Groepsreis Lapland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Barbabientje
Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:59

WinSel schreef:
Ik zie dat er op dit moment veel snowboots in de aanbieding zijn. Maar wat zijn nou echt goeie voor naar Lapland?

Deze vind ik erg mooi, maar ze moeten natuurlijk wel warm genoeg zijn

https://www.decathlon.nl/p/warme-en-wat ... qTEALw_wcB



Als je echt goede wil, zou ik voor Sorel gaan en dan de antartic (geloof ik). Die kan tot -40

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8


smurffie
Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:31

Ik zou goede leren schoenen kopen met wol voering. Al het synthetische houdt toch minder goed warm

_Ekenna
Berichten: 2802
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:31

WinSel schreef:
Ik zie dat er op dit moment veel snowboots in de aanbieding zijn. Maar wat zijn nou echt goeie voor naar Lapland?

Deze vind ik erg mooi, maar ze moeten natuurlijk wel warm genoeg zijn

https://www.decathlon.nl/p/warme-en-wat ... qTEALw_wcB


Die heb ik voor Zweden volgende week! Kan je dan vertellen of ze warm genoeg zijn voor de koude temperaturen. :D

NN44
Berichten: 1784
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:18

Wij zijn er nu en het is echt weer fantastisch de eerste avond hadden we al noorderlicht![ img ]
[ img ]
[ img ]

Jurylid FNRS F1 t/m F12

Barbabientje
Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:50

NN44 schreef:
Wij zijn er nu en het is echt weer fantastisch de eerste avond hadden we al noorderlicht![ [url=m/gMlS7u.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aSeZUD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WHirOf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooh leuk!
Waar zit je?
Mijn vriend is er nu ook! Die twijfelde om te kijken, maar had gezegd het maar wel te doen :j Dus die was heel blij met mij!

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

iirrssjjee
Berichten: 5919
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:09

Oh wauw!!! En echt een mooi ook! Een hele duidelijke zeg! Waar zit je in Lapland?

WinSel
Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-22 12:51

Wauw prachtige foto's!

Ekenna ben benieuwd hoe je laarzen bevallen :))

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 08:05

Ik wil ook graag. Maar inderdaad niet alleen. De benodigde materialen qua kleding e.d. heb ik al. Dus als iemand volgende winter wil, ik hou me aanbevolen. Maar wel ergens boven de poolcirkel.
Ik heb Jack Wolfskin schoenen gekocht die tot -30 gaan. Behalve 5km hier om ze te testen heb ik er nog niet op gelopen. Veel te warm.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

NN44
Berichten: 1784
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:28

Wij zitten in Akaslompolo. Vannacht hadden we weer mazzel! Het is overigens wel echt heel erg koud :brr:

Jurylid FNRS F1 t/m F12

iirrssjjee
Berichten: 5919
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:38

NN44 schreef:
Wij zitten in Akaslompolo. Vannacht hadden we weer mazzel! Het is overigens wel echt heel erg koud :brr:


Goed om te weten, daar zitten wij over 3 weken ook :brr: :Y)

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:24

Ik zag -27 bij Levi gisteravond. Ons minimum was -23 graden s nachts en -19 overdag.

Noorderlicht was inderdaad heel flink. <3 Meegeneusd op webcams.

Ik heb moonboots van intratuin. Die hielden zich met de juiste sokken goed bij die temperaturen. Ook mijn warme skibroek met thermo ondergoed, goede jas en laagjes was zelfs bij noorderlicht kijken en liggen op een warm kleedje in de sneeuw goed te doen :j

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Barbabientje
Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:32

Ooh daar zat ik 2 jaar geleden! Niks gezien :+

Mijn vriend zit nu in Levi, die stuurde gisteren echt jaloersmakende foto’s..

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:10

Schoenen/laarzen zonder veters zijn het prettigst als je in diepere sneeuw gaat. Verder: muts en wanten (beter dan handschoenen) zijn minstens zo belangrijk als broek en jas. Vermijd katoen.
Januari/februari zijn de koudste maanden. We staan zo ongeveer elke dag in de top 10 van koudtse plekken in Zweden (Latnivaara).

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:12

Hé wat leuk een topic over Lapland! Wat een prachtige foto’s hierboven van het noorderlicht.
Wij vertrekken op 27februari ook voor 8 dagen naar Lapland. Merk dat ik nog erg zoekende ben naar wat voor kleding etc. ik mee moet nemen.

WinSel
Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-22 13:23

Gabyfredde bedankt voor de tips!

