Zijn ze bij het vliegtuig streng? (kg bagage)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misslono

Berichten: 146
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Nootstad =P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 14:40

Ik ga bijna altijd met het vliegtuig op vakantie, maarehh waar wegen ze je bagage dan? Ik let er nooit op hoeveel ik mee neem (:

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:44

misslono schreef:
Ik ga bijna altijd met het vliegtuig op vakantie, maarehh waar wegen ze je bagage dan? Ik let er nooit op hoeveel ik mee neem (:



Huh, dit moet je gezien hebben.
Als jij de koffer op de band zet is dat gelijk de "weegschaal" lijkt me raar als je dat niet ziet.
Het idd afhankelijk welke maatschappij je treft of wie er achter de balie zit.

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:20

Gewoon aardig toen tegen de mensen achter de balie, en als het alleen op de terugweg is, is het al helemaal niet zo´n ramp. Daar doen ze meestal niet zo moeilijk!

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:44

Per maatschappij is dit verschillend, maar de regel is dat je per kilo overbagage een bepaald aantal procent betaald van het goedkoopste vliegticket (enkeltje) op jouw vlucht...

Voorbeeld:
Je koffer mag 50 kg wegen. Je hebt 5 kilo overbagage. Het goedkoopste ticket kost €250,- Je betaalt 10% van het totaalbedrag per kilo. Dat is dus €25,- per kilo. Dat keer 5 (omdat je 5 kilo hebt) betaal je €125,- aan overbagage...
Het loopt dus aardig op... Scheve mond

Niet bij elke maatschappij zijn ze zo streng, soms mogen ze per passagier wel een kilo of 2 door de vingers zien... Maar zoals nu in het hoogseizoen moet je toch wel een beetje oppassen...

Fijne vakantie! Cool

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:07

Ik zet thuis altijd mijn koffer op de weegschaal, zo weet ik precies hoeveel de koffer weegt en of ik er nog wat uit kan halen of juist bij doen .

Ik hoef dus ook nooit bij te betalen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:00

Wij gingen ooit met 7 tassen/koffers naar Canada met zijn vieren, en kwamen met 9 terug. Zaten ruim over het gewicht heen, maar geen problemen gehad.
Voor niks mijn zware schoenen aan, zware handbagage enz Knipoog

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 00:38

Hmm, zo te lezen is het voor veel mensen niet duidelijk hoe het met overbaggage geregeld is.

Laat een ding duidelijk zijn: elke kilo extra gewicht in een vliegtuig kost een maatschappij geld!

Aangezien het financieel gezien met de meeste luchtvaartmaatschappijen niet al te best gaat, letten ook de grote maatschappijen op de kleintjes. Dat betekent o.a. dat er veel strenger op overbaggage wordt gelet in vergelijking tot een paar jaar geleden. Dus mensen die hier heel hard roepen dat ze in het verleden vaak veel te veel mee hadden en nooit wat bij hoefden te betalen, kunnen voor vervelende verassingen komen te staan. Des te zwaarder het vliegtuig, des te hoger het kerosine gebruik. Dus hogere kosten voor de luhtvaartmaatschappij! En dat heeft niets te maken met de heen of de terug reis.

globaal zijn de baggage regels als volgt: (ga even uit van economy class)

naar Amerika mag men 2 koffers per persoon meenemen, en daar is wel degelijk een maximum gewicht aan verbonden: max. 32 kilo per koffer. Zwaardere koffers kunnen namelijk niet op de normale manier afgehandeld worden. (om logistieke redenen) Je mag dus niet een koffer van 50 kilo en een koffer van 20 kilo meenemen.

Overige bestemmingen:
meestal 20 kilo per persoon, een koffer. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen op bepaalde bestemmingen is dat 23 kilo.

Een bijbetaling kan inderdaad heel erg hard oplopen. Normaal gesproken bedraagt de bijbetaling per kilo 1,5 procent van het officiele enkele reis tarief en niet van het goedkoopste enkele reis tarief, zoals eerder werd gezegd. Maar ook hier zijn uiteraard weer uitzonderingen op. en dat geldt zeker voor maatschappijen als basiq air, easyjet of chartervluchten.

Dus hou het gewicht wel in de gaten, anders kan je vakantie een stuk duurder uitvallen!

(by the way, heb zelf een half jaar ge-backpacked met een rugzak van 14 kilo, terwijl ik daarvoor altijd veel te veel meenam op reis, vaak kan het best, wat minder meenemen.)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:07

Wij gaan over een poosje ook vliegen. Ik heb in de voorwaarden gekeken wat ik mee mocht nemen, en dat was toch beste wel vee. 2 koffers pp en daar mocht volgens mij wel 30 kg per koffer in zitten. Er stonden ook max. afmetingen bij per koffer. Bovendien mag ik ook nog eens 8 kilo handbagage meenemen en dat vind ik ook heel veel.

Kun je anders niet wat van je koffer-bagage als handbagage meenemen? Het is echt hartstikke duur per kilo als je moet bijbetalen.

*edit* ik zie net pas het berichtje van Susan voor mij. Volgens mij is het idd 32 kilo per koffer. Dat vind ik best veel (nou ja, heb natuurlijk nog nog niet gepakt, maar 64 kilo pp klinkt als heel veel Bloos ).

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:23

My god, waar halen jullie 20kg vandaag voor een gewone vakantie!?! Ik ben 3 maanden in Mongolie geweest waar het -15 werd en ja, toen had ik 20 kg ja. Inclusief donsjack etc etc...
Op de terugweg had ik geloof ik 1,5 kg overgewicht en dat was geen probleem hoor. Vloog met China Southern Airlines.
Ken wel iemand die voor ca. 5kg overgewicht $75 moest betalen bij Aeroflot, maar daar vlieg je hopelijk niet mee Tong uitsteken

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:44

Ik red het altijd(6 keer gevlogen pas) met gewoon met rugzak echt als ik alles mee neem wat ik mee zou willen nemen kom ik altijd met een koffer terug waarvan ik de helf van de spullen geen eens gebruikt heb....

