Roadtrip Slovenië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 21:55

Hi bokkers!

Halverwege mei wil ik met een vriendin richting Slovenië trekken voor 3 weken.
We hebben de optie om met een benzine auto te gaan, of elektrisch. Maar bij die laatste twijfel ik of het wel zo ontspannen gaat zijn? Bij voorkeur overnachten we namelijk op kleinschalige campings met onze tent :)

De soort plekken die we willen bezoeken:
- park Triglav
- Bled
- Bohinjsko jezero
- Tolmin
- Ljubljana
- Medulin (Kroatië, I know :) )

Ons eerste plan was een grotere roadtrip door meerdere landen, maar gezien we van de omgeving willen kunnen genieten, hebben we besloten niet al te veel verder richting het zuidoosten te gaan.

Wat zijn volgens jullie de must sees in Slovenië?!
We zijn op zoek naar mooie natuur, actieve uitstapjes, mogelijk een overnachting op een hut?

Brand los!

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:00

Vintgar kloof! Vlakbij Bled :) Je hebt mijn stories op Insta vast wel gezien vorig jaar en anders staan ze nog in mn hoogte punten :))

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:01

Yess, Vintgar kloof en de grotten van Postojna!

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:02

Radovljica niet overslaan! Vlakbij Bled, bekend om de beschilderde bijenkasten.
In Radovljica gaan eten bij restaurant Augustin. Geweldig uitzicht, ook te zien in aflevering 7 seizoen 7 van Floortje naar het eind van de wereld.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:03

VuurVleugels schreef:
Yess, Vintgar kloof en de grotten van Postojna!


Oh ja de grotten ook zeker doen! Heel tof :j

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:04

We hebben het Triglav National Park vanuit Kranjska Gora bezocht, een klein levendig plaatsje. Vanuit deze plaats loopt ook een fietspad.
Erg mooi berggebied, veel watervallen, de Vintage Kloof is inderdaad mooi om te bezoeken n je kan de Soca rivier volgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook aan de kust geweest, maar dan gaat mijn voorkeur meer uit naar de kust van Kroatie.

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:12

De Vrsic-pas is prachtig en waanzinnig om te rijden, zeker doen!
De hele Soca-vallei is prachtig. Kransjka Gora. De grotten van Postojna zijn inderdaad mooi.
Bled is leuk, maar zou ik persoonlijk overslaan, het is echt te toeristisch voor woorden helaas.
Vintgar kloof idem, je betaalt goud geld om te mogen file-lopen door een kloof. Serieus, ga touren en vind je eigen kloven!
Slovenië stikt van de leuke, echt oude dorpjes, ik zou echt gaan touren en niet alleen bekende plekken opzoeken. Ik ben in het noord oosten van Slovenië gestart, ben toen naar het zuiden gereden en ben toen net boven de grens westwaarts gegaan. Het noord-oosten is een wijnregio en wordt wel klein Toscane genoemd, erg mooi. In het hele zuidelijke deel vind je veel oude, kleine, authentieke dorpjes (en weinig toeristen), ook echt de moeite waard.
Wat ook mooi was was omgeving Bovec en de berg Kanin (mooi bovenop!) aan de Italiaanse grens.

Ik heb ruim genomen het stuk Maribor - Murska Sobota - Ljutomer - Ptuj - Brezice - Novo Mesto - Postojna gereden (naast het bekende gebied in het noord-oosten dan).

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:25

Ik ben midden in het hoogseizoen (juli) naar de Vintgar kloof geweest en het was echt bij lange na niet zo druk als iedereen voor waarschuwt := Wel lekker in de ochtend gegaan, maar ook vanwege de warmte. Tuurlijk is het toeristisch, maar ik vond het een onwijs leuke en mooie wandeling.

Bled zelf is vooral erg duur :+

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:33

Wij vermijden ook de drukke plekken, maar kan mij dat niet herinneren van de Vintgar kloof, misschien geluk gehad. De Mostnica kloof vonden wij ook mooi om te bezoeken, wat minder bekend.

En inderdaad lekker touren en bezoeken wat op dat moment de interesse wekt.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 22:38

Super, zoveel reacties al :)

Wij gaan niet in het hoog seizoen, dat scheelt hopelijk al met de drukte.

Mijn voorkeur gaat uit naar niet te drukke plekken, maar het meer van Bled lijkt ons toch wel heel mooi.

Tips mbt kleinschalige campings en eventuele hutten op de bergen zijn ook zeker welkom :)

En, hoe zit het met de kosten daar? Vergelijkbaar met Nederland of goedkoper?

AlaskaTorrie
Berichten: 304
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:40

Voor even heel wat anders... Ga eens naar Goriska Brda en Vipava Valley (beiden mooie wijngebieden, goede restaurants, prachtige routes) in het westen en naar Ptuj (hele mooie oude stad) en Jeruzalem (prachtig wijngebied, prachtige uitzichten) in het oosten. Er zijn meerdere goede restaurants incl Michelin. Ana Ros heeft een 2ster, voorheen beste vrouwelijke chef ter wereld. Zij maakt echt kunst op een bord.

In het midden van Slovenië (Velenje/Mozirje/Recica) kun je prachtig wandelen/fietsen. Bij White Rabbit (daar in de buurt, kun je makkelijk vinden op internet) kun je makkelijk fietsen huren, ook elektrisch. De laatste Alp zit daar vlakbij, echt mooi. Je kunt daar in de buurt (vanaf bv Camping Menina = aanrader) echt allerlei leuke sporten ondernemen. Daar vlakbij zit ook een gave ijsgrot. Het meer van Velenje kun je prachtig snorkelen/duiken. Er zit daar ook een museum van de oude mijn. Door de graafwerkzaamheden is het dorp (wat nu verzonken ligt in het meer) naar beneden gezakt en is er een meer ontstaan. Er zit ook een leuk strandje bij, je kunt er ook diverse watersporten beoefenen. Vlakbij Camping Menina kun je evt ook in een klein vliegtuigje een rondvlucht maken (ook zelf vliegen met piloot naast je), tot aan Bled zelfs.

Overigens...er zijn ook gave beerexcursies in Slovenië... ben er nog steeds niet aan toegekomen, maar lijkt me ZO gaaf. Overigens kun je beer ook wel tegenkomen op een menukaart...bear paw. De wildstand wordt enigszins onder controle gehouden.

Echt een aanrader, Slovenië. We komen er al jaren en zijn er nog lang niet op uitgekeken.

Zie net je vraag over kosten. Supermarkt is veel goedkoper is ons idee. Brandstof ook. Campings zijn er genoeg te vinden, plus; je gaat in het laagseizoen.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:45

Wij zijn een weekje in de Vipava Vallei geweest, camping Saksida, heel kleinschalig. Zit een wijngaard bij. Je kunt een wijnproeverij doen en toentertijd ook een heel veel gangendiner. Was echt súper maar weet niet of ze dat nog steeds doen. We waren daar ivm een paraglidecursus van mijn vriend in Lijac. Daar zit ook nog een kleinschalige camping btw. Supermooie omgeving.

AlaskaTorrie
Berichten: 304
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:52

Charmaine schreef:
Wij zijn een weekje in de Vipava Vallei geweest, camping Saksida, heel kleinschalig. Zit een wijngaard bij. Je kunt een wijnproeverij doen en toentertijd ook een heel veel gangendiner. Was echt súper maar weet niet of ze dat nog steeds doen. We waren daar ivm een paraglidecursus van mijn vriend in Lijac. Daar zit ook nog een kleinschalige camping btw. Supermooie omgeving.


Dat doen ze nog steeds ;-) Ze hebben leuke wijnen, vooral de pinot noir is best goed! Er komen veel Nederlanders bij Saksida. Ook prima wifi, leuk terras, prima restaurant.

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 00:26

Soca rivier is heel gaaf, prachtig blauw. Zeker daar een keer raften (voor alle niveaus wat wils).

In Most na Soci kan je met een paddleboot incl lunch over blauw water.

Jezero Jasna (Kranjska Gora)

Vintgar kloof

Ljubeljana was ook wel aanrader, bovenop een leuk kasteel (bij kasteel kan je voor weinig ook parkeren midden in de stad)

Met elektrisch rijden je laadmomenten goed plannen

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 08:58

Wij zijn Slovenië fans en gaan ieder jaar (dit jaar ook weer in mei)
Gewoon omdat we de combinatie van natuur en rust daar zo heerlijk vinden.
Mijn vriend heeft een website gemaakt die vol staat met prachtige wandelingen (wel engelstalig)
https://www.slovenialocations.com/

En ik zou ook zeker gaan raften (bij Sportmix in Bovec), wie weet komen we jullie wel ergens tegen :)
Laatst bijgewerkt door jetm op 04-02-23 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:03

Ik ben dit jaar naar Slovenië geweest. Daar een auto gehuurd. Wij hebben de volgende stops gedaan.

- Verblijf Stara Fuzina bij meer Bohinj. Het dorpje is klein en schattig. Het meer is magisch als je er 's avonds via de onverharde weg naartoe wandelt. Bled zou ik meenemen maar niet meer dan een dag aan besteden
- Raften op de Socca rivier. Water stond eind juni laag bij ons dus het was een rustige rafting
- Vintgar kloof. Ik vond het mooi en de drukte viel mee. Stevige wandeling om terug aan je auto te geraken.
- Grotten Postonja. Erg toeristisch maar wel de moeite!
- Kasteel van Predjama is ook de moeite en de audiogids is goed gemaakt.
- Verblijf in regio Brda (wijnregio). Wij verbleven in een hutje in een wijngaard (Pintar wijn). Basic maar echt een leuke ervaring. En je had wel apart sanitair en een zwembad. De host sprak niet goed Engels maar het was een heerlijke vrouw. Voor ons was dit vooral 2 dagen rustig aan maar je kan hier leuk wandelen en fietsen.
- Ljubljana. Klein en schattig. Één dag is voldoende.

Stara Fuzina
Afbeelding
Meer van Bohinj
Afbeelding
Uitzicht uit ons hutje in Brda. Naast die mooie plant starten de wijnranken :P
Afbeelding

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:10

Oeh Slovenië, vorig jaar geweest en het heeft onze harten gestolen. Twijfel om dit jaar weer te gaan maar dat ligt vooral aan de combi van luistervaardigheid, loop capaciteit en te groot gewicht om nog op de rug te dragen lange stukken van de jongste...

Wij hebben op kamp jelincic gestaan, boerderij camping waar ze schapen (en wat andere dieren) hebben. Schapen lopen s morgens de bergen in en racen s avonds weer terug. Leuke gastvrije familie, heerlijk eten in het restaurant... aan de soca rivier...

Naast de al genoemde locaties vonden wij velica planina ook erg tof, een herdersdorpje.
En de kust, wij waren ook daar weer verrast over hoe helder het water is...

Oh en slap boca bij bovec.

En we hebben in vipava echt een fantastische wijnproeverij en daarna een tof restaurant gehad. Ik zal die namen nog even opzoeken voor je!

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-23 20:13

Super, die tips en ervaringen!
Daar gaan we zeker gebruik van maken.

Heeft er nog iemand ideeën hoe we een camping kunnen reserveren? De meeste zijn nu gesloten natuurlijk.

Ik ben nu op instagram wat accounts gaan volgen als ‘Visit Slovenia’ etc en man, wat mooi! Kan niet wachten!
De ‘teleurstelling’ dat mijn eerdere plan niet door gaat, ebt wel weg zo :D

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:25

Als je buiten het seizoen gaat is er altijd op alle campings plek. Ik zou niet reserveren.
Ik weet nog een mooie camping trouwens, zal even opzoeken welke het ook alweer was. Het was een hele kleine camping aan een stroompje in de bergen. Familiebedrijf en in de avond maakten ze verse pizza's. Op de berghellingen tegenover liepen gemsen, superleuk.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:39

wij hadden een super fijne camping in het zuiden van Slovenie. Het was er heerlijk, schoon, rustig en in de nacht hoorde je de dieren in het bos. http://tekavca-ograda.com/

