Giardia 'lotgenotentopic'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:19

Ik heb tot nu toe alleen maar berichten gevonden over giardia in lopende topics, maar nergens een verzamelplek om te bespreken hoe of wat. En dat terwijl giardia ontzettend vaak voorkomt bij huisdieren.

In mijn geval heb ik een kleine maand geleden een super lieve gecastreerde kater uit een gastgezin gehaald. Hij komt uit een asiel in Roemeniƫ. Bij het ophalen kregen we een paar pillen panacur mee, met de mededeling dat hij die moest hebben omdat hij giardia had en dat het na die vijf dagen wel weer over zou zijn. Helaas is niets minder waar. Meneer heeft ontzettende diarree, heeft net zijn tweede kuur afgerond en begint vrijdag aan de derde, kan zijn poep niet meer inhouden waardoor we constant achter zijn kont aan aan het schoonmaken zijn met Dettol en ga zo maar door.
Het begint ondertussen een beetje een moedeloze situatie te worden. Naast de panacur krijgt hij vanaf morgen ook probiotica in de hoop zijn darmen een beetje te kalmeren en herstellen, want naast de giardia is de ontworming natuurlijk ook niet ideaal voor zo'n klein lijfje.

Er zullen ongetwijfeld lotgenoten op Bokt zitten en ik denk dat ik ook een beetje de behoefte heb om de succesverhalen een keer te horen. Stopt mijn kat ooit nog met poepen? :+


Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 17:52

Bedankt voor alle lieve reacties! Misschien even handig om op een rijtje te zetten wat we nu doen/het plan van aanpak is.

Hij heeft nu twee keer een ronde panacur gehad. De laatste is vrijdag afgelopen, dus daar begin ik aankomende vrijdag weer mee. De laatste 2 rondes heb ik alleen op de laatste dag schoongemaakt (de eerste keer met allesreiniger helaas, de tweede keer wel met dettol), dat ga ik de komende kuur ook op de derde dag doen. Verder proberen we alles wat we kunnen tussentijds schoon te maken. We hebben een dettol spray gemaakt waar we dingen als plekjes met poep op de vensterbank zo snel mogelijk mee schoonmaken. Ook maken we hier dingen mee schoon die we niet in de was kunnen gooien, zoals bijvoorbeeld mijn bureaustoel (waar ik nu maar even een handdoek overheen heb gegooid := ). Zijn kleedjes en het dekbed dat we op de bank hebben gelegd om te voorkomen dat we de bank straks weg kunnen gooien wassen we om de dag zo heet mogelijk, dat rouleren we met een ander dekbed en een handdoek.

Qua eten krijgt hij Purina. Het is niet ideaal en ik zou hem het liefst iets geven met minder koolhydaten, maar hij vreet het simpelweg niet. We hebben meerdere soorten voer geprobeerd maar hij eet twee muizenhapjes en dan laat hij het staan. Omdat hij al niet de dikste kat ter wereld is hebben we dus ook in overleg met de dierenarts besloten om het nu even bij Purina te houden. Als hij weer genezen is en goed op gewicht kunnen we altijd nog kijken of hij toch iets anders wil, maar voor nu vind ik het vooral even belangrijk dat hij goed blijft eten en drinken.

Verder krijgt hij vanaf vandaag dagelijks probiotica van Puur. Vanaf vrijdag moet hij dus ook weer panacur en de probiotica krijgt hij 2x per dag, dus hij krijgt 's morgens een half en 's avonds een half zakje natvoer. Die panacur wil hij echt met geen mogelijkheid vreten (opgerold in alle soorten worst/vlees tuft hij het weer uit en als we hem proberen naar binnen te dwingen slikt hij hem simpelweg niet door), dus die lossen we op in een mini beetje water en dat mengen we samen met de probiotica door het natvoer.

Als de kuur die vrijdag start niet aanslaat proberen we (in overleg met de DA) nog een keertje panacur en daarna testen we om te kijken of hij nog steeds giardia heeft als zijn diarree nog niet over is. Mocht dat zo zijn krijgt hij metronidazol.

