Albanië [Durrës]

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ntlie_
Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Albanië [Durrës]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-23 14:06

:wave:

In juli ga ik samen met mijn zoontje en een vriendin naar Albanië.
We zitten aan zee in het stadje Durrës. We gaan 5 dagen en eigenlijk voornamelijk voor het strand.
Ik weet dat het zuiden van Albanië mooier is, maar voor deze vakantie heb ik ook wel wat punten op mijn to-do/see lijst gezet. :D

Omdat het toerisme in Albanië nog best wel in opkomst is, ken ik niet heel veel mensen die er zijn geweest.
Ben benieuwd of er bokkers zijn die hier op vakantie zijn geweest en nog tips, tricks en must see's hebben. :D


Minoes
Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Albanië [Durrës]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:52

Wat leuk! Albanië staat ook hoog op mijn lijstje.
Helaas heb ik geen tips voor je, maar ik lees graag even mee.

Veel plezier alvast! :D


SnuitjeLove
Berichten: 1052
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:42

Ik ben er in 2018 wezen backpacken voor 3 weken door het hele land. Wat wil je weten? Dürres was wel het meest touristische stadje wat we gezien hebben, een beetje het Lorret de Mar van Albanië.

loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 22:45

Wij zijn vorig jaar in Albanie geweest. Ik vond het een prachtig land met hele vriendelijke mensen.
Wij zijn alleen niet in durres geweest, maar meteen naar beneden gereden vanaf tirana.

Schuur_
Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Albanië [Durrës]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 05:52

Ik ben een paar jaar geleden in Albanie geweest en het was heel leuk. Ook een paar dagen in Durres geweest. Wat me daar van bij is gebleven zijn de resorts vol russen maar geen idee hoe dat nu is natuurlijk en het vele afval op het strand. Wel is het eten er heerlijk en goedkoop en de mensen super aardig. Er is veel te zien en de natuur is prachtig.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Ballard_L
Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Albanië [Durrës]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 06:41

Albanië is geweldig, maar ik vond de kust veel te toeristisch en totaal niet hoe Albanië echt is. Wij hebben bijna 2 weken door Albanië gereden en vonden vooral het bovenste stuk en het binnenland fantastisch. Dus ben er wel geweest, maar niet in Dürres :') Dus mega waardevolle reactie dit haha

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Karin
Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:00

In de zomer van 2017 was ik in Albanië. Ik had drie overnachtingen in Tirana en ben tussendoor een nachtje naar Dürres geweest. Ik was gewaarschuwd ;-) maar ik wilde toch even naar de kust. In mijn digitale fotoalbum van destijds zie ik dat ik het 'Sh*thole am See' noemde :o (uiteraard ligt het 'am Meer', maar dit allitereert wel lekker).

Het oude stadje vond ik wel leuk, met aardig wat Romeinse resten (toren, amfitheater). Mijn overnachting had ik in het nieuwe gedeelte. Sfeerloos is niet eens het juiste woord, ik vond het erger dan dat. Veel onafgebouwde betonblokken in Oostblokstijl, en wat wel af was deed hard zijn best om op slechte Spaanse badplaatsen te lijken. Inmiddels zijn we natuurlijk wel zes jaar verder, dus wie weet is het nu een stuk beter. Ik was eerlijk gezegd blij dat ik de volgende ochtend terugging naar Tirana :o

De host van mijn B&B had er nog wel wat van weten te maken voor zijn gasten ;-)

[ img ]

Als je er voornamelijk voor het strand naartoe gaat kan er weinig misgaan, denk ik. Maar wil je nog wat meer zien, dan raad ik je een dagje Tirana aan (eventueel ook met de kabelbaan de berg op voor een mooi uitzicht). Tirana ligt op nog geen drie kwartier rijden en destijds gingen er dagelijks vele minibusjes die nauwelijks wat kostten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:03

Ik ben er ook in 2018 geweest. Skoder, Tirana, Vlorë, Ksamil, Sarandë. Durres heb ik wel gezien toen ik erdoor kwam met de bus.

In Tirane ben je vrij snel. Daar is ook wel het één en ander te zien. Mocht je in de geschiedenis willen duiken dan raad ik de BunkArt's aan. Die gaan in op de geschiedenis van Albanië. Wel even wat warmere kleding meenemen want je zit onder de grond in de bunkers.