Laarvv veel plezier en laat vooral weten hoe het was *\%/*

Ik zag dat je bij een georganiseerde reis soms ook kleding kan bij huren. Moet me er idd ook even goed in verdiepen wat je aan/mee moet haha.

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:42

Voor alle mensen zoekenden naar kleding:
- thermokleding van merinowool
- skibroek en ski jas
- zeker een warm kolletje meenemen voor je mond/neus!
- warme sokken (beste ook van merinowool)
- (ski)wanten met evt een onderhandschoen
- muts
- skipully

Dit heeft mij warm gehouden :j Daarnaast, als de aanschaf te duur is, kan je ter plekke vaak ook kleding huren. Veel mensen bij ons hebben dat gedaan.

En voor sommige activiteiten zoals sneeuwscooteren en paardrijden geldt dat je van hun nog extra kleding krijgt voor over je eigen kleding heen.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan :)

Plukje
Berichten: 1647
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:46

Bij ons zat de kleding gewoon bij de reis in. Dat beviel erg goed!

Wie lief heeft, begrijpt. Wie begrijpt, heeft lief. Iemand die zich begrepen voelt, voelt zich geliefd en iemand die zich geliefd voelt, voelt zich begrepen.

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:01

Desireeeee schreef:
Voor alle mensen zoekenden naar kleding:
- thermokleding van merinowool
- skibroek en ski jas
- zeker een warm kolletje meenemen voor je mond/neus!
- warme sokken (beste ook van merinowool)
- (ski)wanten met evt een onderhandschoen
- muts
- skipully

Dit heeft mij warm gehouden :j Daarnaast, als de aanschaf te duur is, kan je ter plekke vaak ook kleding huren. Veel mensen bij ons hebben dat gedaan.

En voor sommige activiteiten zoals sneeuwscooteren en paardrijden geldt dat je van hun nog extra kleding krijgt voor over je eigen kleding heen.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan :)


Dank voor deze post! Bij onze reis zit inderdaad ook kleding inbegrepen. Hoe fout misschien ook: ik zag inderdaad erg mooie ski-broeken en jassen die ik wat modieuzer vind dan de pakken die bij de reis inbegrepen zitten. :') -O- Zojuist in ieder geval een winterjas van Krakau gekocht welke geschikt is tot tempraturen tot -25.
Het kiezen van de juiste snowboots vind ik wel erg lastig. Ik heb wel snowboots maar geloof niet dat deze geschikt zijn om een eindje op te wandelen.

Oeska
Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:46

Goede buitensport / skikleding kom je echt een heel eind mee. En verder het bekende laagjes, laagjes, laagjes (vochtafdrijvende onderlaag, warme tussenlaag en winddichte buitenlaag). Kun je altijd iets aan-/uittrekken, bijvoorbeeld als je iets actiefs gaat doen want je moet ook niet gaan zweten. Je koelt namelijk ook snel weer af. Ook bij broeken kun je dit doen. Een regenbroek kan een simpele extra buitenlaag zijn; houdt de wind goed buiten en is klein om mee te nemen.

Ik heb leren hoge bergwandelschoenen meegenomen. Met dikke (merino)wollen wandelsokken daarin heb ik geen moment koude voeten gehad tijdens een meerdaagse sneeuwschoenwandeltocht (en ik heb hardnekkige ijsklompjes inclusief snel last van wintertenen :+ ). Als je die toevallig hebt, kijk eens of je die mee kunt nemen. Want daar loop je inderdaad een stuk lekkerder op dan op de meeste snowboots.
Kleine tip om ze niet buiten te laten staan 's nachts. Bevroren schoenen aantrekken is een uitdaging :')

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:11

Ik heb skikleding wat me bij -15 tot -25 warm gehouden heeft. Dat zal dan voor Lapland ook wel werken. Het ligt ook aan hoe kouwelijk je bent aangelegd.

Het enige waar ik wel moeite mee heb is dat ik contact gehad heb met een organisator van een groepsreis waar men ook zou gaan riverfloaten, en dat ik aangegeven heb wel mee te willen doen aan riverfloating, maar zelf voor materiaal zal zorgen en dus alleen wil bijdragen aan transport. Dat kon niet. Want je moet het doen met hun materiaal? Ik heb notabene een op maat gemaakt droogpak, met dik onderpak, goede handschoenen en een 10mm cap met een duikmasker (wat niet nodig is in principe) om zoiets te doen. Eigen materiaal is meestal beter passend dan huurmateriaal immers. Vind het dus ook erg raar en komt over als extra geld willen verdienen. Ik heb verder nog niets geboekt, maar was wel benieuwd naar mogelijkheden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

iirrssjjee
Berichten: 5919
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:26

germie schreef:
Ik heb skikleding wat me bij -15 tot -25 warm gehouden heeft. Dat zal dan voor Lapland ook wel werken. Het ligt ook aan hoe kouwelijk je bent aangelegd.

Het enige waar ik wel moeite mee heb is dat ik contact gehad heb met een organisator van een groepsreis waar men ook zou gaan riverfloaten, en dat ik aangegeven heb wel mee te willen doen aan riverfloating, maar zelf voor materiaal zal zorgen en dus alleen wil bijdragen aan transport. Dat kon niet. Want je moet het doen met hun materiaal? Ik heb notabene een op maat gemaakt droogpak, met dik onderpak, goede handschoenen en een 10mm cap met een duikmasker (wat niet nodig is in principe) om zoiets te doen. Eigen materiaal is meestal beter passend dan huurmateriaal immers. Vind het dus ook erg raar en komt over als extra geld willen verdienen.


Je mag je eigen materiaal heus gebruiken hoor, echter maakt dat gewoon voor de prijs niet uit. Dat is bij heel veel activiteiten in allerlei landen.

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:31

iirrssjjee schreef:
Je mag je eigen materiaal heus gebruiken hoor, echter maakt dat gewoon voor de prijs niet uit. Dat is bij heel veel activiteiten in allerlei landen.

Nee, hier werd gezegd dat eigen materiaal niet toegestaan is. Dat vond ik dus erg raar.
Nu hoef ik ook geen gids of begeleiding voor een drijftour op een meer of rivier, want ik heb dat al zo vaak ervaren, dus zo'n excursie is geen must. Maar als het aangeboden wordt dan wil ik wel mee met eigen materiaal. Er werd dus expliciet geantwoord dat je materiaal van daar moet gebruiken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:40

Germie wij hadden ook meer dan genoeg dik waterdicht spul bij ons. Maar wat waren we blij met de speciale pakken en vilt laarzen en extra dikke handschoenen die we konden gebruiken met de sneeuwscooter. Het sneeuwde aardig door (lees zelfs de sneeuwscooter tracks waren dichtbesneeuwd en we waren de enige samen met onse gids/begeleider in die enorme sneeuwvlakte. Was daarom wel extra gaaf) en we bleven toen aardig warm en droog. Dat was met eigen materiaal niet gelukt hoe goed het ook was.
Laatst bijgewerkt door karuna op 10-01-22 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Oeska
Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:48

germie schreef:
Ik heb skikleding wat me bij -15 tot -25 warm gehouden heeft. Dat zal dan voor Lapland ook wel werken. Het ligt ook aan hoe kouwelijk je bent aangelegd.

Het enige waar ik wel moeite mee heb is dat ik contact gehad heb met een organisator van een groepsreis waar men ook zou gaan riverfloaten, en dat ik aangegeven heb wel mee te willen doen aan riverfloating, maar zelf voor materiaal zal zorgen en dus alleen wil bijdragen aan transport. Dat kon niet. Want je moet het doen met hun materiaal? Ik heb notabene een op maat gemaakt droogpak, met dik onderpak, goede handschoenen en een 10mm cap met een duikmasker (wat niet nodig is in principe) om zoiets te doen. Eigen materiaal is meestal beter passend dan huurmateriaal immers. Vind het dus ook erg raar en komt over als extra geld willen verdienen. Ik heb verder nog niets geboekt, maar was wel benieuwd naar mogelijkheden.


Ik verwacht omdat de ervaring van zo'n operator is dat heel veel mensen die denken goed materiaal te hebben, dat in de praktijk toch niet blijken te hebben. In jouw geval geloof ik direct dat je het wel hebt (want ik heb topics van je gezien en weet dat je ook fanatiek duikt in koud water en bekend bent met dit soort materiaal). Maar die touroperator heeft dat niet allemaal gezien en neemt het zekere voor het onzekere. En misschien is er ook nog een vergunningskwestie en moet je het logo van het bedrijf dragen zodat duidelijk is waar je bij hoort o.i.d.
Mocht je het heel graag toch meenemen en daar laten zien, heb je best kans dat een gids je toch toestemming geeft als deze ziet dat je goed materiaal hebt. Maar die all-in prijs zal er niet door veranderen.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Barbabientje
Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Groepsreis Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:49

Sommige dingen moet je ook perse spullen lenen. Zoals sneeuwscooter, als de gevoelstemperatuur onder bepaalde waarde komt heb je geen keus.

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CharleyT, Fayyah19, JackAebe, spookyskippy en 58 bezoekers