Groepsreis Lapland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleur_Laura

Berichten: 4363
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:46

Wij zijn afgelopen zaterdag ook weer teruggekomen van 8 dagen lapland. Het was fantastisch! Een hele leuke reis. Uiteindelijk 4 avonden noorderlicht gezien, dus zeer verwend.
De rendiertocht gedaan en toch wel blij het gedaan te hebben. Wel zou ik het een volgende keer niet meer doen. 70 euro voor een uur in zo’n slede, terwijl de rendieren met een touw vastgebonden aan de volgende slede achter elkaar aan sjokten.

Trouwens gewoon gevlogen in m’n normale kleding. Op het vliegveld daar m’n snowboots aangedaan. Anders was dat veel te warm aan m’n voeten :D . Spijkerbroek was wel even prima. Wel handschoenen en muts meteen paraat. De rest van de week wel in thermo en skibroek gelopen.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:56

Fleur_Laura schreef:
Wij zijn afgelopen zaterdag ook weer teruggekomen van 8 dagen lapland. Het was fantastisch! Een hele leuke reis. Uiteindelijk 4 avonden noorderlicht gezien, dus zeer verwend.
De rendiertocht gedaan en toch wel blij het gedaan te hebben. Wel zou ik het een volgende keer niet meer doen. 70 euro voor een uur in zo’n slede, terwijl de rendieren met een touw vastgebonden aan de volgende slede achter elkaar aan sjokten.

Trouwens gewoon gevlogen in m’n normale kleding. Op het vliegveld daar m’n snowboots aangedaan. Anders was dat veel te warm aan m’n voeten :D . Spijkerbroek was wel even prima. Wel handschoenen en muts meteen paraat. De rest van de week wel in thermo en skibroek gelopen.

Blijkbaar moet je een andere boeken, dan, voor zo'n rendiertocht.

M'n schone zus is onlangs in Lapland geweest en bij haar zaten ze niet aan elkaar. Ze had er eentje die zich wat minder druk maakte dus die moest ze af en toe een beetje aansporen dat ie erbij bleef. Niks schokkends maar je moest dus wel bij de les blijven.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:43

Wij gingen zelfs in galop voor de slede en het was zelf sturen. Niets aan elkaar. Dus ik denk dat je een verkeerde farm getroffen hebt.

Maar zo had ik dus een slechte hondensledetocht in Finland. Massa=kassa, niet diervriendelijk, geen tijd om honden te aaien, en de honden moesten 10 rondes met 10 groepen per dag lopen.
Dat was 2 weken terug in Noorwegen dus heel anders. Maar nog steeds vond ik de sledehondentocht niet heel bijzonder en vooral erg duur voor wat je krijgt.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:46

Ja het is altijd goed kijken waar je wat boekt. Onze partner waarmee we samenwerken laat alle honden van te voren los, je kunt ze allemaal aaien (knap iemand die ze niet aait want ze springen in je armen haha) en je helpt je eigen team in te spannen en de harnassen om te doen. Ik vind het zelf altijd heerlijk rustgevend op de slee maar het is absoluut heel duur. Probleem met hondenslede is dat ze alles eigenlijk in het winterseizoen moeten verdienen maar wel de hele zomer de honden moeten voeren. Voor ons is dat wat makkelijker, de paarden staan in de zomer op het land en ons seizoen is van de juni tm maart. Het is daarnaast ook gewoon echt enorm veel werk om in de winter de paden goed te houden (zowel voor ons als de sledehondenbedrijven).

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:58

Nou, waar ik was lopen de honden in de zomer voor een wagentje op wieltjes hoor. Dus ook dan komen er toeristen.
De aanbieder in Noorwegen heb ik zelf uitgezocht. Die was inderdaad veel beter dan in Finland. En ja, alle honden waren vrolijk.
Dat je in bepaalde maanden moet verdienen is veel vaker zo natuurlijk. Maar persoonlijk vind ik het wel goed prijzig zo'n sledetocht. Maar in Finland was het 125 voor massa=kassa en half uur op de slede, 2 uur totaaltijd excursie inclusief wachten op een andere groep achter een hek en niet eens een hond mogen zien.
In Noorwegen was het 220 euro, maar een transfer van 1.5 uur enkele reis, 90 minuten op de slede (daar gaat het om natuurlijk) en ruim voldoende tijd om de honden te aaien, vragen te stellen, uitleg te krijgen, enz. En een vissoep als lunch.
Dus feitelijk was het 30minuten op de slede vs 90 minuten en je betaalt 125 vs 220. Dan had je in Noorwegen meer waar voor je geld.

Anoniem

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:24

Zijn er ook mensen die in augustus zijn geweest? Ik heb iets gehoord over ellende wb muggen? Nog andere dingen om rekening mee te houden?

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 01:18

Ja bij onze partner het 2000SEK gedeelde slee of 2500SEK eigen slee. Het gehele programma duurt 4,5uur en je staat daar denk ik zo'n 80-90 minuten (afhankelijk van de sneeuw) van op de slee. Dingen met karts worden door de bedrijven hier ook wel aangeboden maar verkopen eigenlijk niet zo heel goed, zeker niet voldoende om echt van een zomerseizoen met de honden te kunnen spreken. Finland, zeker rond Rovaniemi, heeft veel meer 'last' van het massa tourisme, wat dat betreft zit je in Noorwegen en Zweden wat beter, goed van te voren researchen helpt ook een hoop natuurlijk :D.

Humpiedumpie augustus en september zijn mijn favoriete maanden hier, de ergste muggen periode is rond midsommar (juni/juli) en in augustus neemt het alweer wat af. Beetje insektenspray en ruimvallende luchtige kleding en dan lekker genieten :D

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 09:32

Ik zat niet in de buurt van Rovaniemi, dat was nog te zuidelijk, haha. Gevlogen op Kittela, overnacht in Ylläsjärvi. Maar goed, het was dus erg massa=kassa bij de honden. Niet bij de rendieren, dat was weer veel leuker.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:26

Ik ben er nog van van de wap, maar mijn nieuwe werkgever nodigt mij uit voor een weekend Lapland!
Zonder kosten, muv zelf aanschaffen van de (onder) kleding en de reis van/naar vliegveld.

Het is al over iets meer dan een maand, ik ben geen wintersport-ganger. Ik heb geen (goede) winterkleding en wil er ook niet te veel geld tegenaan gooien als ik het daarna niet meer (vaak) ga gebruiken, maar anderzijds wil ik het ook niet koud krijgen.
Ik ben nu op Decathlon aan het kijken voor kleding, dat is daar niet zo duur. Is dat wel oke daar?

Zoals dit:
https://www.decathlon.nl/p/chapka-voor- ... iews-floor

https://www.decathlon.nl/p/thermoshirt- ... 31&c=ZWART

Is dit wat?

Tips over wat echt niet te missen is voor een (korte) reis naar Lapland?
Ik zag op de vorige pagina een reactie van een bokker die in Lapland woont een vest staan, die zit ook alvast in mijn winkelwagentje :D

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:45

Ja hoor die tweede heb ik ook! Ik had drie mutsen mee maar ik ben een mens dat niet zo van mutsen houdt dus ik heb 8 dagen rondgelopen zonder. :') thermoshirt van decathlon beviel wel fijn. Vergeet thermosokken niet, thermobroek, en vooral een goeie jas.

Zit je aan een programma vast? Hoelang duurt het weekend bij jullie? Een paar dagen is wel echt kort. Ik ben 2 maanden geleden 9 dagen geweest (zie foto's in onderschrift).

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:18

Roosch schreef:
Ja hoor die tweede heb ik ook! Ik had drie mutsen mee maar ik ben een mens dat niet zo van mutsen houdt dus ik heb 8 dagen rondgelopen zonder. :') thermoshirt van decathlon beviel wel fijn. Vergeet thermosokken niet, thermobroek, en vooral een goeie jas.

Zit je aan een programma vast? Hoelang duurt het weekend bij jullie? Een paar dagen is wel echt kort. Ik ben 2 maanden geleden 9 dagen geweest (zie foto's in onderschrift).


Thanks! Broek en sokken zitten ook in het winkelmandje inderdaad :) zeker om niet te vergeten!
Aan wat voor jas moet ik denken die onder zo’n overall past?
Dat vest wat een andere bokker aanraadde en die schijnbaar heel warm is, zoiets?

