5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 16:27

Victory-Boy schreef:
Wat een prachtige foto's, ts! Wel erg jammer om te horen dat het een beetje tegenviel.
Ook hier veel belangstelling voor de Holocaust, ik heb veel boeken over dit onderwerp en ook veel documentaires gezien. Diverse keren Westerbork bezocht (en wil nog een keer met partner), maar nog geen andere kampen.

Voor een aantal jaren geleden stond een rondreis door (o.a.) Polen op de planning om Theresienstadt, Auschwitz en Birkenau, Belzec, Majdanek, Sobibor en Treblinka te bezoeken. Is er helaas toen niet van gekomen en nu wat moeilijker i.v.m. gezondheidsproblemen. Toch wil ik deze -of een soortgelijke- reis maken. Eigenlijk wil ik alle kampen en gedenkwaardige plekken bezoeken (o.a. dat Franse dorpje dat compleet uitgemoord is, ben even de naam vergeten), maar dat zijn er natuurlijk wel heel veel. Misschien eerst maar eens beginnen met alle Nederlandse kampen.

Mijn plan met Auschwitz was om er meerdere dagen van de maken en gedeeltelijk met en gedeeltelijk zonder gids. Aan één dag heb ik waarschijnlijk echt niet genoeg, ik wil het net als wat ik hier in dit topic lees echt kunnen voelen en bewust meemaken. Zoveel verhalen gelezen die ik daar zou willen checken en zoveel nieuwe namen daar natuurlijk die ik allemaal van begin tot einde zou willen volgen. Niet te doen natuurlijk, maar ik wil gewoon alles weten, voelen, ervaren.

Ik weet dat er ook (studie)reizen worden georganiseerd naar o.a. Sobibor, daar zou ik ook graag mee gaan. Er wordt (of werd, dat weet ik niet zeker) veel onderzoek gedaan in Sobibor door vrijwilligers, onder andere opgravingen, en ik heb er serieus aan gedacht om me op te geven om te helpen. Lijkt me vreselijk interessant en vooral ook mijn steentje bijdragen aan het ontdekken van wat er nu daadwerkelijk daar allemaal gebeurt is. Ik kan het slecht verwoorden, maar hopelijk begrijp je me. Ik zou zo graag iets willen doen, maar door mijn inspanning intolerantie is dat wat lastiger.

Verder erg interessant om alle ervaren van anderen te lezen en ik wil ook nog even op mijn gemakje alle links doornemen. TS: super dat je deze reis met ons hebt gedeeld!


Dat zal Oradour zijn denk ik? Staat bij mij ook op mijn lijstje! :j

Ik begrijp exact wat je bedoelt hoor, over het ontdekken van wat er nu daadwerkelijk gebeurt is. Ik heb datzelfde gevoel ivm de kennis omtrent WOII doorgeven, ik vind dat ZO belangrijk!

Ik heb zelf ook nog héél wat locaties op mijn lijstje staan om te bezoeken, en kan alleen maar hopen dat die beter georganiseerd zijn dan wat ik in Auschwitz ervaren heb. Ik hoop in de toekomst ooit nog eens terug te kunnen gaan, en dan pak ik het echt anders aan. Zonder gids. Heel veel tijd. En dan zal het vast een veel intensere ervaring zijn!

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:14

Oradeur-sur-Glane, ja! Dat was het inderdaad. :j

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:20

Ben ik ook geweest, dat was ontzettend indrukwekkend.

Auschwitz is wel een museum nu, natuurlijk. Ik zou daar niet zozeer over vallen.

Heb je Shoa al gezien?

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 18:28

Urbanus schreef:
Ben ik ook geweest, dat was ontzettend indrukwekkend.

Auschwitz is wel een museum nu, natuurlijk. Ik zou daar niet zozeer over vallen.

Heb je Shoa al gezien?


Het ging me meer om.. de manier waarop. Alsof het "al eeuwen" een museum was ofzo, ik weet het niet..

Nee, dat denk ik niet, ik moet het een googlen!

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:43

Shoa is wel heftig ook. En een lange zit. Een vriendin van m'n oma, kampoverlevende van Auschwitz, wilde het beslist niet zien.
En LWDaisy: bedankt voor je aanbod inzake een rondleiding, mocht ik eens in de buurt zijn, dan maak ik er graag gebruik van!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:25

LWDaisy schreef:
Ik ben huilend onder de poort door gewandeld. Maar ook hier kwam dit veel meer door mijn voorkennis dan door de inleiding van de rondleiding. Onze NL gids mocht de rondleiding geven, bijgestaan door een ENG gids van Auschwitz zelf. En ook hier ging de uitleg ruim 80% over de Poolse gevangenen.. Ik miste ook hier de evenredigheid weer.

Ik snap het ergens wel - je bent tenslotte in Polen!
Maar als je cijfers erbij neemt:
- 1.300.000 mensen kwamen in Auschwitz terecht
- 1.100.000 daarvan waren Joden
- 140.000 - 150.00 waren Pools
- 23.000 waren zigeuners
- 15.000 waren Sovjet oorlogsgevangenen
- 25.000 waren van andere etnische afkomst
Van die 1.300.000 stierven er 1.100.000, en 90% daarvan was Joods.

Dus dan zie je dat de overdonderende meerderheid Joods was, zowel in aantal gedeporteerden als in aantal dodelijke slachtoffers. De holocaust is "gewoon" de holocaust, en dat betekent nu eenmaal "de systematische Jodenvervolging en genocide door de nazi's en hun bondgenoten voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog".
Maar onze rondleiding ging dus véél meer over de Poolse slachtoffers, en veel minder over de Joodse slachtoffers.
En ik persoonlijk vond dat jammer. Mijn "passie" (oké, dat klink raar) ligt heel erg bij holocaust, en eens te meer omdat ik vandaag de dag nog steeds erg veel antisemitisme ervaar. Ik probeer in mijn eigen rondleidingen ook altijd met man en macht duidelijk te maken hoe érg die holocaust was, terwijl "mijn" fort vooral gebruikt werd voor politieke gevangenen. Ik schrik altijd heel erg als ik ondervind hoezeer er voorbij gegaan wordt aan de holocaust, en dat had ik uitgerekend in Auschwitz niet verwacht!


Ben in Krakau en uiteraard ook in Auschwitz geweest en herken echt niets van wat je zegt.
Ik denk dat je over het hoofd ziet dat van de 1.3 miljoen Joden in Auschwitz, het merendeel ook letterlijk Poolse Joden waren. Polen had ooit (voor de tweede WO) de grootste Joodse gemeenschap ter wereld. Ik denk dat de gidsen er vanuit gaan dat je dat wel weet en het daarom over Polen hebben en niet over Joden. Toen ik er was werden de benamingen door elkaar en gecombineerd gebruikt, maar vond het vrij duidelijk dat het over Poolse Joden ging.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:01

Nou... Ik kopieer een stukje van Wikipedia, er wordt daar gesproken over vóór 1990 maar misschien is die tendens er nog?

"Voor 1990 was in het als museum ingerichte vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau nauwelijks sprake van vermoordde en omgekomen Joden. De slachtoffers werden volgens nationale criteria aangeduid als Polen en daarna als Sovjet- dan wel andere staatsburgers. Impliciet werd daarmee niet erkend dat het criterium voor hun opsluiting en vernietiging juist hun etnische afkomst als Jood was".

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:07

1990 is bijna 35 jaar geleden he :D

Ik heb het niet zo ervaren. Volg ook op Twitter het Auschwitz museum en ze plaatsen dagelijks meerdere foto’s van personen die omgekomen zijn in het kamp, waarvan het overgrote deel Joods is en dat wordt ook zeker benoemd.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:12

Het toeristische wel, heb ik absoluut zo ervaren, maar ik kan me niet herinneren dat de nadruk erg lag op het Poolse. Juist omdat wij een Nederlandse groep waren kregen we de Nederlandse dingen te zien.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:24

lies schreef:
1990 is bijna 35 jaar geleden he :D

Ik heb het niet zo ervaren. Volg ook op Twitter het Auschwitz museum en ze plaatsen dagelijks meerdere foto’s van personen die omgekomen zijn in het kamp, waarvan het overgrote deel Joods is en dat wordt ook zeker benoemd.


Ik heb niets ervaren, dus kan er eigenlijk niets over zeggen. Behalve misschien dat het me niet onmogelijk lijkt dat de huidige Poolse regering af wil van het antisemitische verleden. En daarom wil benadrukken dat de Polen zelf ook vooral slachtoffer waren. Al weet ik niet hoeveel vingers ze in de pap hebben natuurlijk.
Auschwitz Memorial volg ik ook op socials en daar zie ik slachtoffers van alle nationaliteiten.Maar vooral uit West Europa en Polen maar bijvoorbeeld zelden of nooit uit Italië, Griekenland, de Baltische staten en de Balkan, uitgezonderd af en toe Hongarije.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 01:13

Ik moet zeggen dat ik dit topic vol verbazing lees :o herken het voor het grootste deel helemaal niet. Ben zowel in Auschwitz als Birkenau zonder gids geweest en mocht overal onbeperkt op mijn gemak rondkijken en er bemoeide zich letterlijk geen hond mee. Ook nauwelijks mensen gezien. Maar goed ik ben voor hun een local uiteraard en het was hartje winter, dat tweede vind ik heel wat toevoegen aan de authentieke beleving trouwens.

Die Kazimierz en "Joodse Krakau" tours zijn allemaal een hoop onzin en oplichting dat wel :') Idem grote commerciële Auschwitz tours IMO maar dat zou ik niet bij het museum zelf neerleggen.

Voor wie sporen van de Joodse cultuur zoekt, aanraders zijn Kazimierz Dolny nad Wisłą :j Lublin (klop eens bij Teatr NN aan) inclusief Majdanek, joodse begraafplaatsen in Częstochowa en de omgeving en in de lubelskie regio (Szczebrzeszyn en alle dorpen daaromheen), Joods museum in Warschau, en probeer vooral in voormalige sjtetls te kijken als je interesse bij niet-Poolse (Jiddisch sprekende) Joden ligt. Maar eerlijk is eerlijk er is nergens levende Joodse cultuur te bekennen omdat die mensen en hun nazaten er simpelweg niet meer zijn, het sjtetlleven is er niet meet en die cultuur is samen met hen onherroepelijk verloren gegaan. De ware Joodse cultuur van Polen van nu is een zwart gat en een vaag gevoel van gemis.

Veel slachtoffers waren in hun eigen beleving ook gewoon Pools trouwens, ofwel, er zat van alles tussen van gelovigen uit sjtetl die geen woordje Pools kenden tot volledig ingeburgerde katholieken. Ook Joden die op Poolse/politieke papieren in Auschwitz zijn terechtgekomen zoals Maria Rundo. Beleid van Sovjet Unie om Holocaust en Auschwitz in klassenstrijd narratief te proppen en Poolse behoefte om herkenning van ons eigen traumatische oorlogsverleden te krijgen hebben allebei niet geholpen nee.

Antisemitisme is helaas wel een ding ja. Ik heb in Polen nog een afstudeeropdracht over Pools-Joodse literatuur van de 19de eeuw gedaan, met focus op sjtetl schrijvers, daarna in mijn taalexamen toevallig analyse van wat Bruno Schulz werken kunnen schrijven, ook basis Jiddisch en Hebreeuws geleerd vooral voor historische stukken enz en joh wat gaan mensen dan ineens voorzichtig peilen of je toch niet stiekem joods bent :+ want dat moeten we uiteraard niet willen...

Maar goed Polen heeft hele pijnlijke geschiedenis wat veel zaken betreft, zit nu toevallig in de Herwonnen Gebieden en je ziet er nog steeds zo enorm veel open wonden waar we het liever niet over hebben. Verzet tegen benaming "Poolse dodenkampen" ging overigens over het gevoel dat dergelijke benaming de verantwoordelijkheid voor het opzetten en beheren van de kampen bij de Poolse instanties zou neerleggen die (ongeacht het bestaan van onderhuids antisemitisme bij veel Poolse bevolking) er letterlijk niets mee te maken hadden.