Apart houden is hier helaas geen optie. De enige plek waar hij zou kunnen zitten is op kantoor, en zelfs als dat handig was geweest (onze kledingkasten etc staan daar ook dus als hij wel de hele kamer onderschijt is dat 's morgens niet bepaald de fijnste verrassing) vind ik het enorm zielig. Hij is heel mensgericht en ik vind het zielig om hem alleen op specifieke momenten wat aandacht te kunnen geven, ik denk dat hij daar enorm veel stress van gaat krijgen.

Het helpt niet dat ik de parasiet helaas heb overgenomen en dat ik zelf dus ook al een aantal weken behoorlijk veel last van mijn darmen heb. Ik vind het een ontzettende schat en ik behandel lekker door, maar het is wel vervelend dat je 's morgens en als je thuis komt van werk eerst even een uitgebreid rondje moet lopen om te checken of hij nergens kleine poepies achter heeft gelaten. Het lijkt echt alsof hij het niet door heeft, van de week was er bezoek bij ons die met hem aan het kroelen was en toen liet hij het ineens lopen omdat hij ontspande. Heel zielig en hij kan er niks aan doen, maar ook ontzettend smerig.

Goed, doorgaan met Dettollen en panacur dus. Hoop dat de probiotica hem iets helpt, want het is echt sneu om hem zo veel last te zien hebben ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:45

SimoneeM schreef:
Eet hij wel natvoer met veel vlees/weinig koolhydraat, of dat ook niet? Anders zou je dat nog kunnen doen ipv brok.

Pittig wel hoor. Hier haalden ze gelukkig wel altijd de bak, dat scheelt wel. Zaten alleen zelf steeds onder. Langharige katten zijn dan snel vies...

Zijn natvoer is wel echt grotendeels vlees inderdaad :j

Ja het zijn super kleine beetjes, maar al die kleine beetjes maken wel dat het flink vervelend is := Vooral omdat hij het overal en nergens doet en je dus echt elke ochtend een rondje moet lopen om te kijken of hij nergens iets heeft achtergelaten

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:58

Hier lijkt het gelukkig beter te gaan. Hij zit beter in zijn vel, heeft meer energie en voor mij het grootste voordeel: hij poept niet meer in huis maar echt alleen op de bak. Ben er een stuk geruster op, maar begin vandaag voor de zekerheid toch met een laatste ronde panacur en hij blijft de probiotica krijgen.


Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:45

Nou, waar ik eerder voorzichtig positief durfde te zijn is dat nu weer klaar. De diarree is nog steeds niet afgelopen. Hij voelt zich wel duidelijk beter, ziet er ook wat beter uit, maar hij blijft gewoon leeglopen. Nog steeds overal plekjes op de plekken waar hij ligt. Het belemmert ons ook enorm in de omgang met hem, want elke keer als we hem langdurig aaien en hij ontspant, laat hij het gewoon echt lopen. Dat is best klote om op te ruimen en hij zit dan ook helemaal onder, waardoor we hem echt met een nat doekje af moeten nemen. Hij vind dat echt verschrikkelijk maar ja, anders loopt hij het alsnog het hele huis door.

Ik bel morgen de dierenarts nog even een keer. Twijfel of we nog een kuur panacur erin stoppen of dat we hem toch laten onderzoeken op eventuele andere problemen en evt beginnen met antibiotica. Het begint ook steeds vaker door mijn hoofd te spoken dat hij helemaal geen giardia heeft maar bv een voedselintolerantie waardoor we hem constant zieker aan het maken zijn.

We blijven heel veel van hem houden en gek op hem zijn, maar ondertussen staan de tranen echt in mn ogen als hij opstaat en er ligt weer een vlek diarree onder zijn kont. Het is gewoon smerig, ik loop constant achter hem aan met dettol en keukenpapier en dat vergt echt zo veel geduld.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:59

Oef wat lastig zeg :\ Die van mij braakt niet, hij wisselt wel wat in gewicht. Ik merk echt dat hij een stuk smaller wordt tijdens de panacur en dat dat in de week erna weer bijtrekt. Maar ja, als je na een week gelijk nog een kuur erin moet fietsen heeft dat ook niet zo veel zin.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:03

Dan is het misschien toch maar tijd om dat te gaan laten onderzoeken. Voel me echt zo dom dat ik de eerste keer niet verder ben gaan onderzoeken maar er vanuit ging dat het giardia was. Vind het sowieso enorm rot dat ik hem niet kan helpen, het is echt zo'n lief katje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:01

eponine schreef:
Is hij wel getest op giardia? Omdat je schrijft dat je twijfelt of ie het wel heeft? De onze heeft gelukkig geen diarree ervan, ze is zelfs aangekomen in gewicht, en eet super! Ik dweil nog steeds dagelijks met halapur en medicinale dettol, afwisselend met de stoomreiniger en om de paar dagen inbad. De 2e kuur panacuur heeft ze net achter de rug. Ik hebzelf testkists besteld zodat ik over een maandje nog eens kan testen. Wel twijfel ik aan de hus...zou ze het daar hebben opgelopen? En moet ik ze dan straks wel weer meegeven...

Nee hij is niet getest. Ik heb hem geadopteerd via een stichting, hij komt uit een asiel in Roemenie. Toen we hem daar ophaalden kregen we een rits panacur mee met de melding 'hij heeft waarschijnlijk giardia, geef hem vijf dagen iedere dag een halve pil en dan is het prima'. Zit me vooral dwars dat we toen geen voorlichting hebben gehad over schoonmaken etc. Maar goed. Dat werkte dus niet, en hij bleef diarree hebben. Op een gegeven moment zijn we een nachtje weg geweest, kwamen we thuis en lagen er overal in huis kleine beetjes poep. Hij kon het dus gewoon echt niet inhouden. De volgende dag gelijk naar de dierenarts gegaan, en die gaf aan dat het ziektebeeld zo overduidelijk overeen kwam met giardia dat hij liever wou behandelen dan nog eens drie dagen testen, ook omdat hij dus overal poepte en dat voor ons echt geen leefbare situatie was. Hij heeft nu 2 rondes panacur achter de rug en ik zou morgen kunnen beginnen met een nieuwe, maar twijfel. Hij krijgt van de panacur naar mijn idee ook enorme diarree en zo wordt het een beetje een gebed zonder end.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:04

Ik ga af op wat mijn dierenarts zegt, die gaf aan dat 3 of 4 rondes panacur een goed idee waren en dat als het dan nog niet weg was we verder zouden kijken. Ik ga niet blind op zijn advies af, maar uiteindelijk vertrouw ik wel op zijn expertise.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:14

Hij krijgt er probiotica bij ja, twee keer per dag. En ja, ik zal morgenochtend zeker even met de dierenarts bellen om te kijken wat we kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:55

Catnip schreef:
Wat krijgt hij voor voer? Mijn redding bij hardnekkige diarree is Royal Canin Sensitivity Control. Knapperd die daar nog doorheen schijt na 2 weken consistent alleen dit geven :D

Hij krijgt nu Purina Indoor, dit was een van de enige dingen die hij aan het begin goed vrat en hij vind het super lekker (was magertjes aan het begin dus daar even op gelaten). Hij krijgt ook verspreid over de dag 1 zakje natvoer, van Poesie (nogmaals, een van de weinigen die meneer eet) en dan de graanvrije variant, dus echt vlees met gelei/saus. Die sensitivity is wel een goeie, misschien toch even een zak kopen..

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:17

Rijstwater (en ook rijst) hebben we geprobeerd op aanraden van de dierenarts maar vreet hij niet. Gekookte kip heel mondjesmaat, witte vis heb ik nog niet geprobeerd dus is wel een optie. Het lastige is dat hij destijds de panacur en nu de probiotica echt ergens doorheen gemengd moet hebben, anders eet hij het gewoon niet op. Met het natvoer wat we nu geven gaat dat prima, maar hij eet het bv met Whiskas natvoer ook alweer niet.

Ik ga morgenochtend even bellen met de DA en ga dan gelijk even vragen hoe veel baat we erbij hebben om hem sensitivity control te geven. Denk dat het voor iedereen in huis een stuk prettiger behandelen is als hij stopt met alles onderschijten namelijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:54

Hutcherson schreef:
Emmaa_ schreef:
Oef wat lastig zeg :\ Die van mij braakt niet, hij wisselt wel wat in gewicht. Ik merk echt dat hij een stuk smaller wordt tijdens de panacur en dat dat in de week erna weer bijtrekt. Maar ja, als je na een week gelijk nog een kuur erin moet fietsen heeft dat ook niet zo veel zin.


Beste manier is 5 dagen kuur, 10 dagen rust, 5 dagen kuur.

Mij is door de dierenarts aangeraden om 5 dagen kuur, 7 dagen rust en dan weer 5 dagen kuur te doen :)

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:10

Ik heb het ook (/gehad) ja. Niet zo heftig als jij maar wel flinke buikloop.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:06

Ik heb mogen weer een afspraak bij de dierenarts, moet straks en morgen even zijn poep opvangen en hopen dat ze het daar in kunnen zien. Aan de ene kant hoop ik dat het giardia is, aan de andere kant gaf de assistente ook al aan dat het best iets anders zou kunnen zijn. Het lijkt op het moment namelijk weer vooral erger te worden i.p.v. beter, hij laat het vandaag echt lopen en het is net water.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:35

Ben ik weer. Heb veel lieve PM's gekregen ook.

Ik kom net van de dierenarts en die schrok toch wel een beetje van de stand van zaken. Hij heeft koorts, is afgevallen sinds ons laatste bezoek en zijn buik zit echt vol water/diarree. Zij denkt toch dat het iets anders is. Hij heeft een stoot prednison gekregen, krijgt nu diarreeremmers en antibiotica in een hoge dosering. Als het voor vrijdag niet verbeterd is moet ik weer langskomen. We hebben ook besloten om hem op Royal Canin Gastro intestinal te zetten. Als het vrijdag nog niet beter is onderzoeken we zijn bloed, ik heb zijn ontlasting daar gelaten voor onderzoek. Als nou blijkt dat hij wel hele heftige giardia heeft (het vermoeden is dus dat het eerder een hele nare ontsteking oid is) moet ik stoppen met de diarreeremmers en verder met de antibiotica.

Vind het echt heel moeilijk. Ze schrok er ook van dat de vorige dierenarts gezegd heeft dat Purina Indoor prima was om te voeren, vooral als hij al diarree heeft. Ook dat ik ben weggestuurd met 'behandel nog maar even door met Panacur' vind ze niet heel fijn. Ik ben vooral blij dat ik alsnog terug ben gegaan en dat we nu wel dieper de behandeling in gaan.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:43

De dierenarts gaf aan dat bleek geen bacterien doodt (dat dat een hardnekkige fabel is) en dat Dettol of een ander specifiek ontsmettingsmiddel beter is om te gebruiken.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:15

Het gaat me niet per se om de geur, maar om giardia te bestrijden moet je echt ontsmetten en niet alleen schoonmaken. Daar was dettol perfect voor vertelde ze. Het is dezelfde dettol als die je ook gebruikt om wondjes mee te ontsmetten, haal je bij de Kruidvat.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:07

Hij is verder alert en eet goed. We hebben hem alleen 'ziek' in ons bezit gehad dus of hij zich normaal gedraagt durf ik niet te zeggen. Dettol was volgens de dierenarts wel de goede aanpak, maar goed. Ben net gebeld en hij heeft geen giardia. 0. Was geen worm of parasiet te vinden in zijn ontlasting. Waarschijnlijk loopt hij dus al een flinke tijd rond met een ontsteking.

Hij wordt nu behandeld met diarreeremmers en metronidazole (antibiotica). Verder heeft hij vandaag een spuit prednison gekregen en nog een spuit met iets anders, zou zo 1, 2, 3 even niet weten wat dat is. Hij staat nu op dieetvoeding en de dierenarts belt me volgende week aan het begin van de week nog even op om te checken hoe het gaat. De diarree zou echt rond het weekend aanzienlijk minder moeten zijn, anders wordt het toch bloed testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:54

Catnip schreef:
Hoge koorts en vocht in de buikholte... hopelijk heeft hij geen FIP :n

Het was geen vocht in de holte, het zat echt in zijn darmen!

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:48

Weet niet of het mensen interesseert maar weer een update van hier.

Hij heeft een week antibiotica en een halve week diarreeremmers gehad en het gaat wel beter. Hij heeft geen koorts meer, zit duidelijk beter in zijn vel. Helaas is de diarree niet weg. Het is aanzienlijk minder, in de zin dat hij niet meer overal en nergens poept, dat hij een keer per dag op de bak gaat en daar ook een drol neerlegt in plaats van honderdduizend kleine stukjes, maar het is nog niet over. Nu dus in overleg met de dierenarts de kuur antibiotica nog eens verlengd met drie dagen.

De assistente begon dat ik er rekening mee moet houden dat hij misschien gewoon chronisch diarree heeft, maar dat zou wel echt heel pittig zijn. Dat hij op de bak niet honderd procent vaste poep heeft vind ik niet erg, daar deal ik wel mee, maar het niet onder controle kunnen houden is wel echt een flinke domper :o

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:59

Ik wil op den duur wel KVV proberen, maar de DA heeft gastro echt voorgesteld in combinatie met de antibiotica en de diarreeremmers om het op die manier onder controle te krijgen. Wil dat dus ff afwachten voordat ik er zelf weer mee aan de haal ga. Vind het echt heel lastig in ieder geval.

Het scheelt dat we een 'plan B' hebben voor het geval hij echt niet beter wordt (mijn moeder kan hem in huis nemen, daar kan hij op den duur naar buiten) maar ik wil hem liever gewoon hier houden, het is echt mn mannetje. Die diarree is gewoon heel lastig mee om te gaan op een klein appartementje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:02

Indi_Vito schreef:
Emmaa_ schreef:
Weet niet of het mensen interesseert maar weer een update van hier.

Hij heeft een week antibiotica en een halve week diarreeremmers gehad en het gaat wel beter. Hij heeft geen koorts meer, zit duidelijk beter in zijn vel. Helaas is de diarree niet weg. Het is aanzienlijk minder, in de zin dat hij niet meer overal en nergens poept, dat hij een keer per dag op de bak gaat en daar ook een drol neerlegt in plaats van honderdduizend kleine stukjes, maar het is nog niet over. Nu dus in overleg met de dierenarts de kuur antibiotica nog eens verlengd met drie dagen.

De assistente begon dat ik er rekening mee moet houden dat hij misschien gewoon chronisch diarree heeft, maar dat zou wel echt heel pittig zijn. Dat hij op de bak niet honderd procent vaste poep heeft vind ik niet erg, daar deal ik wel mee, maar het niet onder controle kunnen houden is wel echt een flinke domper :o



Geef hem nou eens een tijdje kvv _-:( en wees daar nou niet zo eigenwijs in. Ik weet het, het stinkt en is niet smakelijk maar zo goed voor de darmen!!!! Ze hebben het gewoon nodig voor hun darmflora om eens in de zoveel tijd vers vlees te krijgen.
99% kans dat zijn darmen gewoon van slag zijn en dan doet antibiotica ook nog eens flinke afbraak op de darmflora!!

Joh, doe even normaal? Ik vertrouw liever op mijn dierenarts dan op iemand op Bokt die een onwijs rare houding tegen me aanneemt en er vanuit gaat dat ik eigenwijs ben omdat ik het advies van mijn dierenarts opvolg in plaats van het internet.

Anoniem

Re: Giardia 'lotgenotentopic'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:43

Ik geloof zeker dat kvv voor sommige katten enorm kan helpen en ik sta er zeker niet negatief tegenover, maar als mijn dierenarts me vertelt dat ik de komende tijd gastro intestinal moet voeren omdat dat de beste kans geeft dat het minder wordt. In ieder geval een paar weken, want elke twee weken wisselen van voer is ook niet bepaald bevorderlijk voor de darmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:04

Ik ben allang blij dat hij zich weer beter voelt. Hij ging net op zn rug onder de bank door en op dit moment is hij luid miauwend met zijn staart aan het spelen. Toen we hem kregen en eigenlijk tot een paar dagen geleden speelde hij heel sporadisch en in ieder geval niet zo blij.

Wel een vraag, ben hem vergeten bij de dierenarts te stellen net: moet antibiotica elke dag op/rond dezelfde tijd gegeven worden of kan daar wat speling in zitten? Mijn vriend vindt het echt verschrikkelijk om te doen en ik ben morgen vanaf een uurtje of 12 vanaf huis. Hij heeft hem vandaag en voorgaande dagen elke keer tussen 3 en 5 gekregen. Moet ik mijn vriend alsnog de taak geven hem die pil te geven of kan ik zeggen ik geef hem morgen voor twaalven en dan is het prima?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers