Roadtrip door Zuid - Engeland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Roadtrip door Zuid - Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 22:26

Ik zit nu wel erg in twijfel om dan toch niet een roadtrip door Duitland of België te gaan plannen. Voor Engeland heb je natuurlijk een paspoort nodig en als 6 dagen toch te kort is, is het natuurlijk zonde!

Annash
Blogger

Berichten: 26510
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Roadtrip door Zuid - Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:28

In zes dagen kun je echt veel zien, en prachtige dingen! Maar je moet niet alles in 1 willen proppen. Dan vind ik zelf dat je heel Zuid Engeland te kort doet zeg maar. :) Kun je beter ZO of ZW kiezen, een van de twee. En dat zou ik je dan absoluut aanraden. Het is zo mooi, en echt niet te vergelijken met Duitsland of Belgie.

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:31

We zijn wel iets verder nog naar zuidwest gegaan dacht ik, verste overnachting was Gorran Haven (té schattig kuststadje)
https://maps.app.goo.gl/uViiM8derRgkwBFt7?g_st=ic

We zijn op dinsdagavond vertrokken en namen de volgende zaterdag weer de boot terug. Ongeveer 12 dagen dus. Terugreis hadden we de boot overdag maar dat voelde echt als een verloren dag, zou toch weer de nachtboot nemen. Nu reizen wij wel met onze zoon van toen één jaar.


Overnachtingen kijken we gewoon hoever we ongeveer willen rijden, welke plaatsen er sfeervol en geschikt uit zien en wat voor Airbnb/booking.com opties er zijn. Doen we eigenlijk voor al onze reizen en bevalt ons eigenlijk altijd heel goed :)

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 22:33

Ja je hebt gelijk. Dat is ook zonde. Als ik de plaatjes op google.nl mag geloven vind ik Zuid - west England mooier. Ik ga kijken of ik daar een leuke route kan maken. :) Waar kunnen we dan het beste starten als we Zuid - west aanhouden?

@rianneH wat is een beetje een normale afstand die je per dag aflegt?

Annash
Blogger

Berichten: 26510
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:37

Oh, die route gaat ab-so-luut lukken! Dan moet je gewoon lekker via de snelweg, gas erop, hopsa! Komt helemaal goed. :)

Ik geloof dat Bath + the Cotswolds onder ZW valt ook, dat wil ik je wel aanraden. :) Verder denk ik dat Devon en Cornwall erg mooi zijn (hoor je altijd overal), misschien een stop in New Forest erbij pakken ook. Verder laat ik het over aan de mensen die meer/dieper in het ZW geweest zijn dan dat - ik ben niet echt voorbij the Cotswolds geweest. Een keer Exeter, geloof ik.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Roadtrip door Zuid - Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 22:41

En Noord west Engeland start in Dover?

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:43

Wij probeerden maximaal 4 uren aan één stuk te rijden, soms stopten we eerder als de kleine onrustig werd, of reden we juist langer door als ie goed in slaap was.

Eerste dag deden we bijvoorbeeld aankomen in Harwich, dan via Royal Tunbridge Wells (bij toeval, gewoon kijken waar we konden lunchen en daar gestopt) via de Seven Sisters naar Portsmouth gereden. Daar kwamen we tegen het avondeten aan toen, spullen uitpakken en klaar zetten en daarna een pub gevonden om te eten.

Annash
Blogger

Berichten: 26510
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:45

Noord West? Dan kun je beter een ander boot pakken. Die naar Hull zou ik dan doen. Dan absoluut naar York, en Yorkshire Dales + Lake District. Dan kun je ondertussen toffe stops maken! Dat gedeelte ben ik dan weer een stuk meer geweest.

Ik heb zelf o.a. Newcastle gewoond (maar ook in de West Midlands, het oosten van Engeland, en Londen), het noordoosten van Engeland is ook echt fantastisch. Dan kun je in IJmuiden op de boot naar Newcastle en zo doorrijden. Echt geweldig. Mocht je daar eindigen, dan wil ik wel helpen met het uitstippelen van je route aangezien ik daar erg goed bekend ben. :)

Toevoeging: ik heb laatst gekeken voor de boottochten en die waren wel mega duur op het moment (voor juli was dat), dus wellicht past dat niet binnen je budget. De prijzen waren echt belachelijk. :o Dan is de boot bij Dover een stuk goedkoper.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 22:50

Echt heel stom, maar ik kan helemaal niet goed uit google komen wat nu precies onder Zuid - West England valt. Welke plaatsten ed. Kloppen de Graafschappen Dorset, Cornwal, Devon?
Laatst bijgewerkt door Herfstblad op 13-05-23 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Berichten: 26510
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Roadtrip door Zuid - Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:52


Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Roadtrip door Zuid - Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:58

Hou je ook niet te strak aan zo'n kaartje of omschrijving. Als je graag Southampton of Cardiff mee zou willen pakken maar dat valt er net buiten, lekker doen. :)

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 23:06

Dank je wel! Dus voor de rust en natuur moet ik inderdaad richten op Dorset, Cornwall, Devon.
We willen inderdaad ca 4 uur per dag rijden. Vind ik wel een mooi evenwicht. 4 uur rijden, 4 uur relaxen. Heb je toch 8 uur vol.

Ik heb 7 dagen vakantie. Wellicht kunnen we de nachtboot op de avond van mijn laatste werkdag op vrijdag pakken. (ik ga liever direct weg, dan direct weer aan het werk denk ik)

Dan hebben we dus de zaterdag vroeg in de ochtend de trip naar het begin punt.
Dan van zondag t/m donderdag de echte vakantie reis dagen en dan begint vrijdag de reis terug.
Ik denk dat ik dat eigenlijk wel een prima aantal dagen vindt. Twijfel alleen nog over dat we toch niet die zaterdag dan weg gaan en dat alles een dag opschuift en we zaterdag terug komen. Dan heb ik de zondag nog en dan terug aan het werk. Wij moeten in de avond als we die nachtboot nemen ook nog wel 3 uur reizen en dan zul je net zien loopt het op het werk allemaal uit.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 00:00

Cornwall en Devon zijn prachtig. In Cornwall ken ik vooral de omgeving van Truro, Perranporth (heel mooi strand!) en Falmouth goed. Verder naar het zuiden ben ik eigenlijk nooit geweest, dat is ook wel ver voor de tijd die je hebt (maar wel mooi, geloof ik). Het stukje Devon onder Exeter is ook mooi (Exmouth, Teignmouth, die kust daar), maar in Devon zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar de kust van Noord Devon (Ilfracombe, Woolacombe), dat is ook niet zo ver weg.

En, nogmaals bevooroordeeld :D , maar Somerset is ook erg leuk, dat is meer landelijk en geen kust. Rond Shepton Mallet is een leuke omgeving, Wells is erg leuk voor een paar uurtjes en daarboven heb je de Mendip Hills AONB (en daarboven Chew Magna/Chew Valley/Chew Lake <3 ).

De meeste grotere steden in die omgeving kun je imo links laten liggen, op Bristol en Bath na. Ik heb 8 jaar in Bristol gewoond, dus mocht je vragen hebben over die omgeving, kom maar door!

Je zou zoiets kunnen doen, dan rij je wel dezelfde weg heen en terug van en naar Cornwall (er is volgens mij ook maar 1 weg Cornwall in :+ ):

Afbeelding

Je zou er ook voor kunnen kiezen om Cornwall te skippen, want eigenlijk is Devon bijna net zo mooi en beter bereikbaar. Als je bijvoorbeeld op zaterdag tot Bristol rijdt en daar overnacht, dan zondag naar Ilfracombe/Woolacombe (zo'n 2 uur rijden), maandag naar Bude (uurtje rijden), dinsdag naar Dartmoor Nationaal Park (uurtje rijden), woensdag naar Chew Valley/Mendip Hills (2 uurtjes rijden) en donderdag naar Wells/Somerset/Bath (halfuurtje/uurtje rijden):

Afbeelding

Dan ben je tussendoor ook niet zo extreem veel tijd in de auto kwijt.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 00:07

Annash schreef:
Oh, die route gaat ab-so-luut lukken! Dan moet je gewoon lekker via de snelweg, gas erop, hopsa! Komt helemaal goed. :)

Ik vraag mij af of dat een leuke vakantie is. Zes dagen op de snelweg crossen. Mooie plaatjes kun je beter thuis bekijken of wanneer je geïnteresseerd bent, er over lezen.
Ik heb wel ooit een wandelvakantie in Cornwall (Lands end) gedaan, langs het kustpad. Wel mooi!
Voor een zesdaagse reis zou ik liever in Europa blijven. Genoeg moois te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 00:18

senna21 schreef:
Annash schreef:
Oh, die route gaat ab-so-luut lukken! Dan moet je gewoon lekker via de snelweg, gas erop, hopsa! Komt helemaal goed. :)

