliseren.Maar niet op deze manier of op zo'n vroege leeftijd.

Exact dit dus.

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 23:17

Ik denk dat de maatregel van de overheid nodig is maar het belemmert ook het werk van vrijwilligers. De mentaliteit van de mensen verandert niet zo snel als de nieuwe wetgeving . Al mijn katten die ik ooit gehad heb zijn stuk voor stuk geadopteerd of gevonden (kritische lezers: ja eerst naar de baasjes gezocht, actief!)

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 23:27

De asielen komen vaak ook geld te kort. Mensen raken ontmoedigd. En dan hoor ik verhalen over kittens die tegen een hek dood gegooid worden omdat ze niet weten wat er mee moet gebeuren. Ik ben een dierenliefhebber en ik heb er wat voor over. Maar langs de andere kant moet ik ook duidelijk een grens trekken want ik ben ook niet de wilde weldoener die geld aan bomen heeft groeien natuurlijk. Morgen contacteer ik asielen in de buurt en bekijk ik mijn opties. Hopelijk kan het gezin hier verder in alle rust verblijven tot iedereen klaar is om zn eigen weg te gaan.

Mijn dierenarts weet dat ik af en toe wel met een dumpertje of vondeling langskom maar die kan ook niet opnieuw en opnieuw weldoener spelen.

Ik had al met het idee gezeten een fundraiser te doen maar vind persoonlijk dat de toekomstige eigenaar moet opdraaien voor de kosten. Want een dier die gratis is wordt ook sneller weer gedumpt natuurlijk.

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 10:42

Ondertussen nog steeds geen eigenaar gevonden. Mijn DA zegt dat gezien de omstandigheden het heel goed kan zijn dat het een boerderijkat is die gedumpt is vanwege dracht.
Ik heb in afwachting tot ik de eigenaar vind de kittens en moeder een naam gegeven.

Marie blijft bij mij indien de eigenaar niet gevonden is.
Maui blijft bij mij.
Bennie heeft al een warm nestje gevonden!
Finn en Oscar plaats ik liefst samen binnenshuis.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 11:22

Bravie schreef:
Ik heb recent ook een moederkat met kittens gevonden. Bij ons in de buurt heb je organisaties waar ze moeder en kittens opvangen in gastgezinnen. Hier worden de kittens ook in huiselijke kring gesocialliseerd. Eens de kittens oud genoeg zijn wordt er voor hen dan een nieuw huisje gezocht nadat ze alle medische zorgen hebben gekregen zoals chip, spuitjes, enz... Je kan je misschien ook zelf als gastgezin opgeven bij zo een organisatie. Dan kun je de kittens verder opvolgens maar zijn de kosten niet voor jouw rekening.

Ja dat klopt maar ik heb al gekke verhalen gehoord over dergelijke organisaties. En ik weet toch zelf ook graag waar mijn kittens belanden.

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Nest kittens gevonden met moeder, wat nu gedaan? (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 11:37

Finn heeft ook een warm nestje gevonden bij een lieve Bokker!!
Enkel Oscar is nog ter adoptie!

De kosten worden ook telkens door de nieuwe eigenaren betaald dus dat is zeker handig!


2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 18:11

De kittens zijn nu 4,5 week ongeveer gok ik, ookal hebben ze al kiezen... en beginnen erg speels te worden!
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En Marie heeft het ook warm!!

[ img ]


Edit: iemand een idee hoe de vader(s) er uitzagen?

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 19:03

poetser schreef:
Toch blijven ze ontzettend schattig :+:

Ja poetser, nog eens dikke sorry he :( Hopelijk vind je een kitten :)

(lieve poetser kwam met dr zoontje kijken, maar blijkbaar had mn moeder ze al aan iemand anders beloofd :(:) )

2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 19:05

webster543 schreef:
Hey, ik zie net dit topic!
Zo fijn dat je de katten hebt gered en dat ze allemaal een fijn thuis hebben.
Ik heb net ook twee kleintjes opgevangen, de moeder is aangereden en gestorven. De kleintjes zwierven rond haar langs de weg.
Er bestaat in belgie “catshelter” die helpen ook de allerkleinste. Moest het ooit nog eens gebeuren!!

[ [url=m/gj0EQ7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Eit8pY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn hummels, eentje mist een oog. Maar ik heb er al een die een poot mist, dus de gehandicapten club.

Ooch super lief <3

Heel lief dat je je over hen ontfermd hebt! Zwarte katten zijn zo underrated door mensen!


2a54z6e45r6r
Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 23:49

Lukasje schreef:
Ik gok hier 1 papa. Zwart/wit, zwart?

Ze zien er superschattig uit! Ze hebben het maar getroffen!

Finn zou dan een fevercoat hebben?
Dat dacht ik eerst maar de DA had daar nog nooit van gehoord en zei dat het vast wel 2 verschillende katers waren
Laatst bijgewerkt door 2a54z6e45r6r op 25-07-19 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt




Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Rijsa, Zoolgangster en 53 bezoekers