Kilimanjaro trekking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:16

Helemaal gelijk, er zijn ook bekende hikes langs rivieren, grenzen, of ergens naartoe wat helemaal geen bergtop is.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:21

Ik vind hiken gewoon een cooler woord voor wandelen :')

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:29

moonsparkle schreef:
Ik vind hiken gewoon een cooler woord voor wandelen :')


Is het gewoon ook.

Het is verEngelsing van onze taal. Want "hiken" is niets meer of minder dan het Engelse woord voor wandeling.

De onderscheid die in Nederland een beetje wordt aangehouden is dat alles in Nederland en plat en lopen zonder bagage een wandeling is. Ga je met volle bepakking lopen en bijvoorbeeld de Dutch Mountain Trail in Limburg dan wordt het "hiken" genoemd.

Ik wandel veel in Nederland, maar heb afgelopen zomer ook een aantal "hikes" gelopen in Nederland zoals ik dat dan noem. Meerdaagse wandeltocht mèt volle bepakking. (Volle bepakking = tent, slaapgerei, eigen eten)

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 19:34

ik noem Nederland gewoon wandelen, maar dan overnacht ik ook niet in een tent.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:45

moonsparkle schreef:
Ik vind hiken gewoon een cooler woord voor wandelen :')


Dat is het ook, maar bij hiken denk ik meteen aan een meerdaagse tocht in de Alpen ofzo, en bij wandelen meer aan iets van een dagje rondlopen in de duinen :P

Al noem ik mijn daguitstapjes in de bergen in de praktijk ook gewoon wandelingen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 20:05

Gewoon bergwandelen en bergschoenen. Zo heette dat vroeger.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:46

Dank jullie wel allemaal, het is mij duidelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 02:32

mvdende schreef:
moonsparkle schreef:
Ik vind hiken gewoon een cooler woord voor wandelen :')


Is het gewoon ook.

Het is verEngelsing van onze taal. Want "hiken" is niets meer of minder dan het Engelse woord voor wandeling.

De onderscheid die in Nederland een beetje wordt aangehouden is dat alles in Nederland en plat en lopen zonder bagage een wandeling is. Ga je met volle bepakking lopen en bijvoorbeeld de Dutch Mountain Trail in Limburg dan wordt het "hiken" genoemd.

Ik wandel veel in Nederland, maar heb afgelopen zomer ook een aantal "hikes" gelopen in Nederland zoals ik dat dan noem. Meerdaagse wandeltocht mèt volle bepakking. (Volle bepakking = tent, slaapgerei, eigen eten)
Dat onderscheid geldt in het Engels ook. :+ Als ik hier een rondje langs de fens doe, is dat gewoon een “walk,” want: plat en je kunt het in principe met je ogen dicht op je badslippers doen zonder je druk te hoeven maken over snacks, extra drinken en andere zaken. Pak ik echter de auto naar het Peak District of Lake District, waarvoor toch wel iets meer voorbereiding en bagage nodig is, dan ben ik wel onderweg naar een “hike.”

Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 09:16

Mkango schreef:
mvdende schreef:

Is het gewoon ook.

Het is verEngelsing van onze taal. Want "hiken" is niets meer of minder dan het Engelse woord voor wandeling.

De onderscheid die in Nederland een beetje wordt aangehouden is dat alles in Nederland en plat en lopen zonder bagage een wandeling is. Ga je met volle bepakking lopen en bijvoorbeeld de Dutch Mountain Trail in Limburg dan wordt het "hiken" genoemd.

Ik wandel veel in Nederland, maar heb afgelopen zomer ook een aantal "hikes" gelopen in Nederland zoals ik dat dan noem. Meerdaagse wandeltocht mèt volle bepakking. (Volle bepakking = tent, slaapgerei, eigen eten)
Dat onderscheid geldt in het Engels ook. :+ Als ik hier een rondje langs de fens doe, is dat gewoon een “walk,” want: plat en je kunt het in principe met je ogen dicht op je badslippers doen zonder je druk te hoeven maken over snacks, extra drinken en andere zaken. Pak ik echter de auto naar het Peak District of Lake District, waarvoor toch wel iets meer voorbereiding en bagage nodig is, dan ben ik wel onderweg naar een “hike.”


Grappig, de app waar ik mee track maakt ook een onderscheid in wandelen en hiken. Wandelen gebruik ik eigenlijk overal in Nederland en waar het plat is, een simpelere wandeling dus. Hiken als er echt meer hoogteverschil en afstand in de wandeling zit. :')

Afbeelding

Oshaa
Berichten: 1043
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 01:42

Een tru-hiking Youtuber heeft een paar dagen geleden een video geplaatst over haar hike via de Lemosho route. Misschien heb je er wat aan of is het voor iemand hier leuk om te zien.




Vond het er heel mooi, maar ook echt challenging uitzien. En wat een pech hadden ze af en toe met het weer!

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:29

Indrukwekkend, heel mooi en bizar hoe het er daar uit ziet…heel bijzonder om te doen!

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:54

Wauw, ik ben er echt stil van. Wat een inspanning en prestatie! En heeeel goed hoe ze de porters en guides zo benadrukt :j

Het lijkt me een prachtige ervaring maar ik denk dat ik halverwege al om ga :=

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:12

Tof filmpje!!! En mooi hoe ze de rol idd van de begeleiding benadrukt.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:37

Het is bijna zo ver voor mij.. ik vertrek vrijdag!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:34

Het is alweer een maand geleden maar ik heb het gedaan. En het was echt zwaar. Maar wel een fantastische ervaring!

Bij deze de aftermovie:

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:10

Emita schreef:
Het is alweer een maand geleden maar ik heb het gedaan. En het was echt zwaar. Maar wel een fantastische ervaring!

Bij deze de aftermovie:
[ Video ]


Heftig zeg dat laatste stuk! Was dat puur van de vermoeidheid en kou dat je zo slecht ging?

Wel heel gaaf verder, en een mooi gebaar naar je vader op de top!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:39

Dat en ook omdat ik een bloedziekte heb waardoor mijn zuurstofgehalte lager is dan bij een gemiddeld persoon. Ik had heel veel last van hoogteziekte.

Dankjewel! <3

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:47

Wat ontzettend mooi Emita, ik heb gewoon een traantje meegelaten. Je bent een topper (pun intended)!.

Was je trouwens met een groep, of alleen jij en je vriend?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:59

Emita schreef:
Het is alweer een maand geleden maar ik heb het gedaan. En het was echt zwaar. Maar wel een fantastische ervaring!

Bij deze de aftermovie:
[ Video ]


Wauw, wat een prestatie!
En wat een mooi gebaar om je vader daar te laten rusten <3

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 18:18

Waaauw Emita, prachtige tocht, mooi filmpje en wat een lief gebaar naar je vader <3

Snap heel goed dat je door wilde zetten om de top te halen voor je vader en de keuze om door te gaan zal altijd bij jezelf liggen natuurlijk maar ik vraag me af of het wel helemaal veilig was om door te gaan? (Ik vraag dit uit interesse over hoogteziekte, nogmaals ik snap helemaal dat je alles op alles wilde zetten om de top te halen) :)

Wordt dat vaker zo gedaan? Snachts vertrekken, snel naar de top en dan weer lager om te overnachten?

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 18:41

Nyaleti in principe moet je bij zulke heftige hoogteziekteverschijnselen altijd zsm gaan afdalen. Als het niet kan vanwege het weer oid dan op dezelfde hoogte blijven, iig niet verder klimmen. Veilig is het dus zeker niet en ik vind het best heftig om te zien en best heel erg onverantwoord van de gids.

Dat vroeg vertrekken op Kili is vooral om zonsopgang mee te maken dacht ik? Niet per se noodzakelijk. Maar snel naar de top en weer beneden slapen heeft te maken met acclimatisatie :j mensen die Kili in paar dagen beklimmen zijn niet geacclimatiseerd om zo hoog te overnachten.

Excuses voor party poopen ;) ik probeer me voor de rest in te houden maar wat me opvalt is een niet-KPAP outfitter en volgens mij ook nog paar dragers met sneakers aan (?) al zie ik het misschien niet goed. Ik vind het hoe dan ook best storende plaatjes, contrast tussen situatie van lokale dragers en Westerse toeristen op zo'n hike.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 22:15

Er wordt altijd rond 11 uur vertrokken naar de top. Die dag is het zwaarst. Wel mag je als je langzaam bent vaak in een kamp hoger nog overnachten. Dat moet je ook even navragen bij de organisator. Dan is de laatste dag wat langer, maar die is normaal maar iets van 3.5 uur. Ook kun je soms in Kosovo camp overnachten en dan is de weg naar de top een uur korter.

Het lijkt mij dat de top halen een eigen keuze is, ook al is het misschien wat minder gezond.

Filmpje verder (nog) niet bekeken. Geen idee welke organisator het geweest is of wat dan ook, dus geen oordeel over.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:16

De organisatie was juist heel goed, we werden elke dag gecheckt op gezondheid (o.a. meten van bloeddruk en hartslag, een volledige gezondheidscheck). Ik had meer klachten in verband met mijn bloedziekte, maar ik werd juist heel goed in de gaten gehouden door mijn gids. Ik vind het dus ook niet terecht om hem in negatief daglicht te zetten. Er werd ook nauwkeurig in de gaten gehouden hoeveel we per dag aten en dronken omdat het verlies van eetlust ook een teken is van hoogteziekte. En je moet veel drinken om minder klachten te krijgen. Hier werd echt heel actief op gelet. Ik zie nu wel dat mijn video echt een enorm vertekend beeld geeft en ik heb al bijna spijt dat ik het hier heb geplaatst, omdat ik het niet eerlijk vind tegenover de juist zo fijne crew.
Besef wel: ik val flauw als we er al bijna zijn. We hebben toen ongeveer 45 minuten gezeten op die hoogte tot ik in ieder geval genoeg energie had om het laatste stukje nog door te zetten.
Ik heb mensen in veel ernstigere staat als ik naar beneden zien komen.

