Je hond FYSIEK afstraffen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 15:05

Hallo bokkers! Dit is mijn allereerste post en vind het erg leuk om jullie een keer wat te mogen vragen.

Ik weet dat over dit onderwerp al verschillende forums bestaan en heb deze allemaal doorgelezen. Maar helaas zijn deze nogal verouderd, zeker als je bedenkt dat onze mening over onze huisdieren opvoeden steeds razendsnel verandert. Dus ik zou graag weten hoe jullie hier anno 2019 over denken :)

Aanleiding naar dit topic: Ik heb het idee dat het positieve, beloningsgerichte aan populariteit afneemt. Aangezien wat dominantie probleempjes met mijn labrador heb ik de laatste tijd veel vriendinnen gesproken over hoe zij hun hond corrigeerden. Ze gaven allemaal stuk voor stuk aan hun hond regelmatig goed op z’n plek te zetten, denk aan: een flinke tik, mep, greep in de nekvel of snuitkneep. Dit terwijl je 10-5 jaar geleden iedereen hoorde over positieve opvoeding en negeren van slecht gedrag. Elke vorm van fysiek straffen was strict uit den boze. Mijn vriendinnen hadden het ook over onderzoek dat aantoonde dat honden hele fysieke wezens en aanrakingen dus veel beter registreerden dan woorden.
Nu ben ik erg benieuwd of bokt deze ontwikkeling ook zelf meemaakt! Of toepast en dit durft toe te geven? Of om je heen ziet misschien?

Mijn specifieke vragen:

- Straf je je hond weleens fysiek?
- Zo ja, hoe vaak gebeurt dit per dag en bij welk gedrag?
- En hoe hard? Een flinke mep of een klein tikje
- Zo nee, waarom niet?

Ikzelf merk dat het erg ligt aan de hond; mijn vorige boxer heb ik nooit hoeven aanraken, terwijl mijn huidige labrador alleen onder de indruk is van een duidelijke tik.. :j

Alvast bedankt voor jullie wijsheid en sorry voor de lange post! :D


Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 15:43

Hannanas schreef:
Jeetje wat triest! Snuitkneep..tikken.., mijn inziens allemaal uiting van je eigen tekortkoming om met een hond om te kunnen gaan. Positief opvoeden, en positief grenzen stellen is nog altijd de vriendelijkste manier van samenwerken met je maatje.


Hi Hannanas! Dat is natuurlijk ideaal, een hond die direct luistert naar positief opvoeden en positief grenzen stellen.. Helaas geldt dit niet voor alle honden, zo ook bij de mijne niet :o

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 15:44

Martine_R schreef:
Ja hoor, als het nodig is (vooral in de pubertijd) pak ik ze wel eens in hun nekvel :P

Haha Martine, als ik dit bij mijn hond doe begint ze te kwispelen, dringt totaal niet tot haar door :P

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 16:07

lor1_1984 schreef:
Ik heb een motto die voor de opvoeding van en omgang met elk dier geldt:
Zo hard als het moet en zo zacht als het kan.
En ja, dat betekent dat een dier eens een tik krijgt maar waar het ff kan los ik het op met een stemcorrectie, vingerknip, blik of zachte aanraking. :)
En geloof me maar dat je met puur positief mijn hond niet terug op de rit had gekregen, dat was een compleet losgeslagen onbegrensde überpuber. :+


Helemaal met je eens! Sommige honden leren nou eenmaal niet zo, hoeveel geduld en goede intentie er ook is.

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 16:19

Melyoramel schreef:
Fysiek afstraffen vind ik dat weer erg zwaar klinken.

Ik ben van zoveel mogelijk positieve training, maar bij sommige dingen gaat dat even niet.

Om hem uit een focus te halen geef ik mijn hondje ook weleens een por of een duw. De aandacht terug vragen.

