Je hond FYSIEK afstraffen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:59

Fysiek afstraffen vind ik dat weer erg zwaar klinken.

Ik ben van zoveel mogelijk positieve training, maar bij sommige dingen gaat dat even niet.

Om hem uit een focus te halen geef ik mijn hondje ook weleens een por of een duw. De aandacht terug vragen.

Maar soms ook wel harder. Van het weekend nog. Schoonouders hebben sinds kort konijnen (buitenhok met ren). De vorige keer zaten de konijntjes in het binnenhok en hond heeft er niet naar omgekeken.
Maar afgelopen weekend was konijn lekker in de ren en nu is mijn hond dat niet gewend. En hij liep al los want ik wist niet dat de konijnen buiten waren. Dus hondlief ging me toch eens flink jagen. Ik heb hem 2x geroepen en na 0 reactie heb ik hem toch ook even bij de nek vastgepakt, om hem uberhaupt te laten stoppen met jagen.
Even weggehaald bij de konijnen voor rust.
Daarna weer rustig er naar toe gegaan en met afleiding geprobeerd rustig bij de konijnen te laten zitten. Niet te dichtbij. Maar zijn focus was toch nog errug op de konijnen gericht, dus zal nog wel een paar sessies duren :')

Dus niet afstraffen, maar soms kan je niet anders dan toch iets fysieks bij je hond doen.

Afhankelijk van situatie en de hond zelf.
Naar mijn mening is er niet een zwart en wit in hondentraining. Er is niet één juiste manier. Bij de ene hond is het zus beter, bij de andere hond zo.


Melyoramel
Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:02

StonedRomy schreef:
Met alleen corrigeren zorg je er voor dat het ongewenste gedrag verdwijnt.., maar je hebt geen invloed op welk gedrag ervoor in de plaats komt.

Ik corrigeer mijn honden niet fysiek. 1 van mijn honden is bang voor andere honden in de wijk en bij haar werkt het laten zitten tussen mijn benen en geen druk op de riem.

Vaak moet je omdenken. Valt je hond de konijnen aan, dan zet er nog een hel omheen paar meter van het konijnenhok en geef hem een bot of brokjes bal om hem bezig te houden.

Springt hij op bezoek? Houd hem in de bench/leg hem ergens aan de lijn/gebruik een kinderhekje.

Eet hij alles van straat? Doe een muilkorf om.


Natuurlijk, voorkomen is beter dan genezen.

Als pup zijnde begon hondje dvds uit de kast te plukken om daarop te kauwen. Een paar keer met een rustige maar duidelijke "nee" en vervolgens een botje aanbieden geprobeerd, maar die dvds bleven het interessants natuurlijk.
Grenzen opzoeken doen ze wel :+
Na een paar keer proberen was het duidelijk dat het niet werkt en heb ik de dvd kast geblokkeerd zodat hij er niks meer uit kon trekken.
Hij heeft even geprobeerd er voorbij te komen, zonder succes.

Na een paar maanden (want ik was het alweer vergeten XD) de dvd kast weer vrij gemaakt maar hij heeft er nooit meer een dvd uitgeplukt.


De situatie met het konijn afgelopen weekend was helaas al te laat, omdat ik niet wist dat de konijnen er liepen (anders had ik hem al eerder begrenst), en dan moet je hem wel even uit de situatie halen. Zijn focus was zo sterk.
En dan pak ik hem even bij zijn nekvel ja, want daar kan ik hem grijpen als hij voorbij sjeest.

Het is niet alleen de hond, maar ook de situatie waar je je handeling op moet aanpassen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Flux, Katyatje, Mizora en 108 bezoekers