Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 12:51

Ik sta voor een groot dilemma:

Ik ben uitgenodigd om mee te doen aan het WK in Cuba. Een geweldige kans natuurlijk, een once in a lifetime experience. Er is alleen een maar, een hele grote maar, of eigenlijk meerdere maren.

De minste maar is dat ik gewoon vrije dagen op moet nemen van m'n werk. En helaas is het niet zo dat ik oneindig veel vrije dagen en tijd en geld heb. Dit is dus een kleine maar. Het betekent ook dat ik mijn beklimming naar de top van de Kilimanjaro moet uitstellen.

De andere maar en dat is eigenlijk mijn grootste punt, is dat als je sinds 12 januari 2021 naar Cuba geweest bent dat je dan nooit meer op een esta kunt reizen. Dat betekent dat Amerika bezoeken of zelfs overstappen er niet zomaar meer in zit. Ik heb niet direct plannen om weer naar Amerika te gaan, maar als het nooit meer makkelijk kan, dan is het wel iets waar je goed over na moet denken.
Met een visum kan nog steeds wel. Trump heeft als 1 van z'n laatste acties Cuba op de lijst met landen die terrorisme ondersteunen gezet. Er is verder geen bewijs dat Cuba dit doet, maar helaas staat Cuba er wel op. Amerikanen mogen echter sinds augustus 2022 wel weer naar Cuba op vakantie. Alleen, de esta regel is helaas nog steeds van toepassing.

Heeft er iemand ervaring met het aanvragen van een visum voor Amerika? En kon dat vrij snel, of moet je dat tegenwoordig echt een jaar in het voren regelen? (reisorganisaties hebben het over 5-6 weken, maar ik lees ook verhalen van dat het wel een jaar in het voren moet). Hoe snel of hoe gemakkelijk je een visum aan kunt vragen is voor mij wel iets om in de beslissing mee te nemen.

Je schijnt naar elk land in de wereld te kunnen reizen zonder over te stappen in Amerika, maar vaak zijn de tickets met overstap in Amerika wel goedkoper. Overstappen in Amerika valt na een bezoek aan Cuba geheel af.

Oftewel, een unieke kans laten schieten wat mogelijk de rest van je leven qua reizen kan beinvloeden, of gewoon gaan en als je eens naar Amerika wilt een visum regelen (die dan wel i.p.v. 25 dollar 160 dollar kost, een esta is ook 2 jaar geldig).

Of denken jullie dat er een kans is dat Cuba wel weer van de lijst gaat tussen nu en 10 jaar zodat je daarna wel weer met een esta kunt reizen?

Kortom, een behoorlijk lastige keuze. Gaan voor wat unieks, of laten schieten?

Er zijn volgens mij geen mogelijkheden om naar Cuba te reizen zonder dat de vluchtgegevens doorgespeeld worden aan Amerika zodat je daarna nog gewoon 'nee' kunt antwoorden op een esta.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:33

Visum krijgen voor Amerika is momenteel dramatisch, ik hoor alleen maar verhalen over maandenlange wachttijden. Ik kan ook geen ESTA meer krijgen, maar daar heb ik mij geen moment door laten tegenhouden.. geen plannen om in de nabije toekomst naar de VS te gaan. Hoe belangrijk het WK voor jou is kan alleen jij bepalen though.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:24

Geldt dat ook als je "gewoon" op vakantie naar Cuba wilt, dat Amerika lastig doet als je daarna daarheen wilt???? ik zou graag een keer naar uba willen maar ook daarna weer naar Amerika.... wel iets om over na te denken

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 14:29

ElCamino schreef:
Geldt dat ook als je "gewoon" op vakantie naar Cuba wilt, dat Amerika lastig doet als je daarna daarheen wilt???? ik zou graag een keer naar uba willen maar ook daarna weer naar Amerika.... wel iets om over na te denken

Ja, het was nooit een probleem, totdat Trump op 12 januari 2021 besloot dat Cuba een 'terroristisch land' is. Er is geen bewijs voor, maar Cuba staat er wel op. Biden heeft wel in augustus 2022 toegestaan dat Amerikanen wel weer naar Cuba op vakantie mogen, maar het probleem voor ons met de esta blijft wel helaas.
Voor 2021 was het dus geen probleem om Amerika en Cuba te bezoeken.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:47

Tja, lastig, Germie. Wordt dat WK ieder jaar gehouden en bestaat er een kans dat je bv. volgend jaar weer uitgenodigd wordt of is dit een once in a lifetime kans?
Dan zou ik hem niet laten schieten. Wie dan leeft die dan zorgt.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:55

Iemand die ik ken heeft om deze reden 2 paspoorten. Hij reist zakelijk heel veel en met 1 paspoort kan je niet de hele wereld bezoeken. Volgens mij heb je zelfs 3 paspoorten nodig om overal te kunnen komen.

Je zou dus uit kunnen zoeken of dit particulier ook mogelijk is.

Geen idee of het dan opgelost is, of dat er alsnog ergens geregistreerd staat dat je in Cuba bent geweest en je met een tweede paspoort alsnog niet erin komt

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 15:02

Fitzroy schreef:
Tja, lastig, Germie. Wordt dat WK ieder jaar gehouden en bestaat er een kans dat je bv. volgend jaar weer uitgenodigd wordt of is dit een once in a lifetime kans?
Dan zou ik hem niet laten schieten. Wie dan leeft die dan zorgt.

Je moet je dus wel plaatsen. Dus dat betekent dat je op het ONK goed gescoord moet hebben. Er worden slechts 2 personen uitgezonden. Als ik dit jaar weer mee doe aan het ONK is er natuurlijk een kans dat ik goed scoor, maar omdat het een jurysport is, is er ook een kans dat ik niet weer scoor. Dat weet je dus niet. Het WK is eens in de 2 jaar en het andere jaar is er een EK.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 16:11

loulou schreef:
Iemand die ik ken heeft om deze reden 2 paspoorten. Hij reist zakelijk heel veel en met 1 paspoort kan je niet de hele wereld bezoeken. Volgens mij heb je zelfs 3 paspoorten nodig om overal te kunnen komen.

Je zou dus uit kunnen zoeken of dit particulier ook mogelijk is.

Geen idee of het dan opgelost is, of dat er alsnog ergens geregistreerd staat dat je in Cuba bent geweest en je met een tweede paspoort alsnog niet erin komt

Maar het gaat niet om je paspoortnummer, want elk paspoort heeft ook een MRZ, een machine readable zone, en daarin staat je bsn nummer. Aangezien Amerika werkt met een 'Secure Flight program'. Dat betekent dat passagierslijsten gedeeld moeten worden als je dus door het luchtruim van Amerika vliegt, of door een aangrenzend luchtruim.
Volgens mij kom je dus niet zonder secure flight vanuit een ander land naar Cuba (Haiti, Dominicaanse Republiek of Mexico), en er gaan ook geen boten.
Dus dat wordt wel wat lastig.

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:13

Over visa voor de VS: drama idd op het moment. Sprak vorige week nog een studiegenoot - hij moest een visa voor de VS hebben (we hebben beide status in Canada) om op een conferentie te presenteren (= werk). Zijn interview datum was 13 maanden na aanvraag. Conferentie natuurlijk lang en breed gemist. Als je een visum voor de VS wilt, moet je vooral heel goed plannen.

Over het wel of niet gaan - hoe zeker weet je dat je naar de VS wil nog en hoe belangrijk is het WK voor je?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 17:47

Oshaa schreef:
Over visa voor de VS: drama idd op het moment. Sprak vorige week nog een studiegenoot - hij moest een visa voor de VS hebben (we hebben beide status in Canada) om op een conferentie te presenteren (= werk). Zijn interview datum was 13 maanden na aanvraag. Conferentie natuurlijk lang en breed gemist. Als je een visum voor de VS wilt, moet je vooral heel goed plannen.

Over het wel of niet gaan - hoe zeker weet je dat je naar de VS wil nog en hoe belangrijk is het WK voor je?

Is dat een interview in Nederland of in Canada?

Ik ben 2 keer in de VS geweest. Voor het overstappen probeer ik de VS te vermijden omdat de immigrations wel eens veel langer duurt dan gepland en je dan met geluk of met pech je vliegtuig mist. Maar als ik ooit voor een bepaalde tak nog eens instructor trainer wil worden, dan kan dat haast alleen maar in de VS. Als ik weet dat ik bijvoorbeeld 5 of 10 jaar het land niet in kan, dan weet ik dat en dan is de keuze makkelijk, ik doe dat WK. Als er een kans is dat er een president Cuba weer van de lijst haalt, dan ga ik ook, want ik kan best even wachten met de VS bezoeken (ik heb op dit moment echt geen plannen, er is zo veel moois op de wereld wat gewoon open blijft).