Sorry voor een rommelig bericht, het is iets wat mij ergens wel raakt zowel vanuit afkomst en familiegeschiedenis als interesse / uit de hand gelopen oorlogsgeschiedenis passie, dus ja dan krijg je dit. Als iemand behoefte heeft aan een echte Pools-Joodse leeslijst of kijklijst of wat interessante adressen wil ik iig met alle liefde helpen :j

Wie alle hoop in mensheid wil verliezen moet vooral Here in our Auschwitz van Borowski en iets van Marek Edelman lezen. Volgens mij niet exact standaard Holocaust leesvoer maar verdomd krachtig. Of gedichten van Różewicz mochten die vertaald zijn (?)

Er zijn verder enorm veel bijzondere dagboeken te vinden maar ik verwacht dat niet Poolstalige uitgaven daarvan best dun gezaaid zijn. Mbt Poolse sjtetlcultuur zou ik zeggen kijk eens Yidl mitn fidl ofzo (en kijk vooral goed wat er met de cast gebeurd is).

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:54

Fly_high schreef:
Wie alle hoop in mensheid wil verliezen moet vooral Here in our Auschwitz van Borowski en iets van Marek Edelman lezen. Volgens mij niet exact standaard Holocaust leesvoer maar verdomd krachtig. Of gedichten van Różewicz mochten die vertaald zijn (?)

Dank je voor de tips. :j Tips voor boeken en documentaires over de holocaust, concentratiekampen en vernietigingskampen zijn hier altijd welkom.
Van Borowski heb ik nog een boek op mijn te lezen lijst staan: Hierheen naar het gas, dames en heren/This way to the gas. Wat mij zo bijstaat (maar kan het mis hebben) kwam ik er de eerste keer niet echt doorheen. Nog maar eens een poging wagen. En volgens mij had ik nog een boek van hem gelezen, maar kan het niet vinden tussen al mijn boeken.
De boeken van Marek Edelman lijken me ook erg interessant, daar ga ik zeker nog achteraan.

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:38


LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 08:09

mysa schreef:
lies schreef:
1990 is bijna 35 jaar geleden he :D

Ik heb het niet zo ervaren. Volg ook op Twitter het Auschwitz museum en ze plaatsen dagelijks meerdere foto’s van personen die omgekomen zijn in het kamp, waarvan het overgrote deel Joods is en dat wordt ook zeker benoemd.


Ik heb niets ervaren, dus kan er eigenlijk niets over zeggen. Behalve misschien dat het me niet onmogelijk lijkt dat de huidige Poolse regering af wil van het antisemitische verleden. En daarom wil benadrukken dat de Polen zelf ook vooral slachtoffer waren. Al weet ik niet hoeveel vingers ze in de pap hebben natuurlijk.
Auschwitz Memorial volg ik ook op socials en daar zie ik slachtoffers van alle nationaliteiten.Maar vooral uit West Europa en Polen maar bijvoorbeeld zelden of nooit uit Italië, Griekenland, de Baltische staten en de Balkan, uitgezonderd af en toe Hongarije.


Dit vat zo'n beetje samen hoe de rondleidingen voor mij (en anderen in de groep) aanvoelde.
En daar heb ik heb best moeilijk mee - je kan de geschiedenis niet uitwissen. Die is wat ze is. Daar kunnen we nu niets meer aan veranderen. We kunnen proberen om het in de toekomst beter te doen, dat zeker wel! Maar die geschiedenis gaan ontkennen, of bepaalde delen heel erg gaan benadrukken en andere niet echt bespreken, zal daar zeker niet bij helpen.

Dus die vibe pikte ik inderdaad op van de gids tijdens de rondleiding in Auschwitz.
En echt - enerzijds begrijpt ik het wel. Je bent daar in Polen, en het Poolse verhaal van WOII is lang niet overal gekend. Dus ik snap echt dat men je dat daar wilt meegeven, ik kan er alleen maar begrip voor opbrengen.
Ik hoopte alleen dat de verhouding minder scheef zou zijn ten opzichte van info & verhalen over het Joodse verhaal van Polen/Krakau, en de Joden in de kampen.

