Je hond FYSIEK afstraffen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lor1_1984
Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:53

Ik heb een motto die voor de opvoeding van en omgang met elk dier geldt:
Zo hard als het moet en zo zacht als het kan.
En ja, dat betekent dat een dier eens een tik krijgt maar waar het ff kan los ik het op met een stemcorrectie, vingerknip, blik of zachte aanraking. :)
En geloof me maar dat je met puur positief mijn hond niet terug op de rit had gekregen, dat was een compleet losgeslagen onbegrensde überpuber. :+

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.



lor1_1984
Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:11

Ik moet zeggen dat ik mijn hond 1x een tik heb gegeven waarbij hij gelijk wist dat hij dat niet weer hoefde te flikken.
Ik was net 10-11 dagen ervoor aan mijn borst geopereerd en dag 9 na de operatie had ik hem opgehaald, hij beet me precies op de operatieplek en in een reflex heb ik uitgehaald. :oo
Schrok er zelf van maar was blijkbaar zo goed getimed dat hij nooit meer in de buurt van mijn borsten heeft gehapt. :+

Mijn logeerkees echter die krijst alsof je haar compleet in elkaar trapt als je haar kraag maar aanraakt.
Dat aanraken is dan ook de zwaarste correctie die ze krijgt en pas nadat een blik, vingerknip en stemcorrectie genegeerd werden.
Zij is compleet het tegenovergestelde van mijn eigen hond wat dat betreft.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

lor1_1984
Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 00:03

Kabayo schreef:
Scrimple makkelijk gezegt maar veel mensen voeden hun hond niet op want alles is lief wat ie doet.

Mijn eigen hond heeft nooit gespeongen

De mijne wel.
Ben ruim een half jaar bezig geweest met het afleren ervan maar als iedereen loopt te kirren hoe schattig hij wel niet is en hem aanmoedigt schiet het niet op.
Na een half jaar van afleren en frustraties ben ik het over een andere boeg gaan gooien: goed opletten op de andere personen en waar nodig voorkomen.
Nu blijft hij netjes meelopen en op 4 pootjes als ze hem negeren, gaan ze tegen hem kirren en doen dan springt hij alsnog tegen ze op.
Hij komt er ook mee weg omdat hij klein en schattig is en hij weet het ook.
Net zoals hij weet dat hij iedereen dondersgoed kan manipuleren door lief te kijken met zijn grote bolle ogen. O:)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

lor1_1984
Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:29

Zoals al eerder in het topic te lezen is ben ik niet tegen een tik(je) en heeft mijn Shih Tzu ook eens een draai om de oren gehad uit reflex.
Niet als standaard correctie, wel om even wat beter door te komen als de hond de rest negeert.
In het begin ben ik veel harder voor hem geweest, hij was een compleet onbegrensde überpuber die zich nergens wat van aantrok, heeft dagelijks wel een paar keer 1-2 uurtjes in de bench gezeten met een knaagje zodat ik even ademruimte had tussen zijn branieschopperij en ik heb een paar keer echt stevig moeten ingrijpen. :o
Daarna drong tot hem door dat de regels die er gelden in huis ook voor hem gelden, dat hij binnen de gestelde grenzen best de clown uit mag hangen en werd hij makkelijker.
Ik bleef tegen wat dingetjes aanlopen en daarvoor ben ik naar cursus geweest met hem zodat we wat handvatten meekregen.
Hij is nog steeds niet makkelijk maar we hebben een balans gevonden die voor beiden goed te doen is:
Harde grenzen, daarbinnen mag veel.
Minder focus op moeten, meer loslaten
Zijn motivatie: voer, daarvoor danst hij bij wijze van spreken de riverdance. :+

Maar waar ik de afgelopen dagen achter ben gekomen is dat hij bij een ander verschrikkelijk kan zijn:
Niet luisteren
Slopen
Jatten
Zeuren en drammen
Je de hele nacht wakker houden
Oftewel puur uitproberen hoe ver hij kan gaan en door schattig te kijken komt hij overal mee weg bij sommige mensen. O:)
Dat voordeel heeft hij bij mij niet, ik trap niet in zijn manipulatie. :')

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, IASCrawler, YandexBot en 106 bezoekers