Maar soms ook wel harder. Van het weekend nog. Schoonouders hebben sinds kort konijnen (buitenhok met ren). De vorige keer zaten de konijntjes in het binnenhok en hond heeft er niet naar omgekeken.
Maar afgelopen weekend was konijn lekker in de ren en nu is mijn hond dat niet gewend. En hij liep al los want ik wist niet dat de konijnen buiten waren. Dus hondlief ging me toch eens flink jagen. Ik heb hem 2x geroepen en na 0 reactie heb ik hem toch ook even bij de nek vastgepakt, om hem uberhaupt te laten stoppen met jagen.
Even weggehaald bij de konijnen voor rust.
Daarna weer rustig er naar toe gegaan en met afleiding geprobeerd rustig bij de konijnen te laten zitten. Niet te dichtbij. Maar zijn focus was toch nog errug op de konijnen gericht, dus zal nog wel een paar sessies duren :')

Dus niet afstraffen, maar soms kan je niet anders dan toch iets fysieks bij je hond doen.

Afhankelijk van situatie en de hond zelf.
Naar mijn mening is er niet een zwart en wit in hondentraining. Er is niet één juiste manier. Bij de ene hond is het zus beter, bij de andere hond zo.


Oh jeetje hier een hele soortgelijke situatie! Mijn hond is altijd geobsedeerd geweest door het konijn en het konijnenhok. Een paar maanden terug heeft die somehow ergens een opening weten te vinden en ons konijn gegrepen. Ik was zo woest dat ik toen het konijn in huis heb gedaan en de hond een nacht heb opgesloten in het konijnenhok (waar hij maar net in past). Totaal niet verantwoord of diervriendelijk maar ik was ZO boos }> Als het om de veiligheid van mijn andere dieren gaat heb je aan mij gewoon de verkeerde :j
*hoopt nu dat niemand de dierenbescherming belt*
Laatst bijgewerkt door Amy111 op 14-05-19 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 16:23

Ja ik weet het, erg domme actie |o
Zal het ook nooit weer doen maar handelde totaal uit emotie..

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 16:58

alice0cullen schreef:
Ik heb onze oude hond toch eens een flinke trap verkocht, toen we haar net hadden liep ik eens langs een drukke weg en dit ging prima, tot er een vrachtwagen voorbij kwam en mevrouw ,denk maat duitse herder, er ineens achteraan wou jagen. Uit reactie heb ik haar een flinke trap verkocht. Ze heeft het nooit meer gedaan.
Later bleek dat dit dus een groot probleem was hadden oude eigenaren alleen niks over gezegd, die waren al lang blij van de hond af te zijn 8)7 . Heb het wel dus in een keer in de kiem gesmoord zeg maar dus heb er achteraf ook geen spijt van.

Snap ik Alice! Als de hond zelf in gevaar is (door bij auto's of paarden in de buurt te komen) of andere dieren in gevaar zijn door de hond, dan is de straf op dat moment naar mijn mening wel op z'n plek

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 08:59

Vind het erg interessant om te lezen hoe iedereen verschillend te werk gaat! Wat doen jullie precies met schooien en opspringen?? Ik heb dat eerst met consequent negeren of stemcommando proberen af te leren maar na maanden was er niets verbeterd.. Toen overgestapt naar een ferme tik op de neus en ze ging ze ineens met sprongen vooruit :j

En over het konijnhok... Ben daar helemaal niet trots op en vind het ook niet grappig. Zoals ik al zei was het een oliedomme actie en zal het niet meer gebeuren!

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 09:04

Lara_Silver schreef:
Dit dus. Er zijn honden waarbij fysiek contact volledig overbodig is, ik zie het bij de Golden Retriever van mijn vriend, daarbij is een hard woord als straf al meer dan genoeg. Helaas heeft mijn Shiba fases waarbij ze zoals hierboven goed beschreven niet altijd onder de indruk is van een mondelinge correctie, of er voor kiest een commando te negeren. Dan geef ik haar zonder schaamte een correctie waar ze wél van onder de indruk is. Het zou niet gekker moeten worden, ze heeft gewoon te luisteren. Geen werkhonden hier maar wel honden die overal mee naar toe gaan, die ik niet steeds aan de lijn wil houden en waarvan ik gewoon wil dat ze ten aller tijden sporen.

