Rondreis Italië zomer 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
AlwaysH
Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 15:19

Hoi Bokkers,

Vorige zomer opende ik een topic mbt een vakantie. Kan dit topic niet terugvinden (blijkbaar kan ik na 8 jaar Bokker zijn en een mediaredactie opleiding nogsteeds geen Bokt doorzoeken :') ), maar wil voor dit jaar wederom vragen voor leuke plekken en handige tips.

Vorig jaar zijn mijn vriend en ik door Duitsland en Luxemburg naar Zwitserland gereden en hebben daar van Noord tot Zuid enkele stops gemaakt. Het was onze eerste échte reis zonder ouders (als ik ons weekje appartement in Duitsland van 2020 niet meetel). Dit beviel zeer goed en ik ben helemaal betoverd van het knalblauwe water en de prachtige bergen. <3 _/-\o_

Aankomende zomer willen we graag naar Italië met de auto (als je andere suggesties hebt, ben
Ik ook zeker benieuwd). Ik hoorde dat het af en toe wel een warboel is op de weg, maar we willen rustig aan een trip maken langs/door de mooiste plekken met een eigen auto.
We zijn beiden nog nooit in Italië geweest en ik ken eigenlijk alleen het Gardameer en de mooie dorpjes aan het water. Dat zijn dan ook de soort plekken die ons trekt. Kleurrijk en mooie natuur, maar niet té afgelegen.

Zijn hier mensen die wel eens naar Italië zijn geweest? Waar zijn jullie precies heen gegaan en hebben jullie tips?

We willen net als vorig jaar gaandeweg boeken, dat beviel erg. Uiteraard moeten we even opletten of Corona alles toelaat, maar we hebben nog tijd zat.
Op de ene plek zullen we wat langer blijven dan de ander. Hangt van de accomodaties en natuur af.

Eisen:
- Enkele dagen naar waterrijke omgeving zodat wij, waterratjes, kunnen zwemmen.
- Mooie natuur (zal wel niet echt een uitdaging zijn).
- Niet té afgelegen.

Het maakt ons niet uit of een hotel low- of high-end is. We wisselen dit graag af. De ene dag wat meer luxe dan de ander.

Het idee is max 2 weken, we hebben geen plekjes geprikt nog maar willen sowieso even de toerist uithangen bij het Gardameer bijvoorbeeld. Als de Corona situatie het toelaat gaan we ook graag naar een leuke stad of schattig dorp om te shoppen.

Ik ben erg benieuwd hoe Italië is bevallen en wat jullie favoriete plekjes waren.
Alvast bedankt!!

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


WinSel
Berichten: 20567
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:23

Italia is prachtig! De Amalfikust is een prachtige streek om rond te touren. Water, natuur, bergen.
Ga vooral ook naar het eiland Capri, zo mooi daar!

Pompeii, Vesuvius ook zeker een aanrader!

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Niqui
Berichten: 2151
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:42

De Bloemenriviera en de Cinque Terre

Winged
Berichten: 33000
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:53

Als je bij het Gardameer langs wil... Ik zou mij dan richten op Toscane (Cinque Terre inderdaad). Wat dacht je van een rondje Milaan, Garda, Verona, Florance, Sienna, Cinque Terre?

agee
Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:54

Italië is mijn favoriete vakantieland!!! :D
Ik heb een paar jaar geleden een rondreis gemaakt, weliswaar geheel georganiseerd, maar dit kun je natuurlijk ook op eigen gelegenheid doen.
Onderstaande plaatsen werden aangedaan. We reden een soort 8-je door Italië.
Vlucht aankomst op Bologna, van daaruit naar Florence, Montecatini Terme, Pisa, Lucca, Cinque Terre, Padua, Venetië, Verona en Sirmione (Gardameer), en vervolgens terug naar Bologna voor de terugvlucht.
Het was een schitterende reis en eigenlijk viel alleen Pisa tegen. Buiten de toren is daar weinig te zien.
Deze reis bevat eigenlijk wel alles wat jij zoekt.
Als tip: Kijk eens op sites van reisburo's en zoek op rondreizen. Dan kom je vaak al een logische route en de mooiste plaatsen tegen.