Ik vraag mij af of dat een leuke vakantie is. Zes dagen op de snelweg crossen. Mooie plaatjes kun je beter thuis bekijken of wanneer je geïnteresseerd bent, er over lezen.
Ik heb wel ooit een mooie wandelvakantie in Cornwall (Lands end) gedaan, langs het kustpad. Wel mooi!
Voor een zesdaagse reis zou ik liever in Europa blijven. Genoeg moois te zien.
Het VK is Europa. :+ En Annash bedoelt niet zes dagen over de snelweg scheuren, maar met de snelweg naar je startpunt in het westen gaan en het vanaf daar rustig aan doen.

Nature93: Eigenlijk kun je overal in Engeland wel rust, ruimte en natuur vinden. Ik woon 20 minuten ik Cambridge vandaan en zelfs dat is al compleet anders, veel stiller, dan Cambridge zelf. Idem met bijvoorbeeld Berkshire: een uurtje bij Londen vandaan en je bent echt op het platteland. Ik denk dat het daar misschien nog wel rustiger is in hartje zomer dan in Cornwall, dat een populaire vakantiebestemming is. :')

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 00:24

Ik heb wat gespeeld met google maps. Of ga ik nu helemaal de verkeerde richting op? :+
Hoe weet je nu vanaf een scherm waar het mooi is? ;)

Afbeelding

Afbeelding

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 01:01


paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Roadtrip door Zuid - Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 06:00

Wij zijn vorig jaar richting Hastings geweest voor 1 week via Duinkerk-Dover.
Ik heb in Bexhill vrienden wonen waar ik graag weer eens langs wou gaan.

En in deze omgeving kwam ik vaak als kind zijnde dus wou ook graag herinneringen gaan ophalen.

Maar Rye, Hastings, Eastborne & Brighton zijn prachtige badplaatsen om te bezoeken.

Wij hebben in Duinkerken een (goedkoop) hotel gepakt voor de nacht en smorgens vroeg richting Dover gevaren.
Voor mij is het 4 uur rijden naar Duinkerken maar door mijn ziekte is het lang moeten sturen echt een opgave.

Wij gaan dit jaar dus ook via Hoek van Holland-Harwich reizen al is dit een stukje duurder dan via Duinkerken.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 09:46

Nature93 schreef:

Ja, maar wat hebben die knuppels toch allemaal met de M25?? Echt, daar wil je niet zijn en het is ook nergens voor nodig!

Als je dat stukje aanpast met als uitgangspunt de route die ik eerder beschreef, heb je een leuke, behapbare trip waarbij je een hoop leuke dingen kunt zien en doen.

Pak de nachtboot HvH - Harwich; stukje M25 naar Tunbridge Wells, dan soort van de route die ik eerder beschreef, deze route vervolgen en dan via Dover of opnieuw Harwich terug.

Bedenk dat de nachtboot je gewoon een dag vakantie oplevert! Je reist terwijl je slaapt! Het scheelt je gewoon 250km rijden.
Ik vind Hvh - Harwich prut vanwege z'n vaarschema maar in jouw geval is de late vertrektijd een voordeel vanwege de aanrijtijd naar HvH. Kijk even goed op Maps; de route naar HvH is veranderd en dat schijnt niet elke TomTom te snappen. Volg de borden!!

Boek geen ontbijt op de boot maar duik meteen de A120 op, rijdt een half uurtje en stop dan voor een Full English bij een pub. Dan heb je een echt Engels Ontbijt voor minder dan op de boot! Neem eventueel een paar krentenbollen mee om iets achter de kiezen te hebben voordat je van boord gaat.

Maps zegt dat het 160km is naar Tunbridge Wells; reken op dik 2 uur rijden (in tegenstelling tot Maps) maar met de vroege aankomst sta je rond 10.00u in Tunbridge. (UK-bewoners: is de M25-tunnel nog tol?)

Tot slot: maak je geen enkele illusie, je gaat max de helft zien van wat je zou willen zien en misschien 10% van wat er te zien is. Besteed dus je tijd aan wat je wel wil bekijken, maak keuzes en kom gewoon nog eens (en nog eens en nog eens) terug voor de rest.

