Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Eloya
Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-22 21:50

Hoi hoi

Ik wil dit jaar (mits Corona het een beetje toestaat) voor de 1e keer gaan interrailen.

Ik heb in maart 2 weken vakantie als het goed is. Ik wil dan graag Scandinavië aan doen met vooral de focus op Noorwegen. Gezien ik al tijdje voor de lol Noors aan het leren ben en dit ook beetje wil uitproberen (beginner beginner Noors via duolingo :p)

Zijn er meer mensen die gaan interrailen of er al eerdere ervaringen mee hebben.

Mijn plan is om best last minute te gaan boeken. Gezien maatregelen nog best kunnen fluctueren.

Mocht maart niet lukken kan ik nog op herkansing in september.
Laatst bijgewerkt door Eloya op 29-12-23 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe


fransje23
Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:03

Hi!

Ik geef je topic even een schopje wilde namelijk een soortgelijk topic openen :)

Ben jij inmiddels al op reis geweest?


Ik ben van plan om dit jaar met de trein richting Zuid-Europa te gaan.
Ben vroeger wel veel op reis geweest met trein en bus maar de laatste jaren niet meer.
Vond het nu wel tijd daar verandering in te brengen.

Zag dat er tot 31 maart nog een korting is op de Interrailpassen dus dat is altijd handig.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

jojoleinee
Berichten: 2649
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:36

Tof, heel toevallig zat ik hier van de week ook naar te kijken. Ik zou het liefst voor het eerst een echt, verre reis maken maar mocht die om welke reden dan ook niet kunnen, lijkt interrailen me ook wel wat. Mijn vriend en ik houden van "aparte" vakanties en het zou bij ons gaan om de zomervakantie.

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

fransje23
Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:51

Ik heb in ieder geval ter inspiratie en voorpret alvast de Lonely Planet guide to train travel in Europe gekocht. :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Eloya
Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 18:41

Haha toevallig
Ik ben gisteravond teruggekomen van mijn reis!

Was echt super leuk!
Deze route gemaakt
Deventer - Hamburg- Copenhagen
Copenhagen - Gothenburg
Gothenburg - Oslo - Bergen
Bergen - flåm - Bergen

Bergen - oslo- lillehammer
Lillehammer - TRONDHEIM
Trondheim - Stockholm
Stockholm - copenhagen - hamburg - Deventer

Enorm genoten!
[ img ]

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

fransje23
Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:22

Wow, gave ronde!

Hoe beviel het reizen met de trein en waar heb je overnacht?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:08

Leuk, dit topic! Ik ga binnenkort in mijn eentje Interrailen, voor mij is dit ook de eerste keer dat ik helemaal alleen op vakantie ga, dus ik ben heel benieuwd wat ik er van vind.

Ik ga eerst twee weken naar Kroatië (Dubrovnik-Split-Zagreb). Tussendoor ben ik een aantal weken in Nederland en daarna ga ik twee weken naar Spanje (Valencia-Madrid-Sevilla-Malaga).

Zijn er hier meer mensen die (een deel van) deze steden hebben bezocht of gaan bezoeken?

fransje23
Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:07

Ik ben in Valencia, Madrid en Sevilla geweest. Allemaal mooie steden met hun eigen charme.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Eloya
Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-22 18:17

Ik antwoord vannacht even uitgebreid want nachtdienst :D

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:57

Ik ben ook wel benieuwd naar een uitgebreide update! Waar ik vooral benieuwd naar ben heb je nog iets gemerkt van Corona? Hier in Nederland is alles afgeschaft maar hadden de buitenlanden wel nog maatregelen? Ben je nog (meerdere malen?) gecontroleerd op qr code of iets?

Wat waren voor jou de grootste voor en nadelen van reizen met de trein? :):)

Eloya
Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 20:52

Sorry drukke nacht gehad op het werk, altijd wanneer je denkt dat het rustig blijft. Maar zal nu antwoorden :D Leuk dat er nu meer reacties zijn in het topic. ik heb alles zelf uit gezocht maar leuk om nu anderen te kunnen helpen!
ik heb trouwens gereis met de mobiele interrail pas. niet met de papieren versie.
Beide heeft zijn voor en nadelen.

fransje23 schreef:
Wow, gave ronde!
Hoe beviel het reizen met de trein en waar heb je overnacht?


Het reizen beviel super! treinen buiten nederland vind ik vaak vele maler comfortabeler. ik heb 2e klasse gereisd maar in bijna alle treinen kon je de stoelen verzetten zodat je wat rechtop of meer liggend kon zitten. overal stopcontacten. Prullenbakjes en het aller belangrijkste.. schone wc's! *\o/*
Vooral in scandinavië worden de wc's bij elk groot station schoongemaakt.
lees hieronder over de slaapplekken.

E4D schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar een uitgebreide update! Waar ik vooral benieuwd naar ben heb je nog iets gemerkt van Corona? Hier in Nederland is alles afgeschaft maar hadden de buitenlanden wel nog maatregelen? Ben je nog (meerdere malen?) gecontroleerd op qr code of iets?

Wat waren voor jou de grootste voor en nadelen van reizen met de trein? :):)


Corona: nee helemaal niks van gemerkt in Denemarken - zweden en noorwegen.
Wel in duitsland! in duitsland moet je nog een medisch mondmasker op in het OV en ben je ook verplicht om gevaccineerd te zijn. Het vaccineren controleren ze niet maar zijn wel erg alert en streng op de mondkapjes. Ik heb alleen door duitsland gereisd en er niet verbleven. Bij verblijf weet ik de regels niet. in de andere landen zijn alle covid regels opgeheven behalve de algemene hygiëne regels en heb ik er verder geen hinder van ondervonden. Ik ben ook nooit om een qr code gevraagd.

Voordelen: je mag van alles meenemen in je bagage, geen restricties qua vloeistoffen of eten zoals bijvoorbeeld met het vliegtuig. Je ziet onderweg prachtige natuur. je kan nachttreinen nemen om te besparen op slaaplocaties (stoelen kosten vaak maar klein beetje reserveringskosten, een bed in een slaaptrein moet je wel meer voor bij betalen maar heb ik niet gedaan). je hoeft niet uren van te voren op het station te zijn maar kan je reis wel goed plannen door de vaste tijden die de treinen hebben.

nadelen: na het vele aantal uur zitten kreeg ik wel wat last van mijn rug/nek/spieren.
soms reis je achteruit en ik ben daar zelf niet zo'n fan van. Soms heb je mensen heel dicht naast je zitten die niet altijd even fris zijn en dat voor meerdere uren, want je kan niet kiezen wie er naast je komt zitten.

Slaapplekken: ik heb veel hostels geboekt in Dorms / slaapzalen. Is goedkoop en ik vind het altijd wel gezellig om nieuwe mensen te ontmoeten! Op hostelworld (app) keek ik wat er voor aanbod was en wie de beste recensies had en dan boekte ik via booking.com / airbnb of de eigen website. lag er aan waar ik wel of niet een creditcard nodig had, want die had ik niet.

Verder heb ik 1x een airbnb geboekt wat heel tof was bij een lokale dame in huis in Bergen.
ik heb 1x een hotel geboekt omdat mijn hostel dubbel geboekt was. Hotels zijn wel vaak veel duurder.
en 1x heb ik via facebook een couchsurf plek geregeld in Oslo maar dat was geen succes, is wel goed gegaan maar was geen fijne plek voor vrouw alleen te reizen. Dus ik raad vooral aan ga naar plekken waar je recensies kan lezen!!

Tips:
De interrail planner app is niet altijd betrouwbaar wat betreft treintijden en mogelijke verbindingen!
gebruik de locale vervoerdersapp en in het algemeen is de DB navigator app (duitse bahn) ook betrouwbaar voor internationale verbindingen. Als je met de mobiele pas reist moet je wel al je reizen in die app zetten anders staan ze niet op je pas. met de papieren versie hoeft dit niet.

