Kroatië 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
ZwarteHeks
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:23

Nou, Kroatië zit er voor mij ook op, zit in het vliegveld, wachtend op de vlucht.

Volgende keer zou ik het iets anders aanpakken, maar hier een samenvatting van onze reis.

Zondag aangekomen (28 augustus) in Split, shuttle bus meteen gepakt naar Split centrum (goedkoop!). De shuttle bus gaat iedere 30 minuten vanuit het vliegveld naar Split centrum. Wij hebben de eerste nacht in Split doorbracht, heel druk, veel Amerikanen (ik ben Brit, en kan heel slecht tegen een zwaar Amerikaans accent, dus dit was echt wennen voor mij :=). Split is prachtig, maar heb je in 1 dag wel gezien, tenzij je nog naar de park wilt, hebben wij niet kunnen doen, maar schijnt een mooi uitzicht te hebben. Articok kan ik aanraden als restaurant, heerlijk eten met uitzicht. Ook Fabrique kan ik aanraden (heb hier beste pasta carbonara ooit gegeten).

Daarna 3 nachtjes op Vis, waanzinnig eiland. Rustiger dan Hvar, iets minder toeristen, al worden het volgens de locals steeds meer. Scootertje huren kan ik zeker aanraden, zo kan je heel het eiland in 1 dag goed zien en naar verschillende mooie stranden. Vele hiervan zijn mega rustig, bijna privé stand voor onszelf gehad iedere keer. Pizzeria Küt (ja echt :')) is zeer aan te raden, goed eten voor een vriendelijke prijs.

Huurauto bij Avantcar opgepikt weer terug in Split en richting Plitvice gegaan voor 3 dagen. 1 dag voor de meren is meer dag genoeg, zeker aanraden om meer te wandelen in de omgeving. Wij hebben een berg van 1647m geklommen op de grens van Kroatië en Bosnië. Heel veel geschiedenis van de oorlog bovenop de berg gevonden.

Door naar Starigrad (bij Zadar in de buurt), wat een plek. Bergen achterin, strand voorin. Hele vriendelijke mensen ook hier! Wij hadden maar 1 volle dag hier, achteraf hadden we hier wel 3-4 dagen kunnen blijven.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood."
Phillipe Karl
www.dekendokter.nl


Seni
Berichten: 2729
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:00

Wat een leuk topic! Ik heb al een hoop leuke tips gezien hier!

Wij gaan ieder jaar naar Kroatië (met uitzondering van de Corona jaren) zondag is het eindelijk zover en gaan we er weer heen! We vliegen dit keer maar nemen vanuit split wel een huurauto. We gaan de nieuwe brug over en gaan lekker vertoeven in en rondom Korcula. <3 <3

sʟáɪɴᴛᴇ ɪs ᴛáɪɴᴛᴇ
<3 • ꜱɪarah • <3 >> I N S T A G R A M
Brits korthaar Bailee volgen? Klik maar hier voor veel pluis!

nobillity
Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:12

Goedemorgen,

Bij het zoeken naar Kroatië kwam ik op dit topic terecht en zie hier al heel veel mooie/gave tips voorbij komen.

Dit jaar wil ik dan toch echt heel graag naar Kroatië op vakantie, wel samen met mijn trouwe viervoeter.
Nu heb ik de planning om eerst naar Split te rijden en vanuit daar weer richting huis met afentoe ergens een tussenstop.
Ik heb gezien dat honden bij Krka en Plitvice meren welkom zijn mits aangelijnd. Maar gezien jullie er al geweest zijn, is het rendabel om de hond daar mee naartoe te nemen? Of is het voor de hond fijner om dan thuis te zijn?

Verder vroeg ik mij af wat echt de mooiste plekken zijn. Want ik zie Vis voorbij komen maar ook Hvar.
Er is zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet zie haha.

Indy_Mouse_9
Berichten: 2116
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:02

Plitvice is wel te doen met hond, lijkt me. Houd er wel rekening mee dat het grootste gedeelte van de gangbare route ( = die langs het water) enkel vlonders of smalle paden zijn. Er is weinig lekkere loopruimte voor de hond. Alles moet aan de voet. Dus het is te doen, maar of de hond het leuk vind?
Krka zou ik niet doen, in ieder geval het onderste, meest toeristische gedeelte niet. Het was daar zo druk toen wij er waren, dat gedrang vond ik al niets, laat staan als je op hondenhoogte leeft :)

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15105
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:00

Ligt er wel echt aan welke periode je gaat, want Plitvice is in de zomer ook echt loeidruk. Midden in de zomer zou ik me eigenlijk niet daar durven wagen met een hond... Wij waren er voor de drukste periode (eind juni) maar toen was het soms ook echt wel heel druk op sommige plekken.

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:19

Ik plaatste in het andere Kroatië topic onderstaande bericht.
Hebben jullie hier iets van gemerkt/meegekregen tijdens jullie vakantie?

"Het lijkt me een prachtig land, waar ik graag naartoe zou willen!

Ik heb wel een beetje een vreemde vraag misschien;
Ongeveer 20 jaar geleden ging een collega van mij daarheen op vakantie. Nu weet ik alleen niet meer zeker of het toen al Kroatië was of nog Joegoslavië.
Anyway, hij liep op een mijn en raakte zijn been kwijt!
Het heeft dusdanig veel indruk op mij gemaakt dat ik me altijd afvraag: hoe zou de situatie daar nu zijn? Zijn er nog risico's? Is er informatie over te vinden?
Ik heb toen wel van mijn collega gehoord (die zich achteraf natuurlijk had laten informeren) dat in de toeristische gebieden de mijnen het eerste werden opgeruimd, want anders komen de toeristen natuurlijk niet meer.
Beetje wrang, maar het zou wat minder erg gevonden worden als er slachtoffers zouden vallen onder de lokale bevolking.
Ik heb verder nooit meer van zo'n soort incident gehoord, dus waarschijnlijk is de kans dat zoiets nu nog gebeurd erg klein. Maar ik zou gewoon willen weten hoe het nu is.
Sorry als het teveel off topic is. Deze vraag speelt al jaren in mijn achterhoofd en ik dacht eens moet ik hem toch eens stellen."

Verder vroeg ik me af of er ook mensen in Dubrovnik zijn geweest?
En weet iemand of je in die regio in zee kunt zwemmen?

Lizz
Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:44

Ik kom al jaren in Kroatië en nog nooit iets van mee gekregen.
Maar google leverde me enkele berichten hierover. Zoals deze:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2468807 ... n-gewonden

Ik ben ook in Dubrovnik geweest en je kan daar zwemmen. Vanuit de stad zelf, maar er zijn ook strandjes in de buurt. Je kan er kano’s huren en om Dubrovnik heen kanoën en dus zwemmen waar je wil.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Katja
Blogger
Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Kroatië 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:48

In Kroatië heb ik daar weinig van meegekregen, in Bosnië waren er wel veel borden dat je niet van paden af mocht wijken omdat er daar nog mijnen kunnen liggen.


Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:41

Lizz schreef:
Ik kom al jaren in Kroatië en nog nooit iets van mee gekregen.
Maar google leverde me enkele berichten hierover. Zoals deze:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2468807 ... veld-in-kr <3 oatie-dode-en-gewonden

Ik ben ook in Dubrovnik geweest en je kan daar zwemmen. Vanuit de stad zelf, maar er zijn ook strandjes in de buurt. Je kan er kano’s huren en om Dubrovnik heen kanoën en dus zwemmen waar je wil.


Leuk!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, Groetje, Lizeeetjr, maessie, Mitch_Beauty, monsterina, Tink89 en 110 bezoekers