En de dragers die jullie zien op mijn video, zijn niet 'onze' dragers. Dit zijn shots van wat we onderweg zijn tegen gekomen. De berg zit vol met mensen en dragers. Onze eigen dragers zagen we pas weer bij aankomst van een volgend kamp want ze waren zo snel dat ze een heel stuk voor ons uit waren steeds.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:22

germie schreef:
Er wordt altijd rond 11 uur vertrokken naar de top. Die dag is het zwaarst. Wel mag je als je langzaam bent vaak in een kamp hoger nog overnachten. Dat moet je ook even navragen bij de organisator. Dan is de laatste dag wat langer, maar die is normaal maar iets van 3.5 uur. Ook kun je soms in Kosovo camp overnachten en dan is de weg naar de top een uur korter.

Het lijkt mij dat de top halen een eigen keuze is, ook al is het misschien wat minder gezond.

Filmpje verder (nog) niet bekeken. Geen idee welke organisator het geweest is of wat dan ook, dus geen oordeel over.


Één van de grootste fouten die er in de alpinisten wereld wordt gemaakt! Het is GEEN eigen keuze! Tenzij je er perfect overeens bent géén redding te willen en er dus mee akkoord gaat dat je komt te overlijden als je niet meer VOLLEDIG ZELFSTANDIG naar beneden kan komen.

Zodra je ook maar één iemand vraagt om te helpen/ een helper die uit zichzelf komt helpen toe laat, dan ben je zéér zéér asociaal bezig! Op dat moment breng je namelijk niet alleen je eigen leven in gevaar maar je zet óók de levens van het reddingsteam op het spel.

De grootste ruzies en drama's in de alpinisten wereld ontstaan doordat één individu persé naar de top moet, ook wel Summit fever genaamd waardoor andere klimmers/ sherpa's in de problemen komen.

Nu "valt dat wel mee" op 5800m. Maar óók op deze hoogte kan je serieus in de problemen komen door hoogteziekte en als je tegen beter weten toch door gaat omhoog en vervolgens niet meer zelfstandig naar beneden kan, dan komt er een enorme druk op de rest van de groep/ de groepsleiders om je weer veilig beneden te krijgen. En dat moet je gewoon niet willen.

Dus nee, doorgaan/ toegeven aan Summit Fever is niet oké als je zo slecht bent dat ZELFSTANDIG wandelen/ klimmen géén optie meer is...enigste juiste is dan omdraaien en afdalen.... Al weet ik dat dàt héél lastig is, zeker als je vlak onder de top staat. Maar ethisch wél het enigste juiste om te doen!

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:28

Emita schreef:
De organisatie was juist heel goed, we werden elke dag gecheckt op gezondheid (o.a. meten van bloeddruk en hartslag, een volledige gezondheidscheck). Ik had meer klachten in verband met mijn bloedziekte, maar ik werd juist heel goed in de gaten gehouden door mijn gids. Ik vind het dus ook niet terecht om hem in negatief daglicht te zetten. Er werd ook nauwkeurig in de gaten gehouden hoeveel we per dag aten en dronken omdat het verlies van eetlust ook een teken is van hoogteziekte. En je moet veel drinken om minder klachten te krijgen. Hier werd echt heel actief op gelet. Ik zie nu wel dat mijn video echt een enorm vertekend beeld geeft en ik heb al bijna spijt dat ik het hier heb geplaatst, omdat ik het niet eerlijk vind tegenover de juist zo fijne crew.
Besef wel: ik val flauw als we er al bijna zijn. We hebben toen ongeveer 45 minuten gezeten op die hoogte tot ik in ieder geval genoeg energie had om het laatste stukje nog door te zetten.
Ik heb mensen in veel ernstigere staat als ik naar beneden zien komen.

En de dragers die jullie zien op mijn video, zijn niet 'onze' dragers. Dit zijn shots van wat we onderweg zijn tegen gekomen. De berg zit vol met mensen en dragers. Onze eigen dragers zagen we pas weer bij aankomst van een volgend kamp want ze waren zo snel dat ze een heel stuk voor ons uit waren steeds.


Op beeld komt het idd heel heftig over maar ik weet echt te weinig er van om maar iets van een oordeel te vellen.

Vind je gebaar naar je vader echt prachtig, moest flink slikken op dat moment. Emotioneel en heel mooi <3

Fantastische ervaring en 1 om nooit te vergeten!