Hey Lara! Wat voor correctie geef je dan precies en hoe hard?

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 09:06

Kabayo schreef:
Amy111 schreef:
Vind het erg interessant om te lezen hoe iedereen verschillend te werk gaat! Wat doen jullie precies met schooien en opspringen?? Ik heb dat eerst met consequent negeren of stemcommando proberen af te leren maar na maanden was er niets verbeterd.. Toen overgestapt naar een ferme tik op de neus en ze ging ze ineens met sprongen vooruit :j

En over het konijnhok... Ben daar helemaal niet trots op en vind het ook niet grappig. Zoals ik al zei was het een oliedomme actie en zal het niet meer gebeuren!

Schooien vind ik een van de vreselijkste dingen. Heel veel mensen vinden dat schattig... totdat je broodje verdwenen is

Ik zeg luid en duidelijk foei en dan gaat ze spelen , slapen of gewoon de andere kant op kijken.
Opspringen geef ik een knietje.... := Niethard hoor. Meer dat ze de balans verliezen en wel op 4 benen moet staan. Oftewel omduwen


Zelfde hier! Schooien kan ik echt niet uitstaan, helaas is mijn labrador ontzettend food-minded :Y)

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 11:24

Kabayo schreef:
Sclimpre schreef:
Maar als de hond zit heb je daar toch allemaal geen last van?

Nee dat niet :P
Ik kom toch veel honden tegen die springen en voordat je de hond uberhaubt ziet springen ze al op je. Zulke honden kennen t woord zit vaak ook niet en luisteren er al helemaal niet naar als ze hyper zijn

Helemaal mee eens! Hoe corrigeer jij bij opspringen Kabayo?

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 14:38

LoveGlove schreef:
Oh met voeren test ik mijn hond graag. Ze moet zitten als het bakje vol brokjes op de grond staat en wachten totdat ik het commando geef dat ze mag eten. Dan pas mag ze eten. Dan voorkom ik dat ze zomaar keihard op het eten aanvalt

En tijdens het eten gaat ze bij ons de mand in. Tijdens lunch als ik thuis ben mag ze wel bij mij op schoot, maar ze mag niet schooien. Dat snapt ze om een of andere reden :')


Helemaal met je eens dat we het gezellig moeten houden! Mijn hond vliegt ook altijd op me af als ik brokken in z'n bak doe en begint dan ook wild op te springen :( Hoe corrigeer je als jouw hond begint met eten voordat het mag??

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 14:45

Popstra schreef:
Jeetje, ik heb 3 honden lopen. 2 Jack russels en 1 Presa de Canario. De laatste minder bekend maar dat is zeg maar een Spaanse boerboel, eentje die goed onder Apel moet staan dus.
Ik heb nog nooit mijn honden fysiek hoeven straffen. Nooit!! Hooguit een ruk aan de riem als dit nodig was.
Ik doe ook aan positief belonen bij goed gedrag en enkel een kwade toon in m’n stem als ze iets stouts zullen doen. Nou dat hebben ze dondersgoed snel door. Luisteren perfect en zijn super sociaal.
Ik vind het fysiek straffen een tekortkoming van de opvoeder. Dat gaat ook van kwaad naar erger.

Onze 3 honden eten ook gezamenlijk. Wachten keurig en doen niet lastig tegen elkaar ook. Hebben respect voor elkaar.


Ik vind dit een beetje makkelijk gezegd. Dat jouw honden makkelijk zijn en te trainen met alleen koekjes en foei betekent niet dat iedereen zoveel geluk heeft. Mijn lab doet ook alles voor een koekje maar ik erger me rot aan haar fixatie erop en dat ze niet luistert zonder. Af en toe een draai om d'r oren of snuitkneep en heb de dagen erna een hele brave hond :j Zonder koekjes.

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 16:30

Hutcherson schreef:
Ja die van ons krijgt echt wel eens op zijn donder. Maar daarnaast krijgt hij ook echt alle liefde en aandacht die hij verdient.


