Kroatië 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:54

Wij hadden een hotel in Lozovac, naast de ingang van Krka. Ideaal, konden gelijk toen het open ging naar binnen :))

Split vond ik opzich wel leuk maar is heeeelemaal poedersuiker met parkeren. Zadar kun je combineren met de strandjes daar als je dat leuk vind. Šibenik is een gezellig stadje! En zeker vis eten in zo'n havenstadje want lekker vers :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:59

Oh, ik had in Split een best goede parkeergarage gevonden, niet ver van het oude centrum. Hij was niet heel goedkoop :o maar je kan niet alles hebben :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:07

Goedkoop of duur boeide ons niet, maar ALLES was vol #)

Wij zijn net de grens terug over van Bosnië, over Zagreb richting Maribor nu. Heel wat kilometers gehad :D

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:47

Dit vind ik de beste parkeerplaats in Split, midden in de stad.
Linksonder zie je luca icecream, enorm lekker ijs.
(Neem aan dat de parkeerplaats er nog is, dit jaar nog niet geweest.)

Geplaatste speld:
In de buurt van Split Parking, Ul. Petra Svačića, 21000, Split, Kroatië
https://goo.gl/maps/RKAwqYNk1fg5y4MF9

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:12

Lizz schreef:
Dit vind ik de beste parkeerplaats in Split, midden in de stad.
Linksonder zie je luca icecream, enorm lekker ijs.
(Neem aan dat de parkeerplaats er nog is, dit jaar nog niet geweest.)

Geplaatste speld:
In de buurt van Split Parking, Ul. Petra Svačića, 21000, Split, Kroatië
https://goo.gl/maps/RKAwqYNk1fg5y4MF9


Wij stonden hier:
Public Garage "Vila Drazanac”
https://goo.gl/maps/6qgBbtDfMBU38KCx6

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:18

Oh dat is bij de beershop. Klein winkeltje, volgepropt met een aantal koelkasten die vol staan met heel veel verschillende soorten bier.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:07

Leuk topic, ik lees even mee :j Aan het eind van de zomer ben ik een midweekje in Kroatië.

Zijn er mooie zandstranden in de buurt van Split? Liefst op max. 30min lopen, of max. 1 uur reizen met de bus. Ik heb geen auto mee dus ben niet zo mobiel.

En een bezoekje aan Krka national park staat op de planning. Is iemand uit dit topic daar wel eens geweest?
Edit: even teruggelezen en ik zag al wat positieve ervaringen :D

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:34

Zandstranden zijn hier zeldzaam, of het is aangelegd.
In Split zelf is een zandstrand, vermoed dat dit aangelegd is. Enorm populair strandje, je ligt daar wel als sardines in een blikje.
Bačvice
https://goo.gl/maps/CwiS3pUMvK3rXxHh7
Verder bijna overal kiezels of rotsen. Advies om (dichte) waterschoenen mee te nemen of daar te kopen (elke hoek van de straat kan je deze krijgen.
Zulke bijvoorbeeld https://www.vanharen.nl/nl-nl/p-m02070369/02070369
Deze ook gebruiken als je gaat zwemmen bij Krka, veel rotsen daar. Wandelen daar zou ik wel gewone schoenen aantrekken.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:39

Krka mag je niet meer zwemmen :)

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:15

Ghostattack schreef:
Krka mag je niet meer zwemmen :)

Ooh wat jammer, maar kan het wel begrijpen. Die rotsen waren best gevaarlijk.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:16

Niet bij Stradinski Buk, maar wel bij Roski Slap.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:58

Thx, niet teveel van zandstranden verwachten dus :j Is ook niet erg, ik woon naast strand :D Maar wel fijn om in Split een plekje aan het water te kunnen opzoeken als ik daar zin in heb.

Die waterschoentjes zijn een goeie tip. Ik neem ze niet mee maar ze zijn daar vast overal te koop, zoals in iedere kustplaats?

