IJsland 2023

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
cindyy_1993
Berichten: 436
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:01


Succes is not final. Failure is not fatal. It is the courage to continue that counts.
CDL Festival (Vivaldi x Gribaldi): ZZL+13 | Festival bij de tulpen
Volg ons op Instagram


Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30196
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:39

TOPreis! Denk wel dat je nog twee weken vakantie nodig hebt om bij te komen :))

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:41

Eind juni gaan we naar IJsland. Ik ben wel enorm aan het twijfelen wat voor soort kleren ik mee moet nemen..? We hebben een 4x4 camper gekocht en willen het eiland rond en het binnenland in.
Hoe koud is het in de nacht en ochtend/avond. De zon gaat nauwelijks onder maar heeft deze dan ook hele dag kracht of moet ik wel uitgaan van een dikke trui en ms jas s ochtends/s avonds?

Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30196
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:57

Neem veel laagjes mee, inderdaad tot en met de dikke trui. En bedenk dat elke IJslandse toeristenwinkel goed gesorteerd is in outdoorkleding. Da's niet voor niks :))

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 00:21

Ik zit nu al iets meer dan 2 maanden in IJsland (Westfjorden) en ik heb nog 3 maanden te gaan (voor mijn stage).

Qua kleding raad ik voor nu lagen aan. Binnen stoken ze goed dus daar is het, zeker in de zon best warm, maar buiten is het niet zo warm en in de wind zelfs ijskoud.
Neem wel zwemkleding mee, IJslanders zijn dol op het zwembad (met hottubs) en hotsprings zijn ook in het land te vinden. Wel douchen IJslanders zonder zwemkleding voor ze het zwembad in gaan vanwege hygiëne, een tip voor wie dat niet wist (ik niet in ieder geval, en ik moest even wennen aan het idee voordat ik naar het zwembad ging).

Westfjorden zijn een aanrader, de meeste toeristen komen in het zuiden dus daar zal het drukker zijn in toeristenseizoen dan hier (ook al hoorde ik dat cruiseschepen hier tegenwoordig wel in zijn).
Ik heb wel wat tips qua wat je kan proberen en wat je kan bezoeken, maar ik weet niet of veel mensen nog interesse hebben in tips in de Westfjorden?


NadineK schreef:
Meine Gutte, heb gekeken maar t is gewoon 83 EURO de man als we naar Blue Lagoon willen in de periode dat we er zijn. Wat een prijzen.

Blue Lagoon is super prijzig ja. IJsland is duur vergeleken met andere landen, maar de toeristenattracties (vooral in het populaire zuiden) zijn extra duur.

En Husavik is blijkbaar bekend om de walvissen, dus dat is een goede voor walvisspotters hoorde ik.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 00:51

boeflover schreef:
Eind juni gaan we naar IJsland. Ik ben wel enorm aan het twijfelen wat voor soort kleren ik mee moet nemen..? We hebben een 4x4 camper gekocht en willen het eiland rond en het binnenland in.
Hoe koud is het in de nacht en ochtend/avond. De zon gaat nauwelijks onder maar heeft deze dan ook hele dag kracht of moet ik wel uitgaan van een dikke trui en ms jas s ochtends/s avonds?


De zon gaat in juni/juli zo goed als niet onder. Op het moment is het hier 23:45 uur en de lucht is donkerblauw tot een uur of 3/4 in de ochtend, dan wordt het weer meer licht (de vogels zingen ook de hele nacht door). Dus als je slecht slaapt met licht, neem een slaapmasker mee (verkopen ze ook bij de apotheek hier).
Binnen heeft de zon veel effect, buiten valt het mee, de wind is in ieder geval sterker qua invloed dan de zon. De zomertemperatuur in IJsland is ongeveer de Nederlandse lentetemperatuur, dus 10/15 tot misschien 20 graden Celsius (20 is wel echt warm voor hier hoorde ik).