Celiien
Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:01

Ooh Italië <3 zo leuk!
wij hebben in 2019 een rondreis gemaakt
Vlucht naar Rome, daar een B&B genomen net buiten het centrum en 4 dagen vertoefd. Vervolgens auto gehuurd en via de kustlijn naar Florence gereden. Onderweg gestopt om te kunnen zwemmen aan een of ander kustdorpje en echt fan-tas-tisch gegeten. Je besteld een cola en kreeg een 1.5 liter fles op tafel, echt zo leuk :))
Toen 3 dagen in Florence doorgebracht, beetje spijt dat we niet meer hadden qua tijd want wat is dat een mooie stad en we hadden graag de omgeving wat meer meegenomen..
Vervolgens met de auto van Florence naar Venetië, daar de auto weer ingeleverd en 2 dagen Venetië gedaan (Wat meer dan zat was). Toen met de trein naar Verona, daar nog 3 dagen doorgebracht (ook een middag naar het Gardameer geweest) en toen vanuit Verona terug naar huis gevlogen.

Het was echt fantastisch, maar weinig zee/zwembad/meer gehad. Zouden we de volgende keer anders doen denk ik, maar het was zeker de moeite waard om zelf die route te rijden. Overigens zelf uitgezocht/uitgestippeld, geen georganiseerde reis gehad.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Duran123
Berichten: 1047
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:11

Ik zou een rondje Lago Maggiore zeker niet overslaan tijdens je rondreis :j

Zebraatje
Berichten: 137
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:15

Italië mijn favoriete vakantieland :D Natuur, cultuur en heerlijk eten.
Omdat je maar 2 weken hebt zou ik niet te zuidelijk gaan. Niet zuidelijker dan Toscane.

Wij zijn afgelopen september in de Dolomieten, Venetië en Toscane geweest.
Erg mooie natuur in de Dolomieten! Zeker een aanrader en op de route naar het Gardameer.

In Toscane heb je mooie landschappen en ook bergen aan de westkant. En leuke stadjes als Toscane, Siena. Omgeving van Lucca is leuk. En inderdaad richting Cinque Terre.

De kust in Toscane vind ik niet heel bijzonder en als je echt van zwemmen en water houdt dan zou ik dat dus bij het Gardameer doen en/of in Toscane ook kijken naar accommodaties met zwembad.

Duran123 schreef:
Ik zou een rondje Lago Maggiore zeker niet overslaan tijdens je rondreis :j


Ook de omgeving Italiaanse meren is erg mooi inderdaad!

AlwaysH
Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 21:03

Jeetje, wat een boel reacties! Ik ga de plekken eens opzoeken en zal dan even reageren, haha. Ben er helemaal voor achter de PC gekropen.

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

amyblub
Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:12

Italie is bij ons ook groot favoriet :) De dolomieten zijn imo een must, zo mooi!! Lago di Braies, Lago di Carezza zijn beide erg prachtig. Florence en Rome zijn ook heel leuk, Venetië vond ik ook heel leuk maar toen heel erg druk. Toscane is ook mooi :)

AlwaysH
Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 21:40

Oké, ik schrijf alle plaatsen op en ga ze op de mappen etc bekijken en kijken of ik een rondje kan maken...

Is het Gardameer heel anders dan Lago Maggiore? Of val je dan 'in herhaling' als je naar beiden gaat?

Bedankt voor de tip over niet te ver zuidelijk gaan. Op zich is het geen probleem om eerst een dag of drie door te tuffen. En dan de reis voornamelijk zuidelijker te houden. Ik wil niet heel Italië zien. Maar ik ga gewoon even kijken welke plekken ons het meeste aanspreken. We willen ook wel graag naar een grote stad, maar die wil ik wel op een fijne route hebben. Ik wil ook niet midden in het centrum zitten ofzo.

Heb een kaart van Italië uitgedraaid en ga eens stipjes zetten!

Het Gardameer en de dolomieten zijn iig top tier nu. Die gaan we sowieso bezoeken.

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:44

Ik ben met 2 weken nooit verder gekomen dan noord Italië :') maar alleen al in de regio van de Dolomieten zou ik me al makkelijk 2 weken kunnen vermaken. Het ligt er ook wel aan hoeveel je wilt rijden maar ik vind 1 een stuk naar Italië te ver vooral omdat ik er altijd een stuk langer over doe dan Google maps aangeeft terwijl ik meestal alleen een plas/lunch pauze doe. Dat is dus al een stop in Duitsland. Daarbij wil ik niet elke dag in de auto zitten dus is het vaak 1 dag rijden 2 hele dagen minstens ergens zijn en dan weer een rijdag. Maar dat kan voor jullie natuurlijk helemaal anders zijn ;)

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Niqui
Berichten: 2151
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:56

Ik vond zelf het Gardameer niet zo heel leuk in de zomer. Zoo ontzettend druk. Campings afgeladen vol. Geen plekje meer te vinden. Als je dat wilt, zou ik wel vooraf reserveren.

Earth
Berichten: 7885
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:58

Wij zijn ook Italië fan. Pas 2 keer geweest, maar dat wordt nog veel vaker.

Ik wil idd ook Cinque terre aanraden, maar houd er wel rekening mee dat in het hoogseizoen het daar met hotels/campings onwijs druk is. Ik zou daarom een hotel of camping een stuk er vanaf nemen en dan met de trein er naar toe gaan. Het is daar ook vrij druk met de auto namelijk. En het laatste deel van de treinreis is onwijs gaaf! Het is dan ook echt de moeite om naar het laatste plaatsje toe te gaan, daar uit te stappen, rond te lopen, en dan na een goede lunch de wandeling langs de rotsen naar het volgende dorp te doen. Daar kun je ook weer op de trein stappen.
Wij zaten toen overigens in Forte Del Marni, dat is echt nog een stuk zuidelijker. Maar de treinreis was heel leuk! Het plaatsje zelf is niet zo bijzonder overigens.
Houd er rekening mee dat tol duur is, en de B-wegen een soort gatenkaas :') Vooral in Toscane, verder weet ik het niet.

Wij zijn ook bij Het meer van Lugano geweest, we zaten toen in Porlezza, best een geinig plaatsje. Het meer is erg mooi, en Lugano best een toffe stad ook. We vonden vooral de heenreis erg tof door Zwitserland.
Als je daar nog een stop wil maken, raad ik aan om rond Hoch-Ybrich te gaan zitten, en dan voordat je doorreist de berg op te gaan en de langste Zipline van Europa te pakken. Heeeel gaaf om te doen, gaat ook knoeperdhard trouwens :')

Earth het reisbureau.

AlwaysH
Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 22:00

Wij vonden het wel erg leuk om elke een á twee dagen weer verder te trekken. Ik ben sowieso dol op touren... :)) Natuurlijk net elke dag heel ver, maar we kunnen wel eerst een paar dagen wat noordelijks doen en dan verder via de kust naar beneden.
Dus een langere rit naar Noord, daar rondsnuffelen en dan Zuidelijker. Maar ik weet nog niet hoelang we er voor willen uit trekken precies.

In Zwitserland zijn wij uitgebreid geweest, dus daar gaan we wel in 1 x doorheen! :D
Van noord-oost naar zuid-west door de Alpen <3
Echt het meest prachtige land dat ik ooit heb gezien. Maar ben veel nieuwsgieriger naar andere landen.

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Goof
Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:05

2 Weken inclusief heen en terug rijden? Dan zou ik me beperken tot een gebied en niet het hele land.
Ik zou een rondje noord Italië en/ of Toscane doen. Toscane is werkelijk geweldig. En mijn allergrootste tip is dan wel om niet alles te plannen en van stad naar stad te rijden, maar om te gaan touren over de kleine weggetjes en te zien waar je uitkomt. Die leiden je namelijk naar de mooiste op heuvels gelegen mini-dorpjes en vergeten plekjes.
Verder zijn Arezzo (filmlocatie van la vita e bella), Siena en Lucca leuke, maar wel toeristische, dorpen.
Florence is werkelijk een schitterende stad, maar sla Pisa vooral over.
Je kan er overigens goed op de bonnefooi naar toe, er is altijd wel ergens een campingplek, hotelkamer of plek via airbnb te vinden.

AlwaysH
Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 22:08

We willen niet heen en terug rijden, we willen touren. Maar ik wil wel eerst in Italië aankomen :j
Inderdaad dus van stad naar stad, we naar weg, maar ik wil wel weten waar wij ons gaan vermaken. Florence heb ik er tussen gezet!

Mijn idee is nu door Oostenrijk naar de Dolomieten, Lago di Garda en dan naar Cinque Terre, wellicht dan dus wel nog Florence. Milaan kan ook, daar heb ik ook bekenden wonen.
Lucca had ik gezien inderdaad.

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Duran123
Berichten: 1047
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:43

AlwaysH schreef:
Oké, ik schrijf alle plaatsen op en ga ze op de mappen etc bekijken en kijken of ik een rondje kan maken...

Is het Gardameer heel anders dan Lago Maggiore? Of val je dan 'in herhaling' als je naar beiden gaat?

Bedankt voor de tip over niet te ver zuidelijk gaan. Op zich is het geen probleem om eerst een dag of drie door te tuffen. En dan de reis voornamelijk zuidelijker te houden. Ik wil niet heel Italië zien. Maar ik ga gewoon even kijken welke plekken ons het meeste aanspreken. We willen ook wel graag naar een grote stad, maar die wil ik wel op een fijne route hebben. Ik wil ook niet midden in het centrum zitten ofzo.

Heb een kaart van Italië uitgedraaid en ga eens stipjes zetten!

Het Gardameer en de dolomieten zijn iig top tier nu. Die gaan we sowieso bezoeken.


Het Lago Maggiore en het Gardameer zijn niet te vergelijken met elkaar. Qua omgeving maar ook qua vibe. Allebei fantastisch maar het Gardameer, over het algemeen, veel meer toeristisch.

AlwaysH
Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 13:51

Oké, dankjewel! Ik zet hem even op het lijstje.

Wellicht dat we dan via Milaan terug naar boven gaan via Zwitserland. Dat is een ideetje.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 11-01-22 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Soepblik
Berichten: 1145
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:59

Ik volg hier even, mijn vriend en ik zijn ook bezig om een rondreis door italie te plannen! :)

Appeltje_1
Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:00

Zelf helaas maar 1x in Italië geweest en kan je niet zoveel aanraden.

Mocht je nog eens zoiets doen, ga zeker naar Portugal! <3 Dat is een van mijn absolute favorieten. Het is daarnaast wat goedkoper, maar zeker niet minder!
Als je interesse hebt, noem ik zo op wat je zeker allemaal moet doen :D

moonsparkle
Berichten: 21698
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:11

Appeltje_1 schreef:
Zelf helaas maar 1x in Italië geweest en kan je niet zoveel aanraden.

Mocht je nog eens zoiets doen, ga zeker naar Portugal! <3 Dat is een van mijn absolute favorieten. Het is daarnaast wat goedkoper, maar zeker niet minder!
Als je interesse hebt, noem ik zo op wat je zeker allemaal moet doen :D


Misschien wil je mij een pb sturen over Portugal O:)

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Eloya
Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Rondreis Italië zomer 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:14

Ik kan zeker het kleine plaatsje Luca aanraden.
Echt prachtig!

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Sodera
Berichten: 5296
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:17

Appeltje_1 schreef:
Zelf helaas maar 1x in Italië geweest en kan je niet zoveel aanraden.

Mocht je nog eens zoiets doen, ga zeker naar Portugal! <3 Dat is een van mijn absolute favorieten. Het is daarnaast wat goedkoper, maar zeker niet minder!
Als je interesse hebt, noem ik zo op wat je zeker allemaal moet doen :D

Als je die tips hier neer wilt zetten/door wilt sturen, heel graag!!!

Mijn vakantie-plan was rondreis Sicilie, maar vanuit Dublin (wij wonen in Ierland) kun je niet direct naar Sicilie vliegen... Dus dan wordt het overstappen en gedoe. Is een optie maar andere mogelijkheden zijn ook welkom....

[I want you by my side]
Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.

    [So that I never feel alone again]

Appeltje_1
Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:33

moonsparkle schreef:
Appeltje_1 schreef:
Zelf helaas maar 1x in Italië geweest en kan je niet zoveel aanraden.

Mocht je nog eens zoiets doen, ga zeker naar Portugal! <3 Dat is een van mijn absolute favorieten. Het is daarnaast wat goedkoper, maar zeker niet minder!
Als je interesse hebt, noem ik zo op wat je zeker allemaal moet doen :D


Misschien wil je mij een pb sturen over Portugal O:)


Sodera schreef:
Appeltje_1 schreef:
Zelf helaas maar 1x in Italië geweest en kan je niet zoveel aanraden.

Mocht je nog eens zoiets doen, ga zeker naar Portugal! <3 Dat is een van mijn absolute favorieten. Het is daarnaast wat goedkoper, maar zeker niet minder!
Als je interesse hebt, noem ik zo op wat je zeker allemaal moet doen :D

Als je die tips hier neer wilt zetten/door wilt sturen, heel graag!!!

Mijn vakantie-plan was rondreis Sicilie, maar vanuit Dublin (wij wonen in Ierland) kun je niet direct naar Sicilie vliegen... Dus dan wordt het overstappen en gedoe. Is een optie maar andere mogelijkheden zijn ook welkom....


Beide een Pb gestuurd :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnetteFlame, Dorella_L, Flux, gigil, Mitch_Beauty, Paardje02, Sanne_zepp en 95 bezoekers