Het WK is best belangrijk voor mij, want ik heb altijd gezegd ik wil eens naar het WK en doe daarom aan fotowedstrijden mee. Maar nu mag ik dus, maar ben niet zo blij met de locatie voor 2023. Hoe groot is de kans om je nog een keer te plaatsen? Ik heb echt geen idee. Iemand die in 2015 mocht heeft zich sindsdien niet meer geplaatst. Het blijft een jurysport. Ik heb in de paar keer dat ik meegedaan heb een steeds hogere eindklassering behaald van de eerste keer middenmoter tot daarna een top 10 klassering tot nu het podium. Maar of ik dat weer kan halen? Er is veel concurrentie, en echt veel concurrentie. Ik ben de enige deelnemer aan het ONK die behalve voor de wedstrijd verder nooit in Zeeland duikt, daarmee heb ik dus ook geen voorbereiding en is het best bijzonder dat ik me tussen het grote geweld geplaatst heb.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:08

Waarom je nu al druk maken over iets wat voorlopig toch niet gaat gebeuren? Lekker je droom achterna jagen en naar het WK. Zie je daarna wel verde als je toch weereens naar Amerika wil.

Qimm

Berichten: 15158
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:12

Narya schreef:
Visum krijgen voor Amerika is momenteel dramatisch, ik hoor alleen maar verhalen over maandenlange wachttijden. Ik kan ook geen ESTA meer krijgen, maar daar heb ik mij geen moment door laten tegenhouden.. geen plannen om in de nabije toekomst naar de VS te gaan. Hoe belangrijk het WK voor jou is kan alleen jij bepalen though.


Echt? Ik ben net 3 weken terug uit de VS, ESTA was zo geregeld en verder niets in de vorm van hinder gemerkt. Geen ervaring met Cuba echter.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 18:13

Qimm schreef:
Narya schreef:
Visum krijgen voor Amerika is momenteel dramatisch, ik hoor alleen maar verhalen over maandenlange wachttijden. Ik kan ook geen ESTA meer krijgen, maar daar heb ik mij geen moment door laten tegenhouden.. geen plannen om in de nabije toekomst naar de VS te gaan. Hoe belangrijk het WK voor jou is kan alleen jij bepalen though.


Echt? Ik ben net 3 weken terug uit de VS, ESTA was zo geregeld en verder niets in de vorm van hinder gemerkt. Geen ervaring met Cuba echter.

Een esta is online, dat is 5 minuten zeg maar.
Maar dat kan niet meer als je naar cuba geweest bent, dan heb je dus een 'echt' visum nodig.

Dorine92
Berichten: 5330
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:14

Joh ik wist dit niet eens... was eind vorig jaar nog in Cuba dus ik kom dan blijkbaar ook Amerika niet meer in. Nja, dan maar lekker niet, genoeg mooiere plekken op de wereld. En zij hoeven niet te bepalen waar ik wel of niet heen reis. De arrogantie...
Voor jou is het mooi l ullig in ieder geval

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:15

Qimm schreef:
Narya schreef:
Visum krijgen voor Amerika is momenteel dramatisch, ik hoor alleen maar verhalen over maandenlange wachttijden. Ik kan ook geen ESTA meer krijgen, maar daar heb ik mij geen moment door laten tegenhouden.. geen plannen om in de nabije toekomst naar de VS te gaan. Hoe belangrijk het WK voor jou is kan alleen jij bepalen though.


Echt? Ik ben net 3 weken terug uit de VS, ESTA was zo geregeld en verder niets in de vorm van hinder gemerkt. Geen ervaring met Cuba echter.


Ja als je een esta kan krijgen ben je zo klaar. Maar als je geen esta kan krijgen dan moet je een visum aanvragen en dat is echt een ramp.
Hier op het werk hebben een aantal ook 2 paspoorten hiervoor, zij zijn naar Iran geweest. Dan mag je ook geen esta meer.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:17

Ik zou ook voor het WK gaan Germie, wanneer maak je dat nu mee. Genoeg andere landen op de wereld om te bezoeken naast de VS. En als je dan echt wilt/moet heb je de optie van een visum aanvragen of inderdaad afwachten. De politieke wind gaat vanzelf weer eens anders waaien.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:18

En inderdaad bestemmingen als Iran of Israël bewaren als laatste reis voor paspoort verloopt. Scheelt een hoop gedoe.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 18:37

Emj_23 schreef:
En inderdaad bestemmingen als Iran of Israël bewaren als laatste reis voor paspoort verloopt. Scheelt een hoop gedoe.

Nou, ik ben in Israel geweest en daarna kun je echt nog naar elk land reizen, want je krijgt GEEN stempels in je paspoort. Je krijgt losse blaadjes. Dus geen enkel land is na een bezoek aan Israel een probleem.

Maar hoe weten ze in Amerika als je een ander paspoort hebt of je wel of niet ergens geweest bent? Bij Cuba wordt het namelijk wel doorgegeven als je er naartoe vliegt qua passagierslijsten.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:42

En je krijgt geen stempels omdat……

purny

Berichten: 27480
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:48

Emj_23 schreef:
En je krijgt geen stempels omdat……

Ze dat niet meer doen. Ik heb ook geen stempel in mijn paspoort staan omdat ik naar de VS ben geweest.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 18:49

Emj_23 schreef:
En je krijgt geen stempels omdat……

Niet wegens Amerika. Het gaat bij Israel alleen om stempels voor bepaalde andere landen. Dat is wel wat anders dan een esta niet meer kunnen krijgen.
Het is dus ook onzin om een reis naar Israel aan het einde van je paspoort te doen.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Cuba en esta, gaan of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:55

Echt Germie, waarom neem ik nog de moeite in jouw topics te reageren. Het was een hersenspinsel op t Iran verhaal. Veel succes ermee… vroeger kreeg je in Israël wel een stempel als je niet goed oplette, en dan had je dus een probleem. Want niet ieder land is fan van Israël. Maar je hebt gelijk, voor de VS zal t niet een probleem zijn.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 19:06

Emj_23 schreef:
vroeger kreeg je in Israël wel een stempel als je niet goed oplette, en dan had je dus een probleem. Want niet ieder land is fan van Israël. Maar je hebt gelijk, voor de VS zal t niet een probleem zijn.

Klopt. En daarom krijg je tegenwoordig dus geen stempels meer. Ik ben in 2020 vlak voor corona in Israel geweest.Heb toen ook gekeken of het een issue zou zijn voor de vs of andere landen. Maar het was toen nergens meer een issue.
Maar er is met Israel ook geen uitwisseling van vluchtgegevens. Dus daarom ben ik een beetje bang dat een ander paspoort het niet oplost zeg maar. Cuba ligt tegen de VS en dus worden vluchtgegevens gedeeld volgens het 'Secure flight programm'.
Iran is volgens mij wel een land waarmee je geen esta meer krijgt, net als Syrie.

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:10

Vroeger kon je bij Israel vragen om de stempel op een los blaadje te laten zetten. Dat was toen idd vanwege de VS. Dat is wel al een tijd geleden, dus kan best dat het nu anders is.
Wij zijn gisteren nog in de VS geweest (grens hier 20km vandaan) en we krijgen een stempel in het paspoort als we onze I94 (die je krijgt als je je ESTA hebt) krijgen. We hebben al een paar stempels van de VS (elke 90 dagen een nieuwe).

De interviews hier vinden in de VS plaatst, dus de wachttijden zullen wel iets verschillen. Het duurt in iedergeval erg lang. Wat op zich niet erg is als je ruim van te voren kan plannen. Als je die instructeur opleiding wil doen in de toekomst, dan zal je dat wel op voorhand weten. Kan je altijd nog voor een visa gaan.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 20:00

Oshaa schreef:
Vroeger kon je bij Israel vragen om de stempel op een los blaadje te laten zetten. Dat was toen idd vanwege de VS. Dat is wel al een tijd geleden, dus kan best dat het nu anders is.
Wij zijn gisteren nog in de VS geweest (grens hier 20km vandaan) en we krijgen een stempel in het paspoort als we onze I94 (die je krijgt als je je ESTA hebt) krijgen. We hebben al een paar stempels van de VS (elke 90 dagen een nieuwe).

De interviews hier vinden in de VS plaatst, dus de wachttijden zullen wel iets verschillen. Het duurt in iedergeval erg lang. Wat op zich niet erg is als je ruim van te voren kan plannen. Als je die instructeur opleiding wil doen in de toekomst, dan zal je dat wel op voorhand weten. Kan je altijd nog voor een visa gaan.

Dat klopt, maar een jaar in het voren is dan wat te veel om zoiets te plannen, het gaat dan om 3-6 maanden zeg maar. Maar of dat genoeg is?

Lastig lastig.

Dat losse blaadje bij Israel kreeg iedereen in 2020, en dat was toen niet wegens de VS, maar wegens Jordanie. De VS heeft verder geen problemen met een bezoek aan Israel. Bij Syrie kan ik me nog iets voorstellen, maar bij Cuba niet, daar zijn ook geen bewijzen dat het iets met terrorisme doet. Maar ja, landen hebben soms aparte regels.