Lies Ik weet dat een groot deel van de Joden in Auschwitz Poolse Joden waren - maar dat wist ik ik "zelf" al, dat heb ik niet van de rondleiding "geleerd", want dat werd daar gewoonweg niet echt gezegd, laat staan benadrukt. De rondleidingen die ik gekregen heb - zowel dag 2 als dag 3 - drukten echt heel erg op het Poolse lijden, met een heleboel Poolse verhalen, en in verhouding erg weinig over het Joodse lijden in Krakau en de kampen.

Fly_High ik heb zo te lezen pech gehad, als ik mijn ervaring naast de jouwe leg. Had ik pech met de gids, waren mijn verwachtingen niet realistisch, .. Ik weet het niet. Puntje bij paaltje ben ik teleurgesteld thuisgekomen, en heb ik het gevoel dat ik nog eens terug moet, om alles te zien en in me op te nemen.

Ik had zo enorm veel gelezen, opgezocht, bekeken, beluisterd, ... over de holocaust, en ben daar heel weinig van tegengekomen in de rondleidingen ter plaatse.
Ik heb heel erg genoten van alles wat ik over Polen/Krakau heb mogen bijleren, ik vond dat altijd al super interessant en mijn kennis hierover is echt veel groter nu, dus daar ben ik heel dankbaar voor!

Maar de gevoeligheid omtrent de geschiedenis verbaasde me wel. Wat jij bijvoorbeeld aanhaalt: "Poolse" dodenkampen - we weten heus wel dat deze kampen door de nazi's werden ingericht en geleid.
Maar - als ik dan afga op hoe ik mijn rondleidingen heb gekregen (80% ging over de Polen, 20% over de Joden), als ik terugdenk aan de manier van reageren op sommige vragen, aan de souvenirs die ik regelmatig tegenkwam, .. dan is het antisemitisme wel voelbaar. En dat zal ten tijde van WOII zeer zeker ook aanwezig geweest zijn, en het leek heel erg alsof de gidsen dat deel van de geschiedenis niet wilden benoemen/erkennen. Ik snap dat ze daar niet trots op zijn - maar kom op, geen enkel volk kan alléén maar trots zijn op zijn geschiedenis.. Elk volk heeft wel iets gedaan om niet trots op te zijn. Dat gewoon erkennen lijkt mij al een belangrijke stap naar het beter doen in de toekomst.

Ik merk hier ook soms tot vaak gefronste wenkbrauwen bij mijn interesse in de Joodse cultuur. Je ziét mensen echt denken "oh, zou ze Joods zijn"? Alsof je geen interesse in de Joodse cultuur kunt hebben zonder Joodse voorouders te hebben.

Marigold zou je het artikel kunnen kopiëren aub? Mag dat?
Ik kon het gisteren nog lezen, vandaag niet meer. En ik kan me ook niet aanmelden voor de gratis maand met een BE postcode :') Ik heb gisteren ruim de helft van het artikel gelezen en kan nu niet verder lezen haha.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:17

Die souvenirs zijn geluksbeeldjes en vertegenwoordigen voorspoed.

Ik heb dat trouwens moeten googlen, want ik dacht dat het gewoon typische joodse humor was zoals mijn oom Ben die allerlei gekke dingen van Hitler spaart.

Maar ik vind het wel heftig dat je iets verkeerd interpreteert en denkt dat het antisemitisme is.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:52

LWDaisy schreef:
Ik hoopte alleen dat de verhouding minder scheef zou zijn ten opzichte van info & verhalen over het Joodse verhaal van Polen/Krakau, en de Joden in de kampen.

Lies Ik weet dat een groot deel van de Joden in Auschwitz Poolse Joden waren - maar dat wist ik ik "zelf" al, dat heb ik niet van de rondleiding "geleerd", want dat werd daar gewoonweg niet echt gezegd, laat staan benadrukt. De rondleidingen die ik gekregen heb - zowel dag 2 als dag 3 - drukten echt heel erg op het Poolse lijden, met een heleboel Poolse verhalen, en in verhouding erg weinig over het Joodse lijden in Krakau en de kampen.
.


Omdat het door elkaar bestaat, denk ik. Het 1 kan je imo niet los zien van het ander. Ik denk dat je mss de verkeerde gids(en) hebt getroffen en zou dan idd nog een keer terug gaan als ik jou was.
Ik vond wel heel duidelijk weergegeven dat veruit de meeste slachtoffers Joden waren. Bijna alle familiefoto’s die getoond worden zijn foto’s van Poolse Joden.

Ook de ervaringen met het er snel er doorheen vliegen en delen niet gezien te hebben, lijken mij niet representatief voor een bezoek aan Auschwitz. Ik heb echt alles kunnen bekijken voor mijn gevoel. Het was zo veel, dat ik op het laatst, bij de barakken van Mengele, merkte dat mijn hoofd overliep en er gewoon geen informatie (laat staan over dit leed) meer bij kon en ben die barakken niet meer in gegaan.

Antisemitisme heb ik ondanks mijn Joodse achtergrond niet ervaren in Polen. Nou is mijn radar ook niet zo scherp afgesteld, dus misschien heb ik het gewoon gemist :o

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:28

LWDaisy schreef:
Elk volk heeft wel iets gedaan om niet trots op te zijn. Dat gewoon erkennen lijkt mij al een belangrijke stap naar het beter doen in de toekomst.


Voor iemand die zo vol is over haar kennis van geschiedenis lijk je weinig te begrijpen van het begrip standplaatsgebondenheid.

Ken je dat? Anders is het echt de moeite waard je daar in te verdiepen :)

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij deze

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 18:24

ruitje schreef:
LWDaisy schreef:
Elk volk heeft wel iets gedaan om niet trots op te zijn. Dat gewoon erkennen lijkt mij al een belangrijke stap naar het beter doen in de toekomst.


Voor iemand die zo vol is over haar kennis van geschiedenis lijk je weinig te begrijpen van het begrip standplaatsgebondenheid.

Ken je dat? Anders is het echt de moeite waard je daar in te verdiepen :)


Kom ik zo over? Vol van mijn kennis omtrent geschiedenis?
Want zo voel ik me niet. Integendeel - ik leer elke dag bij, en er is nog ZO enorm veel dat ik niét weet. Dus ik kan maar hopen dat ik niet zo overkom :)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 18:26

lies schreef:
LWDaisy schreef:
Ik hoopte alleen dat de verhouding minder scheef zou zijn ten opzichte van info & verhalen over het Joodse verhaal van Polen/Krakau, en de Joden in de kampen.

Lies Ik weet dat een groot deel van de Joden in Auschwitz Poolse Joden waren - maar dat wist ik ik "zelf" al, dat heb ik niet van de rondleiding "geleerd", want dat werd daar gewoonweg niet echt gezegd, laat staan benadrukt. De rondleidingen die ik gekregen heb - zowel dag 2 als dag 3 - drukten echt heel erg op het Poolse lijden, met een heleboel Poolse verhalen, en in verhouding erg weinig over het Joodse lijden in Krakau en de kampen.
.


Omdat het door elkaar bestaat, denk ik. Het 1 kan je imo niet los zien van het ander. Ik denk dat je mss de verkeerde gids(en) hebt getroffen en zou dan idd nog een keer terug gaan als ik jou was.
Ik vond wel heel duidelijk weergegeven dat veruit de meeste slachtoffers Joden waren. Bijna alle familiefoto’s die getoond worden zijn foto’s van Poolse Joden.

Ook de ervaringen met het er snel er doorheen vliegen en delen niet gezien te hebben, lijken mij niet representatief voor een bezoek aan Auschwitz. Ik heb echt alles kunnen bekijken voor mijn gevoel. Het was zo veel, dat ik op het laatst, bij de barakken van Mengele, merkte dat mijn hoofd overliep en er gewoon geen informatie (laat staan over dit leed) meer bij kon en ben die barakken niet meer in gegaan.

Antisemitisme heb ik ondanks mijn Joodse achtergrond niet ervaren in Polen. Nou is mijn radar ook niet zo scherp afgesteld, dus misschien heb ik het gewoon gemist :o


Ik lees en hoor verschillende ervaringen - ik deel de mijne :) Naar mijn gevoel, in mijn ervaring, zijn we doorheen een aantal zaken heen gevlogen, zeker in vergelijking met andere zaken.

Maar: dat is mijn ervaring. Anderen hebben andere ervaringen, zoals jij zelf ook: jij hebt naar jouw gevoel wel de tijd gehad om alles te bekijken.
De barakken van Mengele? Ik "ken" ze - maar heb ze niet gezien :)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 18:31

Urbanus schreef:
Die souvenirs zijn geluksbeeldjes en vertegenwoordigen voorspoed.

Ik heb dat trouwens moeten googlen, want ik dacht dat het gewoon typische joodse humor was zoals mijn oom Ben die allerlei gekke dingen van Hitler spaart.

Maar ik vind het wel heftig dat je iets verkeerd interpreteert en denkt dat het antisemitisme is.


Oh. Ik vond ze nogal denigrerend.
Misschien heb ik ze verkeerd geïnterpreteerd. Maar ik was in ieder geval làng niet de enige dan :)

Ik heb ondertussen ook gegoogled (hoe schrijf je dat juist? :') ) - ik zie welke beeldjes jij (denk ik) bedoelt. Ik heb er net ook een artikel over gelezen, over de geluksbeeldjes. Ik denk niet dat ik die zelf zou kopen, maar ze zien er nog iets of wat leuk uit.
Alleen lijken ze ab-so-luut niet op wat ik heb gezien. Ik heb echt alleen maar beeldjes gezien van kromgebogen Joden met een geldzak in de hand.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:34

De Poolse adel die de Joden dwong om belasting voor de adel te innen.

Belastingophalers zijn zelden populair.

Dus hmm, tja: Joodse mensen met een geldzak in de hand - ik zie het liever niet.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:13

Janneke2 schreef:
De Poolse adel die de Joden dwong om belasting voor de adel te innen.

Belastingophalers zijn zelden populair.

Dus hmm, tja: Joodse mensen met een geldzak in de hand - ik zie het liever niet.


Tja, dan kijk je niet.

Ts, zulke?

Ik heb ze zelf niet gezien.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:22

Hier ook iemand die zich niet herkent in jou ervaring.
Ik ben er een aantal jaren geleden ook geweest en heb toen alles zelfstandig geboekt. Hotel, eten en excursies.

Ik heb Auschwitz en Birkenau als heel indrukwekkend ervaren en ik had een goede gids.
Bij de ingang was het hectisch en druk, toen had ik idd ook het gevoel van 'toeristische trekpleister'.
Maar eenmaal binnen en aangesloten bij een gids viel dat helemaal weg.
We hebben overal goed kunnen kijken en indrukken in ons op kunnen nemen. Voor zover ik weet ben ik ook in de barakken van Mengele geweest. Daar mocht je ook naar beneden waar ze mensen opsloten in hele kleine hokjes tot ze dood gingen. Als ik daar aan denk krijg ik nog de rillingen....dat heeft heel veel indruk gemaakt.
En zo waren er nog meer plekken waar we de tijd kregen.
En tuurlijk moest er ook wel een bepaalde vaart inzitten, het complex is zo inmens groot.
Zo druk dat het bij de ingang was zo rustig was het later toen iedereen verspreid met hun gids rond gingen.

Met dezelfde gids gingen wij door naar Birkenau. Daar zijn we in 1 of 2 barakken geweest en toen moesten we die hele lange wandeling naar achterop het complex lopen.
Daar kregen we ook ruim de tijd om rond te kijken.

Ik weet dat ik helemaal stuk was aan het eind van de dag. De hele terug weg heb ik in de bus geslapen en ik slaap echt nooit in de bus.
Maar waar ik echt stombverbaasd over was waren die snacktenten. En nog erger dat mensen daar na de excursie een hamburger gingen halen 8)7 .
Ik had alleen een flesje water mee en in de bus tussen de 2 kampen had ik een eenvoudig broodje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:30

Wees blij dat t een 'toeristische ttekpleister' is. Opdat we niet vergeten.