Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-23 12:47

Dorine92 schreef:
germie schreef:
Zo, dat ziet er zeker gaaf uit. Maar kun je dat zelf regelen? En de tijd is maar beperkt hoor, want tja, dat wk kost ook een week. Dus er blijft hooguit een week over voor cultuur en wat voorbereidingsduiken.

Je moet gewoon alles vooraf regelen

Als je dan tips hebt voor een route, je mag het vertellen, maar een 2 dagen duiken zijn dus wel nodig. De rest mag dan nog wel cultuur zijn. Evt. ook paardrijden, maar dat is niet direct een must.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:53

germie schreef:
Dorine92 schreef:
Je moet gewoon alles vooraf regelen

Als je dan tips hebt voor een route, je mag het vertellen, maar een 2 dagen duiken zijn dus wel nodig. De rest mag dan nog wel cultuur zijn. Evt. ook paardrijden, maar dat is niet direct een must.

In viñales kun je goed paardrijden, alleen persoonlijk vind ik de toeristische rondjes niet interessant. Heb evt wel een telefoonnummer voor je van eentje die op plekken met je willen gaan rijden waar de rest niet komt. Ik geloof dat ik 50 euro kwijt was voor een hele dag. Tussendoor bij het huis van mijn gids paarden gewisseld. Daar kwam hij zelf mee, dus ze hebben het welzijn van de paarden wel goed zitten. Niet onbelangrijk

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:53

Ik vindt het wel raar dat zo'n WK dan in een "moeilijk" land zoals Cuba gehouden wordt.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-23 14:00

pillow schreef:
Ik vindt het wel raar dat zo'n WK dan in een "moeilijk" land zoals Cuba gehouden wordt.

Wij ook en dan ook nog in het orkaanseizoen. Dus er zitten zeker risico's aan vast dat je niet eens het wk programma kunt uitvoeren. Ook wordt er van je verwacht dat je dus na de vlucht terug van Cayo Largo naar Havana of Varadero terugvliegt naar huis. In principe kan dat op dezelfde dag. Maar als het slecht weer is, dan kom je dus niet van het eiland af.
De vluchten naar Cayo Largo worden alleen voor het wk in het voren gepland, normaal vliegen ze pas bij een vol vliegtuigje of iets dergelijks. Vanuit meerdere landen is er gevraagd of er wel rekening gehouden is met duikers en de extra bagage die meegenomen wordt in die kleine vliegtuigjes.

Cuba is natuurlijk nog echt een ontwikkelingsland op bepaalde fronten en ik denk dat ze juist door het organiseren van zo'n evenement het land op de kaart willen zetten. Maar sinds het bekendmaken dat het wk in Cuba gehouden wordt zijn er al diverse dingen misgegaan of veranderd. Van juni werd het dus oktober (deelnemers konden niet even alles regelen binnen een paar maanden natuurlijk. In juni zou ik ook sowieso niet kunnen gaan). De regelementen zijn pas eergisteren bekend geworden. En daarmee dus ook de kosten per deelnemer. Persoonlijk had ik ook liever gezien dat het wk gewoon in Varadero of Baya de Conchinas gehouden werd, maar ja, Cayo Largo is natuurlijk flink exotischer. Dus eigenlijk is het idee erg leuk, maar hoe het gaat uitpakken weet ik echt niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:09

Toch kunnen de Cubanen dingen echt wel regelen hoor... ze hebben overal een oplossing voorz Ik zou me niet te druk maken. Ze komen over het algemeen keurig op tijd, meestal zelfs te vroeg (behalve door overmacht, bijv als dingen stuk zijn) En ja, als die orkaan komt, dan komt ie. Ik had hem wel, maar het is zeker niet elk jaar raak

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:28

Als je nog een overnachting zoekt in Havana heb ik wel contact gegevens voor je van een hele lieve familie die een kamer verhuurt. Zij spreekt goed Engels.

Mijn ervaring is dat de mensen bij wie je overnacht heel lief zijn en alles voor je willen regelen.
Het land barst echter ook van de oplichters, waarschijnlijk doordat ze zelf niks hebben door het systeem.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:24

loulou schreef:
Als je nog een overnachting zoekt in Havana heb ik wel contact gegevens voor je van een hele lieve familie die een kamer verhuurt. Zij spreekt goed Engels.