En ik heb afgelopen week op Vigur Island gekampeerd (we gingen vogels tellen voor een onderzoek) en ik had 5 lagen voor mijn bovenlichaam, 3 lagen voor mijn benen en dan een slaapzak en dunne deken, en dan is het te doen (was wel in een tent en in mei, maar toch, de nacht kan koud zijn).

boeflover
Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 06:49

Dankjewel, ik ben dus ook een enorme koukleum dus met 5 lagen heb ik wel een idee hoe koud het nog kan zijn. Wordt denk ik de eerste x opletten met het gewicht van mn koffer zo, normaal kom ik niet in de buurt van 20 kg aan spullen.
Tips voor de westfjorden zijn ook zeker welkom, het staat vooralsnog niet heel hoog op de lijst om naar toe te gaan, het plan is nu via het binnenland oversteken, maar wrs juist door de onbekendheid. We proberen touristische plekken altijd wat te mijden dus wellicht is het voor ons juist een aanrader.

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:55

IJsland is geweldig. Wij hebben de verborgen Hot Pots (van die natuurlijke warm water badjes) opgezocht. Blue Lagoon hebben wij vermeden. Wij vonden van die natuurlijke badjes veel leuker!

Diamond Beach vonden wij ook echt prachtig.

Paardrijden heb ik gedaan bij Oddstadir in Borgarnes. Zij zijn heel kleinschalig. Ik had daardoor gewoon een privé rit. Super leuk. Mocht zelf de route kiezen: langs de waterval of over de vlakte om veel te kunnen tolten.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-23 08:14

Wij gaan volgende week! Helaas besloot transavia onze vlucht te cancelen dus nu gaan we met icelandair. Alles wel op dezelfde dag kunnen doen maar een stuk duurder..

Flygill von Wilhelmstein

Fjölnir van 't Slingerbos

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:00

Wat balen Angela, wanneer vlieg je?

Ik vlieg volgende week woensdag, zoooo veel zin in :D

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:26

Ik zie dat ik mijn ervaring helemaal niet meer gedeeld heb.

Ik ben afgelopen Maart geweest, en inderdaad, laagjes, heel veel laagjes, goede dikke sjaal mee en muts, om je gezicht te beschermen tegen de wind. Nu was Maart nog wel echt koud ook. Zelfs alle watervallen waren van ijs :')

Gaafste vond ik de hike trail bij de skogafoss waterval. Ik zat nu vast aan een groep, maar als ik ooit terug ga trek ik daar een hele dag voor uit.

Blus lagoon leuk, maar zeker z’n geld niet waard, het is dat ik het kreeg haha.


[ img ]

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:55

Wauw wat prachtig zo bevroren!! Winter in IJsland gaat nu ook op de bucketlist.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:44

boeflover schreef:
Dankjewel, ik ben dus ook een enorme koukleum dus met 5 lagen heb ik wel een idee hoe koud het nog kan zijn. Wordt denk ik de eerste x opletten met het gewicht van mn koffer zo, normaal kom ik niet in de buurt van 20 kg aan spullen.
Tips voor de westfjorden zijn ook zeker welkom, het staat vooralsnog niet heel hoog op de lijst om naar toe te gaan, het plan is nu via het binnenland oversteken, maar wrs juist door de onbekendheid. We proberen touristische plekken altijd wat te mijden dus wellicht is het voor ons juist een aanrader.


Thermokleding doet wonderen en dikke sokken zijn ook fijn! En ik moet wel zeggen dat ik vandaag met een t-shirt en jas naar werk ben gegaan (dus zonder dikke trui ertussen) omdat het vandaag warmer is. Het weer wisselt heel erg, ik neem bijna dagelijks een foto uit mijn slaapkamerraam en soms verschillen de dagen van sneeuw tot regen/mist tot superzonnig (nu geen sneeuw meer, alleen regen, mist of zon).
Ik zal later even wat interessante plekken/activiteiten opsommen.


Angela_ schreef:
Wij gaan volgende week! Helaas besloot transavia onze vlucht te cancelen dus nu gaan we met icelandair. Alles wel op dezelfde dag kunnen doen maar een stuk duurder..


Aw balen! Maar gelukkig viel het nog te plannen.


miccamaaike schreef:
Wat balen Angela, wanneer vlieg je?

Ik vlieg volgende week woensdag, zoooo veel zin in :D


Wat leuk! Veel plezier hier! Naar welk deel ga je?


miccamaaike schreef:
Wauw wat prachtig zo bevroren!! Winter in IJsland gaat nu ook op de bucketlist.