Wij komen al 20 jaar in GB; vaak meerdere keren per jaar; ik schat dat wij 2/3 gezien hebben van wat we willen zien, met de kanttekening dat ik geen enkele illusie heb over wat ik niet weet in GB.
Je hebt nog even }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:05

Ja, Dartford Crossing is nog tol idd. :j

Tegen TS wil ik vooral zeggen: overdenk het niet teveel. HvH - Harwich is inderdaad niet de goedkoopste overtocht, maar wat ikke zegt: het levert je een dag extra vakantie op. Je slaapt op de boot, komt 's morgens uitgerust aan en kunt meteen fris van start, in plaats van dat je een dag kwijt bent aan het reizen en niet kunt wachten tot je in je hotel bent zodra je aankomt in Dover. Cornwall is prachtig, maar dat zijn Berkshire en Kent ook. Engeland loopt niet weg; als het je goed bevalt, kun je volgend jaar weer terug. :)

Ik pak soms een niet-snelwegroute langs Londen als ik naar het zuiden moet voor werk en zelfs dan vergaap ik me regelmatig over hoe mooi het is. Idem als ik naar het westen of noorden rijd en een deel over landwegen moet. Deze foto heb ik bijvoorbeeld recentelijk gemaakt toen ik terugreed van Cheltenham naar huis:
Afbeelding

En dit was een paar jaar geleden bovenop Watership Down in Hampshire toen ik in Kingsclere woonde aan de voet van Watership Down:
Afbeelding

Afbeelding

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:24

Mooie plaatjes Mkango :j

In sept komen we ook weer. De beurs is iets naar het noorden verplaatst, in Grantham.
Als de caravan mee gaat, gaan we over HvH - Harwich dagboot want dan mag de sleurhut gratis over :$ maar het kost je inderdaad een dag; dat is een afweging. Daarom gaan we ook wat langer, dan is het niet zo erg.

Mooie plaatjes is geen punt in GB:

Afbeelding

Even zoeken waar dit niet-huis ook alweer stond.

edit: Lyveden house nabij Oundle

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Roadtrip door Zuid - Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:59

Ik lees mee. Ik ga deze zomer die kant op. Met de boot van Duinkerke naar Dover. 4 nachten een huisje in Kent en dan een week in de Cotswolds.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 11:26

Emj_23 schreef:
Ik lees mee. Ik ga deze zomer die kant op. Met de boot van Duinkerke naar Dover. 4 nachten een huisje in Kent en dan een week in de Cotswolds.


Ja dat is ook een optie om op 1 plek te blijven en dan vanaf daar leuke dingen doen!

Wat zijn dan aanraders qua plaatsen?

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 15:18

Ik heb er nu dit van gemaakt. Zie onderstaande foto's. Ik moet nog wel even de route wijzigen naar kleinere B wegen.

De eerste overnachting in Folkstone
De tweede in Royal Tunbrigde Wells
De derde in Bournemouth.
De vierde in Bridgerton.
Dan de vijfde wellicht nog in Rye
De zesde dag naar huis.

We willen graag vooral de mooie parken en de rotsen ed zien.


Afbeelding

Afbeelding

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:20

Dat begint er een stuk aantrekkelijker uit te zien :j
Wellicht omwille van de tijd Isle of Wight eruit laten, maar heb geen ervaring met de verbindingen naar Wight dus mogelijk is het goed te doen.

Hoe denk je de oversteek nu te doen?

Om nog even terug te komen op je eerste vraag: zorg dat je goede kaarten hebt. Er is niks mis met tomtrom&co maar een papieren kaart geeft je overzicht.

Je eerste actie op Brits grondgebied: stop bij een grote store en zorg voor wat cash op zak. Heel veel kan met de PIN en en NL-bankpas doet het in 95% van de gevallen waarbij ING iets vaker geweigerd wordt, is ons opgevallen. Maar soms moet er nog gewoon muntgeld in de parkeerautomaat en meer van dat soort futiliteiten. 100pond voldoet ruim, tenzij je marktjes en/of carbootsales af gaat struinen, dan moet je wellicht voor wat meer cash zorgen :D

Zorg dat je iets van ductape en een mesje of schaartje bij hebt EN dat je weet hoe het werkt om je koplampen af te plakken. Men probeert je wijs te maken dat dat niet mag; dat je van die officiële stickers moet gebruiken maar een agent die ik het eens vroeg, trok verbaast z'n wenkbrauwen op.
Ik plak zo al 20 jaar en er is nooit wat van gezegd.