Mijn ervaring is dat de mensen bij wie je overnacht heel lief zijn en alles voor je willen regelen.
Het land barst echter ook van de oplichters, waarschijnlijk doordat ze zelf niks hebben door het systeem.

Ik heb eerlijk waar helemaal geen oplichters gezien. Alleen in de toeristische gebieden merk je wel dat mensen niet in jou geïnteresseerd zijn, maar meer in je geld.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-23 18:43

Het zal overal oppassen zijn natuurlijk, wij zijn wel de rijke toerist. Maar Cuba schijnt wel 1 van de veiligste landen in die regio te zijn. Dus ik denk dat als je gewoon goed oppast zelf dat het meevalt.

Maar hoe zit het daar met drinkwater? Ik lees dat overal tekorten aan zijn, is drinkwater daar wel op elke straathoek te koop?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:07

germie schreef:
Het zal overal oppassen zijn natuurlijk, wij zijn wel de rijke toerist. Maar Cuba schijnt wel 1 van de veiligste landen in die regio te zijn. Dus ik denk dat als je gewoon goed oppast zelf dat het meevalt.

Maar hoe zit het daar met drinkwater? Ik lees dat overal tekorten aan zijn, is drinkwater daar wel op elke straathoek te koop?

Ja echt maak je geen zorgen hoor, de Cubanen zijn ontzettend netjes.
Water kun je gewoon kopen, geen probleem. De casas hebben ook meestal wel flesjes water voor je te koop en anders sws bij ieder restaurant

Toevallig heeft mijn mattie van Playa Maguana me gister eindelijk bericht. Hij had geen telefoon toentertijd dus we konden geen contact houden, maar ik heb hem toen wel even een vriendschapsverzoek via Facebook gestuurd, zodat hij me kon contacten zodra hij een telefoon bij elkaar gespaard zou hebben.
Knap dat het hem gelukt is.
Hij zei dat er momenteel een groot tekort is aan brandstof. Mensen kunnen zich niet meer verplaatsen dus alles ligt dan op zijn gat.
Maar ook dan reserveren ze wel wat voor de toeristen. Ze hebben vaak kannen op voorraad ingekocht enz. De Cubanen zijn erg creatief. Komt wel goed

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:55

Dorine92 schreef:
loulou schreef:
Als je nog een overnachting zoekt in Havana heb ik wel contact gegevens voor je van een hele lieve familie die een kamer verhuurt. Zij spreekt goed Engels.

Mijn ervaring is dat de mensen bij wie je overnacht heel lief zijn en alles voor je willen regelen.
Het land barst echter ook van de oplichters, waarschijnlijk doordat ze zelf niks hebben door het systeem.

Ik heb eerlijk waar helemaal geen oplichters gezien. Alleen in de toeristische gebieden merk je wel dat mensen niet in jou geïnteresseerd zijn, maar meer in je geld.


Wanneer ben jij geweest? En ben je met een groepsreis geweest? Ik kan een boek schrijven wat we in die twee weken hebben meegemaakt.
Op het vliegtuig spraken we alleen maar Nederlands die ook van alles hadden meegemaakt. Alleen mensen die zelfstandig hadden gereisd. Groepsreizen waren allemaal positief
Terwijl de verhalen van mensen die wij kende de jaren daarvoor allemaal positief waren. Het land is prachtig, maar toch zal ik het niet aanraden

Water is goed verkrijgbaar is mijn ervaring

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:05

loulou schreef:
Dorine92 schreef:
Ik heb eerlijk waar helemaal geen oplichters gezien. Alleen in de toeristische gebieden merk je wel dat mensen niet in jou geïnteresseerd zijn, maar meer in je geld.