Karin
Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:07


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ntlie_
Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Albanië [Durrës]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-23 09:05

Haha oeps, is niet veel goeds wat ik lees over Durrës... :')
Wij wilden vooral zon zee strand voor mijn zoontje van 2, dus dat komt daar wel goed denk ik.
We hebben een auto dus willen in de ochtenden wel op pad. Hoe is jullie ervaringen met autorijden daar?

Karin
Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Albanië [Durrës]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:08

Geen ervaring met autorijden daar. In Tirana had ik geen auto nodig en naar Dürres ging ik met zo'n minibus.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:12

autorijden is prima te doen als je niet bang bent :D
In de grote steden is het erg hectisch. Ze houden zich ook niet echt aan de verkeersregels, wie het hardst rijdt heeft voorrang lijkt het.

Daarbuiten is het verkeer veel rustiger en prima te doen.

Stinkmodder
Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: Albanië [Durrës]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:14

Wat heerlijk dat jullie op vakantie gaan!

Ik vond het autorijden in de steden in Albanië niet zo chill. Erg chaotisch en ze reden behoorlijk snel. Maar buiten de steden was het prima!

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:15

Karin schreef:
Geen ervaring met autorijden daar. In Tirana had ik geen auto nodig en naar Dürres ging ik met zo'n minibus.

Inderdaad, prima te doen met de minibusjes. https://albanie-info.nl/vervoer/reizen-per-bus/

auto: ach, het is niet als Nederland, maar je komt er wel uit :)

Ballard_L
Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Albanië [Durrës]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:48

Zeker ervaring met auto rijden in Albanië. Steden zijn chaotisch en naast wat goede wegen aan de kust, zijn de wegen zeer slecht. Maar dat is echt de charme van Albanië :P

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:56

Ballard_L schreef:
Zeker ervaring met auto rijden in Albanië. Steden zijn chaotisch en naast wat goede wegen aan de kust, zijn de wegen zeer slecht. Maar dat is echt de charme van Albanië :P


Wij vonden de wegen eigenlijk opvallend goed. Het leek alsof er de laatste jaren veel geïnvesteerd was in het wegennet

Ballard_L
Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:23

loulou schreef:
Ballard_L schreef:
Zeker ervaring met auto rijden in Albanië. Steden zijn chaotisch en naast wat goede wegen aan de kust, zijn de wegen zeer slecht. Maar dat is echt de charme van Albanië :P


Wij vonden de wegen eigenlijk opvallend goed. Het leek alsof er de laatste jaren veel geïnvesteerd was in het wegennet


Oh grappig! Wij waren er in 2019, dus wellicht hebben ze veel gedaan aan de weg daarna. Maar vooral in het binnenland heb je echt wel wegen waar je alleen met 4x4 kan gaan rijden, anders kom je niet boven.

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:00

Wij hadden een huurauto met een 1.0 motor en zijn eigenlijk overal gekomen. :D
Wij waren er vorig jaar, echt veel nieuw asfalt gezien. Dus ik denk dat het dan inderdaad van de laatste jaren is

loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:06


midori
Berichten: 665
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:20

Ik ben ook 3 keer in Albanië geweest, twee keer alleen helemaal in het noorden en ben het hele land door gereden van Noord naar zuid, maar ook niet in Dürres behalve Berat hebben wij alle touristische plaatsen ontweken en we waren met een Defender dus juist de slechte wegen opgezocht haha. Maar de hoofdwegen zijn gewoon goed.

Albanië is echt een van mijn favoriete landen in Europa. Heeft eigenlijk alles. De mensen zijn heel aardig maar de politiek is echt heel er corrupt met belachelijk grote contrasten tussen rijk en arm. Dus de mensen zijn heel er ontevreden met de overheid. Des te aardiger naar touristen!

Meest shocking statistiek: twee jaar geleden was de gemiddelde loon/maand rond de €400/maand. Maar brandstof is net zo duur als het gemiddelde Europese land, en toen wij daar vorig jaar waren zelfs een van de duurste landen.

Point being, super interessant land met mensen die veel te bieden hebben. Probeer dus echt wat locals te steunen en weg te gaan van de hele toeristische gebieden als je dat lukt! Veel plezier!!


midori
Berichten: 665
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:26

loulou schreef:
Ons filmpje voor de liefhebber

https://youtu.be/oYzM7GZ_JPU


Leuk filmpje, ik herken een aantal plekken! Ik wil spontaan weer terug :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, Anoukjuuuhh, carola, Charlotte446, Elastiek, Hannanasjuh, Hetwaszoiets, mvdende, Sandyislief, SemrushBot, SnuitjeLove, Syzygy, Temeraire en 93 bezoekers