Winter IJsland is leuk, maar dan zit je wel gemiddeld met 4 uur zonlicht en veel plekken zijn onbegaanbaar en afgesloten door veel sneeuw, dus ik zou rond maart pakken, dan is alles nog bevroren maar wel begaanbaarder en licht. En dan kun je ook nog het noorderlicht zien! :D



Oh en de paardrijritten zijn hier superduur! Als iemand een leuke, goedkopere weet, hoor ik het graag, maar ik heb nog niks gevonden.

7September
Berichten: 93
Geregistreerd: 20-02-23

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:46

IJsland in het voorjaar/zomer staat hier op de bucketlist. Wat een gave foto's!

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:47

Dit zijn onze overnachtingen, laatste nacht op vliegveld en verder tegen de klok in zeg maar.

[ img ]

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:49

Overigens is er ook een Facebookgroep voor mensen die een baantje met onderdak in IJsland zoeken, vooral nu in mei zijn er veel plekken waar ze hulp nodig hebben vanwege de lammerperiode. Als men interesse heeft, kan ik de groep wel opzoeken en een link delen hier.
En in IJsland zijn Facebook en Messenger populair, ze kennen hier geen WhatsApp. Ik heb speciaal voor mijn trip hierheen Facebook aangemaakt om accommodatie te kunnen vinden.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:50

miccamaaike schreef:
Dit zijn onze overnachtingen, laatste nacht op vliegveld en verder tegen de klok in zeg maar.

[ [url=m/Nqczaa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat leuk! Net onder de Westfjorden. Deel je ook hier je ervaringen nadat je er geweest bent? :D

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:53

Hier twee foto's van mijn overnachting op Vigur Island en een foto van half 12 's nachts vorige week.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-23 11:19

Wij vliegen aankomende maandag en gaan het hele eiland rond.

Miccamaaike: hoe lang blijven jullie? Het lijkt alsof jouw eerste stop hetzelfde is als mijne; Akugerdi toevallig?

Flygill von Wilhelmstein

Fjölnir van 't Slingerbos

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:45

Had goed gekund idd, maar wij zitten in hotel Kvika, net 15 km westelijker.
We gaan 6 dagen (woensdag heen, maandagochtend terug), dus maar kort. Vandaar het beperkte rondje.

Wauw mooi Bripi!

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:09

Angela_ schreef:
Ik zag nog geen topic over algemene trips dit jaar naar IJsland dus ik dacht ik maak zelf een topic aan.

Wij gaan in mei een 2 weekse rondreis maken door IJsland, we gaan het hele land rond. Heeft er iemand nog tips wat we echt niet moeten missen? Maar kunnen we leuk uiteten? Tips om paard te rijden?



Wij zijn vorig jaar in de zomer in Ijsland geweest. We hebben de hele ring road gedaan. Persoonlijk zou ik de Blue Lagoon overslaan; heel duur, druk en wij vonden het wat tegenvallen. Maar wij waren er op een grijze grauwe dag dus zo blue was het niet :-).

Enkele aanraders:
Fridheimar - Tomato Restaurant (https://www.fridheimar.is/en)
Skaftafell; glacier hike (3 uur hebben wij gedaan, was echt prima te doen.)
Akureyri; walvissen kijken met Kelik Sea Tours (klein bedrijf, leuke schipper en gids)
Akureyri: Forrest Lagoon, aanrader. Niet super groot, maar heel relaxed
Fjallsarlon; boot tour naar de ijsbergen.
En dan natuurlijk the usual, watervallen, geisers etc.

Ik heb 2x paardgereden; 1e was bij Icelandic Horse World (Skeidvellir. www.iceworld.is
Dit was mijn 3e keer op een Ijslander. maar het was een erg rustige rit, achteraf gezien had het wel wat meer pit mogen hebben, maar heel braaf paard (Koppa-Jappi). En paardrijden is prijzig. Geen leren items meenemen btw, ze zijn daar nogal precies in. Tenzij het echt nieuw uit de verpakking komt en nog nooit met paarden van het vaste land in aarnaking is gekomen.
Het was een groepsrit, maar er was niemand anders, dus het werd een privérit voor de prijs van een groepsrit.

2e keer paardrijden was bij www.horsesandtours.com
Veel minder commercieel dan de eerste rit, prachtige omgeving. Helaas was het maar een korte rit omdat we toevallig in hun guesthouse verbleven en iik zag datv er ook paarden waren, dus ik kon de volgende ochtend mee op de ochtendrit met 1 andere ruiter. Niet te lang, want de hoefsmid was en er was veel werk te doen voor mijn gids. Maar heel fijn paard (Védis), leuke gids (Duitse dame) en 1 andere ruiter.

Veel plezier!

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:14

Rongyos schreef:
Angela_ schreef:
Ik zag nog geen topic over algemene trips dit jaar naar IJsland dus ik dacht ik maak zelf een topic aan.

Wij gaan in mei een 2 weekse rondreis maken door IJsland, we gaan het hele land rond. Heeft er iemand nog tips wat we echt niet moeten missen? Maar kunnen we leuk uiteten? Tips om paard te rijden?



Wij zijn vorig jaar in de zomer in Ijsland geweest. We hebben de hele ring road gedaan. Persoonlijk zou ik de Blue Lagoon overslaan; heel duur, druk en wij vonden het wat tegenvallen. Maar wij waren er op een grijze grauwe dag dus zo blue was het niet :-).

Enkele aanraders:
Fridheimar - Tomato Restaurant (https://www.fridheimar.is/en)
Skaftafell; glacier hike (3 uur hebben wij gedaan, was echt prima te doen.)
Akureyri; walvissen kijken met Kelik Sea Tours (klein bedrijf, leuke schipper en gids)
Akureyri: Forrest Lagoon, aanrader. Niet super groot, maar heel relaxed
Fjallsarlon; boot tour naar de ijsbergen.
En dan natuurlijk the usual, watervallen, geisers etc.

Ik heb 2x paardgereden; 1e was bij Icelandic Horse World (Skeidvellir. https://www.iceworld.is
Dit was mijn 3e keer op een Ijslander. maar het was een erg rustige rit, achteraf gezien had het wel wat meer pit mogen hebben, maar heel braaf paard (Koppa-Jappi). En paardrijden is prijzig. Geen leren items meenemen btw, ze zijn daar nogal precies in. Tenzij het echt nieuw uit de verpakking komt en nog nooit met paarden van het vaste land in aarnaking is gekomen.
Het was een groepsrit, maar er was niemand anders, dus het werd een privérit voor de prijs van een groepsrit.

2e keer paardrijden was bij https://www.horsesandtours.com
Veel minder commercieel dan de eerste rit, prachtige omgeving. Helaas was het maar een korte rit omdat we toevallig in hun guesthouse verbleven en iik zag datv er ook paarden waren, dus ik kon de volgende ochtend mee op de ochtendrit met 1 andere ruiter. Niet te lang, want de hoefsmid was en er was veel werk te doen voor mijn gids. Maar heel fijn paard (Védis), leuke gids (Duitse dame) en 1 andere ruiter.

Veel plezier!


Waren beide paardrijritten relatief duur?
Hebben ze ook caps of iets dergelijks te leen op zulke plekken?

Klinkt verder als een topervaring! Ik ga zeker een paar dingen van de lijst bekijken, ik heb na de stage nog 2 weken om rond te trekken.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:12

miccamaaike schreef:
Wauw wat prachtig zo bevroren!! Winter in IJsland gaat nu ook op de bucketlist.

Ik was vorig jaar in maart, dat was prima. Noorderlicht gezien, en sneeuw, maar ook gewoon de bodem. Het lag er net aan of ik in een dal was of op een berg, of in de stad of juist niet.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:23

Gaaf Dorine!!

Ik ben in 2018 geweest met mijn man samen, ook een korte vakantie van 5 dagen, zijn toen tot Jokulsarlon gereden en toen weer terug en uiteraard de Golden Circle gedaan. Wat een prachtland. Heb toen ook een fototopic gemaakt, voor wie het leuk vindt om plaatjes te kijken: [BEU] Fotoverslag IJsland, oktober 2018 (met Noorderlicht)
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 08-05-23 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30196
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:24

Leuk, oortjesfoto's in IJsland <3

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: F_inley, IzAw, moonsparkle, noor14, Roosch en 71 bezoekers