[FOTO]afwisselend Madagaskar

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

[FOTO]afwisselend Madagaskar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 14:00

In de kerstvakantie 2022/2023 hebben we in 3 weken een rondreis gemaakt door Madagaskar. We hebben dit geboekt met een organisatie (Matoke Tours, de Madagaskar Zuid en Noord uitgebreid).
Normaal reizen we altijd zelf op de bonnefooi door een land en zoeken we ter plaatse accommodaties, dus dit was onze eerste georganiseerde reis. Deze reis was met een eigen chauffeur en bij ieder natuurpark kreeg je een (lokale) gids mee die je over het park vertelde en meehielp de dieren te spotten.
Vooraf lazen we dat dit de beste manier is om door Madagaskar te reizen en onze conclusie is dat dit voor dit moment (nog) klopt.
Het toerisme is nog in ontwikkeling dus er zijn nog weinig slaapplaatsen. De (huur)auto's hebben +400K aan km's en gaan inderdaad waarschijnlijk wel een keer kapot, waarbij mobiel bereik of een garage in de buurt niet altijd vanzelfsprekend is (wij stonden 3x stil). Engels wordt nauwelijks gesproken dus een chauffeur die de taal spreekt en je kan helpen is dan echt heel fijn! Én misschien wel het meest belangrijk; op deze manier help je enorm veel mensen aan werk én zie je zo veel meer dieren als wanneer je zelf zou gaan lopen.

Wij waren enorm verrast door de diversiteit aan landschappen, de enorme hoeveelheid dieren die we te zien kregen en de enorm lieve mensen. Madagaskar is één van de armste landen ter wereld en daarnaast nog niet zo heel lang zelfstandig. Ik kon niet wennen aan het feit dat de inwoners ons daardoor bijna koninklijk behandelde. Kinderen rennen naar je toe, in de hoop op wat te eten of een bijdrage aan hun schoolgeld. Wij hadden ter plaatse wat schriften en pennen gekocht en hier waren ze dan zo blij mee.
Ga je naar Madagaskar ga je armoede zien en meemaken, toch voelde voor ons dit juist als een vakantie waarbij we echt een grote groep mensen een fijne kerst hebben kunnen geven.

15 foto's is natuurlijk te weinig voor dit waanzinnige land dus later zullen er in nieuwe posts nog bij komen :)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]


Leo
Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [FOTO]afwisselend Madagaskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 14:09

Wat een ervaring zeg, zo een die je je leven lang mee neemt. Heel indrukwekkend lijkt me, in goede en minder goede zin. Wat fijn dat jullie iets voor de mensen hebben kunnen beteken.

Hele gave foto's!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Earth
Berichten: 7737
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [FOTO]afwisselend Madagaskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 16:21

Wauw wat een indrukwekkende foto's. Je leest ook wel eens over dat Madagaskar onveilig is, daar nog wat van gemerkt? Het staat al lang op ons lijstje, dit schuift 'm wel wat meer omhoog :D

Earth het reisbureau.

Emj_23
Berichten: 1153
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [FOTO]afwisselend Madagaskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 16:36

Heel gaaf! Ik ga in oktober met Matoke op vakantie. Voor mij mijn allereerste groepsreis ( regel het normaal ook liever zelf) Madagaskar staat hier nog op de Bucket list.
Mag ik vragen wat jij aan camera/lenzen hebt meegenomen? Want het is je gelukt het klein spul op de foto te krijgen heel tof!

hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: [FOTO]afwisselend Madagaskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 16:52

Wow, wat gaaf!

Keep calm and love horses

boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 18:50

@Leo: 100% waar! We reizen veel, maar ik heb nog geen land gezien welke je met Madagaskar kunt vergelijken. De manier van leven is zó extreem anders als bij ons.
Om wat voorbeelden te noemen: slechts 30% van de mensen heeft een wateraansluiting in huis. De rest moet uit huis om water te gaan halen.
Vrijwel álles wordt met contant geld betaald. Wij maakte de fout om bij de start maar een paar honderd euro te gaan wisselen, en vervolgens wat excursies via het 1e hotel bij te boeken. Daar konden we dus niet pinnen, maar een pinautomaat in de buurt was er ook niet. Dat was dus even een dag of 3 op ons geld letten voordat we wél terug geld konden pinnen. Heel bizar om op je geld te moeten letten terwijl je gewoon genoeg op dat plastic kaartje hebt staan, maar er niet bij kan :))