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:54

Elise schreef:
My god, waar halen jullie 20kg vandaag voor een gewone vakantie!?!


O, dat kan ik heel goed Knipoog Gewoon zoveel mogelijk meenemen, je wilt tenslotte kunnen kiezen op vakantie *LOL*

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:27

Ikga over 2 weken en ben al een beetje bezig om mijn koffer in te pakken, wel vroeg maar dat pak ik die kleren tenminste niet en hoef ik dus straks ook niet halsoverkop nog te wassen.
Maar ik mag 20 kilo meenemen en 5 kilo handbagage. Ik denk niet dat ik er aan kom en anders neemt mijn vriend de wat zwaardere dingen mee. Zoals de zonnebrand enzo, ik wil eigenlijk op 15 kilo komen dan kan ik ook nog wat mee terug nemen.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:31

Elise schreef:
. 5kg overgewicht $75 moest betalen bij Aeroflot, maar daar vlieg je hopelijk niet mee Tong uitsteken


wow dat valt me nog mee van Aeroflot dat ze daar zo streng mee zijn, al namen ze mij gratis mee dan stap ik nog niet in een vliegtuig van hun!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:33

hoezo want wat is er mis met die maatschappij? Ik vlieg er niet mee hoor, maar ben nu wel een beetje benieuwd.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:03

SAKKIA schreef:
hoezo want wat is er mis met die maatschappij? Ik vlieg er niet mee hoor, maar ben nu wel een beetje benieuwd.


Mijn vader werkte altijd bij de KLM (is nu met pensioen) en mijn broer vliegt bij Transavia en beide zouden nooit in een airoflot vliegtuig stappen. Het is over het algemeen niet het modernste waar ze mee vliegen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:55

Oh zo ja oke ik vlieg met MArtinair en ik hoef me toch geen zorgen te gaan maken he???
Ben al een beetje benauwd om te vliegen.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:05

teriema schreef:
mijn broer vliegt bij Transavia en beide zouden nooit in een airoflot vliegtuig stappen.


Misschien kom ik hem tegen Knipoog Fa vrijdag met Transavia Haha!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:51

Haagsemeid schreef:
Misschien kom ik hem tegen Knipoog Fa vrijdag met Transavia Haha!


als je piloot Hoek heet is het hem, in het engels wordt dat wel grappig dan heet hij Captain Hook Haha!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:08

ik ben net terug van vakantie, maar er werd in Nederland wel streng op gecontroleerd. ik vloog met een Turkse maatschappij en ik mocht 30kg mee nemen.

De 2 koffers van mijn vriend en mij samen waren op de heenreis 36,5kg en op de terug reis 41,5 kg. Haha!

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:14

Eerlijk gezegd kan ook ik er niet bij dat je 20 kilo in een koffer kan krijgen...
Wat neem je allemaal mee dan? Je complete beautycase incl fohn, 3 spijkerbroeken, 5 paar schoenen?

Ik ben ooit 3 maanden in Ierland gaan paardrijden, en ik kwam er niet eens aan (inclusief paardrijspullen!)

En inderdaad wezen backpacken 4 weken in griekenland. Welgeteld: 1 paar schoenen, 1 paar slippers, 3 hemdjes, 2 t-shirts, 1 trui, 1 lange broek, 2 korte broeken. En wassen als het vuil is.
Nou is dat wel erg karig, maar wees eerlijk, veel meer heb je niet nodig. En al neem je het dubbele mee, dan zit je aan de 10 kilo, hooguit! En daar kan je dan 2 weken mee vooruit...
Vakantie is toch geen modeshow?

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:38

miepmiep schreef:
En wassen als het vuil is.


Hallo, ik ben op vakantie !! Dan ga ik niet wassen ...
en zoals ik hierboven al zei, het is geen modeshow maar ik wil wel kunnen kiezen, niet dat ik verplicht ben om een bepaald shirtje aan te trekken Schijnheilig

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:50

teriema schreef:
wow dat valt me nog mee van Aeroflot dat ze daar zo streng mee zijn, al namen ze mij gratis mee dan stap ik nog niet in een vliegtuig van hun!


Ik heb de hele toenmalige Sovjet-Unie doorgevlogen met Aeroflot en ik leef nog Haha!
Ik kreeg ook af en toe de indruk dat niet alle vliegtuigen even betrouwbaar waren vooral het kleine propellor vliegtuigje waarme we het laatste stukje Siberië ingingen was geen onverdeeld succes. Dat vliegtuigje trilde zo hard dat iedereen spontaan kiespijn kreeg en we letterlijk moeren o.i.d. los zagen schieten Scheve mond
Ik ben niet snel bang maar wat was ik blij toen we eindelijk aan de grond stonden.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:11

ik heb nu precies 20 kg, maar denk dat ik mijn slippers eruit haal en in mijn handbagage mik..... kan ik er daan direct op lopen

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:01

Ohhh wat ben ik blij dat ik heel licht reis. Ik vlieg wekelijks voor werk en heb intussen wel gelerrd wat ik echt nodig heb en wat niet.
Geloof me 50% van wat jij in je koffer hebt zitten, ga je niet gebruiken.

LePopp

Berichten: 1111
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:36

Ik ben vorige week op vakantie geweest en een vriend van me had 25 kilo bij zich als ruimbagage, maar hij hoefde niets bij te betalen...