5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cowgirl
Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:35

_San87_ schreef:
Wees blij dat t een 'toeristische ttekpleister' is. Opdat we niet vergeten.



Ben ik met je eens hoor.
Maar bij binnenkomst zo druk en dan in combi met hamburgertentjes deed mij meer aan een pretpark denken dan een historische plek waar afschuwelijke dingen zijn gebeurd.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:38

Cowgirl schreef:
_San87_ schreef:
Wees blij dat t een 'toeristische ttekpleister' is. Opdat we niet vergeten.



Ben ik met je eens hoor.
Maar bij binnenkomst zo druk en dan in combi met hamburgertentjes deed mij meer aan een pretpark denken dan een historische plek waar afschuwelijke dingen zijn gebeurd.

Ik bedoel het niet persoonlijk naar jou, ik zag TS ook zoiets zeggen.

Ik vind het 1. Nogal hypocriet en 2. Zie bovenstaande :).

Hamburgertentjes vind ik er dan ook wel weer over :').
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 30-04-23 19:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth
Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:38

Hamburgertentjes? Ben je serieus? Wat een giller :n

Earth het reisbureau.

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:40

Op NPO3 zijn er 2 (lange) afleveringen geweest van “ 13 in de oorlog” de afgelopen 2 weken. Daar wordt de hele geschiedenis van de oorlog verteld hoe het in Nederland was en in de 2de aflevering ook een stukje over Nederlands Indië.

Maar dat gaat dus ook over “ stukje bij beetje” de Joden uitsluiten en hoe dat gegaan en gedaan is.

Ik vond het goed uitgelegd.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Fly_high
Berichten: 3297
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:56

Victory-Boy schreef:
Fly_high schreef:
Wie alle hoop in mensheid wil verliezen moet vooral Here in our Auschwitz van Borowski en iets van Marek Edelman lezen. Volgens mij niet exact standaard Holocaust leesvoer maar verdomd krachtig. Of gedichten van Różewicz mochten die vertaald zijn (?)

Dank je voor de tips. :j Tips voor boeken en documentaires over de holocaust, concentratiekampen en vernietigingskampen zijn hier altijd welkom.
Van Borowski heb ik nog een boek op mijn te lezen lijst staan: Hierheen naar het gas, dames en heren/This way to the gas. Wat mij zo bijstaat (maar kan het mis hebben) kwam ik er de eerste keer niet echt doorheen. Nog maar eens een poging wagen. En volgens mij had ik nog een boek van hem gelezen, maar kan het niet vinden tussen al mijn boeken.
De boeken van Marek Edelman lijken me ook erg interessant, daar ga ik zeker nog achteraan.


Hierheen naar het gas bevat volgens mij ook grotendeels dezelfde korte verhalen. Borowski trekt een vreselijk cynische persona aan en schrijft over Auschwitz met een hoop zwarte humor, dat moet je net liggen zeg maar. Ik vond het iig verdomd krachtig.

Het is hoe dan ook een heel bijzonder verhaal, hij heeft zich bewust laten vangen door de Duitsers en in Auschwitz opsluiten omdat zijn verloofde daar naartoe gedeporteerd was. Eenmaal "samen" in Auschwitz heeft hij ook brieven voor haar naar de vrouwenafdeling weten te laten smokkelen. Zou bijna een sprookje zijn ware het niet voor hoe het daadwerkelijk met hen en hun relatie afgelopen is :+

LWDaisy schreef:
Ik had zo enorm veel gelezen, opgezocht, bekeken, beluisterd, ... over de holocaust, en ben daar heel weinig van tegengekomen in de rondleidingen ter plaatse.


Holocaust is nou zo'n enorm groot stuk geschiedenis met zoveel verschillende verhalen dat geen een museum die perfect bij elkaar kan brengen denk ik. Holocaust betekende namelijk iets heel anders voor Nederlandse, Duitse, Hongaarse of Poolse joden, en nog heel wat anders voor men diep in Sovjet Unie. Heel wat anders voor Joden uit sjtetl en heel wat anders voor ingeburgerde Joden uit Warschau. Is het dan museum hetgeen dat tekortschiet of zijn het de verwachtingen die niet heel realistisch zijn vraag ik me dan af?

In Auschwitz werden ook grotendeels politieke gevangenen, criminelen, "asocialen" etc van niet Joodse afkomst gehouden, bij interesse specifiek in Holocaust moet je eerder in Birkenau, Sobibor of Treblinka zijn.