Je kan daar in de omgeving beren spotten. Een jager brengt je naar zijn jachthut/hoogzit en daar begint het wachten. Het is een voerplek dus de beren weten de weg daar naar toe ook te vinden. Eerst zagen we alleen vogels, toen de schemer begon kwamen er vossen, dassen, herten en uiteindelijk ook 5 verschillende beren. Na zonsondergang komt de jager je weer ophalen en brengt je weer uit het bos. Dit was met slovenianbears.com Je bent dan met je eigen reisgezelschap en hebt geen last van drukke andere mensen die de dieren wegjagen.

1810naomi

Berichten: 244
Geregistreerd: 09-03-11
Woonplaats: Omgeving Haarlem

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:46

Ziplinen bij Soca rafting Sportcentrum in Bovec vind ik ook echt een aanrader. Je krijgt een prachtig uitzicht!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:58

Onze vakantie: https://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f= ... 105632047&



Wat wij o.a. gedaan hebben:
Bled (incl. SUPpen)
Vintgar kloof
Vogel kabelbaan, daar wandelen
Izvir Bistrice, wandeling naar waterval
Ljubljana
Kozjak waterval
Bohinj
Postojna grotten
Predjama kasteel
Koper (kustplaats)
Bovec, zipline, canyoning
Vrsic pass
Hike naar de oorsprong van de Soca rivier
Skocjan grotten

Maarrrr wij waren een stuk korter weg (1,5 week), dus jullie hebben veel meer mogelijkheden en kunnen de route makkelijk uitbreiden! Wij hebben alleen het meest toeristische deel meegepakt. Ik heb daarom helaas geen 'exclusieve' tips buiten de welbekende bezienswaardigheden.

Ilse_C

Berichten: 1454
Geregistreerd: 14-10-06
Woonplaats: Bled, Slovenië

Re: Roadtrip Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:18

Wat leuk dat je naar Slovenië gaat! Alle tips hierboven zijn mooie plekken. Ik heb nog wel de 'Emerald River tour' route voor je waarbij de ook de auto trein door de bergen kan nemen.

Ik woon zelf in Bled sinds een jaar tussen Vintgar en het meer. In jouw tijdsperiode kan je prima alles doen zonder teveel toerisme. Vaak is het al 20 graden, zie je nog wat sneeuw op de bergen en zwem je al in het meer.

Wat extra tips:
- Franja Partisan Hospital
- Mostnice
- Zipline Bled over de Sava
- Jasna Lake
- Beide grotten Postojna en Skocjan. Compleet verschillend, beide waard.
- Hele rondroute Bled-Kranjska Gora- Bovec-Most na Soci - Bohinj
- Velika en Mala planina
- Vintgar - neem de lange route terug over 'Hom'
- Pokljuka plateau - starten voor wandeling ook naar Visevnik of Uskovnica
- Mountainbiken (neem elektrisch om het leuk te houden)
- Soriska Planina
- En mocht je willen paardrijden, ik geef tours vlak naast Bled :)

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:43

National Park Triglav is overigens een aanrader, echter de camping in het park zelf niet. Het is een mooie camping, maar toen wij er was het zo vol dat je amper je tent nog kon opzetten. wij waren er in september overigens.

wij hebben in die regio ook een tocht gemaakt op ijslanders, was erg gaaf!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:56

Slovenië is erg leuk :j

Postonja inderdaad :-) Zowel de grotten als het kasteel Predjama :-)

(beiden vrij toeristisch dus vooral voor het kasteel probeer zo vroeg mogelijk op de dag te gaan :') )

Wij zijn toen trouwens met de trein vanaf Ljubljana naar Postonja gegaan, dat was een hele mooie treinreis :-)

Grotten van Skocjan inderdaad ook een aanrader, echt heel groot en indrukwekkend :-)

Ook nog een 'ijsgrot' bezocht, ik moet even opzoeken waar dat was, edit: Snežna :-)