Je hond FYSIEK afstraffen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:32

Jeetje wat triest! Snuitkneep..tikken.., mijn inziens allemaal uiting van je eigen tekortkoming om met een hond om te kunnen gaan. Positief opvoeden, en positief grenzen stellen is nog altijd de vriendelijkste manier van samenwerken met je maatje.

Niet banketstaaf maar poetsen.


Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:48

Amy111 schreef:
Hannanas schreef:
Jeetje wat triest! Snuitkneep..tikken.., mijn inziens allemaal uiting van je eigen tekortkoming om met een hond om te kunnen gaan. Positief opvoeden, en positief grenzen stellen is nog altijd de vriendelijkste manier van samenwerken met je maatje.


Hi Hannanas! Dat is natuurlijk ideaal, een hond die direct luistert naar positief opvoeden en positief grenzen stellen.. Helaas geldt dit niet voor alle honden, zo ook bij de mijne niet :o


Wat bedoel je precies met “direct luisteren”? Dat is een resultaat van opvoeden. Daarvoor moet je eerst opvoeden, en dat kan prima positief zonder fysiek of verbaal te hoeven worden.

Niet banketstaaf maar poetsen.


Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:49

Amy111 schreef:
Martine_R schreef:
Ja hoor, als het nodig is (vooral in de pubertijd) pak ik ze wel eens in hun nekvel :P

Haha Martine, als ik dit bij mijn hond doe begint ze te kwispelen, dringt totaal niet tot haar door :P


Kwispelen is in dit geval een kalmerend signaal naar jou toe. Er bestaat legio redenen voor een hond om te kwispelen...angst, kalmeren, opwinding, blijdschap etc

Niet banketstaaf maar poetsen.

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:13

Caaatje schreef:
luuntje schreef:
Zou het kunnen dat mensen die vaak fysiek corrigeren de signalen die de hond geeft missen?

Ik zie in mijn buurt honden fixeren en vervolgens hangen ze blaffend in de lijn en ligt de eigenaar bijna omver.
Ik duw mijn hond weg of geef een commando als hij dreigt te gaan fixeren.

Ik denk niet dat alles op te lossen is met belonen.
Als een hond de taart van de tafel eet krijgt hij een schopje onder zijn hol.


Maar wat doe je dan als je hond ondanks die duw blijft fixeren?


Dat punt voorkomen. Dus een stapje voor zijn. Zodra de hond in deze toestand raakt ben je dus al veeeeel te ver over de hond zijn grens gegaan. Dat betekend dat het in die situatie op alle fronten teveel is: te dichtbij, te druk, te krap etc. Het heeft ook geen zin om na dit punt iets te leren of te straffen. Help je hond uit deze situatie door hem weg te leiden en uit deze situatie te halen (geen straf). Volgende keer kun je weer verder met opvoeden: voorkomen en belonen, vanuit daar kun je de situatie steeds verder uitbouwen. Stap voor stap.

Niet banketstaaf maar poetsen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vinny12511 en 180 bezoekers