LWDaisy schreef:
Maar - als ik dan afga op hoe ik mijn rondleidingen heb gekregen (80% ging over de Polen, 20% over de Joden), als ik terugdenk aan de manier van reageren op sommige vragen, aan de souvenirs die ik regelmatig tegenkwam, .. dan is het antisemitisme wel voelbaar. En dat zal ten tijde van WOII zeer zeker ook aanwezig geweest zijn, en het leek heel erg alsof de gidsen dat deel van de geschiedenis niet wilden benoemen/erkennen. Ik snap dat ze daar niet trots op zijn - maar kom op, geen enkel volk kan alléén maar trots zijn op zijn geschiedenis..


Die Joodjes met een muntje beelden voor het geluk zijn niet echt antisemitisch bedoeld hoor.

Voor de rest denk ik dat je erg kort door de bocht gaat :o Wat voor Poolse schuld moet er nog precies erkend en benoemd worden in Auschwitz? Antisemitisme staat niet gelijk aan genocide of het bijdragen daaraan als je daarop doelt. En elke vorm van hulp aan Joden werd in Polen met dood bestraft, als enig land onder de Duitse bezetting trouwens.

Ik weet het niet goed te verwoorden maar we krijgen in Polen al zo vaak te horen dat we hand in eigen boezem moeten steken. En daar zit je dan met halve familie die ook op een gruwelijke manier vermoord is door Duitsers, met je eigen overgrootvader of overgrootmoeder in Auschwitz maar dat mag blijkbaar geen herkenning krijgen want Polen zijn toch stelletje antisemitische klootzakken. Ja het zit men dan dwars. Als je de afschuwelijke werkelijkheid van de Duitse bezetting van Polen niet snapt dan is het ook heel lastig te begrijpen waarom men ogenschijnlijk zo passief is gebleven en Holocaust zomaar heeft laten gebeuren.

Hoe dan ook denk ik dat het simpelweg onmogelijk is om de complexiteit van de vooroorlogse Pools-Joodse verhoudingen te snappen na een Auschwitz bezoek :o

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:02

Antisemitisme is op geen enkele manier te rechtvaardigen - zeker niet waar het over Auschwitz gaat. Die snap ik echt niet.

Auschwitz gaat over Auschwitz. Als je in Auschwitz, waar zoveel mensen, van zoveel verschillende nationaliteiten hun gruwelijke einde hebben gevonden in de handen van de Nazi's, dan moet je het niet vooral over Polen willen hebben. Auschwitz moet vooral niet gaan over de complexiteit van de vooroorlogse Pools-Joodse verhoudingen.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:29

Prrrr schreef:
Antisemitisme is op geen enkele manier te rechtvaardigen - zeker niet waar het over Auschwitz gaat. Die snap ik echt niet.

Auschwitz gaat over Auschwitz. Als je in Auschwitz, waar zoveel mensen, van zoveel verschillende nationaliteiten hun gruwelijke einde hebben gevonden in de handen van de Nazi's, dan moet je het niet vooral over Polen willen hebben. Auschwitz moet vooral niet gaan over de complexiteit van de vooroorlogse Pools-Joodse verhoudingen.

Dat laatste is ook totaal niet wat Fly_High zegt. Maar ok.

Fly_high
Berichten: 3297
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:45

Ja exact,je snapt mijn punt heel duidelijk niet :o Ik zeg letterlijk nergens dat antisemitisme te rechtvaardigen is noch dat Auschwitz vooral over vooroorlogse Pools-Joodse verhoudingen moet gaan. Grappig genoeg is LWDaisy juist degene die "erkennen van dat stuk Poolse geschiedenis" in Auschwitz verwacht, dat heeft toch ook helemaal geen betrekking op genocide van Joden van diverse nationaliteiten door Duitsers? :)

Losgezien van het feit dat slachtoffers van Auschwitz o.a. ook Sovjet soldaten en Poolse politieke gevangenen betreffen (en ook gewone Poolse burgers die zo van straat naar Auschwitz gedeporteerd werden omdat) mogen we het er wel over hebben? Ik zou van een museum namelijk meer diepgang in allerlei randzaken en voorgeschiedenis verwachten, niet alleen een over simplistische boodschap over evil Nazi's die mensen op verschrikkelijke manieren vermoorden omdat evil. Want dat is wat je overhoudt als je Auschwitz tot Auschwitz wilt beperken, mensen die mensen afmaken omdat mensheid blijkbaar rot is.

Wat ik dus probeer te zeggen is dat bepaalde achtergrondkennis wel kan helpen om te snappen waarom geschiedenis nou eenmaal is zoals het is. Ook geschiedenis van Holocaust. Auschwitz is namelijk niet spontaan uit het dunne lucht ontstaan en bestond nooit helemaal los van de wereld eromheen.

Als het niet aan het Auschwitz museum is om mensen die kennis bij te brengen ook prima, maar wat voorzichtiger zijn met uitgesproken meningen over de hele situatie in Polen voorafgaand en gedurende Holocaust is dan wellicht handig :o

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

mysa
Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:53

Ja maar.. Er zijn boeken vol geschreven over de wijze waarop de holocaust kon ontstaan. En die boeken zijn voornamelijk geschreven door denkers en deskundigen. En ze belichten allemaal verschillende aspecten en komen tot verschillende zienswijzen. Dat is toch niet te vatten in een museum?

Urbanus
Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:58

Wat ik zo mooi vond aan de Schindler fabriek is dat ze een heel helder chronologisch beeld schetsen van de inval in Polen en hoe het leven voor de joden in Polen is.

Maar dat is een ander soort museum dan Auschwitz, ik heb Auschwitz zelf meer ervaren als een gedenkplek, denk ik. Met een storende gids, dat wel.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Fly_high
Berichten: 3297
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 23:19

Ik vind het persoonlijk echt een onmogelijke opgave om dergelijk museum goed op te zetten. Zeker als je uitgangspunt is dat er mogelijk toeristen langskomen die nog nooit van het hele Holocaust gebeuren hebben gehoord :')

Maar Auschwitz is nou eenmaal in Polen en dat zorgt voor vraagtekens, wat IMO wel kan verklaren waarom men
dan ineens relatief veel over Poolse oorlogsgeschiedenis begint te praten.

Als Poolse scholieren gingen we in ieder geval naar een concentratiekamp voor een les over concentratiekampen (niet alleen over Holocaust) en naar een apart museum voor een les over het bestaan en verdwijnen van de Joodse wijk en uitroeiing van Joden. Vind het beetje dubbel dat Auschwitz ineens 100% Joods museum zou moeten zijn puur doordat het voor veel mensen functioneert als synoniem van Holocaust. Met dat uitgangspunt zijn Sobibor en Treblinka 100x meer relevant, idem alle sjtetls en getta (waar niemand het over zielige Polen heeft kan ik uit eigen ervaring vertellen).

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

mysa
Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:03

Voor Nederlanders snap ik wel dat Auschwitz belangrijk is, het gros van de 104.000 Nederlandse joden ging naar Auschwitz of Sobibor. En van Auschwitz is veel meer bewaard gebleven. Bovendien zijn er meer getuigenissen over Auschwitz.

Urbanus
Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:18

mysa schreef:
Voor Nederlanders snap ik wel dat Auschwitz belangrijk is, het gros van de 104.000 Nederlandse joden ging naar Auschwitz of Sobibor. En van Auschwitz is veel meer bewaard gebleven. Bovendien zijn er meer getuigenissen over Auschwitz.


Het was het grootste concentratiekamp, dat geldt vast ook voor Belgen, Duitsers etc.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Fly_high
Berichten: 3297
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:29

En Hongaren (zijnde de grootste groep slachtoffers) en Polen (van Poolse Joden tot politieke gevangenen en kinderen uit Zamojszczyzna) en Tsjechen en Russische krijgsgevangenen en Roma en Sinti en... zeker de laatste twee groepen denkt vaak geen hond meer aan.

Er zijn meer getuigenissen juist omdat Auschwitz andere functies had dan alleen een vernietigingskamp voor Joden in tegenstelling tot bijv Sobibor en Treblinka.

Maar goed ik ben mijn punt hier een beetje kwijt. Denk gewoon niet dat Auschwitz alleen hét Holocaust Museum voor Westerse bezoekers moet zijn puur doordat men Holocaust iets te vaak gelijk stelt met Auschwitz.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

mysa
Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:08

Er komt het laatste decennium juist wat meer aandacht voor de Sinti en Roma. In Nederland wel in elk geval. Een vriendin van m'n oma, die Auschwitz overleefde, vond, hoewel ze zelf werd gebruikt voor medische experimenten en haar man er werd vermoord, het verbranden van nog levende Roma, waaronder vooral kinderen, het ergste wat ze heeft meegemaakt daar.

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:53

Wat ik op dit moment denk in dit topic, is hoe ontzettend complex het allemaal is....
Fly_high schreef:
Holocaust betekende namelijk iets heel anders voor Nederlandse, Duitse, Hongaarse of Poolse joden, en nog heel wat anders voor men diep in Sovjet Unie. Heel wat anders voor Joden uit sjtetl en heel wat anders voor ingeburgerde Joden uit Warschau.

Kun je hier iets meer over vertellen, welke verschillen?
Dat er 'nationale' verschillen zijn, weet ik - maar jij lijkt ergens anders op te doelen.
(Zoals in Nederland, het verzet praatte zich blaren op de tong dat de gemeente ambtenaren het bevolkingsregister moesten vernietigen. Te vergeefs...)

Citaat:
In Auschwitz werden ook grotendeels politieke gevangenen, criminelen, "asocialen" etc van niet Joodse afkomst gehouden, bij interesse specifiek in Holocaust moet je eerder in Birkenau, Sobibor of Treblinka zijn.
Is dit zo...?

Citaat:
Die Joodjes met een muntje beelden voor het geluk zijn niet echt antisemitisch bedoeld hoor.

Hmmm.
Mijn dagblad publiceerde een interview met een voetbal supporter 'die niet voor Ajax was'.
Ajax heeft zich een tijdlang als 'superjoden' aangeduid,
andere clubsupporters riepen bijvoorbeeld 'We gaan op Jodenjacht'. Ik snap dat sommigen dan rillen.
Deze supporter stelde dat hij Ajaxieden wilde treffen, geen Joden.
... zit iets in, maar ik ben 'tegen' een leuze van het kaliber 'Hamas, de Joden aan het gas'.

En na eeuwen Jodenhaat want belasting inners is een beeldje van een Jood met een muntje/ een geldzak laten we zeggen het betreden van gevoelig terrein.
Citaat:
En elke vorm van hulp aan Joden werd in Polen met dood bestraft, als enig land onder de Duitse bezetting trouwens.

Is dit zo?

Het is complex, maar ook in Nederland zijn er mensen "standrechtelijk" voor doodgeschoten.
Citaat:
Ik weet het niet goed te verwoorden maar we krijgen in Polen al zo vaak te horen dat we hand in eigen boezem moeten steken. En daar zit je dan met halve familie die ook op een gruwelijke manier vermoord is door Duitsers, met je eigen overgrootvader of overgrootmoeder in Auschwitz maar dat mag blijkbaar geen herkenning krijgen want Polen zijn toch stelletje antisemitische klootzakken. Ja het zit men dan dwars. Als je de afschuwelijke werkelijkheid van de Duitse bezetting van Polen niet snapt dan is het ook heel lastig te begrijpen waarom men ogenschijnlijk zo passief is gebleven en Holocaust zomaar heeft laten gebeuren.

... één van de verhalen over de oorlog waar ik altijd om moet huilen klinkt onschuldig.
Het is 14 mei 1940, en de Nederlandse chef staf heeft een telegram van de Duitse legerleiding ontvangen.
"Onvoorwaardelijke overgave, anders leggen we Rotterdam in de as".
Volgde de discussie: '... dit menen ze niet. Het zijn de Duitsers. Onze buren. Ze hebben een merkwaardige leider op dit moment, maar het volk van Heine en Goethe doet zo toch niet...'
Wel, dus. |(

Máár ik ken wel de verhalen dat die waardering wederzijds was.
'De Nederlandets, onze buren, dat zijn ook een soort Duitsers...'
Terwijl men neerkeek op de 'slaven' in het oosten.
En dat het misschien wel handig was, als de Endlosung klaar was, dat de vernietigingskampen in Polen stonden om de minder Arische 'slaven' ook maar op te ruimen.
:r
|(
|(
|(

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

mysa
Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 23:04

Dat ook in Nederland hoge straffen golden voor 'judenbegunstigung' klopt inderdaad. Regelmatig was dat zelfs de doodstraf.

Urbanus
Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 23:12

Janneke2 schreef:
En na eeuwen Jodenhaat want belasting inners is een beeldje van een Jood met een muntje/ een geldzak laten we zeggen het betreden van gevoelig terrein.


Ik heb het even in de familieapp gegooid, maar het idee erachter is dat als je vroeger een lening nodig had, je dat bij de joden regelde.

Joden mochten vroeger vanwege hun religie geen ambachten uitvoeren en zaten dus vaak in de handel.

Zo'n beeldje brengt dus financieel geluk, op Sabbath hang je hem ondersteboven.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

LWDaisy
Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-23 07:51

Oei, mijn reisverslag heeft blijkbaar toch wat losgemaakt.. Sorry daarvoor.

Ik ga op een deel al proberen reageren, moet zo gaan werken.

Urbanus bij het googlen kwam ik idd op de beeldjes uit die jij ook gevonden hebt. En echt - dat zijn niet de beeldjes die ik daar gezien heb. Van de beeldjes op google krijg ik kerststal-vibes - de beeldjes die ik gezien heb, hadden een heel andere vibe.

Cowgirl Wij wilden oorspronkelijk ook alles "zelf" boeken, maar omdat mijn broer niet mee wilde, hebben we "de easy way" gekozen en een begeleide reis geboekt.
Oh - was de barak van Mengele die met de staande cellen? Ja, dan heb ik die wel gezien, maar dat is ons niet als zodanig te verstaan gegeven..

Ik kreeg helaas ook pretparkvibes. Het zonnetje scheen, en ik vond de sfeer nogal uitgelaten..

_San87_ het mag er druk zijn, het mag drukbezocht zijn!
Maar de lachende mensen, giechelende tieners, blije gezichten, uitgelaten sfeer, .. vond ik niet toepasselijk.
En er zit een verschil tussen "druk" en "te druk". Druk is goed - maar té druk, zo druk dat je loopt te duwen en haasten is niet fijn. Het maakt dat mensen voor ze het weten weer buiten staan en dat met het gevoel alsof ze heel veel gemist hebben.

Fly_High ik bedoel niet dat de Polen "schuld moeten bekennen". Oid.
Ik wou alleen dat onze gids meer verteld had over de Joodse vervolging, en het niet 9/10 over het Poolse lijden had.
Natuurlijk hebben de Polen ook ontzettend geleden onder de bezetting! En dat mag de wereld en de bezoeker zeker en vast ook te horen krijgen.
Waar ik over struikelde, was de scheefheid in verhouding ten opzichte van "welke info en welke verhalen vertellen we de bezoeker qua Pools lijden en welke info/verhalen vertellen we hen over het Joodse lijden". Die verhouding zat in mijn gekregen rondleidingen erg scheef, en in Krakau begrijp ik dat nog iets of wat, maar ik Auschwitz had ik dat niet verwacht.
Net door die scheefheid in verhouding kreeg ik als bezoeker heel erg het gevoel dat de focus op de rondleidingen totaal niét om de holocaust draaide, en daar had ik het wel moeilijk mee.

Ik bedoel wat Prrrr zegt: "Als je in Auschwitz, waar zoveel mensen, van zoveel verschillende nationaliteiten hun gruwelijke einde hebben gevonden in de handen van de Nazi's, dan moet je het niet vooral over Polen willen hebben."
Door de focus zo enorm op de Polen te leggen, leek de gids/rondleiding heel erg voorbij te gaan aan "de rest", en "de rest" is in aantal een stuk groter dan "de Polen" - ik wou echt gewoon dat de verhoudingen eerlijker verdeeld lagen. That's it :)

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:10

Ah ja, je storen aan een uitgelaten sfeer op zo'n plek, dat snap ik heel goed.

Al met al jammer dat het je zo tegengevallen is.

Urbanus
Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:14

Ja ik begrijp dat ook. Toen ik er was gingen mensen picknicken in Birkenau.

Maar goed, ik denk ook dat iedereen anders omgaat met leed en dat je daar niet veel van kunt zeggen. Ik ken natuurlijk ook die foto die overal op sociale media verscheen met die influencer die poseerde, maar wat betreft lachen of uitgelaten zijn, dat kan ook emotieregulering zijn.

Op Birkenau, na het zien van die kinderbarak waren wij ook uitgelaten maar dat was gewoon de druk en de narigheid van de dag die er uit kwam. We waren de dag ervoor bij Buchenwald geweest en het was wat veel allemaal.

Maar al met al jammer dat het tegenviel, ik herken de irritatie aan de drukte en de gids en het haasten.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

LWDaisy
Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-23 12:44

Fly_high schreef:
Ja exact,je snapt mijn punt heel duidelijk niet :o Ik zeg letterlijk nergens dat antisemitisme te rechtvaardigen is noch dat Auschwitz vooral over vooroorlogse Pools-Joodse verhoudingen moet gaan. Grappig genoeg is LWDaisy juist degene die "erkennen van dat stuk Poolse geschiedenis" in Auschwitz verwacht, dat heeft toch ook helemaal geen betrekking op genocide van Joden van diverse nationaliteiten door Duitsers? :)

Losgezien van het feit dat slachtoffers van Auschwitz o.a. ook Sovjet soldaten en Poolse politieke gevangenen betreffen (en ook gewone Poolse burgers die zo van straat naar Auschwitz gedeporteerd werden omdat) mogen we het er wel over hebben? Ik zou van een museum namelijk meer diepgang in allerlei randzaken en voorgeschiedenis verwachten, niet alleen een over simplistische boodschap over evil Nazi's die mensen op verschrikkelijke manieren vermoorden omdat evil. Want dat is wat je overhoudt als je Auschwitz tot Auschwitz wilt beperken, mensen die mensen afmaken omdat mensheid blijkbaar rot is.

Wat ik dus probeer te zeggen is dat bepaalde achtergrondkennis wel kan helpen om te snappen waarom geschiedenis nou eenmaal is zoals het is. Ook geschiedenis van Holocaust. Auschwitz is namelijk niet spontaan uit het dunne lucht ontstaan en bestond nooit helemaal los van de wereld eromheen.


Als het niet aan het Auschwitz museum is om mensen die kennis bij te brengen ook prima, maar wat voorzichtiger zijn met uitgesproken meningen over de hele situatie in Polen voorafgaand en gedurende Holocaust is dan wellicht handig :o


Ik pik hier nog even op in, iets wakkerder als ik nu ben :)

Ik moet me verkeerd uitgedrukt hebben denk ik, gezien wat je denkt dat ik "verwacht".
Ik snap waarom, als ik mijn eigen berichten teruglees, en wil dat graag rechtzetten.

Ik lees in mijn berichten idd hier en daar wel terug dat ik me verbaas over hoe er in Polen tegen de holocaust wordt aangekeken. Dat wil zeggen: het kleine beetje tekst&uitleg dat ik daarover heb kunnen lospeuteren van mijn gids.

Verder ga ik eigenlijk gewoon akkoord met wat jij nog verder zegt in bovenstaand bericht, ik heb dat gedeelte even cursief aangeduid.

Ik ben naar Auschwitz vertrokken omdat ik een hevige interesse in WOII heb. In verschillende aspecten daarvan. Eén van die aspecten is dat ik wil zien in wat voor omstandigheden mijn overgrootvader het leven heeft gelaten. Hij zat in verschillende kampen en is uiteindelijk overleden in Gross-Rosen. In Auschwitz heeft hij, voor zover ik kan vinden, nooit gezeten. Hij was een politieke gevangene, en daar bovenop een NN-gevangene. Hij was niet Joods. Hij zat bij het leger en het verzet.
Ik bedoel maar: mijn interesse is veel breder dan enkel en alleen de holocaust. Alles wat ik mag bijleren over politieke gevangenen, maar bijvoorbeeld ook over de Sinti en Roma, de blinden, de gehandicapten, ... Alles interesseert me mateloos. Ik neem alles gretig aan, en wil altijd zoveel mogelijk bijleren.

Ik vind het net wél aan Auschwitz om die achtergrondinformatie/kennis te verschaffen. Dat geldt voor alle oorlogslocaties, als je het mij vraagt. Of dat realistisch is, om dat overal uitgebreid te (kunnen) doen is een andere zaak :)

Maar ik had evenredig veel info verwacht over de holocaust - want dat is ook Auschwitz.
En dat is ook Polen, en ook Krakau. Daar was de holocaust ook zeer aanwezig.
Wat de Polen daar zelf aan hebben bijgedragen - datzelfde kunnen we ook over de andere bezette landen zeggen. We hadden allemaal collaborateurs, meelopers, bange mensen, zelfbehoud. We hadden ook allemaal verzetstrijders. De ene ging daar heel ver in, de andere deed wat minder, maar wel wat hij/zij kon. Je kan daar niet over oordelen, want wij waren er niet bij.
Ze leven in ieder geval niet meer, die dappere en minder dappere mensen van toen, hier en daar een uitzondering daar gelaten. Mijn punt: het is tijd om te geschiedenis te erkennen. De mooie en de lelijke kanten. Pas dan kunnen we er van leren, en eenzelfde zaken in het nu en later proberen vermijden.

Dat miste ik in Polen. Dat is eigenlijk mijn hele struikelpunt.
Ik kreeg heel erg het gevoel dat mijn rondleidingen "alleen maar" over Polen/Krakau gingen. Over het lijden van de Pool (niet de Joodse Pool). En dat zal zeer zeker aanwezig zijn geweest, dat ontken ik absoluut niet. De bezetter heeft de Poolse bevolking door een hel laten gaan.
Maar die hel was er ook voor de Joodse bevolking, die toch zeer talrijk aanwezig was in Krakau/Polen, en daar heb ik bitter weinig over te horen gekregen.
Idem Auschwitz - ja, er zaten ook "anderen". Niet alleen Joden. Iedereen mag en moét zelfs erkend worden, alle slachtoffers. Maar eerlijk is eerlijk - als we de cijfers erbij nemen, was de overdonderende meerderheid gevangenen Joods, en dat reflecteerde zich niet in de rondleiding die ik gekregen heb.

Die rondleidingen waren verder heel leerlijk. Geen slecht woord daarover. De drukte is een andere zaak.
Maar mijn citytrip, mijn gekregen rondleidingen, voelden als een boek waaruit sommige hoofdstukken niet werden voorgelezen.



Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker verwoord heb. Dat ik mijn punt klaarder heb kunnen uitleggen.
Ik ontken het Poolse lijden niet. En ik heb er héél veel over mogen bijleren. De passie van mijn gids voor haar volk en land was hartverwarmend.
Maar ik had wel meermaals het gevoel dat het Joodse verhaal in Krakau/Polen niet aan bod kwam, en dat vond ik verwarrend en incorrect. Als je het verhaal van Krakau/Polen wilt vertellen, hoort dat er ook bij. Nu was het verhaal imo niet compleet.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 02-05-23 12:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

LWDaisy
Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-23 12:46

Urbanus schreef:
Ja ik begrijp dat ook. Toen ik er was gingen mensen picknicken in Birkenau.

Maar goed, ik denk ook dat iedereen anders omgaat met leed en dat je daar niet veel van kunt zeggen. Ik ken natuurlijk ook die foto die overal op sociale media verscheen met die influencer die poseerde, maar wat betreft lachen of uitgelaten zijn, dat kan ook emotieregulering zijn.

Op Birkenau, na het zien van die kinderbarak waren wij ook uitgelaten maar dat was gewoon de druk en de narigheid van de dag die er uit kwam. We waren de dag ervoor bij Buchenwald geweest en het was wat veel allemaal.

Maar al met al jammer dat het tegenviel, ik herken de irritatie aan de drukte en de gids en het haasten.


Iedereen gaat daar idd op zijn/haar eigen manier mee op.
Je kan blij zijn dat wij in een andere tijd leven, dat wij dit niet hoeven mee te maken. Ik snap die uitgelatenheid nog wel. Maar lachend poseren onder de poort van Birkenau, ik vond het vreselijk om aan te zien..

Erg jammer idd dat het tegenviel.
Misschien waren mijn verwachtingen te hoog, niet realistisch. Dat kan ook :)

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:11

Onze zoon is pas geweest. Hij heeft zelf veel interesse en kennis, maar van mijn kant van de familie ook 1 en ander meegekregen over de Joden tijdens de WO.

Omdat ik zelf toch wel de generatie daarna ben en best moeite heb met bepaalde verhalen van familie, spullen en beelden die ik later heb gezien, zal ik zelf niet snel gaan.

Maar hij is dus kort geleden geweest en hun groepje kwam bij 2 verschillende gidsen terecht. Hij vond zijn gids slecht vertellen. Het was monotoon, niet pakkend en echt een verhaaltje oplezen.
De andere groep was heel enthousiast over hun gids.
Hij zei ook dat hij gelukkig zelf veel weet en ook kon delen in zijn groepje, want het scheelt wel voor je ervaring hoe het verteld wordt. Maar hoeveel interesse en kennis je daarvoor al hebt, maakt ook zeker verschil.

Hij had vooraf duidelijk de info wat wel en niet mocht qua foto's en filmen bijv, maar overal probeerden toch mensen stiekem foto's te maken en te filmen.

Ondanks dat hij het echt vreselijk vindt wat daar is gebeurt, was het een beetje een tegenvaller hoe het nu overkwam en gepresenteerd werd.

In Polen verder geen problemen en ook nog wezen stappen. Ze vonden het veel moderner en vrijer dan wat ze hadden verwacht en wat ze een beetje was voorgehouden en waar ze voor gewaarschuwd waren.

Ik denk dat de beleving sowieso zal gaan veranderen. Vroeger konden mensen die het zelf hebben overleefd het vertellen en dan kan het je echt heel erg raken. Het besef komt misschien dan heel anders binnen dan dat nu de volgende generatie en die daarna het moet proberen over te brengen zonder het zelf beleefd te hebben.

Wij hadden ook familie die er niet over wilden praten en die ervaringen zijn bijv niet vastgelegd of beschreven. Dan gaat dat toch verloren met de tijd. Heel erg zonde, want we kunnen er nog altijd veel van leren.

Fly_high
Berichten: 3297
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:06

LWDaisy schreef:
Ik vind het net wél aan Auschwitz om die achtergrondinformatie/kennis te verschaffen. Dat geldt voor alle oorlogslocaties, als je het mij vraagt. Of dat realistisch is, om dat overal uitgebreid te (kunnen) doen is een andere zaak :)

Maar ik had evenredig veel info verwacht over de holocaust - want dat is ook Auschwitz.
En dat is ook Polen, en ook Krakau. Daar was de holocaust ook zeer aanwezig.


Maar er is geen 1 Holocaust en geen 1 manier waarop het waar dan ook "zeer aanwezig was". Het zijn duizenden verhalen die vaak geen onderlinge overeenkomsten hebben behalve Joodse afkomst van degenen die daar hun leven aan hebben verloren. Holocaust van Nederlandse Joden uit Amsterdam is heel wat anders dan Holocaust van Joden uit sjtetl ergens in lubelskie regio en ook anders dan Holocaust diep in Sovjet Unie.

Voor hét overkoepelend holocaust verhaal zou je bij holocaustmuseum zoals Yad Vashem moeten zijn. Auschwitz gaat over Auschwitz en situatie eromheen, oorlogsmuseum van Krakau gaat over oorlog in Krakau.

Heel groot deel van lange termijn gevangenen in Auschwitz I waren overigens niet Joods en op de mogelijkheid van ontvangen van voedselpakketten na (en gebrek aan paar privileges voorbehouden aan Rijksduitsers) was het lijden van Joden en niet-Joden ook niet bepaald anders. In die zin is het ook niet vreemd dat verhaal over kampleven niet specifiek over Joodse gevangenen gaat vind ik. Bij de ruïnen van gaskamers van Birkenau en op het spoor is het een ander verhaal uiteraard maar dat lijkt me ook sterk dat gidsen in Birkenau selecties van Joden en massamoord van Hongaarse Joden etc verzwijgen en dan ineens over onderdrukt Pools volk beginnen?


Citaat:
Dat de Polen daar zelf aan hebben bijgedragen - datzelfde kunnen we ook over de andere bezette landen zeggen. We hadden allemaal collaborateurs, meelopers, bange mensen, zelfbehoud. We hadden ook allemaal verzetstrijders. De ene ging daar heel ver in, de andere deed wat minder, maar wel wat hij/zij kon. Je kan daar niet over oordelen, want wij waren er niet bij.
Ze leven in ieder geval niet meer, die dappere en minder dappere mensen van toen, hier en daar een uitzondering daar gelaten. Mijn punt: het is tijd om te geschiedenis te erkennen. De mooie en de lelijke kanten. Pas dan kunnen we er van leren, en eenzelfde zaken in het nu en later proberen vermijden.


Als je denkt dat bijdragen en "bijdragen", collaboratie, zelfbehoud en meelopen overal onder de Duitse bezetting hetzelfde waren en onder dezelfde voorwaarden en vanuit dezelfde beweegredenen ontstonden dan zit je er helaas flink naast :o Collaboratie en verzet hadden allemaal hun eigen betekenis en gewicht in elk bezet land, heel anders in Nederland dan in Polen of Sovjet Unie. En zelfs in Polen was het heel ander verhaal afhankelijk van of men in het Derde Rijk zat, GG of in de oostelijke "Sovjet" gebieden. Dit stukje context scheppen is dan toch echt belangrijk want we leren niets door aannames te maken welke gewoon niet kloppen.

Wat betreft giechelende tieners en uitgelaten sfeer, het is soms inderdaad een manier om die indrukken te verwerken.

En ik weet niet hoe ik het netjes moet verwoorden maar als je op een grote Joodse begraafplaats leeft - er zijn namelijk hele wijken, dorpen en steden in Polen waar na meest gruwelijke massamoorden nooit lijken zijn opgegraven en men maar eroverheen is gaan bouwen* - en een concentratiekamp gewoon uit je keukenraam of uit de bus onderweg naar school ziet het op gegeven moment wel wat went. Niet om Instagram fotoshoots in Auschwitz te rechtvaardigen hoor :o maar het is net wat minder schokkend allemaal.

* Dat had overigens weinig te maken met antisemitische beweegredenen en meer met tekort aand geld, middelen en arbeiders in een verwoest land dat 1/3 vooroorlogse bevolking had verloren.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, SemrushBot en 149 bezoekers