hond aan de wandel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:34

Een angstige hond castreren is een heel slecht idee. Ik hoop dat het nog niet gebeurd is en dat je het niet laat doen!!

Natuurlijk is bokt weer reuze verontwaardigd over een loslopende hond. Maar die hond blijft al vier jaar netjes op het erf, dus ts had niet aan zien komen dat hij ineens van gedachten is veranderd :) en de eerste keer denk je dan dat het een incident is en ga je niet meteen je erf omheinen voor duizenden euro's.
Want die heb je misschien niet direct op voorraad ;)

Ook ik woon in het buitengebied en er loopt hier af en toe wel eens een hond los. Dat kan wel eens gebeuren, want er zit wel eens een gaatje in een hek of een kind let niet goed op of verzin maar een reden. Lig ik daar wakker van? Nou nee.

Voor ts zelf is het vervelender want ze maakt zich zorgen om de drukke weg. Dus ts, ik zou proberen een gedeelte van het erf af te zetten. Liefst een hek en anders stroom, al word ik van dat laatste zelf nooit zo blij.
Mijn honden hebben overigens ook de mogelijkheid om het erf af te lopen als ze dat willen. In principe doen ze dat nooit, maar ja, eens zou de eerste keer kunnen zijn :j
Dus ja een betere omheining staat nog op de planning, maar zoiets is behoorlijk kostbaar.

Succes met je hond ts. Ik zou je willen aanraden om het boek "kijk eens naar je hond" van Monique Bladder te lezen. Daar kun je veel leren over omgaan met emoties en angst bij honden.
Wel moeilijk dat je hond voer niet als beloning ziet. Ook geen versvoer? Als straathond lust hij misschien wel stukjes pens of kaas of zalm?

Edit: als jij met je loopse teef aan de lijn wandelt en je laat haar tegen je zin in dekken door een loslopende reu, wat voor baas ben je dan?


Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:32

Er is inderdaad een zeer grote kans dat castratie de angst van je hond en het gedrag wat er uit voortkomt verergert.
En of je hond niet meer aan de wandel gaat moet je nog maar afwachten, want dat hoeft helemaal niets met zijn hormonen te maken te hebben.

Zoƫ je hebt een beetje gelijk, ik was wat kort door de bocht. Maar eerlijk gezegd vond ik het een beetje gepiep als je hoort dat een hond een keer wegloopt dat je dan meteen hele scenario's voor je ziet.
Natuurlijk is het rete irritant als een reu zich dan opdringt en er is geen baas te bekennen. Maar het is allemaal wel wat hypothetisch: ts dr hond is nu drie keer het erf afgegaan, er is niets gebeurd en ts wil er wat aan doen. Ik vind zo'n preek dan een beetje overdreven.

XLaraaj: ik heb altijd niet gecastreerde teven gehad en ook te maken gehad met opdringerige reuen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik een dekking zou laten gebeuren.
Ik kwam namelijk genoeg honden tegen toen ik nog in een woonwijk woonde, en honden lopen dan ook wel eens weg van een losloopveldje omdat ze ruiken dat mijn teef is langs geweest. Dat kan je als reu eigenaar niet altijd voorkomen lijkt me.

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 15:45

Dat is niet waar. Onderzoek heeft uitgewezen dat gecastreerde reuen vaker angstig zijn en als gevolg hiervan vaker agressief gedrag inzetten dan intacte reuen. Dat geldt ook voor honden waar voor de castratie geen sprake was van probleem gedrag.
De hond van ts is behoorlijk angstig. Dus het zou echt ontzettend jammer zijn als ze hem laat castreren.
Daarbij is er geen enkele garantie dat het iets zou doen ten opzichte van het weglopen.

Ik weet niet of het feit dat een stichting reuen castreert het tot een goede stichting maakt. Voor mij kan het reden om zo'n hond niet te nemen.


Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:04

Ja dat is waar, misschien waren het meer keren.
Maar als mensen zo heftig reageren zou ik het ook wat afzwakken :o

Bij ons in de buurt staat een boerderij, daar hebben ze een soort boerenfox achtig hondje. Die gaat regelmatig aan de wandel. En die moeten ze dan vaak ophalen uit het asiel :(:)

Mijn vriendin werkte vroeger in hartje Amsterdam en dan nam ze haar husky mee naar het werk. Die vond regelmatig een gelegenheid om er tussenuit te knijpen en dan kuierde hij rustig over de Albert Cuijp :D

In mijn wijk woonde een JR reutje die altijd uit de tuin ontsnapte. Als mijn teefje dan loops was zat hij in mijn voortuin en "ontsnapte" ik door de achtertuin om mijn hond uit te laten. Dat was wel irritant ja -:(-

Je hoopt vooral dat zo'n hond niet wordt aangereden, of door iemand gejat, of geschopt. Ik zou te ongerust zijn als het mijn hond betrof.

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:37

Je hebt uiteraard gelijk.
Nu is de hond van ts erg angstig, dus waarschijnlijk gaat die elke confrontatie uit de weg. Maar in het algemeen gesteld is het erg vervelend. Mijn reu zou er ook veel moeite mee hebben mocht zo'n hond op hem afkomen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 127 bezoekers