Wanneer ben jij geweest? En ben je met een groepsreis geweest? Ik kan een boek schrijven wat we in die twee weken hebben meegemaakt.
Op het vliegtuig spraken we alleen maar Nederlands die ook van alles hadden meegemaakt. Alleen mensen die zelfstandig hadden gereisd. Groepsreizen waren allemaal positief
Terwijl de verhalen van mensen die wij kende de jaren daarvoor allemaal positief waren. Het land is prachtig, maar toch zal ik het niet aanraden

Water is goed verkrijgbaar is mijn ervaring

Ik was in september/oktober
Met groepsreizen ga je naar de meest toeristische gebieden, en zit je precies tussen de toeristen uitmelkers. Ik snap wel dat je dan evt wél slechte ervaringen kunt hebben. Toerisme maakt de locals niet leuker, dat geldt overal

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-23 05:50

Hier krijgt alles wat meer vorm. De WK week is een week waarbij je geen vrije tijd hebt, je wordt geleefd. Alles moet volgens een heel strak schema. Dat gaat van controle op hoe veel bar je voor je duik in je fles hebt, tot hoeveel bar als je nog boven komt, duikcomputer controle, en na een startsignaal moet je binnen 90 minuten weer boven zijn. 30m mag, 30.1m is disqualificatie. Je krijgt 2 trainingsduiken om 'te wennen' aan de wateren en hoe het op de wedstrijddagen gaat en dan 4 duiken voor het echte werk.
Je mag maar 300 foto's per dag maken. Dat lijkt veel, maar is het absoluut niet. EEn foto om een flitser te te testen geldt als foto. Werk je met een snoot, dan ben je zo 30 foto's kwijt voor de juiste flitspositie. En zijn de 300 foto's op, en er komt een mooie haai langs, dan heb je pech. Maak je daar een foto van om die in je vakantiealbum te doen ofzo, dan ben je ook gedisqualificeerd. De geheugenkaart wordt ingenomen voordat je zelf de foto's bekeken hebt. Een foto verwijderen waardoor een nummer overgeslagen wordt mag ook niet. Er mag geen nabewerking plaatsvinden (volgens mij doet geen fotograaf tegenwoordig nog iets zonder nabewerking). Je onderwaterhuis wordt verzegeld, je mag dus na controle van de camera op nummering e.d. niet meer zelf iets aan de camera veranderen.

De week voor het WK willen we gaan backpacken met 3 koffers. :D Dus letterlijk wat gaan rondtrekken, en nog wat voorbereidingsduiken doen in de Varkensbaai.
Het idee is met colectivos, shared taxis, maar iemand zei dat je ook prima een Viazul bus kunt pakken. Die rijdt niet op elk traject als ik online kijk. Maar misschien is een combinatie ook wel leuk?

Misschien moet ik maar een blog of volgtopic openen over de voorbereidingen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:12

Heb je bericht over je eigen bijdrage en gaat het dus door nu? Is de knoop doorgehakt?

Je kan toch gewoon hier plaatsen over de voorbereidingen en zo?

Strenge regels, is dat in NL niet? WK is natuurlijk wel van een andere orde dan een NK maar kan me voorstellen dat de regels redelijk gelijk getrokken worden.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-23 13:50

De titel klopt dan niet meer.

En de regels zijn behoorlijk anders.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-23 05:55

In Nederland is de maximale duiktijd niet gelimiteerd, ook wordt er niet moeilijk gedaan over de duikdiepte. Je krijgt in Nederland 2 dagen de tijd (dat is gelijk aan het wk), maar in Nederland mag je van 6 tot 6 fotograferen, dus 24 uur. In die 24 uur moet je ook je selectie aanleveren van maximaal 100 foto's per dag, maar er is geen maximum aan het te maken foto's. Ook mag je 4 of 5 duiken per dag maken. En zelf de duikstek kiezen in Zeeland (het moet dus wel in Zeeland zijn).
Je mag foto's deleten, maar niet nabewerken, ook geen bewerkingen in de camera maken. Maar beeld op beeld mag wel.
Bij het wk krijg je 4 duiken over 2 dagen en 2 trainingsduiken (daarom gaan sommigen al eerder naar de plek waar het wk gehouden wordt voor trainingen.). Er zijn 4 duikstekken aangewezen als wedstrijdstek en 2 reserve. Het is dus de bedoeling dat je op alle 4 de stekken 1 duik maakt. Het onderwaterhuis wordt verzegeld en dan mag je er niets meer aan doen. Er is een maximum van 300 foto's per dag gesteld, een maximale duikdiepte van 30.0m, geen deco, en een maximale duiktijd van 90 minuten na een startschot (dus in de praktijk hou je er maar 80 aan over). Ook moet iedereen het doen met dezelfde hoeveelheid lucht.
Ik heb ooit op het ONK een foto gemaakt voor het onderdeel zoet water (staat los van de mogelijkheid om je te qualificeren voor een wk, dat moet in Zeeland) van paaiende zeelten. Deze foto had ik nooit kunnen maken met oc apparatuur, want zeelten zijn enorm schuw. Maar ik was toevallig met mijn rebreather (nou ja, ik was op zoek naar karper en ook die zijn met een rebreather eenvoudiger te benaderen). Die apparatuur kun je dus niet gebruiken op een wk. Mag wel bij het NK.
Ook duik ik bij het NK met mijn standaard technische duikuitrusting, 2 flessen. Dus ik kan gewoon 2 of 3 uur onder water blijven, ben feitelijk niet gelimiteerd aan een duiktijd.