Ik denk dat ik de oude ski jas van mijn man ook maar meeneem :+ een beetje goeie winterjas is al best prijzig en dat vind ik voor nu dan weer niet nodig. Mijn eigen winterjassen zijn heel lang en zeker niet geschikt.

We gaan 3 dagen. Vrijdag tm zondag. Programma is redelijk vol en is inderdaad vast.

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:22

Ik heb een ski-jas van vinted geplukt indertijd!

Ik heb er nog een maat S liggen die ik eigenlijk nog wil verkopen, als dat toevallig jouw maat is. :))

Die overalls zijn echt heel warm (en ruim), en toen wij gingen was het helemaal zo koud nog niet.

Een weekend is wel echt kort, zonde! Maar goed ik zou ook geen nee zeggen. :') zoeken ze nog een communicatieadviseur? :')

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:31

Roosch schreef:
Ik heb een ski-jas van vinted geplukt indertijd!

Ik heb er nog een maat S liggen die ik eigenlijk nog wil verkopen, als dat toevallig jouw maat is. :))

Die overalls zijn echt heel warm (en ruim), en toen wij gingen was het helemaal zo koud nog niet.

Een weekend is wel echt kort, zonde! Maar goed ik zou ook geen nee zeggen. :') zoeken ze nog een communicatieadviseur? :')


Haha nee, ik heb maat L helaas. :+ (working on it)
Maar de jas van mn man past mij, dus dat scheelt weer. Heb m zojuist even achter t schot (en onder het stof) vandaan gehaald.

Het is een weekend of helemaal niet haha, dus ik pak wat ik pakken kan. Maar hierdoor zeker niet de behoefte om allemaal dure (merk) dingen aan te gaan schaffen, de spullen van decathlon zijn nog leuk geprijsd!

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:33

Ja hoor en ook echt helemaal prima. :j
Zowel vriend als ik hebben het er de hele week prima mee gedaan. Ik raad je wel aan snowboots te scoren, daar was ik echt heel blij mee.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 08:48

Ik heb een lange winterjas onder de overhal aan gehad. Jas tot over m'n billen, paste prima er onder.
Verder op de koude dagen, bij stilzitten, had ik een goedkope skibroek van de lidl er onder.

De leukste dingen om te doen vind ik de Husky tocht, sneeuwscooter dagtocht en langlaufen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:21

Afbeelding

<3 *\o/*

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:03

Wauw! *\o/*

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 09:20

Wauw, zo mooi <3 **\O/**

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:31

Prachtige foto! :D

Hoe maken jullie fotos van het Noorderlicht op je telefoon? Speciale functie?

Anoniem

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:56

Nachtstand en stil houden :') En eerlijk.. op de foto is het noorderlicht veeel mooier dan in het echt :+

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:36

Relaxed schreef:
Nachtstand en stil houden :') En eerlijk.. op de foto is het noorderlicht veeel mooier dan in het echt :+


Haha sommige dagen wel ja. Heb ook wel een dag gehad dat het in het echt onwijs mooi was met paars erbij en dansend, maar op de foto was het een wazige vlek. Net een wolk...


Ik maakte de foto's of op nachtstand of zelf ingestelde sluimertijd en iso

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:42

Relaxed schreef:
Nachtstand en stil houden :') En eerlijk.. op de foto is het noorderlicht veeel mooier dan in het echt :+



Haha dat is wel bijzonder dan :') :+
Prachtige foto inderdaad hoor.

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:27

Thanks! We hebben net de nachtstand uitgevonden haha. Mijn telefoon heeft dat niet, gelukkig mn reisgenoot wel. :P

Vorige keer was het eerste noorderlicht dat we zagen idd beter te zien op telefoon :') tweede was wel echt veeel gaver om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:10

Uiteindelijk hebben we nog 2 avonden noorderlicht gehad en 1 avond was echt mega! Echt het bewegende noorderlicht, wat een show!


Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:38

Ik heb geboekt! Ik ga 13 augustus een week naar Lapland een trektocht te paard doen *\o/* . Het was even twijfelen of ik jn de winter zou gaan, want Noorderlicht, sledehonden etc. Maar mijn grootste behoefte ligt toch in het buiten in een tentje slapen en met - zoveel gaat dat hem niet worden. Dus vandaar de zomer.

Zijn er mensen met tips en trics nog waar ik aan moet denken? Ik begreep iets met muggen :+ ?