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:57

Overal waterschoenen. Elke hoek van de straat, grote supermarkten ook. In Split heb je ook elke dag een markt waar ze die verkopen. Je wordt er bijna mee dood gegooid.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:13

Decathlon heeft ze ook :) Zijn prima schoentjes.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:15

Ik ga 3 weken interrailen met een 34L rugzakje, dus iedere gram en centimeter die ik niet mee hoef te sleuren bespaar ik graag. En er is vast iemand in Split die ik bij het weggaan blij maak met gratis waterschoentjes :D Wel goeie tip voor mensen die de schoentjes vanaf hier mee willen nemen :j

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:15

Haha snap ik helemaal!

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:47

Indy_Mouse_9 schreef:
Wij hebben Kroatië er nu op zitten. Mooi land!

Gaitmonster, Sibenik vonden we een leuk stadje. Ze hebben daar 4 forten, drie op het land en 1 in zee. De laatste hebben wij bezocht en dat was erg leuk! Boottochtje er naar toe, rondleiding middels een tablet, die af en toe wat AR elementen toevoegt.
Krka watervallen zijn goed te doen vanaf Sibenik, dat is nog geen half uur rijden. Wij vonden het mooi, maar bij de onderste waterval wel erg druk en de mensen hebben een stuk minder respect voor elkaar en de omgeving dan de bezoekers bij Plitvice. De hogere waterval Roski Slap is veel minder druk, maar momenteel minder water (dus de grote waterval minder indrukwekkend). Wel kan je daar zwemmen in het meer, dat was leuk :) De klim naar de grot is het niet waard, maar er rijd een gratis busje naar boven en dan is het leuk.

Zadar vonden wij wat minder interessant, de stad is kennelijk vaak verwoest dus ook de oude stad is erg nieuw. Desondanks wel wat leuke dingen.

Split heeft een mooi oud centrum, veel Romeinse dingen. Vlakbij is ook Klis, met een burcht waar een aantal Game of Thrones scènes zijn opgenomen. De staat is variabel maar het is leuk om te kijken.
Split en de burcht van Klis hebben wij in 1 dag gedaan, de burcht is tot laat open. Het is een goed uur rijden vanaf Sibenik.

Plitvice is een paar uur rijden vanaf Sibenik (wij hebben Zadar onderweg meegepikt), goed te doen. Als je nog accomodatie zoekt, kijk eens op Pansion Breza nog plek heeft. Het ligt in Plitvice Selo, vanaf daar kan je lopen naar de wandelroutes. De kamers zijn super, net als het ontbijt en avondeten. https://Www.plitvice-Breza.com
Plitvice was prachtig, wij hadden twee dagen, mede omdat we kleine kinderen hebben. Maar daardoor hebben we wel rustig de tijd kunnen nemen, hebben we een roeibootje gehuurd, en hebben we een eind over een minder begaan pad gelopen wat fijn was.

Kijk ook goed om je heen bij Krka en Plitvice:
In beide gebieden zitten waterslangen :D , in Plitvice hebben we rivierkreeftjes gezien, en er schijnen bevers te zitten. In Krka heeft mijn man een otter gezien!


Loop je vanaf pension Breza ook makkelijk naar de ingang van het park?
Ziet er goed uit en heeft ook plek. Maar er staat bij dichtbij ingang 3, maar ik vind de meeste info over ingang 1 en 2.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:36

Ja, het is prima te lopen, ongeveer anderhalve kilometer naar ingang 3. Naast ingang 3 zijn ook een aantal parkeerplaatsen, wij zijn ivm kleine kinderen dus met de auto gereden.
Bij ingang 3 kan je geen kaartjes kopen en zijn geen grote parkeerplaatsen. Er zit alleen iemand van het park om kaartjes te scannen als er daar iemand door wil. Je loopt daar dan langs en dan ben je met 5-10 minuutjes bij P3, vanaf waar je de boot kan nemen naar de Upper Lakes.
Je kan ook de andere kant op, dan ben je met een korte wandeling (vanaf ingang 3) bij het pad van de Lower Lakes, of je wandelt iets verder en gaat de semi-afgesloten trap af, dan kom je direct onderaan de grote waterval uit. Maar dat kunnen ze je bij het pension uitleggen :)