De interrail planner app geeft soms niet goed weer of je nou juist wel of geen stoelreservering nodig bent voor je treinreis. Basis regel is dat het voor regionale treinen vaak niet hoeft en IC / ICE / hogesnelheid/ nacht treinen wel. je kan dit via de app doen maar ik vond het fijn om op grote stations naar de service balie te gaan het daar te vragen en ook daar de reservering te regelen.

wat ik heb gehoord van andere reizigers is dat vooral frankrijk en spanje soms moeilijk en duur zijn om de stoelen te reserveren en dit word aangeraden wel op tijd te regelen. tijdens mijn reis deed ik dit eigenlijk elke keer last minute en was dit geen probleem.

Regel paypall of een creditcard. ik had geen creditcard maar onderweg vroegen ze er toch wel heel vaak naar in hostels en of restaurants. Of als je bijvoorbeeld een deelfiets of step wilt huren. Paypall was een goede vervanging.

Word lid van de facebook groep "interrail travelers"
Hier worden enorm veel tips gegeven! Heb ik dankbaar gebruik van gemaakt als ik iets niet wist.
ook kreeg ik daar de tips welke vervoerder apps ik moest gebruiken bijvoorbeeld.

Seat61 is ook een hele fijne site voor informatie over internationaal treinreizen
https://www.seat61.com/

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

callippo
Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:16

fransje23 schreef:
Zag dat er tot 31 maart nog een korting is op de Interrailpassen dus dat is altijd handig.


Dank voor de tip!

Wij willen deze zomer met de kinderen (6 & 9) gaan interrailen. Ze zijn geen op treinen, in Thailand was de nachttrein ook heel goed bevallen, dus nu eens in Europa. Nieuwe slaaptrein naar Praag proberen. *\o/*


'vroeger' met z'n tweetjes een rondje Zuid-Oost Europa gedaan: Venetië, Budapest, Belgrado, Zagreb. Bijna alles gecouchsurft, behalve Budapest. Prachtige ervaring! Bizar avontuur ook in Venetië, zo'n couchsurfer getroffen waar je niet als vrouw alleen terecht wil komen... Gelukkig snel een betrouwbaarder alternatief gevonden.

Couchsurfen zoals 15 jaar geleden is met kinderen wat lastiger, dus zo basic als toen zullen we het niet maken.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

fransje23
Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:53

Bedankt voor je uitgebreide reactie en tips, Eloya!

Zweedse treinen ken ik wel, die zijn echt fijn.

Dat verschil tussen Duitsland en Denemarken en Zweden hadden wij afgelopen zomer. Duitsland was echt nog erg streng en zodra je in Denemarken was, was alle maatregelen afgeschaft.


Hoeveel uur is de max qua reistijd op een dag voor jou?

Ik denk er nu óver om de Nightjet richting Basel-Zürich te nemen en daar vandaan de scènes route naar Italië, Milaan/Florence, en terug ga ik dan over Frankrijk.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

jojoleinee
Berichten: 2649
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:47

Ik word steeds enthousiaster over intervallen. Klopt het dat je een kaartje moet kopen en dan nog apart moet betalen om je plaats te reserveren? Hoeveel was jij ongeveer kwijt voor je reis en hoe lang was je weg, als je dat wilt delen?

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:53

Leuk topic! Ik heb twee keer in mijn eentje geïnterraild en ik zou het zo weer doen <3

De eerste keer van Helsinki naar Turku, met de boot naar Stockholm en vanaf Stockholm naar Kopenhagen en naar Nijkerk (waar ik woon).
De tweede keer van Nijkerk naar Praag, Krakau, Boedapest, Bratislava, Wenen, Innsbruck, Frankfurt en weer naar Nijkerk.

Ik ben gek op treinen en op reizen, dus Interrail is echt geweldig vind ik. Ik was beide keren alleen, ik heb vooral in gedeelde kamers in hostels geslapen en af en toe in een goedkoop hotel als ik even alleen wilde slapen.

@jojoleinee
In de Interrailpass zitten veel treinen inbegrepen. Een zitplaatsreservering moet je inderdaad wel apart boeken, ik deed dit altijd op de stations bij de infobalie voor de zekerheid. Dan wist ik zeker dat ik een plekje had, vooral als ik een hele dag in de trein ging :)

*pum*

jojoleinee
Berichten: 2649
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:10

Moet je dan ook nog extra betalen? Ook als een stoel reserveren verplicht is?

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Eloya
Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-22 14:07

jojoleinee schreef:
Moet je dan ook nog extra betalen? Ook als een stoel reserveren verplicht is?


Ja!

Bij mij was het meestal tussen de 3 en 6 euro per keer. Maar vaak alleen voor internationale treinen of hoge snelheid treinen. In Noorwegen wad het voor treinen die langer dan 3 uur duurde.
Regionale treinen kan je zo instappen.

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

jojoleinee
Berichten: 2649
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:48

Oh, dat valt me mee. Ik zag gisteren bedragen van €15-25 voorbij komen. Dat zou aardig aantikken maar een paar euro valt mee.

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Eloya
Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-22 14:51

Wat ik wel heb gehoord is dat Frankrijk en Spanje duur zijn! Maar in de landen waar ik ben geweest viel het mee.

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

fransje23
Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:27

Hogere toeslag is, volgens mij, vaak bij de echte hogesnelheidstreinen zoals de TGV.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:33

Bij mij was het ook altijd maar een paar euro, hooguit een euro of 10 bij uitzondering denk ik :) Zelfs toen ik van Krakau naar Boedapest ging (reis van 11 uur) en dat was ook niet duur!

*pum*

Eloya
Berichten: 5184
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-22 10:44


Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

_kimm
Berichten: 1782
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:44

Oeh bedankt voor de tip! Ik zit eraan te denken om van de zomer naar Scandinavië te gaan met de trein en dit is dan wel echt een goede actie.

Femek2902
Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Interrailen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:45

Ik heb zojuist een pas aangeschaft voor 3 maanden interrailen. Het idee is om in de zomer twee weken aaneengesloten te gaan en later nog een aantal keer een dag of 5. Ik wil dan onderweg werken aan mijn scriptie, want er zijn weinig plekken waar ik me zo goed kan concentreren als in een trein. Het worden redelijk low budget reizen, maar ik zie als vrouw alleen couchsurfen niet zitten. Dus het zullen hostels en (mogelijk) campings worden.

Ik zoek vooral lekker het onderweg zijn en mooie landschappen bekijken vanuit de trein. Ik word vooral blij van natuur. Daarnaast ben ik van plan om ook wel naar een aantal landen te reizen waar ik nog niet ben geweest.

De twee weken wil ik naar Scandinavië, en verder hoop ik nog naar de uk te gaan, naar Zwitserland en naar Italië. Mogelijk terug via Griekenland/Kroatië etc. Nu ben ik nog helemaal blanco dus aanraders zijn zeker welkom. In principe heb ik alle tijd, alleen moet ik af en toe een dag werken in Nederland en ik moet oppas voor mijn paard hebben.

Sheran
Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:11

Ik ben van plan deze zomer een taalcursus te doen in Nice, en dat interrail voor te gebruiken en het op de heenweg te combineren met Zwitserland/Oostenrijk en Italië. Hoe haalbaar is dat? Vooral der terugweg, hoe zoek ik de toeslagen uit? Ik vind het zo ingewikkeld :P.
Vliegen is veruit het handigst, maar het milieu ..

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blijgeestig, Gee, Kayleigh__, Letsdunit, Liiesjjj, Room_Soesje, xLeoniee, xxxmh, zonnebloem18 en 62 bezoekers