Uiteraard is aandacht super belangrijk! Maar ben vooral benieuwd hoe je hem dan precies op z'n donder geeft, hoe hard en hoe vaak?

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 16:40

xMalibu schreef:
Mijn hond krijgt zeker wel eens een schop voor z'n gat, een tik of een graai in zijn nekvel. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat altijd alleen maar lief zien en 'foei' zeggen niet bij alle honden voldoende is. Als puppy at hij dus bijvoorbeeld graag poep, zowel van zichzelf als van andere honden. Dus ik hem belonen als hij er een keer langs liep (maar dat gebeurde zelden) en foei en bah roepen als hij het wel deed. Dan wist hij wel dat hij fout was maar dan schrokte hij het alsnog heel gauw naar binnen. Dus toen de 'harde' aanpak, zodra hij poep ging eten pakte ik hem in zijn nekvel en riep ik foei en bah. Heb het een tijdje moeten volhouden maar daarna kon ik het alleen met bah af als hij er naar keek en nu doet hij het nóóit meer. Dan pak ik liever even iets harder door dan dat ik maanden foei blijf roepen zonder effect. Als hij dingen doet die echt niet mogen en wat hij ook donders goed weet, dan krijgt hij wel eens een tik of een schop. Laat ik voorop stellen dat ik m'echt niet in elkaar timmer of helemaal aftrap, ook niet zo hard dat hij er van gaat piepen. Maar toen ik hem als puppy kreeg was hij al best wel 'verpest'. Hij stal bijvoorbeeld regelmatig eten van de tafel en kwam hier steeds mee weg. Als ik dan zag dat hij naar de tafel sprong riep ik foei en laag, vervolgens moest hij bijvoorbeeld ergens gaan zitten of liggen om hem af te lijden. Bleef hij het dan doen, dan brulde ik een keer en dan wist hij donders goed dat hij fout was want dat was duidelijk aan hem te zien. Dus als hij daarna alsnog voor de 4e keer eten probeerde te pakken van de tafel dan kon hij een tik op zijn neus op een schop tegen zijn kont krijgen. Dan was het hem heel rap duidelijk en dan was hij er klaar mee. Ik heb dit max 5 keer zo hoeven doen en hij was er klaar mee. Als ik samen met hem ben doet hij het nooit meer, als er anderen zijn soms een keer omdat hij dan bij anderen een beetje kijkt hoever hij kan gaan. De eerste verjaardag waar hij bij was (toen had ik hem net) lief hij constant langs de tafel om vervolgens zijn bek stiekem op tafel te gooien en eten te stelen. Hij kon er gewoon niet bij zijn en moest buiten of in de bench want het was gewoon niet tegen te gaan, zeker niet met zoveel mensen. De tweede verjaardag dat hij er was (nu een jaar bij mij) heeft hij één keer met zijn hoofd richting de tafel gekeken en toen ik zei dat hij het niet in zijn hoofd moest halen droop hij af.
Als hij dingen doet wat écht niet mag en waarvan hij het ook donders goed weet dan kan hij dus bij mij wel een tik of een schop krijgen. Maar ook alleen als 'gewoon' corrigeren niet meer werkt terwijl dat gewoon zou kunnen. Zoals wanneer hij voor de 4e keer iets van de tafel wil pakken terwijl hij heel goed weet dat het niet mag.


Hier ook precies zo! :D Helemaal met je eens. Schop onder de kont doe ik eigenlijk nooit, denk puur omdat een flinke draai om de oren genoeg indruk maakt en dit is ze ook gewend :o
Moet zeggen dat ik niet zozeer onderscheid maak tussen wat voor ongewenst gedrag het is, niet luisteren is bij mij gewoon een tik. Of het nou schooien, niet af of aan de voet gaan of bijten/grommen is, ze krijgt altijd dezelfde correctie. Dit is duidelijk voor haar en denk ook niet dat honden onderscheid kunnen maken tussen heel fout gedrag en fout gedrag, correctie=Niet meer doen ~~}>

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 16:43

Kabayo schreef:
Ts wellicht is hondencurses beter voor je dan iedereen vragen hoe hard ze hun hond meppen...