Bij het onk mag je zelf de geheugenkaart uit de camera halen en dan de foto's selecteren, bij het wk nemen zij je geheugenkaart in, kopieren en pas daarna krijg jij hem terug om de selectie te maken.

Een paar jaar geleden is Spanje gediskwalificeerd omdat ze met meer lucht begonnen waren dan de rest en dat niet vermeld hadden. Iedereen krijgt dezelfde beperkte hoeveelheid lucht.

Je gaat met boten en er gaat een jury mee op zo'n boot. Een leuke duik maken zit er tijdens het wk niet in. Het is echt puur gaan voor de 6 opdrachten. Er gaan ook officials mee onder water om te kijken of je niet het onderwaterleven schaadt. Dus manipuleert, op het koraal gaat liggen, enz. Dus behalve met je eigen buddy (dat is verplicht) duikt er ook iemand achter je om je in de gaten te houden.

Na afloop doen ze dus controle van je duikcomputer. Je mag niet in deco geweest zijn en je moet een veiligheidsstop gemaakt hebben.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:24

loulou schreef:
Wanneer ben jij geweest? En ben je met een groepsreis geweest? Ik kan een boek schrijven wat we in die twee weken hebben meegemaakt.
Op het vliegtuig spraken we alleen maar Nederlands die ook van alles hadden meegemaakt. Alleen mensen die zelfstandig hadden gereisd. Groepsreizen waren allemaal positief
Terwijl de verhalen van mensen die wij kende de jaren daarvoor allemaal positief waren. Het land is prachtig, maar toch zal ik het niet aanraden

Water is goed verkrijgbaar is mijn ervaring



Dorine92 schreef:
Met groepsreizen ga je naar de meest toeristische gebieden, en zit je precies tussen de toeristen uitmelkers. Ik snap wel dat je dan evt wél slechte ervaringen kunt hebben. Toerisme maakt de locals niet leuker, dat geldt overal


Het was dus precies andersom ;) de groepsreizen waren positief, iedereen die zelfstandig reisde had van alles meegemaakt. Wij hadden het geluk dat we alles hadden meegemaakt wat al die mensen uit onze vlucht samen hadden meegemaakt :')
Wij zijn overvallen, hebben een dag op het politiebureau gezeten daardoor en waren bang dat wij daar uiteindelijk moesten blijven i.p.v. de daders 8)7 op iedere hoek van de straat probeerde ze je op te lichten. Gezeik met inleveren huurauto enz. We hebben geloof ik 1 dorpje gehad waar we niks mee hebben gemaakt :')

Die regels van fotograferen zijn wel echt streng! Maar het is natuurlijk ook niet voor niks een WK. Uiteindelijk zal het gaaf zijn om mee te hebben gemaakt!

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-23 07:07

Wij willen backpacken met grote koffers voor het wk. Dus zelfstandig rondreizen.

Klinkt niet heel positief zo.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

loulou
Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:16

Het wil niet altijd iets zeggen, want mijn schoonfamilie is er een paar jaar voor ons geweest en die hebben een leuke vakantie gehad.
Maar wij dus niet :+ en wij zijn echt geen naïeve vakantiegangers. ik zou in ieder geval alert zijn.
Het land zelf is wel echt prachtig.

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:33

Eten is momenteel, of althans in januari, ook slecht te krijgen in Cuba. Restaurants zijn dicht en zelfs bij resorts is de keuze soms beperkt tot 1 dagschotel.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-23 07:40

fransje23 schreef:
Eten is momenteel, of althans in januari, ook slecht te krijgen in Cuba. Restaurants zijn dicht en zelfs bij resorts is de keuze soms beperkt tot 1 dagschotel.