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:12

Spoiler:
Indy_Mouse_9 schreef:
Ja, het is prima te lopen, ongeveer anderhalve kilometer naar ingang 3. Naast ingang 3 zijn ook een aantal parkeerplaatsen, wij zijn ivm kleine kinderen dus met de auto gereden.
Bij ingang 3 kan je geen kaartjes kopen en zijn geen grote parkeerplaatsen. Er zit alleen iemand van het park om kaartjes te scannen als er daar iemand door wil. Je loopt daar dan langs en dan ben je met 5-10 minuutjes bij P3, vanaf waar je de boot kan nemen naar de Upper Lakes.
Je kan ook de andere kant op, dan ben je met een korte wandeling (vanaf ingang 3) bij het pad van de Lower Lakes, of je wandelt iets verder en gaat de semi-afgesloten trap af, dan kom je direct onderaan de grote waterval uit. Maar dat kunnen ze je bij het pension uitleggen :)


Dankjewel :D

ZwarteHeks

Berichten: 599
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:56

Wij zitten nog 2 nachtjes in Kroatië. Wat een prachtig land zeg. Ik deel wat foto's, wanneer we terug zijn zal ik een uitgebreid verslag maken en mijn mening geven over de plekken waar we zijn geweest.

Enige wat ik absoluut meteen als advies wil geven, als je naar Plitvice gaat, 100% meteen vroeg in de ochtend gaan. Park opent al om 07:00, maak er gebruik van. Ik kan zó slecht tegen grote groepen mensen, vooral luide Amerikanen. In Plitvice is er weinig tot geen mogelijkheid tot inhalen van groepen, dus dan zit je achter een enorme langzame groep voor +/- 1 uur als het mee zit. Wij waren om 08:00 binnen, dus was heerlijk rustig, maar rond 11:00 werd het echt héél druk. Er zijn ook goed begaanbare "hiking paths", als je wat hoogte wil pakken, deze zijn mega rustig en zo zie je meer van het park van bovenaf. Verder heb je echt maat 1 dag vind ik persoonlijk, nodig voor Plitvice. Nationaal park eromheen is fantastisch voor wandelaars. :j

Split
Afbeelding

Afbeelding

Plitvice
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bergje wandelen op grens van Kroatië en Bosnië
Afbeelding

Afbeelding

Vis
Afbeelding

Afbeelding

Starigrad (nationaal park)
Afbeelding

Afbeelding

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:22

Mooie foto’s

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:53

Mooie foto’s :)

Ik zit nu op de boot en vaar dadelijk Split binnen. Had allerlei plannen, maar ben nu vooral moe na 1,5 week reizen. Dus misschien doe ik wel niets hier… :D Ik blijf 2 nachten, trein dan door naar Zagreb en blijf daar ook nog 2 nachten.

Afbeelding

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:07

Ooh mooi met de zonsopgang.

En gewoon twee dagen van de stad genieten en mensen kijken :D

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:27

Wat een leuk topic dit!
Wij zijn nu voor de tweede keer in Kroatië. Eerste keer met de camper gegaan en echt een prachtige rondreis gemaakt door Istrië en over een aantal eilanden (Cres, Krk) en uiteindelijk via de Plitvice meren naar huis. Dit was in 2018.

Dit jaar voor het eerst met ons dochtertje van bijna 1 op vakantie en besloten niet verder te rijden dan Porec. We hebben twee stops op de heen en terugreis gepland (ivm de afstanden en omdat we reizen zelf ook vakantie vinden) en dat beviel op de heenweg prima. Straks gaan we terug richting Oostenrijk.

Paar foto’s van de omgeving van Zelena Laguna (de camping) en Porec

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:30

Wij zijn weer terug uit Kroatie. We vonden het ook een erg mooi en schoon land. Paar dagen Vodice met uitstapjes naar Sibenik, Primosten, Trogir, Krka watervallen. Mooie plekken. Daarna via Zadar naar Plitvice. Daar in pension Breza gezeten, als tip uit dit topic. Wat een mooie plek en geweldige mensen.
We waren zondag in Plitvice toen viel het mee met de drukte. Maar inderdaad met 1 dag hadden wij het wel gezien.
Wat ik vind is dat de Kroatische mensen trots zijn op hun land en dat graag laten zien. Het is er netjes en ze doen erg hun best om het de toeristen goed te laten hebben.
Wij hebben genoten!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding