Roadtrip Slovenië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 19:32

Even een schopje, de datum komt dichterbij.

Het weer bericht voor Slovenië, maar ook Kroatië, Bosnië etc ziet er niet zo tof uit.
Iemand hier ervaring mee in hoeverre het weer daadwerkelijk veel regen is in die regio, eind mei/begin juni?

IndianSu

Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:33

Het weer in die tijd weet ik niet, maar wij hebben in juli ook een paar flinke buien gehad. Verder erg warm en zonnig weer. Het noorden is vrij groen dus daar regent het af en toe wel. Het zuiden is droger.

Bij Stara Fuzina zit trouwens Ranc Mrcina, waar je prachtige buitenritten kunt maken, zowel bij het meer als in de bergen. Ze hebben vooral IJslanders. Als je aangeeft dat je kunt rijden krijg je een rit met alleen je eigen gezelschap, met veel galop en steile hellingen en afdalingen! Ik ben toen ook nog te paard het meer in geweest.

Ilse_C

Berichten: 1454
Geregistreerd: 14-10-06
Woonplaats: Bled, Slovenië

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:38

Weersvoorspellingen hier zijn niet zoals in Nederland. Door de bergen is alles heel lokaal en kan de voorspelling ieder half uur weer veranderen. Op dit moment ziet het er inderdaad regenachtig uit, maar vaak zijn dat slechts enkele buien met daarna weer zon. Temperatuur deze week was tussen de 10 en 25 graden. Ene dag stonden we op sneeuw, volgende dag in bikini op de SUP. Eind mei zal het als het goed is stabieler worden :)

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:49

Hi! Ik schop even dit topic omhoog :o

Mijn vriend en ik hebben besloten voor onze eerste vakantie samen om deze zomer naar Slovenië te gaan. Nav dit topic en reels op instagram hebben we een aantal plekken uitgezocht in het noordwesten die we willen zien. We houden beide van mooie natuur, dus dan zitten we daar helemaal goed!

We gaan halverwege augustus 8 dagen. We vliegen op Ljubljana en verblijven eerst 4 nachten bij met Bohinj meer en daarna 4 nachten in Grahovo ob Baci om Bovec wat beter te kunnen bereiken (scheelt een uur met de eerste plek en bij Bovec was alles een beetje duur :') ).
Het is voor mij het eerst dat ik in het buitenland ga autorijden. Mijn vriend heeft geen rijbewijs, ik dan 21 maanden. Hebben jullie tips voor het autorijden in Slovenië? Ik moet ook nog ff opzoeken hoe je nou goed bergweggetjes rijdt :+

En hoe is het weer daar eigenlijk in augustus?

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:32

Wat leuk dat jullie ook naar Slovenië gaan. Wij vertrekken zondag voor de 2e x.
Ik ben zelf niet de grootste held met in de bergen rijden dus dat doet mijn vriend meestal. Maar 1 belangrijke tip: vooral op de motor remmen bij stijle stukken. Zo raken je remmen niet over verhit.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:34

Ohen ts, hoe was jullie roadtrip? Nog dingen ontdekt die hier niet genoemd zijn?

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:45

Ik weet niet meer helemaal zeker of het in Slovenië of in Oostenrijk was, maar wij hadden nog wel eens dat we vanuit een tweebaans weg linksaf wilden slaan, groen licht kregen, maar tegelijk met groen voor rechtdoor voor onze tegenliggers. Daar moet je dan maar net op bedacht zijn en extra goed kijken, anders loopt het niet goed af. Het verkeer en de wegen zijn verder prima. Wij probeerden ook zoveel mogelijk te remmen op de motor, maar die liep dan soms wel heel hoog in de toeren, wat met name mij zenuwachtig maakt. Maar alles kwam goed. Zeker zonder caravan achter je auto is dat prima te doen.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 22:29

Slovenië is een land waar ik absoluut terug naar toe wil <3
Onze planning is iets anders gelopen. Een familielid van degene waarmee ik op pad was is tijdens de eerste week van onze trip gestorven en zodoende moesten we eerder naar huis.
Daar door hebben op slechts 3 plekken een stop gemaakt: Izola, Vipava vallei en regio Tolmin.
Onze activiteiten:
Izola bezocht, een wandeling gemaakt van Izola naar Piran (+-10KM, zeker de moeite :) ) en een strand dag gehad.
Op weg naar de Vipava vallei hebben we Triëst in Italië bezocht (leuke stad, maar ik hou niet van steden dus na 2 uur waren we daar wel weer klaar :)) ) en zijn we gestopt bij kasteel Miramar. Een heel idyllisch kasteel met een mooie tuin!
In de Vipava vallei hebben we een wijnproeverij gedaan bij Urban Petric wat ik zeker aan kan raden!
Ook heb ik een hike gemaakt naar Sončnica, in 5 kwartier zo’n 800 hoogtemeters, pittig maar leuk! En ik ben niemand anders tegen gekomen, heerlijk.
We wilden graag grotten bezoeken en hebben gekozen voor de grotten van Skocjan omdat die wat minder massaal zijn dan die van Postojna. Het park wat na de Skocjan grotten zit was ook zeker de moeite!
Daarna zijn we in de richting van Tolmin gereden. Mijn berghart ging sneller kloppen daar, echt prachtig!
We hebben de Tolmin kloof bezocht. Ondanks dat we in het voor seizoen waren zeg ik: eens maar nooit meer. Ik hou niet van ‘file’ lopen, ik ontdek liever de mooie stukjes tijdens een urenlange hike :)
Op de camping konden we gebruik maken van kano’s en zodoende hebben we twee dagen de Soča kunnen verkennen vanaf het water. Dat kan ik iedereen aanraden!!! Zo mooi.
Verder zijn we bij waterval Slap Kozjak geweest, ook weer heel mooi.

Daarnaast hebben we nog verschillende mooie plekken ontdekt maar ik weet helaas niet overal de naam van.
We zijn op de terugweg door het Triglav gebergte gereden en daar heb je echt prachtige uitzichten!
Het plan is voor volgend jaar om weer die kant op te gaan en dan zou ik graag een hutten tocht maken in oa het Triglav gebergte :)

Hier enkele foto’s van de trip:
https://instagram.com/p/CtQ7wpYIw3U/

Afbeelding