Die duikgids zegt dat het voor Cubanen zelf slecht is, maar niet voor toeristen. Ik vind het natuurlijk wel lastig in te schatten maar ga er wel van uit dat we dan kunnen duiken en wat kunnen eten. Het idee is bij de verhuurder van de kamer mee te eten.

Als water maar wel verkrijgbaar is. Ik weet niet of het kraanwater na koken drinkbaar is (waarschijnlijk wel zuiver genoeg maar lekker?)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:28

Voor toeristen was het in januari ook schaars en puur eten wat de pot schaft. Er is dus voor toeristen wel wat te eten maar je moet niet te kritisch zijn en niet al te speciale wensen hebben.
Er zijn extra sancties vanwege de oorlog en het feit dat Cuba daarin Rusland steunt.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:44

Sowieso moet je voor het eten niet naar Cuba. Ik heb er zelf voor gekozen om bij de Cubanen te blijven en niet naar restaurants te gaan, dat scheelt wel. In restaurants was wel “normaal” eten te krijgen alleen ik heb best veel op avocado’s en bananen geleefd (en nee, die zijn dus helemaal niet zo voedzaam als wij denken). Ik was 3 kilo kwijt toen ik terugkwam. Dat is veel als je al mooi slank bent

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-23 07:06

Ik heb niet zo veel eisen. Elke dag een blikje cola is wel fijn, liefst light. Maar weet niet of ze dat daar hebben?
Verder drink ik wel thee. En bananen lust ik ook graag. Ik denk niet dat je in een week echt af kunt vallen daar. Tenminste, mijn ervaring is met een week weinig eten dat je nog steeds niets kwijt bent.
Maar goed, het belangrijkste is niet ziek te worden, want daarna is natuurlijk dat wk waar gepresteerd moet worden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:49

germie schreef:
Ik heb niet zo veel eisen. Elke dag een blikje cola is wel fijn, liefst light. Maar weet niet of ze dat daar hebben?
Verder drink ik wel thee. En bananen lust ik ook graag. Ik denk niet dat je in een week echt af kunt vallen daar. Tenminste, mijn ervaring is met een week weinig eten dat je nog steeds niets kwijt bent.
Maar goed, het belangrijkste is niet ziek te worden, want daarna is natuurlijk dat wk waar gepresteerd moet worden.

Ik zou er niet op rekenen dat ze light hebben. En sowieso niet van jouw merk.
De bananen zijn daar niet hetzelfde als hier, maar ik vind een banaan is een banaan.
Ik had wel regelmatig best wel honger maar het was wel een keuze om niet teveel als een toerist te gaan leven daar (hoewel ik alsnog wel regelmatig s ochtends een gebakken eitje en een stukje brood kreeg, dat kunnen de meeste Cubanen al niet betalen).
De enige plek waar ik echt goed en lekker gegeten heb, was Baracoa. Daar kookte de gastvrouw voor me, en heb ook een keer een maaltijd op het strand besteld.
Maar je kunt als je euro’s hebt gewoon “normaal” eten krijgen in restaurants hoor. Dat heb ik alleen niet gedaan (alleen 1 keer in Playa Larga, met als gevolg een voedselvergiftiging, en 1 keer in Viñales omdat ik me nog steeds zo zwak voelde na m’n voedselvergiftiging)
Ik wilde een Cubaanse ervaring, nou dat is gelukt

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Hasjam_Poe
Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:21

germie schreef:
Ik heb niet zo veel eisen. Elke dag een blikje cola is wel fijn, liefst light. Maar weet niet of ze dat daar hebben?
Verder drink ik wel thee. En bananen lust ik ook graag. Ik denk niet dat je in een week echt af kunt vallen daar. Tenminste, mijn ervaring is met een week weinig eten dat je nog steeds niets kwijt bent.
Maar goed, het belangrijkste is niet ziek te worden, want daarna is natuurlijk dat wk waar gepresteerd moet worden.


Ze hebben alleen Cubaanse cola en dat is al heel wat :D

Tip: neem je eigen rol wc-papier mee en ga altijd met een klein voorraadje in je broekzak op stap. WC papier is er schaars en de 2 velletjes die je bij een openbaar toilet krijgt uitgereikt (tegen betaling) zijn spekglad :')

[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlies, ogidni en 57 bezoekers