@Earth: Dankje! Qua onveilig gevoel ja en nee. Onze chauffeur liet ons bv niet in lange rijen aansluiten bij de bank, dat vertrouwde hij niet genoeg (een paar dagen in de maand is het "pay day" voor de ambtenaren, deze staan dan in lange rijen bij de bank om hun salaris op te nemen). In het donker kregen we ook wel het advies om niet buiten het hotel te gaan, we moesten 1x 's nachts met een taxi naar het vliegveld en dan zie je dus in de hoofdstad wel wat junkies lopen waar ik idd liever niet tussen loop als "rijke".
Maar verder heb ik me echt geen moment onveilig gevoeld! De mensen zijn enorm gastvrij! We hadden veelal natuurlijk onze chauffeur bij dus dat geeft ook al veel vertrouwen. 1x stonden we met pech en had hij geregeld dat we alvast vooruit werden gebracht naar het dorpje, waar hij ons later op zou halen zodra de auto gesleept en gerepareerd zou zijn. Daar liepen we dus "los" zonder begeleiding en ben je ook echt wel de attractie van het dorp, maar dan juist wel in de positieve zin dat ze het super leuk vinden om een praatje te maken (indien mogelijk). Wij werden uiteindelijk door onze gids van de vorige dag opgevangen bij hem thuis waar we een uur of 2 hebben gezeten bij zijn familie en ze alles wilde weten van hoe wij woonde en ons leven eruit zag (en andersom), súper leuk!!

[ img ] Zo ziet zo'n dorpje er dan uit

@emj: Dankje. Ik heb geen spiegelreflex maar een compact camera! Wel een hele goede, een Sony RX10 IV. Deze heeft een vaste 24-600 mm lens en daardoor hoef ik dus niet met meerdere lenzen te sjouwen, wisselen kan ook niet. Prima voor op reis!

boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 18:54


Steefz
Berichten: 2081
Geregistreerd: 26-10-13

Re: [FOTO]afwisselend Madagaskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 18:58

Wat een prachtig fotoverslag! Madagaskar stond al hoog op mijn lijst, maar nu helemaal. :D
Bedankt voor het delen!

Emj_23
Berichten: 1153
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [FOTO]afwisselend Madagaskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 19:04

Super leuk om te lezen. Goed om te weten vd camera. Een collega stelde dat ook al voor. Toch eens naar kijken een compact camera. Hoe waren de reis dagen?

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]afwisselend Madagaskar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 19:10

Wat een gaaf landschap zeg. Hele mooie plaatjes!

Ik ben wel benieuwd wat zon reis gekost heeft.

boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 22:02

@Steefz en anderen: zeker gaan! Je verwachtingen zullen echt overtroffen worden! En het land kan rondreizend toerisme heel goed gebruiken.

@emj prima te doen! We hadden een paar dagen met veel kilometers, en door de slechte wegen duurde die ritten wel uren. Maar met wat fotostops of een wandeling halverwege prima te doen. Verder qua wandelingen en de rest vh programma was er heel veel ruimte voor eigen inbreng. Er was niet perse een eindtijd dus als we langer wilde lopen was dat geen probleem. Zo stelde een van de gidsen voor om behalve de hike s ochtends & s avonds, s middags ook nog naar een vanille plantage te gaan. Op de terugweg was er een voetbalwedstrijd aan de gang waar we nog een goed uur naar hebben staan kijken. Er werd vooraf ook steeds gevraagd “wat we wilde zien” qua dieren dus, ons antwoord was “de natuur.. en wat we aan dieren zien is bonus”, dat waren ze duidelijk niet gewend haha. Maar dat maakte de gidsen ook heel relaxed, dus we konden rustig een kwartier bij dezelfde groep Maki’s blijven als we dat wilde.

@prairy deze reis kost zo’n 4300,- pp excl tickets en eten/drinken (deels inbegrepen) Onze tickets kochten wij vrij kort van te voren en daardoor betaalde we de hoofdprijs helaas, dat kon zeker goedkoper. Qua eten is het echt niet duur. Wij hebben ook nog een paar extra excursies gedaan bij het 1e en laatste hotel (hier hadden we wat vrije ruimte in het programma). Bij het eerste hotel betaalde we daar veel te veel voor (80,- pp voor een halve dag), bij het laatste hoge betaalde we voor een soortgelijke excursie €17,- pp dus die eerste waren we wel afgezet haha. Ik denk dat we qua kosten ter plaatse wel uitkwamen met +- €400,- per week voor zn 2en.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mOamm, turtlelito en 91 bezoekers