Cursus ben ik ook zeker van plan Kabayo! Ik wil niet weten hoe hard je je hond mept, maar ik benieuwd naar de specifieke manier van opvoeden van mensen die niet alleen maar positief trainen, dat mag toch?

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 18:47

Ik vind deze reacties ook wel weer ver gaan...
Ja ik vind inderdaad dat een hond maar gewoon te luisteren heeft en heb inderdaad geen moeite met straffen. Maar dat betekent niet dat ik niet van mijn hond houd en dat maakt me ook nog niet gelijk een sadist... :( Je kunt het echt wel helemaal met mij oneens zijn maar laten we alsjeblieft respectvol blijven!

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-19 23:07

njiloj schreef:
Tuurlijk proberen we onze honden zo positief mogelijk te motiveren zonder straf.
Het zijn immers onze maatjes en vriendjes voor het leven.

Maar ook ik ben van mening dat een corrigerende tik af en toe op z’n plaats is.
Toen mijn hond begon met loslopen kwam ze 9 van de 10 keer netjes terug als ik riep of fluitte. Aangezien mevrouw dus geen straf kreeg die ene keer dat ze niet terug kwam, ging ze dit vaker doen. Natuurlijk ging dit van kwaad tot erger en werd ik soms totaal genegeerd als ze los liep, en dat kon voor gevaarlijke situaties zorgen. (Denk aan andere honden op het strand die agressief reageren op een kleine stuiterbal, een paard waar mevrouw blij op af gaat)
Ik heb op een gegeven moment een sleutelbos naar d’r gegooid, en raak. Het was denk ik vooral het schrik effect wat hem deed, maar als mevrouw niet luisterde om stemcommando om terug te komen, hoefde ik mijn sleutelbos maar te rammelen.

En zo heb ik nog wel meer voorbeelden. Ik heb mevrouw ook echt wel eens een tik op dr kont gegeven als ik dr betrapte met dr kop in de prullenbak.

Ik denk dat het erbij hoort. Als het positief niet kan, dan maar negatief.
Maar je hond opzettelijk pijn doen vond ik dan ook iets totaal anders. Het gaat naar mijn mening meer om het schrik effect, niet zozeer om de fysieke pijn.

En ach, de meesten van ons hebben zelf wast ook wel eens een tik van onze ouders gehad wanneer we echt te ver gingen.

Kop in de vuilnisbak ken ik maar al te goed hier! Grappig gezicht ook :) En dan die schuldbewuste kop als je binnenkomt _O-

Amy111
Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Je hond FYSIEK afstraffen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 07:45

Ik snap dat het overkomt dat ik m'n hond alleen maar aan het mishandelen ben, maar geloof me dat is echt niet waar. Ik houd ontzettend veel van haar en ze krijgt elke dag enorm veel liefde aandacht en speeltijd. Maar ik voed haar ook streng op, en nee ze is niet bang voor me, nerveus of agressief. Het is een hele blije maar ook hardleerse hond en ik wil graag dat ze altijd luistert.
De reden dat ik wil weten hoe hard anderen corrigeren is zodat ik bij mezelf juist kan kijken of ik het te hard doe en of dat dus een veelgebruikte manier van opvoeden is. Mocht nou iedereen zwaar tegen elke vorm van fysiek straffen zijn dan zou ik toch erg aan mijn vriendinnen en mijzelf gaan twijfelen. Maar ik merk in het topic dat er een fysieke correctie bij veel van ons wel werkt.
Daarnaast ben ik ook helemaal niet zo sterk, dus ik mag dan misschien relatief vaak straffen, ik denk niet dat ik mijn hond mishandel!
Ik snap dat je je zorgen maakt als je alleen een beeld vormt van onze strafmomenten, maar weet alsjeblieft dat er meer liefdevolle en speelse momenten zijn! Dit topic is uit interesse en om te kijken hoe streng ik ben vergeleken met de gemiddelde bokker!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers