5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:43

Neemt niet weg dat dit open is voor publiek en we willen dat de geschiedenis bewaard blijft. Dan maakt het wel uit hoe we ermee omgaan en hoe en door wie de boodschap gedeeld wordt.

Mijn geschiedenis lerares kon heel goed vertellen en kwam zelf uit een Joodse familie en had veel in bezit om te laten zien. Dat naast mijn eigen familie was ik erg onder de indruk en heb ook wel "last" van het oorlogs verleden gehad. ( enge dromen bijv. Niet dat dit dan zo erg is als de oorlog zelf, maar om aan te geven wat wordt doorgegeven )

Maar we hadden ook mensen in de klas die het niks kon schelen, van huis uit niks mee kregen, onder de indruk waren van een verhaal of de spullen en daarna weer liepen te gieren en brullen op de gang.

Als het een verplicht nummertje wordt om te bekijken of het wordt als attractie gezien, is dat gewoon zonde.

De geschiedenis bij oa deze plek is belangrijk, maar dan moet deze wel overkomen. Hoewel je nooit iedereen zal bereiken en altijd mensen het naast zich neerleggen.


Urbanus
Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:41

Maar ook dat is vrijheid, de keuze om er niks mee te doen, niks bij te voelen. En voor veel middelbare scholieren is een kampbezoek enkel onderdeel van een groter programma van hun werkweek.

Ik hoop natuurlijk dat het voor mijn kinderen wel gaat leven maar tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om het te begrijpen zullen we geen familie meer hebben om het uit de eerste hand te vertellen en ergens vind ik dat een opluchting want ik heb als kind echt wel last gehad van de verhalen van mijn (over) grootouders.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Steppe
Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:38

Ik ben 2x in Auschwitch- Birkenau geweest, 1e keer een gids die veel wist en goed kon vertellen 2e keer een ietwat ongeïnteresseerde gids. Dat maakt een wereld van verschil. Beide keren heb ik mij enorm gestoord aan de klassen uit Israël, veel herrie en geschreeuw en vooral andere het gevoel geven dat het in Auschwitz alleen om hun draaide.
Een soort gevoel dat hun het alleenrecht hadden op de verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden.
De 2e keer de gids een beetje gelaten voor wat het was en de vrienden met wie wij waren zelf een soort rondleiding gegeven.
Verschillende boeken gelezen over de "rol" van de Polen en hoe bepaalde zaken tot stand zijn gekomen. En eigenlijk is geen enkel boek neutraal, wat ook logisch is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 01:20

Urbanus schreef:
Maar ook dat is vrijheid, de keuze om er niks mee te doen, niks bij te voelen. En voor veel middelbare scholieren is een kampbezoek enkel onderdeel van een groter programma van hun werkweek.

Ik hoop natuurlijk dat het voor mijn kinderen wel gaat leven maar tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om het te begrijpen zullen we geen familie meer hebben om het uit de eerste hand te vertellen en ergens vind ik dat een opluchting want ik heb als kind echt wel last gehad van de verhalen van mijn (over) grootouders.


Uiteraard. Maar ik bedoelde meer dat er respectvol mee om gegaan wordt. Je hoort toch weleens mensen links en rechts dingen uitkramen die echt niet kunnen. Als iets indruk maakt, denk ik wel dat mensen het serieuzer nemen. Dan doen ze er verder niks mee, maar roepen ook geen dingen die echt niet gepast zijn.

Ik herken wel wat je zegt en schreef ik ook eerder. Mijn vader was een vooroorlogs kind ( niet van Joodse komaf) en dat heeft echt wel een stempel op ons leven gedrukt.
Maar van moeders kant Joodse familie en veel gehoord en gezien waardoor het altijd wel echt leefde.

En iedereen is er vrij in, maar als ik mensen spreek, zowel ouder als iets jonger dan ik, die 4 Mei onzin vinden, schrik ik wel. Dat waren zgn vrienden ooit, maar ik kan er niks aan doen dat ik toch anders tegen ze aan keek. En het was niet alleen wat ze zeiden, maar ook hoe...

Dat is dan ook weer mijn goed recht om daar iets van te vinden.

Onze zoon werkt in de horeca en ik mocht vroeger op 4 Mei niet stappen en "onze" kroegen waren ook niet open. Nu zijn ze open en ik heb er wel moeite mee dat ze dan werken en alleen even stil zijn en weer door.
Geen idee wat ik dan wil en natuurlijk zijn ze jong en moet je door, maar zoals ik ben opgevoed, voelt dat echt niet goed. Ik probeer dat wel naast me neer te leggen

Wij hebben ook de vlag halfstok volgens protocol etc. Dat zie je mensen dan nog wel doen, maar hoelang nog?

Maar goed, het ging om Polen en ik vind het goed dat veel bewaard is gebleven en nog bezocht wordt. Ik hoop alleen dat er geen generatie komt die denkt dat het nu wel mooi is geweest en de boel sloopt om huizen te bouwen bijv.

En dat wat al een aantal keren is gezegd; de gidsen, ondanks dat dit een nieuwe generatie is, toch pakkend blijven vertellen zodat het wel overkomt.

LWDaisy
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-23 13:42

Steppe schreef:
Ik ben 2x in Auschwitch- Birkenau geweest, 1e keer een gids die veel wist en goed kon vertellen 2e keer een ietwat ongeïnteresseerde gids. Dat maakt een wereld van verschil. Beide keren heb ik mij enorm gestoord aan de klassen uit Israël, veel herrie en geschreeuw en vooral andere het gevoel geven dat het in Auschwitz alleen om hun draaide.
Een soort gevoel dat hun het alleenrecht hadden op de verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden.
De 2e keer de gids een beetje gelaten voor wat het was en de vrienden met wie wij waren zelf een soort rondleiding gegeven.
Verschillende boeken gelezen over de "rol" van de Polen en hoe bepaalde zaken tot stand zijn gekomen. En eigenlijk is geen enkel boek neutraal, wat ook logisch is.


Oh, ik ben 2 Joodse groepen tegengekomen en die hebben zich netjes gedragen.

Zo zie je maar hoezeer een ervaring kan verschillen.. Jij bent 2x geweest, en kan de gidsen met elkaar vergelijken.
Onze gids was op zich heel leuk. Die vrouw bruiste echt van enthousiasme, en de liefde voor haar vaderland was heel mooi om te zien.

En inderdaad - geen enkel boek is neutraal, en dat is idd ook logisch. Iedereen vertelt zijn geschiedenis vanuit zijn oogpunt, zijn lijden. Dat geldt evengoed voor hele landen.
Daarom lees ik verschillende boeken, en probeer ik die hele oorlog vanuit verschillende standpunten te benaderen. Maar op een plaats als Auschwitz verwacht ik dan toch wel dat alles zo'n beetje samen komt, en dat was bij ons gewoon minder het geval. Naar mijn gevoel.


Fly_High Ik bedoelde met "zeer aanwezig" dat de Joodse bevolking in 1939 zeer aanwezig was in Polen/Krakau, en dat ik het daardoor zo raar vond dat de Jodenvervolging niet echt aan bod kwam tijdens de rondleidingen. Als de rondleiding een boek was dat werd voorgelezen, voelde het heel erg alsof niet alle hoofdstukken aan bod kwamen.

Achteraf bekeken wou ik gewoon dat de verhoudingen bij onze rondleiding eerlijker verdeeld waren.
Hoe leuk onze gids ook was - voor elke 30x dat zij "Pool - Poolse - de Polen" zei, zei ze met moeite 1x iets over de Joden/holocaust. Gezien de grote Joodse bevolking in Krakau, en Joodse gevangenen in Auschwitz, vond ik dat nogal frappant.
In Auschwitz ging het iets meer over de holocaust (dezelfde gids), maar in verhouding nog steeds érg scheef vond ik. Onze gids was duidelijk voelbaar Pools, en trots op haar vaderland - en dat mag allemaal! Maar ik reis +1000km voor een geschiedenisles, en dan wil ik graag ALLES horen wat betreft die geschiedenis, en niet maar een bepaald deel.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Urbanus
Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:16


quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Earth
Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:29

Wauw, gewoon wauw...

Earth het reisbureau.

Cowgirl
Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:46

Er staan ook gewoon snack tents en in het pand waar je naar de wc kan kun je pizza halen. Dus ik kijk er niet eens van op. Totaal geen respect daar.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


LWDaisy
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: 5 dagen Polen: Krakau - Auschwitz - Birkenau - Royal Route - Schindler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-23 10:19

Oh bah..
Ik geloof niet dat ik snacktentjes gezien heb. Ik heb er ook niet naar gezocht, misschien waren ze er wel maar heb ik ze over het hoofd gezien, geen idee.
Ik vind het in ieder geval respectloos.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Jintexx, Jorex en 160 bezoekers